AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #1 Skrevet 29. juli 2023 Jeg har klart det før, gikk ned 25 kg for noen år siden og holdt vekten til jeg ble gravid. Da la jeg på meg mye, og nå nesten et år etter gravidteten så veier jeg fortsatt 12 kg for mye. Jeg sliter med å spise lite mat, jeg er så sulten selvom jeg ikke ammer. I dag for eksempel så spise jeg tre knekkebrød med 50 gram leverpostei til frokost. Til lunsj spiste jeg to grove brødskiver med 2 egg. Som et måltid til spiste jeg to grove brødskiver med 50 gram leverpostei. Og når vi var ute i solen og gikk tur til lekeplassen spiste jeg en saftis med 90 kalorier. Til middag i dag skal de andre ha Taco. Jeg skal da spise tacosalat. Men uansett hvordan jeg gjør den salaten så blir det såpass mye at jeg tilsammen med all maten har spist 1950 kalorier når dagen er omme. Og så er det jo lørdag og jeg kunne tenke meg en liten sjokolade som de andre, fordi jeg har så sug etter noe i permisjonen. I går feilet jeg helt da de andre skulle ha take away kinamat og spiste en stor porsjon stekt ris og en smil sjokolade. Jeg klarer ikke ta meg sammen eller leve på lite mat, samtidig blir jeg så deprimert av å se meg selv i speilet. Så pløsete kropp, bilring på magen og bilring under bhen og lår som gnister. Det burde vært nok til å ta meg sammen, men hvorfor klarer jeg det ikke? Jeg sliter også med trening fordi vi har en baby som nesten aldri sover og når baby først sover så må jeg gjøre andre småting. Prøver å trene når baby er våkner, men baby skal bare da leke oppå meg. Jeg mister så motivasjon. Jeg trenger råd og et spark i baken! Anonymkode: 75c00...37d 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #2 Skrevet 29. juli 2023 Spis kun til måltidene. Frokost, lunsj, middag. Hvis du skal ha kvelds spiser du et knekkebrød, en yoghurt eller frukt. Må du spise utenom måltidene må det være noe kalorifattig. Feks gulrøtter, agurk, bær. Spis minst mulig middager med dressinger og sauser med fløte. Spis mindre porsjon om det er mye kalorier. Det er en overgang. Ofte spiser man mer fordi man har lyst, ikke fordi man er sulten. Egg er ca 90 kalorier. Bruk mager skinkeost eller skinke i stedet. Unngå smør/tynt lag. Drikk vann. Unngå brus og juice. Anonymkode: cc4f9...dfd
Gjest Raptuss Skrevet 29. juli 2023 #3 Skrevet 29. juli 2023 Har du baby som krever mye av deg er trolig ikke tidenes slankekur det rette for deg akkurat nå. Du må ha overskudd til babyen din i tillegg til deg selv. Det du kan gjøre for å gjøre det lettere for deg selv er å spise mer volum med mindre kalorier. Spis smart, ikke lite. Mer frukt og grønt til hvert måltid samt fiber. Du skal selvsagt fortsatt ha sjokolade på lørdager og en is i sommervarmen. Det er umulig å holde seg til en diett over lang tid dersom det gjør deg fullstendig ulykkelig.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #4 Skrevet 29. juli 2023 Tror at dersom du trener når pappaen er hjemme så vil du få dobbel gevinst. Alenetid og trening med mer fokus. Til slutt kommer du til å glede deg til øktene. Om det er 30 min, 40 min eller en time spuller ingen rolle, gåtur, joggetur, styrke...whatever -gjør det enkelt for å få inn en vane. Anonymkode: 89e60...067 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #5 Skrevet 30. juli 2023 Synes fokus skal være å spise sunt og holde vekten. Hvis du er kjempesliten er det for krevende å skulle leve på lite kalorier. Vent med vekttap til du har mer overskudd. Anonymkode: 4e6f8...a73 1 1
tøydokka Skrevet 30. juli 2023 #6 Skrevet 30. juli 2023 Jeg tenker det kan være fornuftig å utsette vektnedgang til barnet er litt større. Det er slitsomt nok i seg selv med baby. Og du vil jo gjerne skape gode minner og huske tilbake til dette som en fin tid, ikke et slit der du gikk rundt sulten og irritabel. 12 kg tilleggsvekt er ikke så mye, prøv å se på det som et midlertidig energilager i stedenfor å la det definere hvordan du skal trives i kroppen din. Fokuser heller på å holde vekten stabil. 4 1 2
Vikingmamma Skrevet 31. juli 2023 #7 Skrevet 31. juli 2023 Jeg er veldig enig med @tøydokka . Også kan du jo putte baby i vogna og gå deg en tur i løpet av dagen bare for turens skyld❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #8 Skrevet 31. juli 2023 Det eneste som fungerte for meg var å droppe den isen og sjokoladen, samt mellommåltid. Kun spise frokost, lunsj og middag. Det blir raskt en vane, og suget etter andre ting forsvinner helt. Anonymkode: c20d5...335 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #9 Skrevet 31. juli 2023 Sjekk om du mangler noen stoffer eller vitaminer - ikke så uvanlig det etter graviditet og fødsel. F.eks jern…? Mangler kan gi et veldig sug etter ‘noe’. Anonymkode: 9cb06...b0c 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #10 Skrevet 31. juli 2023 Hvorfor så lite mat? 500 gram kyllingfile, 120 gram ris, 500 gram brokkoli. Er det liten middag? Hvorfor ikke en omelett av 4 egg, kalkunpålegg og mye grønnsaker, istedenfor knekkebrød til frokost? 1800 kalorier er mye mat, om du velger rent kjøtt. Lær deg ernæring eller få hjelp. Du kan ikke leve på knekkebrød og salat. Anonymkode: ce888...bb0 5 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #11 Skrevet 31. juli 2023 Knekkebrød, ris og salat, og sjokolade. Ikke rart du er sulten. Velg mat som metter mer og lengre. Hadde jeg levd på det du spiser ville jeg vært konstant sulten. Knekkebrød, ris og salat (om det ikke er egg, laks, kylling, mye avokado el. i salaten) er som luft. Metter fort, men varer ikke lenge. Litt som pannekake og grøt. Stappmett i 1 time og så like sulten igjen. Se på kostholdet ditt og velg mat som gjør at du blir mett lengre, og at du får i deg de næringsstoffene du trenger. Anonymkode: 8084a...b71 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #12 Skrevet 31. juli 2023 Gå for å spise sjelden og mye i stedet, det funker best for meg. Og bytt til egg, kylling etc, ikke kjip knekkebrød og salat. Anonymkode: 2b8a3...30b 1
Heln Skrevet 31. juli 2023 #13 Skrevet 31. juli 2023 Jeg fokuserer på mat med mye protein for å holde meg mett lengre. Da slipper jeg å gi etter for den isen eller den sjokoladen. Ja man skal kose seg, men jeg tenker at jeg slanker meg for en kort periode i livet, så om det er noen lørdager uten smågodt så går det fint 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #14 Skrevet 31. juli 2023 Heln skrev (1 minutt siden): Jeg fokuserer på mat med mye protein for å holde meg mett lengre. Da slipper jeg å gi etter for den isen eller den sjokoladen. Ja man skal kose seg, men jeg tenker at jeg slanker meg for en kort periode i livet, så om det er noen lørdager uten smågodt så går det fint Jeg tenkte faktisk at det var for en kort periode, det gjorde det jo enklere. Men så fortsatte jeg bare å holde meg til frokost, lunsj og middag, det ble en vane. Og det er nok mye av grunnen til at jeg nå holder vekta selv om jeg føler jeg spiser mye og godt. Anonymkode: c20d5...335
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #15 Skrevet 31. juli 2023 Hvis du er glad i iskaffe så metter det en stund Anonymkode: 9436e...a4d
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #16 Skrevet 31. juli 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Knekkebrød, ris og salat, og sjokolade. Ikke rart du er sulten. Velg mat som metter mer og lengre. Hadde jeg levd på det du spiser ville jeg vært konstant sulten. Knekkebrød, ris og salat (om det ikke er egg, laks, kylling, mye avokado el. i salaten) er som luft. Metter fort, men varer ikke lenge. Litt som pannekake og grøt. Stappmett i 1 time og så like sulten igjen. Se på kostholdet ditt og velg mat som gjør at du blir mett lengre, og at du får i deg de næringsstoffene du trenger. Anonymkode: 8084a...b71 Skriver under på denne. Ris og knekkebrød er tomme kalorier, spesielt sammenlignet med proteinrik mat. Salat kan fylle magen en liten stund, men gir nesten ingen næring. Å bli mett handler ikke bare om å fylle magesekken, men minst like mye om å få næringen du trenger. Du vil nok merke forskjell om du bytter ut knekkebrød med egg, og ris og salat med kjøtt. Anonymkode: f84ab...fe4 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #17 Skrevet 31. juli 2023 Jeg spiser knekkebrød til frokost hver dag, men det holder meg ekstremt mye lenger mett om jeg slenger på en god dæsj med cottage cheese (og sukkerfritt syltetøy) enn om jeg tar en stripe magerost, liksom... Alternativt godt med egg på, for eksempel. Proteiner metter mye lenger enn andre ting, og kombinert med fiber er det gjerne det som skal til! En "god" dag for meg er knekkebrød til frokost og lunsj, med proteinrikt pålegg, og for eksempel svin indrefilet med salat til middag (og gjerne litt avokado til, men ikke for mye, det er mye kalorier i det). Da er jeg alltid i underskudd. Spiser en Skyr (masse proteiner) eller en liten neve nøtter hvis jeg blir innhul mellom måltidene, men det er sjelden når jeg gjør det riktig (men jeg får jo ikke alltid til det, og da er det greit med kriseløsninger). Anonymkode: 7f2f3...091 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #18 Skrevet 31. juli 2023 Forresten: helt konkret spiser jeg Wasa Fiber Balance knekkebrød. 33 kcal pr knekkebrød, og HØYT lag med cottage cheese før syltetøy på toppen. Sparer mye kalorier på det kontra brødskive, og med protein som pålegg metter det lenger. Anonymkode: 7f2f3...091 2
shakini Skrevet 31. juli 2023 #19 Skrevet 31. juli 2023 Jeg veide noen kilo for mye for noen år siden, og heller ikke jeg fungerer godt på lite mat. Det som endelig hjalp ble fasting (tror jeg som regel fasta 17 timer i døgnet) og en slags (ikke superstreng) ketodiett. Kombinasjonen av disse to gjorde at kroppen min vente seg til å gå på fettforbrenning, som gjorde at jeg kunne gå ned i vekt uten å lide meg igjennom det. I tillegg trente jeg en del og bygget muskelmasse. Økt muskelmasse gjør at du øker grunnforbrenningen din. Men ta deg good tid! Å gå ned i vekt er uansett en påkjenning. Jeg brukte to-tre år på ti kilo. Er også enig med alle som sier du bør vente til babyen er større. De fleste jeg kjenner har gått tilbake til normalvekt ca to år etter ungen er født uten at de har gjort noe særlig for å oppnå det. Selv er jeg gravid i uke 35 og veier over 20 kg mer enn jeg pleier. Har ingen umiddelbare planer om å slanke meg når jeg har født. Tar kanskje tak i det når barnet skal begynne i barnehagen om det fremdeles ikke har skjedd noe av seg selv. 1
Lorieen Skrevet 31. juli 2023 #20 Skrevet 31. juli 2023 Kutt ut brød, spis heller mer protein. Kyllingfilet, egg, fisk, kjøtt. Bønner, salat, søtpotet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå