Gå til innhold

Utetid for ungdommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

:) Heisann

Jeg er stemor til ei jente på 16 år, (snart 17) vi diskuterer hva som er grei tid å være inne på. I uka er hun hjemme 23.30 og ellers 00.30. Hun har alltid lyst til å være lenger ute (hvem har ikke det) og det skjønner jeg. Nå er det snakk om å la henne være ute til 01.30 i helgene og ferier. Jeg lurer på hva slags grenser andre foreldre har og er litt usikker på om vi skal utvide "komme hjem tida" til 01.30

Er takknemlig hvis andre har noen synspunkter de vil dele med meg.

Klem fra Fryd ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ha litt fleksitid? Hvis det ikke er noe spesielt som foregår, de bare henger ute eller hjemme hos noen, skal hun være hjemme kl 0030 eller 0100, men skulle det skje at det er en fest eller noe som varer lenger kan hun heller få være ute lenger? Helst bør det jo være avklart på forhånd da, men jeg husker selv at det var greit å kunne ta en telefon hjem noen ganger når man "snublet over" en morsom fest som varte litt lenger enn vanlig utetid og få lov til å bli et par timer xtra. Nå var jeg en umulig ungdom som vel sa i fra mer enn jeg spurte, men det burde funke i praksis hvis man ellers har et godt forhold. Går det ikke er det vel bare å stramme inn igjen.

Hun er jo snart 18, så litt mer frihet kan være greit. Mange går helt i spinn når de blir 18 og tror de er voksne og er ute hele natta bare fordi de kan. Hvis hun allerede er vant til å kunne komme hjem litt mer som hun vil kan det hende overgangen ikke blir så brå.

Skrevet

Har ei jente som snart fyller 17 år, og hun må være inne til kl. 23 på ukedager. I helga kan hun være ute til kl. 01 én dag, ellers gjelder 00.30. Som regel drar hun bare på fest en dag i helga og holder seg hjemme den andre. Er det helt spesielle anledninger som f.eks. skoleball, så får hun være til det er slutt. Nyttårsaften satte vi grensa til kl 02, men hadde et lite prutningsmonn i bakhodet, he he. Snuppa pruta imidlertid ikke.

Har forøvrig ingen problemer med å øke disse grensene med f.eks. en times tid i helgene, men så lenge det ikke har vært tema for noen diskusjon fra hennes side, så blir de stående.

Skrevet

Halv tolv i uka synes jeg var sent! Kommer hun seg opp om morgenen når hun legger seg så sent? Halv elleve er mer passende tid midt i uka, synes jeg. I helgene blir det litt avhengig av hva de skal.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Da jeg var ung, var det ganske enkelt. Bestevenninnen min måtte ta buss for å komme seg hjem, så i helgene kom jeg hjem når de siste bussene gikk. I ukedager var det vel ca kl 23, ettersom jeg jo skulle komme meg opp dagen etter.

Skrevet
Halv tolv i uka synes jeg var sent! Kommer hun seg opp om morgenen når hun legger seg så sent? Halv elleve er mer passende tid midt i uka, synes jeg. I helgene blir det litt avhengig av hva de skal.

Selv om jeg forventer at min snart-17-åring skal være inne til kl. 23, så blander jeg meg ikke lenger opp i leggetid. Av og til legger hun seg i 22.30-tida, andre ganger kan hun drøye det til kl. 01. Hun er selv ansvarlig for å stå opp og komme seg til skolen dagen etter, og så langt har dette gått greit.

Skrevet

Takk for svar :)

Nå har jeg litt mer "kjøtt" på beina når vi diskuterer utetiden. Hun får selvfølgelig være lengre ute når det "skjer" noe. Eks nyttårsaften, da hadde vi hennes venner på middag og etterpå dro de på fest og hun kom hjem 05.00 for første gang. Snakk om fleksitid :ler:

Til anonym: ja hun kommer seg alltid opp , enda hun står opp kl 06!

Fryd ;)

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg Retz ang å ikke legge seg for mye opp i leggetia. Jenta er stor nok til å bestemme en del selv! Hun er selv ansvarlig for å stå opp og komme seg til skolen dagen etter, og så langt har dette gått greit. Hun har ikke forsovet seg i det hele tatt og tar ansvaret alvorlig. Om noen år er hun 18 og har planer om å flytte ut så fort hun kan, det er viktig at vi som foreldre lærer dem ansvar for sitt eget liv, også leggetid.

Fryd ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...