AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #41 Skrevet 31. juli 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: for lite land/marked til å være noe vits i å tilby mer utvalg eller noe sånt. skulle jo ønske vi hadde vareutvalg som i usa men vi er 5.5 mot 300+ millioner Anonymkode: d0e3d...f87 Estland har under 1/4 del av Norges befolkning , men de har et mye større utval Anonymkode: 55014...837
Maskinfører Skrevet 31. juli 2023 #42 Skrevet 31. juli 2023 Fordi Norge er annerledes landet våres styrende myndigheter vil gjerne ha oss inn i EU men river nesten av seg håret når folket vil legge igjen penger i disse landene spessielt (Sverige) EU medlemskap= svenske handel nesten som å handle på den lokale Kiwi butikken etter min mening
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #43 Skrevet 31. juli 2023 Fordi vi skal kose oss i Danmark, drar på fredag😊 Anonymkode: b5a79...810
Gjest Albbas Skrevet 31. juli 2023 #44 Skrevet 31. juli 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Estland har under 1/4 del av Norges befolkning , men de har et mye større utval Anonymkode: 55014...837 De har en dobbelt så høy befolkningstetthet som Norge. Har du data som viser at vareutvalget er bedre? Og hva sammenligner vi egentlig når vi snakker om vareutvalg? En gjennomsnittsbutikk mot en gjennomsnittsbutikk? Da vil Norge slite, fordi vi har et høyt antall butikker med lite utvalg pga grisgrendte strøk med liten befolkning. Det interessante må jo være å sammenligne i større byer. Og også der er snittet lite interessant. Mine nærbutikker har et lite utvalg sammenlignet mot Mega og Meny, men jeg som forbruker opplever jo ikke et dårlig utvalg nettopp fordi jeg kan oppsøke Mega og Meny.
Gjest Albbas Skrevet 31. juli 2023 #45 Skrevet 31. juli 2023 Denne artikkelen viser litt det jeg vil frem til: Quote SIFO-utvalget har avdekket at vareutvalget i en norsk gjennomsnittsbutikk er på 60,9 prosent av en svensk butikk og 66 prosent av en nederlandsk butikk. Quote Det er 300 butikker i Oslo, men bare 120 butikker i Stockholm. Vi har for mange like butikker i byene. Nærbutikkene er viktige for folk, men mange små butikker i gangavstand gir liten omsetning og et begrenset vareutvalg i hylla, sier fagdirektøren. Quote Og i mellomstørrelsen er vareutvalget i norske butikker like stort som i tilsvarende store nederlandske butikker. Utvalget er på 83,5 prosent av det vi finner i mellomstore svenske butikker. Forskjellene er altså ikke like store når vi sammenligner større butikker. Nå er dette kun en sammenligning av Norge, Sverige og Nederland, aner ikke hvordan Danmark ligger an i forhold, men Danmark har jo også en heeelt annen befolkningstetthet. https://www.nettavisen.no/okonomi/norske-matvarer-darligere-utvalg-hoyere-priser/s/12-95-3423816686
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #46 Skrevet 31. juli 2023 To grunner. 1. Mange nordmenn ser på mat som rent vomfyll. De sluker den lunkne matpakka med svett ost og overtemperert leverpostei dag etter dag etter dag, uten å tenke hva det er de spiser. Det viktigste er å ikke bruke mer enn en krone unødvendig i mat, mens det å kjøpe seg designervesker, pusse opp hus for 100 000 uten at det er behov for det, eller anskaffe seg en ny elbil for å følge med i tiden, er helt OK. Så lurer mange på hvorfor de er overvektige og har alskens sykdommer. 2. Det er liten konkurranse. På matmarkedet er det i dag rett og slett monopol i regi av tre store konsern, noe som er helt uforståelig, all den tid slike konkurransevridende forhold er ulovlige i alle andre bransjer. Anonymkode: 2a4ad...acb 2 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #47 Skrevet 31. juli 2023 Brunello skrev (9 timer siden): Norsk landbruk har i alle fall bedre dyrevelferd enn de fleste andre land. Norge er et vanskelig land å drive jordbruk i. Det er kaldt, og det er mye fjell. Det er kaldt og mye fjell i Sverige også. Likevel finner jeg 40 typer brød (nei, ikke "grovbrød", "Ingers grovbrød", "Pers grovbrød" og "luksusgrovbrød", men faktisk forskjellige slag brød), tilsvarende mange typer ost (i stedet for "gulost" og "hvitost" av forskjellige merker, som smaker det samme), skinke osv. Dette har ingenting med landbruk å gjøre. Man kan lage mange typer ost av akkurat den samme melka. Problemet er at folk bryr seg ikke om smak, kvalitet og variasjon. De er fornøyd med å stappe noe i kjeften og fylle vomma. Anonymkode: 2a4ad...acb 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #48 Skrevet 31. juli 2023 * Tollmurer som gjør det vanskelig/dyrt å ta inn utenlandske varer. 322% toll på ost?? * Tollmurer som gjør at varer må spesialkonstrueres for å slippe igjennom (feks ferdig lasagne som blir mye dyrere til kunde om den har 21% kjøtt kontra 19% - det gjør det ikke lett for Lidl å etablere seg med Europeisk logistikk) * Norske kunder som velger tradisjonelt og Norsk og billig. * En matkultur som fremhever «mild ost» som et ideale og kylling-nuggets som god barnemat * Norske kunder som prioriterer pris og nærhet (dvs en million Kiwi-butikker) * Norske kvinner og menn som begge jobber og ikke tar seg tid til å kjøpe fersk fisk eller stå i timevis over grytene * Norge har «aldri» hatt adel som kunne bruke mye tid og penger på å drive fram eksklusive mattradisjoner og forsyningsledd. Anonymkode: 8cdc7...9e2 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #49 Skrevet 31. juli 2023 Brunello skrev (9 timer siden): Hovedproblemet er at det er alt for mange butikker i Norge i forhold til folketallet. Butikkene lever av å selge volum-varer. Derfor er det få butikker som selger varer det går lite av. Og de blir dyre der det selges. Dette. Jeg bor i utkanten av Trondheim, og har hele fem matbutikker i gåavstand. Utvider jeg radiusen min litt har jeg 10 matbutikker som ikke ligger mer enn 1,5 km unna hjemmet mitt. Anonymkode: 9b20c...c31 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #50 Skrevet 31. juli 2023 * Bevisstløse kunder som plukker «eple» fra fruktdisken fordi det står på handlelappen, selv om de er inntørket og brunflekket * Butikkmedarbeidere som brutalt heller epler ned i kassen slik at de blir brunflekkede Norge har stolte tradisjoner for mat. Vi burde være stolt av fenalår og rakfisk og brunost. Produsentene burde gi oss grunn til å være stolte. Og ethvert småsted burde ha en kafe/restaurant som serverte god Norsk mat, heller enn bare Thai/Pizza/Burger/Sushi (som også er godt). Når vi har turister eller gjester så burde vi promotere Norsk mat og råvarer like selvfølgelig som Italierene gjør det («du vil sikkert ikke spise pizza i Gol. Dra heller hit hvor du kan få deilig fenalår»). Nordmenn burde etter min ydmyke mening bruke mer tid og penger på mat og mindre på å pusse opp badet. Akkurat der kan vi gjerne herme etter Italienerene. Ikke fråtse i champagne og Russisk kaviar, men lete etter gode, unike råvarer og bygge opp igjen mat som en viktig del av kulturen Anonymkode: 8cdc7...9e2 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #51 Skrevet 31. juli 2023 Hvor handler du da? Meny og coop Mega, eller kiwi og rema? Nordmenn flest er jo fornøyde så lenge de får tak i billlig kneip. Vi har ikke interesse eller kultur for mat, mat er noe vi ikke vil bruke penger på. Matpakker liksom? Dett er litt politikk, litt at vi ikke er medlem av eu, men det finnes gode oster og godt kjøtt i Norge og. Folk som handler i ostedisken og ferskvaredisken på meny er jo dumme og uøkonomiske, og når first price kneippbrødet økte med 2 kroner i vinter var det jo nasjonal krise? Anonymkode: 20677...a23
aksase Skrevet 31. juli 2023 #52 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 29.7.2023 den 18.06): På grunn av helt sinnsyke tollbarrierer. Bestemt av norske bønder. Anonymkode: f94c5...afc Bøndene bestemmer ingenting om tollbarrierer. Bøndene kommer med innspill og forslag til regjeringa gjennom jordbruksoppgjøret, men det er regjering og storting som bestemmer. Forøvrig har vi ikke mye tollbarrierer. Vi har toll på noen landbruksvarer for å unngå at f.eks. utenlandske poteter utkonkurrerer norske poteter, slik at norsk potetproduksjon blir ulønnsom og dermed borte. Tollbarrierene brukes målrettet for å beskytte norsk landbruk mot nedleggelse. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Snakk om å møte seg selv i døra. Norge produserer kun 40 % av den maten vi trenger, resten er import. Så nei, vi har ikke nok jordbruksvarer. Norges landbruk er svært lite effektivt, så er ikke så rart at utvalget i Danmark er mye bedre. Anonymkode: b874c...c8d Norsk landbruk er så effektivt som det kan bli med de forutsetninger vi har. Vi kan produsere mye mer mat i Norge, men da må det bli mer lønnsomt å være bonde. Slik landbrukspolitikken er utformet, er det dessverre stadig mer jordbruksareal som gror igjen fordi det ikke er lønnsomt å drive. Rovdyrpolitikken bidrar også til at det er stadig vanskeligere å utnytte beiteressurser i utmark, fordi rovdyra tar livet av beitedyra. Rovdyrpolitikken og landbrukspolitikken er en kraftig bremsekloss på norsk matproduksjon. Forøvrig tror jeg ikke det norske landbrukets effektivitet har noe med utvalget i butikkene å gjøre. Det blir f.eks. ikke noe større utvalg av olivenolje, ris og eksotiske grønnsaker som ikke kan dyrkes her i landet, selv om det norske landbruket effektiviseres. 1
aksase Skrevet 31. juli 2023 #53 Skrevet 31. juli 2023 For at en butikk skal kunne ha et stort utvalg, er det nødvendig at mange nok kjøper fra hele utvalget. En butikk kan jo ikke ha 278 ulike oster og 50 ulike brød dersom en stor del av disse går ut på dato og må kastes før de selges. Tilsvarende gjelder alle varegrupper. Det må være en viss turnover for å få en akseptabel økonomi og et akseptabelt matsvinn. Vi har en voldsom overdekning av matbutikker her i landet, som flere i tråden har nevnt på. Med så mange butikker, blir hver butikk ganske liten i omsetning, og da fungerer det ikke med et stort utvalg. Hadde vi fjernet halvparten av butikkene, da ville de gjenværende fått mye større omsetning, og et bedre grunnlag for et større utvalg. Vi kan ikke skylde på de norske bøndene, eller tollbarrierer. Det er matvarekjedene og deres overdekning av butikker som har mye av skylda. I tillegg handler det også mye om våre handlevaner og matvaner. Selv om det er et stort utvalg i matbutikken, er det for få som benytter seg av utvalget. Vi liker alle å se en bugnende butikk med stort utvalg, men så går vi som regel forbi og kjøper det vi pleier. Butikkene fyller hyllene med de varene som selger godt, og det vi ikke kjøper, det blir snart borte fra hylla. 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #54 Skrevet 31. juli 2023 Fordi vi har helt sinnssykt mange matbutikker i forhold til folketallet. Det ender i lite utvalg. I tillegg få kjeder og lite konkurranse. Anonymkode: 9bcea...9f3 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #55 Skrevet 31. juli 2023 Butikkene kan ikke ta inn varer selv om en eller to kunder savner en ting eller to, da blir jo svinnet enda større. Dere sier dere savner utvalg, men det finnes da bra utvalg på det nordmenn kjøper i det daglige. Er kanskje ikke så lett å se dette, en blir jo hverdagsblind. Men nå som jeg er sjeldent i Norge, så synes jeg ikke utvalget er dårlig i norske butikker de få gangene jeg er der. Anonymkode: e1bdb...cfb 1
Brunello Skrevet 31. juli 2023 #56 Skrevet 31. juli 2023 aksase skrev (39 minutter siden): For at en butikk skal kunne ha et stort utvalg, er det nødvendig at mange nok kjøper fra hele utvalget. En butikk kan jo ikke ha 278 ulike oster og 50 ulike brød dersom en stor del av disse går ut på dato og må kastes før de selges. Tilsvarende gjelder alle varegrupper. Det må være en viss turnover for å få en akseptabel økonomi og et akseptabelt matsvinn. Vi har en voldsom overdekning av matbutikker her i landet, som flere i tråden har nevnt på. Med så mange butikker, blir hver butikk ganske liten i omsetning, og da fungerer det ikke med et stort utvalg. Hadde vi fjernet halvparten av butikkene, da ville de gjenværende fått mye større omsetning, og et bedre grunnlag for et større utvalg. Vi kan ikke skylde på de norske bøndene, eller tollbarrierer. Det er matvarekjedene og deres overdekning av butikker som har mye av skylda. I tillegg handler det også mye om våre handlevaner og matvaner. Selv om det er et stort utvalg i matbutikken, er det for få som benytter seg av utvalget. Vi liker alle å se en bugnende butikk med stort utvalg, men så går vi som regel forbi og kjøper det vi pleier. Butikkene fyller hyllene med de varene som selger godt, og det vi ikke kjøper, det blir snart borte fra hylla. Som et eksempel på dette, kan nevnes Kiwis idiotiske nye butikk der jeg bor. Det er nesten ingen som bor rett ved. Og alle andre som skal dit må kjøre forbi en av de tre andre Kiwi-butikkene på stedet. 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #57 Skrevet 31. juli 2023 6 hours ago, Albbas said: De har en dobbelt så høy befolkningstetthet som Norge. Har du data som viser at vareutvalget er bedre? Og hva sammenligner vi egentlig når vi snakker om vareutvalg? En gjennomsnittsbutikk mot en gjennomsnittsbutikk? Da vil Norge slite, fordi vi har et høyt antall butikker med lite utvalg pga grisgrendte strøk med liten befolkning. Det interessante må jo være å sammenligne i større byer. Og også der er snittet lite interessant. Mine nærbutikker har et lite utvalg sammenlignet mot Mega og Meny, men jeg som forbruker opplever jo ikke et dårlig utvalg nettopp fordi jeg kan oppsøke Mega og Meny. Har vært mye i Estland og i estiske dagligvare forretninger. Tallinn er mindre befolket enn Oslo, men supermarkedene der har mye større utvalg enn norske Meny og Mega har ikke bra vareutvalg, de har best i Norge men er fortsatt begredelig Anonymkode: 55014...837
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #58 Skrevet 31. juli 2023 Det er utrolig hvor dårlig utvalget er her. Anonymkode: a26cc...9f0
Maleficenta Skrevet 1. august 2023 #59 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): * Tollmurer som gjør det vanskelig/dyrt å ta inn utenlandske varer. 322% toll på ost?? * Tollmurer som gjør at varer må spesialkonstrueres for å slippe igjennom (feks ferdig lasagne som blir mye dyrere til kunde om den har 21% kjøtt kontra 19% - det gjør det ikke lett for Lidl å etablere seg med Europeisk logistikk) * Norske kunder som velger tradisjonelt og Norsk og billig. * En matkultur som fremhever «mild ost» som et ideale og kylling-nuggets som god barnemat * Norske kunder som prioriterer pris og nærhet (dvs en million Kiwi-butikker) * Norske kvinner og menn som begge jobber og ikke tar seg tid til å kjøpe fersk fisk eller stå i timevis over grytene * Norge har «aldri» hatt adel som kunne bruke mye tid og penger på å drive fram eksklusive mattradisjoner og forsyningsledd. Anonymkode: 8cdc7...9e2 de har da ikke bedre tid til å stå over grytene i danmark heller
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #60 Skrevet 1. august 2023 Dere som mener Norge har dårlig utvalg har skylapper på og handler kun hos kjedebutikkene. Se litt lenger utover og besøk rekoring og små nisjebutikker med lokalmat ; da får du et helt annet syn på det. Men da må du ut av byen såklart , og det gidder dere kanskje ikke? Anonymkode: 72fd4...97a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå