AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #1 Skrevet 29. juli 2023 Det har jo vært noen koronaår hvor dette ikke har vært aktuelt, men sikkert noen som har erfaringer likevel. Har to barn og særlig yngste tenker jeg at ønsker seg et utvekslingsår. Eldste skal starte yrkesfag nå, da er det kanskje ikke like lett med et helt år i utveksling? Yngste går siste året på barneskolen så der er det litt tid igjen. Har noen erfaringer eller innspill fra egen barn? Er det best med utveksling midt i vgs eller er det bedre før. Og er det verdt pengene det koster? Anonymkode: ce56c...f7c
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #2 Skrevet 29. juli 2023 Det kommer jo helt an på hvor planen å reise er tenkt, men er planen å reise til USA bille jeg reist etter 1 året på vgs for da kan de være seniors på High School der. Begynn tidlig med å spare for man får dekket maks halvparten i stipend. Pr idag ligger ved egenandel på opp mot 80 000. Er barnet veldig forsiktig og innadvendt og ikke veldig god i engelsk ville jeg ikke anbefalt det. Anonymkode: 3806e...b2e 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #3 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (På 29.7.2023 den 16.41): Det har jo vært noen koronaår hvor dette ikke har vært aktuelt, men sikkert noen som har erfaringer likevel. Har to barn og særlig yngste tenker jeg at ønsker seg et utvekslingsår. Eldste skal starte yrkesfag nå, da er det kanskje ikke like lett med et helt år i utveksling? Yngste går siste året på barneskolen så der er det litt tid igjen. Har noen erfaringer eller innspill fra egen barn? Er det best med utveksling midt i vgs eller er det bedre før. Og er det verdt pengene det koster? Anonymkode: ce56c...f7c Min datter reiste på utveksling på lørdag faktisk. Hun skal ta VG2 i usa. Hun får godkjent året sitt, slik at hun kan starte på vg3 sammen med sitt kull neste år. Ettersom hun gikk idrettslinjen her, måtte hun ta to fag som privatist før hun reiste. Kan anbefale å snakke med rådgiver på skolen om dette i god tid. Er en opplevelse de får, men du verden det er tøft å gi fra seg all kontroll man har som mor for en 17-åring 😅 Anonymkode: 2cbee...180 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #4 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min datter reiste på utveksling på lørdag faktisk. Hun skal ta VG2 i usa. Hun får godkjent året sitt, slik at hun kan starte på vg3 sammen med sitt kull neste år. Ettersom hun gikk idrettslinjen her, måtte hun ta to fag som privatist før hun reiste. Kan anbefale å snakke med rådgiver på skolen om dette i god tid. Er en opplevelse de får, men du verden det er tøft å gi fra seg all kontroll man har som mor for en 17-åring 😅 Anonymkode: 2cbee...180 Ja det forstår jeg godt. De er jo det kjæreste vi har. Men så er det jo flott at du har en tenåring som er eventyrlysten og tør å forsøke noe nytt! Anonymkode: ce56c...f7c
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #5 Skrevet 2. august 2023 Egreiste sjølv etter 1 år på vgs, og fekk året i USA godkjent som 2 året. Fint å kunne fortsette med mitt kull i Norge når eg kom heim. Men, det er ein av dei beste opplevelsane eg har hatt i mitt liv! Fantastisk for språkkunnskapen min, eg snakker engelsk like greit som norsk, og det får du igjen mykje for seinare i livet. Det p reise som 17 åring og stå på eigne bein, var også veldig bra! Mestringsfølelsen ved å klare seg, treffe så mykje nye folk og trivast, lære så mykje, og så mange opplevelser. Det er ikkje mulig å sette ord på alt, men eg er så glad og takknemlig for at eg fekk lov av mine foreldre! Anonymkode: f04e6...33f
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #6 Skrevet 2. august 2023 Er lærer på vgs. Vi har hvert år et par som reiser ut. Flere ganger har elever kommet tilbake. Det har vært problemer med vertsfamilier, temmelig alvorlige sådanne. De tilfellene har alltid vært i USA. Språklig sett blir de sim reiser noe bedre i engelsk, men i andre fag sliter mange mer når de kommer tilbake. Dessverre er det få som reiser til andre land. Vi får derimot utvekslingselever fra forskjellige land, og det er utrolig hvor mye norsk de lærer selv om de ikke kan noe når de kommer. Synd at norske elever ikke er like modige og heller drar til Tyskland, Østerrike, Sveits, Frankrike, Spania, andre spansk- eller fransktalende land. Språklig sett ville de da ha opplevd en langt bedre utvikling og de hadde lært å se verden med andre øyne. Anonymkode: 6d37f...85f 1
asterix Skrevet 2. august 2023 #7 Skrevet 2. august 2023 Mange år siden nå da, men jeg reiste til Thailand i mars på andre året på allmennfag (studiespesialisering) og kom tilbake i februar året etter. Jeg fikk ikke året godkjent, men fortsatte bare sammen med årskullet under meg i alder. Gikk kjempefint. Hadde et supert år som utvekslingsstudent i et land som på den tiden ikke var så vanlig for nordmenn å reise til. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå