Gå til innhold

Oppsigelse på dagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kort forklart.

En tilkallingsjobb. Er satt opp på 5 og 6 dager i uken. Hver kveld. Dette er oppå en annen full jobb. 

Det er gitt beskjed om at ikke kan jobbe så mye. Nå er det på 4 uka. Men blir alikevel satt opp i mer enn full jobb.

Og nå går det ikke mer. 

Hva skjer om man leverer oppsigelse og ikke kommer på jobb på mandag?

De visste at dette var en bi jobb. Og tilkalling skal jo ikke være full jobb. 

Hjelp. Ender med å fungere dårlig i to jobber

Anonymkode: 8bdb4...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva står det i kontrakten din om arbeidsbelastning? Stillingsprosent? 

Anonymkode: 5e3a8...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Som tilkallingsvikar kan de ikke kreve noe som helst. Du har opplyst om at du har full jobb og ikke kan hver dag. De betaler heller ikke for noe fast eller for å holde av tiden din. 

Sett grenser og ikke belast deg for mye så du risikerer å bli sykmeldt fra din vanlige jobb. Det har du ingenting igjen for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva står det i kontrakten din om arbeidsbelastning? Stillingsprosent? 

Tilkallingvakt, på kveld og helg. Så ingen %. Men gitt beskjed om 2-3 ganger i uken max . Avtale om å kunne si nei om det ikke passer. Har sagt fra å ikke kunne jobbe mer enn det som var sagt ved ansettelse.  Men har fortsatt satt opp 6 dager denne uka og 5 dager neste uke.  Begynner på jobb 1 kl 07. Rett fra den jobben til neste frem til kl 23. Det går fint et par dager i uka ikke 5 og 6 dager. Har sagt fra mange ganger. Siste uka er det forsoving på jobb 1. Så når de ikke hører etter kan det ikke fortsette på mandag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
theTitanic skrev (1 minutt siden):

Som tilkallingsvikar kan de ikke kreve noe som helst. Du har opplyst om at du har full jobb og ikke kan hver dag. De betaler heller ikke for noe fast eller for å holde av tiden din. 

Sett grenser og ikke belast deg for mye så du risikerer å bli sykmeldt fra din vanlige jobb. Det har du ingenting igjen for. 

Var det full stilling de trengte,  burde de vel ha søkt etter fast ansatt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er tilkallingsvakt, kan du bare si nei til vakter etter du har sagt opp. Så lenge det ikke står stillingsprosent er det opp til deg om du ønsker jobb eller ikke. 

Anonymkode: ef0f9...da3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tilkallingvakt, på kveld og helg. Så ingen %. Men gitt beskjed om 2-3 ganger i uken max . Avtale om å kunne si nei om det ikke passer. Har sagt fra å ikke kunne jobbe mer enn det som var sagt ved ansettelse.  Men har fortsatt satt opp 6 dager denne uka og 5 dager neste uke.  Begynner på jobb 1 kl 07. Rett fra den jobben til neste frem til kl 23. Det går fint et par dager i uka ikke 5 og 6 dager. Har sagt fra mange ganger. Siste uka er det forsoving på jobb 1. Så når de ikke hører etter kan det ikke fortsette på mandag 

Når fikk du vite om disse vaktene? Ble du spurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Var det full stilling de trengte,  burde de vel ha søkt etter fast ansatt?

Det vil de sikkert ikke betale for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir satt opp på vakter uten å ha blitt spurt først? Da er det jo ikke tilkalling. Tilkalling er jo når de må spør deg for hver vakt og du er fri til å si ja eller nei.

Du må gi tydelig beskjed. Ansikt til ansikt. "Jeg ser at du har satt meg opp på 6 vakter neste uke. Dette er ikke i samsvar med det vi ble enige om ved oppstart. Jeg kan ta tre av vaktene neste uke. Hvilke tre vil du stryke meg fra?"

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hedda-78 skrev (2 timer siden):

Du blir satt opp på vakter uten å ha blitt spurt først? Da er det jo ikke tilkalling. Tilkalling er jo når de må spør deg for hver vakt og du er fri til å si ja eller nei.

Du må gi tydelig beskjed. Ansikt til ansikt. "Jeg ser at du har satt meg opp på 6 vakter neste uke. Dette er ikke i samsvar med det vi ble enige om ved oppstart. Jeg kan ta tre av vaktene neste uke. Hvilke tre vil du stryke meg fra?"

Er gitt beskjed , mange ganger.  Kan bare 3 dager eller 4 dager. Hver uke detcer satt opp hele uka. Men de nekter å ta de vekk, eller finne flere på tilkalling

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hedda-78 skrev (2 timer siden):

Så ser ikke noe annen mulighet å bare droppe å komme. Får også kjeft om jobben ikke blir gjort godt  nok. Noe mengde jobb tilsier ikke gir forutsetning for å levere bra. Er jo helt utslitt og sagt fra hver uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da må du jo bare ikke komme på jobb etter at du tydlig sier ifra at du er tilkallingsvikar og kun kommer på de vaktene du sier ja til - og at det er vakt x og y men at du IKKE kan komme på vakt æ og å. De kan ikke ansette tilkallingsvikar med 0% kontrakt og forvente at de skal jobbe som en fulltidsansatt 100%-person. Da får de jo i pose og sekk. Sett ned foten. Kontakt eventuelt verneombud eller de som håndhever arbeidsmiljøloven eller noe. 

Anonymkode: 08319...b58

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres meget lite seriøst ut når de bare setter deg opp uten å ha forhørt seg med deg først. Høres ut som en typisk servicebransje- opplegg. 

Merker muligens oppsving på gjester, og da opptrer de seg som cowboyer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så ser ikke noe annen mulighet å bare droppe å komme. Får også kjeft om jobben ikke blir gjort godt  nok. Noe mengde jobb tilsier ikke gir forutsetning for å levere bra. Er jo helt utslitt og sagt fra hver uke. 

Gi i allefall beskjed om at du ikke kommer. "Neivel, du vil ikke stryke meg fra vakter selv om arbeidsmengden strider mot den opprinnelige avtalen. Men jeg kan ikke jobbe så mye. Jeg forholder meg til avtalen som er inngått, og jobber max tre dager i uka. Jeg kommer mandag, onsdag og torsdag neste uke. De andre vaktene må du gi til noen andre, for de dagene jobber jeg ikke. Gi beskjed dersom du vil ha en annen løsning." 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg er også tilkalling, og må godkjenne alle vakter jeg får, enten ved at jeg selv søker om ledige vakter som ligger ute, eller de spør om jeg kan jobbe. De kan ikke kreve noe som helst av deg. 

Anonymkode: 0829d...fbc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Er gitt beskjed , mange ganger.  Kan bare 3 dager eller 4 dager. Hver uke detcer satt opp hele uka. Men de nekter å ta de vekk, eller finne flere på tilkalling

Så du får listene bare en uke i forveien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres jo helt sykt ut.

Håper ikke det er snakk om jobb i helsevesenet, for det er ganske grovt å sette opp en tilkalling på en full uke uten avtale, når man i tillegg vet at denne personen har en annen fulltidsjobb i tillegg. Det er ikke forsvarlig å la folk jobbe sånn uten tilstrekkelig hviletid. Isåfall burde Arbeidstilsynet tipses.

Jeg mener du egentlig kan si opp på dagen når det er så tydelig kontraktbrudd fra deres side. Om du ikke har det skriftlig at du har gitt beskjed så mange ganger, så få det nå. Du kan jo evt. gi dem en sjanse, skrive som andre her foreslår, at avtalen er maks 2-3 dager i uken, og be dem stryke 2-3 av vaktene. Hvilken blir det? Om de ikke blir strøket, så møter du ikke opp på noen av vaktene. Ha det skriftlig. Få også med at du er tilkallingsvakt på kontrakt, men du har blitt satt opp på vakter uten godkjenning fra deg. 

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kort forklart.

En tilkallingsjobb. Er satt opp på 5 og 6 dager i uken. Hver kveld. Dette er oppå en annen full jobb. 

Det er gitt beskjed om at ikke kan jobbe så mye. Nå er det på 4 uka. Men blir alikevel satt opp i mer enn full jobb.

Og nå går det ikke mer. 

Hva skjer om man leverer oppsigelse og ikke kommer på jobb på mandag?

De visste at dette var en bi jobb. Og tilkalling skal jo ikke være full jobb. 

Hjelp. Ender med å fungere dårlig i to jobber

Hva sier hovedarbeidsgiveren din til at du har tatt på deg en deltidsjobb som går utover hovedjobben? 

I mange arbeidskontrakter står det at arbeidstaker ikke har lov til å jobbe for andre uten arbeidsgivers samtykke. Hvis det står det i din kontrakt, og hovedarbeidsgiver ikke har samtykket og bijobben går ut over hovedarbeidsgiver så kan det få konsekvenser for deg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde sendt skriftlig e-post om at jeg ikke kan ta valt xyz, men at jeg møter på abc. Og så hadde jeg forholdt meg til det. Sørg for å ha alt skriftlig for ordens skyld. Tilkallingspersonell kan alltid takke nei til jobb.

Dersom ledelsen ikke finner vikarer er det ikke ditt problem. 

Anonymkode: 5c2f9...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare innom en tur skrev (21 minutter siden):

Hva sier hovedarbeidsgiveren din til at du har tatt på deg en deltidsjobb som går utover hovedjobben? 

I mange arbeidskontrakter står det at arbeidstaker ikke har lov til å jobbe for andre uten arbeidsgivers samtykke. Hvis det står det i din kontrakt, og hovedarbeidsgiver ikke har samtykket og bijobben går ut over hovedarbeidsgiver så kan det få konsekvenser for deg. 

Som tilkallingshjelp så er det ikke noe hovedarbeindsgiver.

Tilkallingshjelp er akkurat som et enkeltmanns "adecco", du kan si nei til alle vakter om ikke annet er avtalt og satt i plan, men arbeidsgiver kan også avslutte samarbeidet på dagen om tilkallingshjelpen ikke har noen timer fremover  

Er det plan på timer som er akseptert etter avtale så er det normal oppsigelse tid frem til timene utløper, men du må si nei til timer som ikke er i synlig plan allerede nå

Om du slutter og ikke kommer på jobb kan du bli erstatningspliktig for merarbeid f.eks vikarbyrå og lignende. Men tror de har en dårlig sak her men møt opp på de dagene du har avtalt er det ikke skriftlig avtale på at de kan sette deg på 3 dager i uken har arbeidsgiver en dårlig sak

Endret av Maskinen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...