AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #1 Skrevet 29. juli 2023 Har ei jente i andre klasse som har hatt med seg flere venner hjem. Syns det er veldig mange av de som er dominerende. De bestemmer i lek, hva de skal leke og i det hele tatt er "over" store deler av tiden de er sammen. Er det veldig vanlig i denne alderen? Har et barn selv som er ganske rolig og nok lar seg herse med ser jeg. Hun sier hun blir sliten av det og at når hun sier i mot så hører de ikke.. Kan nevne hun har søsken på samme alder hvor hun ikke lar seg kue. Ei heller søskenet, ingen er den dominerende. Kanskje evt. hun litt, da hun er ett år eldre. Hvilke råd bør jeg gi datteren mot disse vennene? Hun har venner hvor de er mer likestilte, men hun leker absolutt mest med de som kontrollerer (enda hun uttrykker ofte at hun ikke vil være med de). Ser på broren som er ett år yngre som har venner hjem, og ikke sett noe av det samme. Er det en jentegreie? Har også tatt opp episoder med skolen jeg overhodet ikke syns var greit og de fulgte opp dette. Anonymkode: 69b9d...5fa 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #3 Skrevet 29. juli 2023 La ungene få ordne opp selv Anonymkode: ca5ab...086
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #4 Skrevet 29. juli 2023 Veldig naturlig at barn i denne alderen har ulike roller, og noen styrer gjerne leken, men andre følger. Helt vanlig, og ikke noe jentefenomen. Har akkurat opplevd det samme med gutten min som nå skal starte i andre, og søskenbarnet på samme alder. Der har søskenbarnet lederrollen, og vil gjerne styre leken og hvordan den skal lekes. Gutten min ble derimot frustrert et par ganger, da han ville leke med figuren sin på sin måte, og gikk vekk fra leke et par ganger. Kom derimot tilbake, og føyde seg. Med andre venner derimot, kan gutten min «styre» leken, altså rolleleken med diverse feks Lego. Han har da en tydelig ide om hva som skal skje, og formidler det gjennom leken. Som oftest blir de enige om ting, og gir og tar, men opplever stort sett alltid at en av barna har en mer «lederrolle». Jeg ser det sol positivt for leken, så lenge det ikke tar overhånd, men da vil jo det andre barnet enten protestere eller slutte å leke. Så lenge begge barna synes rollefordelingen er grei, så er den også grei. Anonymkode: 10d77...044
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå