Gå til innhold

Hunder og turer- "aldri" på tur

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må bare spørre jeg nå. 

Hvor mange og hvor lang tid tror dere er vanlig å gå tur med hunden sin? Jeg er kollega med tre stykker som har hund og virker som de bare går rundt i hagen. Den ene sa de hadde ikke gått tur hele vinteren siden det var så glatt.. 

Jeg hadde hund som liten og da var de hundene ute 4 ganger (minst hver dag). Vet at hunder trenger det. Men hva er det vanlige? Ser det er en annen tråd her om tilsvarende, men tenker det er kanskje de menneskene som har virkelig stor interesse for hund som svarer? 

Anonymkode: dffe6...7b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en mellomstor puddel. Hun får tur på ca 20 min på morgenen(hun er et B-menneske og hater å stå opp tidlig) 

Minimum en time ettermiddag, og 30 min kveldstur ca.

Men vi har stor innegjerdet hage, og barn som elsker å leke med henne der(vår og sommer) I tillegg aktiviserer vi henne mentalt stort sett hver dag i 15-30 min.

Hun er bare ett år da, så mulig vi må skru opp tiden på turer etterhvert.

Anonymkode: d094e...b5e

AnonymBruker
Skrevet

Basert på de jeg kjenner, virker det ikke som om KG-normen med minst fem timer tur hver dag er vanlig for de fleste hundeeiere. Først spørs det jo hvor vidt man har hage hvor hunden kan gå på do eller om den må tas med på tur for å gjøre fra seg, da trenger man jo egne turer til det. Utenom vil jeg si at alt fra 1 til 4 turer kan være normalt, kanskje 1,5-2,5 timer til sammen? Til hverdags altså, så går man mer når man har tid og mulighet.

Anonymkode: 86cb6...59e

Skrevet

På vinteren eller ved pissvær blir det jo ikke like lange turene som når det er fint vær.

av å til kan det bare bli kort rusletur ved møkkavær, andre dager kan det gå flere timer på tur en dag.

AnonymBruker
Skrevet

Mine var for det meste kun i hagen de siste 5 årene de levde. Foruten på bilturer som var det beste de viste De skulle ta livet med ro pga alderdomsyksommer. 

Stor hage de gikk å luntet etter hva kroppen deres selv ville. 

Regner med de aller fleste med hund har veterinær de går hos. Vi fulgte råd fra vår veterinær

Anonymkode: b36cb...000

Skrevet (endret)

Nå jobber jeg forsåvidt med dyr og omgåes mest med mennesker som er veldig dyreinteressert, som har god peiling på dyrehold enten det nå enn gjelder katter eller hunder, marsvin eller gjess. Som har en genuint interesse, nysgjerrighet og således også kunnskap om hva og hvilken behov et dyr har før de anskaffer seg det. Så kanskje mine erfaringer ikke er helt tipp på topp med tanke på "den gjennomsnittlige familiehunden" situasjonen men... Det er forskjell på raser innenfor hunder, en engelsk setter eller border collie f.eks har et annet behov for trening, fysisk og psykisk trim enn f.eks en Pekingeser. Så en hund er ikke bare en hund selv om selvsagt alle hunder trenger tur, dette er det fort gjort at går litt forbi om en bare snakker om hunder generelt. Noen hunder må en nærmest tvinge på tur mens andre ser ut til å aldri få nok, det er individuelle forskjeller både fra rase til rase og innenfor samme rase. 

Jeg tror også de fleste tar lengre turer om vår/sommer/høst (eller i finvær..) enn vinter uten at det nødvendigvis skriker noe "fare fare dyremishandling". 

Endret av skreppamedleppa
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tibetansk spaniel. Slippes ut på tvang i løpestreng om morgenen i ukedager, i helgene sover den til minst kl 11.00. Den får en kort luftetur når ungene er ferdig på skolen eller jeg på jobb. På ettermiddagen mellom 40-60 minutter og en kort luftetur på kvelden igjen. Ellers er den ute i hagen. Får også noen fjellturer i mnd når det ikke er vinter. Den liker ikke å være ute når det regner og er egentlig en sofagris mer enn turhund. 

Anonymkode: 075ae...2f1

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, skreppamedleppa said:

Nå jobber jeg forsåvidt med dyr og omgåes mest med mennesker som er veldig dyreinteressert, som har god peiling på dyrehold enten det nå enn gjelder katter eller hunder, marsvin eller gjess. Som har en genuint interesse, nysgjerrighet og således også kunnskap om hva og hvilken behov et dyr har før de anskaffer seg det. Så kanskje mine erfaringer ikke er helt tipp på topp med tanke på "den gjennomsnittlige familiehunden" situasjonen men... Det er forskjell på raser innenfor hunder, en engelsk setter eller border collie f.eks har et annet behov for trening, fysisk og psykisk trim enn f.eks en Pekingeser. Så en hund er ikke bare en hund selv om selvsagt alle hunder trenger tur, dette er det fort gjort at går litt forbi om en bare snakker om hunder generelt. Noen hunder må en nærmest tvinge på tur mens andre ser ut til å aldri få nok, det er individuelle forskjeller både fra rase til rase og innenfor samme rase. 

Jeg tror også de fleste tar lengre turer om vår/sommer/høst (eller i finvær..) enn vinter uten at det nødvendigvis skriker noe "fare fare dyremishandling". 

Tror dette stemmer godt. Når noen stiller spørsmålet om hvor mye tur man går med hunden på KG midt i sommerferien i finværet, er det lett for folk å si 4-5 turer, bruker halve dagen utendørs, men når det blir -25 og to timer med dagslys, ville det kanskje vært annerledes.

Anonymkode: 86cb6...59e

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo hva man tenker på som turer, og hva som er nødvendig. 

Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke er den mest ivrige turgåer. Men min hund får mye fysisk trening der han løper og jeg står stille 😉 Og han får mye mental trening, da det er noe vi begge lever og ånder for. 

Anonymkode: 6c131...7bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har whippet, bor i blokk uten hage. Min er utprega sofasliter og fineværsbisk så om det regner er han ikke veldig interessert i tur, han blir med og går på med godt mot men det skjer ikke at han maser om tur eller prøver å forlenge turen om været ikke passer han. De dagene hender det at det blir bare to turer og ikke nødvendigvis de lengste heller samt kanskje en liten tisserunde før senga. 

Mesteparten av året blir det tre turer der den lengste normalt er på 1-1,5 t og de to andre på ca 20 min hver. I helgene går vi som oftes en eller to lengre turer på kanskje 3-4 timer.

Nå er hunden min senior, turene tar ikke mindre tid selv om de har blitt kortere i distanse og oftere bare er i nærområdet. 

Anonymkode: 8eca1...9da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...