Gjest Elooon Skrevet 29. juli 2023 #1 Skrevet 29. juli 2023 Hei på deg som leser dette! Først og fremst vil jeg si til alle som prøver å unngå ubehagelige følelser. Har du angst? Eller bare vil unngå noe for det gir deg angst eller ubehagelige følelser? Slutt med å unngå det er et tips jeg vil gi dere. Hvorfor? Fordi du gjør det verre med å unngå å kjenne på slike følelser. Du må ikke tro livet alltid skal føles perfekt. Å kjenne på redsel og ubehagelige følelser er en del av det å være ett menneske. Prøver du å unngå det. Hvordan skal du da lære deg å takle slike følelser? Hvordan skal du lære deg å takle motgang? Alle vil oppleve litt motgang i livet. Noen mer enn andre. Urettferdig? Ja men slik er det. Lær deg å kjenn på det som er ubehagelig eller gjør deg redd. Føl på det. Godta følelsen. Å kjenne på slikt er ett tegn på at du lever. Du lærer deg å takle følelsene og det vil bli bedre etter hvert, men så fort du vil unngå slike følelser. Ja da blir det verre igjen. Er det verdt det? Slik er det også med sjalusi/misunnelse. Føler du på sjalusi og misunnelse? Godta å kjenn på det litt. Du er fortsatt ett menneske med menneskelige følelser. Så kan du si til deg selv. «Skal jeg kaste bort livet mitt på å være sjalu eller misunnelig? Eller skal jeg begynne gi mer faen og leve?» Ingen er nødt til å kaste bort livet på å være sjalu og misunnelig. Det er noe folk velger selv. Det er ikke synd på deg fordi om du er sjalu og misunnelig. Det er synd på deg som kaster bort livet på å bli værende sjalu og misunnelig for lenge. Er det verdt å bli bitter eller sint av det? Er det verdt å rakke ned på andre fordi du er så sjalu og misunnelig? Føler du deg bedre da? Tviler. Det er nok å kjenne på følelsen når den dukker opp, godta at slik er det, og så legge det fra deg, gå videre å lev. Du gjør deg selv en tjeneste av å gjøre det. Er du ensom eller kjenner på ensomhet? Hvorfor godta å være ensom? Den som først og fremst kan gjøre noe med det, er deg selv. Det er ofte slik at folk sitter hjemme og ikke gjør noe med det. Du blir ikke mindre ensom av å sitte hjemme og synes synd på deg selv. Tvert i mot. Du blir mer og mer ensom av det. Hvis det er greit for deg, så ja vel. Du gjør hva du vil. Men vil du ikke være ensom så kom deg ut å møt folk. Begynn å møt mennesker hvor enn du vil møte mennesker. Det finnes alltid ett eller annet sted du kan møte mennesker. Prøve å få venner. Jobb? Har du en hobby? Utesteder? Fritidsaktiviteter? Treningssenter? Det nytter ikke å sitte hjemme å vente på at folk skal dukke opp på døra di. Er du ikke ensom men kjenner på ensomhet likevel? Snakk med noen du stoler på om det. Snakk om alt som plager deg. Åpn deg selv opp. Er du ulykkelig og deprimert? Igjen, den som kan gjøre noe med det er deg selv. Depresjonen kan du få hjelp til og det må man av og til ha hjelp til og kanskje medisiner, men den som kan gjøre deg lykkelig er deg selv først og fremst. Alle må gjøre noe selv for å oppnå lykke. Alle må gjøre noe selv for å oppnå drømmene sine. Det er aldri for sent så lenge man lever. Det hjelper deg ikke å følge med på andre og si «de ser så lykkelig ut og jeg får aldri bli lykkelig» Visst faen kan du det. Hvis du tar deg i sammen å gjør noe med det. Livet er kort, så å kaste det bort på å tro du ikke kan bli lykkelig er unødvendig. Dessuten må du finne de små gledene i livet. Du kan fint bli lykkelig selv om du har dårlig råd. Du kan fint bli lykkelig selv om du ikke har klart å oppnå dine drømmer. Skal du bare gi opp og fortsette å være ulykkelig? Hjelper det? Nei. Kjemp, jobb hardt, gjør ditt for å bli lykkelig nok. Det er lov å være litt egoist også for å oppnå det man vil her i livet. Så lenge det ikke skader og sårer andre for din egen lykke. Vær lykkelig. Vær positiv. Virker alt så enkelt for meg? Det er ikke enkelt for noen. Jeg har også mine problemer. De fleste mennesker har det. Folk som virker så lykkelig har sine problemer og kjenner på ulykkelighet og tristhet. Ingen er lykkelig og glad hele tiden. Det dukker opp problemer og motgang helt plutselig. Når man minst venter det. Jeg har kjent på både motgang, redsel, håpløshet, gjort store feil. Man gjør feil her i livet. Det er menneskelig. Man kan ikke legge seg ned, synes synd på seg selv og gi opp av den grunn. Nei nei og atter nei. Det går ikke. Det er da man må godta motgang, takle det, prøve igjen, kjempe videre i livet, og aldri gi opp. Rett og slett reise seg igjen sterkere enn noen gang. Du klarer det hvis du vil og godtar å feile på veien men aldri gir opp likevel. Dette ble litt langt og vet ikke om noen gidder å lese det, men tråden er også hvor meg selv, for jeg trenger av til mine egne tips også og lese dette når ting føles håpløst Minne meg selv og andre på dette. For du har helt sikkert hørt tipsene før også, men man kan aldri få nok av å høre det/lese det.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #2 Skrevet 29. juli 2023 Du kunne bare skrevet at du mener: ta deg sammen og kortet ned teksten. Hvordan det skal hjelpe noen ut av en tung dag er jeg mer usikker på. Anonymkode: 8d472...e37 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #3 Skrevet 29. juli 2023 "Åh har du det vanskelig? Her er løsningen; bare slutt med det. " Anonymkode: d687e...46f 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #4 Skrevet 29. juli 2023 54 minutter siden, Elooon said: Hei på deg som leser dette! Først og fremst vil jeg si til alle som prøver å unngå ubehagelige følelser. Har du angst? Eller bare vil unngå noe for det gir deg angst eller ubehagelige følelser? Slutt med å unngå det er et tips jeg vil gi dere. Hvorfor? Fordi du gjør det verre med å unngå å kjenne på slike følelser. Du må ikke tro livet alltid skal føles perfekt. Å kjenne på redsel og ubehagelige følelser er en del av det å være ett menneske. Prøver du å unngå det. Hvordan skal du da lære deg å takle slike følelser? Hvordan skal du lære deg å takle motgang? Er du han som var ufør pga angst for å jobbe? Hvis ja og du har bekjempet angsten og kommet deg i fast jobb så vil jeg si gratulerer! Har alltid tenkt at du ville få det bedre om du fikk deg en jobb som passet deg i stedet for å være ufør. Om du er en annen en den jeg sikter til så beklager jeg forvekslingen. Anonymkode: 50d97...b3f 1
Gjest Elooon Skrevet 29. juli 2023 #5 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): "Åh har du det vanskelig? Her er løsningen; bare slutt med det. " Anonymkode: d687e...46f Det er ikke «bare slutt med det» som står i teksten Jeg er kanskje litt direkte i det jeg skriver, men teksten var ment som hjelp og tips til folk som trenger det, og ikke fornærmelser. Tips er tips. Ikke noen som blir tvunget til å følge tips. Det var bare for å gjøre dagen til noen litt lettere? Det er vel ingenting galt i det? AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er du han som var ufør pga angst for å jobbe? Hvis ja og du har bekjempet angsten og kommet deg i fast jobb så vil jeg si gratulerer! Har alltid tenkt at du ville få det bedre om du fikk deg en jobb som passet deg i stedet for å være ufør. Om du er en annen en den jeg sikter til så beklager jeg forvekslingen. Anonymkode: 50d97...b3f Kjenner du noen som er ufør på grunn av angst for å jobbe så tror jeg ikke de sier sannheten til deg. Det er da ingen som får ufør kun på grunn av angst? Finnes en grense. Da kunne jo hvem som helst lurt til seg ufør med å si de har angst for å jobbe. Så enkelt er det nok ikke. Du har helt rett i at folk med angst får det mest sannsynlig bedre av å jobbe eller gjøre noe meningsfylt i livet sitt. Sikkert mange som er ufør som hadde hatt bedre av å jobbe, men noen er også for syk til å jobbe. Tviler på det kun er på grunn av angst.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #6 Skrevet 29. juli 2023 1 hour ago, Elooon said: Kjenner du noen som er ufør på grunn av angst for å jobbe så tror jeg ikke de sier sannheten til deg. Det er da ingen som får ufør kun på grunn av angst? Finnes en grense. Da kunne jo hvem som helst lurt til seg ufør med å si de har angst for å jobbe. Så enkelt er det nok ikke. Nå er det faktisk ikke diagnosen som bestemmer om du får uføretrygd eller ikke, så det høres ikke ut som om du kan så mye om dette. Anonymkode: d687e...46f
Gjest Elooon Skrevet 30. juli 2023 #7 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nå er det faktisk ikke diagnosen som bestemmer om du får uføretrygd eller ikke, så det høres ikke ut som om du kan så mye om dette. Anonymkode: d687e...46f Nei du har rett i at jeg ikke vet så mye om hvem som får uføretrygd og ikke, men jeg tror ikke folk får det så enkelt av å slite med angst. Om jeg tar feil så beklager. Poenget mitt tråden er for å hjelpe/tipse folk som trenger det. Om jeg er flink til det eller ikke er en annen sak. Jeg prøvde nå og det var godt ment. Uansett om folk er uføretrygda eller i jobb. Skal ikke gi opp uansett. Alle kan bli lykkelig og leve godt. Av og til må man også ta seg i sammen her i livet selv om ting virker mørkt. Av og til må man ha hjelp til det.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #8 Skrevet 30. juli 2023 Skal si det til psykiateren min og psykologen min. De er nok helt enige med deg. Jeg får bare ta.meg sammen. Anonymkode: 0fe97...d78
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #9 Skrevet 30. juli 2023 Elooon skrev (2 minutter siden): Nei du har rett i at jeg ikke vet så mye om hvem som får uføretrygd og ikke, men jeg tror ikke folk får det så enkelt av å slite med angst. Om jeg tar feil så beklager. Poenget mitt tråden er for å hjelpe/tipse folk som trenger det. Om jeg er flink til det eller ikke er en annen sak. Jeg prøvde nå og det var godt ment. Uansett om folk er uføretrygda eller i jobb. Skal ikke gi opp uansett. Alle kan bli lykkelig og leve godt. Av og til må man også ta seg i sammen her i livet selv om ting virker mørkt. Av og til må man ha hjelp til det. Men hva får deg til å tro at man ikke kan ha det greit selv med angst? Hvem sier man ikke kan ha det godt selv med psykiske lidelser? Ting går opp og ned. Ja nå er jeg deprimert. Når ferien er over å jeg får psykriaterhjelp og starte på medisiner igjen blir det jo bra. Det vet jeg jo selv om jeg er deprimert, så klarer å holde hode over vannet. Anonymkode: 0fe97...d78
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #10 Skrevet 30. juli 2023 Dette blir en form for kognintiv terapi, og det er jo nyttig for mange . Anonymkode: dfaa4...e2f
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #11 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hva får deg til å tro at man ikke kan ha det greit selv med angst? Hvem sier man ikke kan ha det godt selv med psykiske lidelser? Ting går opp og ned. Ja nå er jeg deprimert. Når ferien er over å jeg får psykriaterhjelp og starte på medisiner igjen blir det jo bra. Det vet jeg jo selv om jeg er deprimert, så klarer å holde hode over vannet. Anonymkode: 0fe97...d78 Det er vel dette han også skriver? Anonymkode: dfaa4...e2f
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #12 Skrevet 30. juli 2023 Synes dette var godt skrevet, jeg. Tanken er god, og jeg ble veldig overrasket over å lese motstanden i de første kommentarene her. Bekymringsverdig om mange av dem som lever med denne type utfordringer mener at man ikke har noe ansvar selv for å bedre egen tilværelse. Lever man eks. med angst er det viktig at man jobber med eget tankesett. Det går faktisk an å styrke egen psyke, blant annet ved å lese seg opp, jobbe med teknikker osv. Selvhjelpslitteratur er nyttig. Anonymkode: 5ea57...ad2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #13 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er vel dette han også skriver? Anonymkode: dfaa4...e2f Ta seg sammen å gjøre noe med det? Nei ikke det han skrev Anonymkode: 0fe97...d78
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #14 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ta seg sammen å gjøre noe med det? Nei ikke det han skrev Anonymkode: 0fe97...d78 Han skrev jo langt mer enn det. Uansett må en og hver gjøre noe med egen situasjon, sitter du inne og føler deg ensom, ta deg ihverfall en tur ut og få litt sollys, om en ikke klarer det, prøv ihverfall og rydde litt i huset. Oppsøk psykolog hvis det blir for ille, det er også å gjøre noe for seg selv. Man trenger ikke å gjøre kjempesteg med en eneste gang, men man kan gjøre litt og sånn kunne jeg fortsatt. Anonymkode: dfaa4...e2f 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #15 Skrevet 30. juli 2023 Synes dette var godt skrevet. Har man en slik tankegang blir alt så mye lettere i livet. Men en slik tankegang må trenes opp og det tar lang tid. Først må man være i stand til å tørre og ta innover seg at man er ansvarlig for eget liv og egen lykke. Og man bør ha støtte og hjelp av profesjonelle under denne prosessen. Ingen ting er så skummel som å stå på sidelinjen og se sitt eget liv gå forbi. Anonymkode: 75e09...76c 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #16 Skrevet 30. juli 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: Synes dette var godt skrevet, jeg. Tanken er god, og jeg ble veldig overrasket over å lese motstanden i de første kommentarene her. Bekymringsverdig om mange av dem som lever med denne type utfordringer mener at man ikke har noe ansvar selv for å bedre egen tilværelse. Lever man eks. med angst er det viktig at man jobber med eget tankesett. Det går faktisk an å styrke egen psyke, blant annet ved å lese seg opp, jobbe med teknikker osv. Selvhjelpslitteratur er nyttig. Anonymkode: 5ea57...ad2 For de med lette problemer. Det er jo en grunn til at man har sosionoer, psykiske sykepleiere, psykologer, leger, psykiatere, osv. Det er jo fordi at har man alvorlige problemer så hjelper det sjeldent å lese en post på kvinneguden. I tillegg tror jeg mange av de som sliter alvorlig misliker innlegg av typen "Alle har hatt det tøft, gjort ting de angrer på, blitt utsatt for urett". For åpenbart er det enorm forskjell på hvor kjipt liv man har og hvor vanskelig det er å få fikset livet. Og at trådsaterter kunne velge å "bare ta seg sammen" betyr ikke at andre klarer det. Når det er sagt. Det er jo ikke som om trådstarters innlegg får veldig mye motstand. Det er noen få innlegg og de har 2-3 likes. Omtrent like mange likes som han selv har fått på sitt innlegg. I tillegg synes jeg synes det er supert at at trådstarter fikk fikset livet sitt. Jeg synes også det er forståelig at en som kanskje nylig har fikset livet sitt begynner å snakke som en som nylig har møtt Jesus. Anonymkode: e8df1...68c 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #17 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han skrev jo langt mer enn det. Uansett må en og hver gjøre noe med egen situasjon, sitter du inne og føler deg ensom, ta deg ihverfall en tur ut og få litt sollys, om en ikke klarer det, prøv ihverfall og rydde litt i huset. Oppsøk psykolog hvis det blir for ille, det er også å gjøre noe for seg selv. Man trenger ikke å gjøre kjempesteg med en eneste gang, men man kan gjøre litt og sånn kunne jeg fortsatt. Anonymkode: dfaa4...e2f Er vel heller det at det skal bare være å gjøre man reagerer på. Mange mener det er bare å. Det ligger mye mer bak det. Så jeg reagerer når man presenterer en lett løsning. Det er jo det første man prøver. Anonymkode: 0fe97...d78 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #18 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er vel heller det at det skal bare være å gjøre man reagerer på. Mange mener det er bare å. Det ligger mye mer bak det. Så jeg reagerer når man presenterer en lett løsning. Det er jo det første man prøver. Anonymkode: 0fe97...d78 Kognitiv terapi er jo en terapi som passer for mange, og det er vel det han egenlig presenterer på en veldig enkel måte. I tillegg opplever jeg at TS er svært ydmyk i sine svar, noe som er positivt. Anonymkode: dfaa4...e2f 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #19 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For de med lette problemer. Det er jo en grunn til at man har sosionoer, psykiske sykepleiere, psykologer, leger, psykiatere, osv. Det er jo fordi at har man alvorlige problemer så hjelper det sjeldent å lese en post på kvinneguden. I tillegg tror jeg mange av de som sliter alvorlig misliker innlegg av typen "Alle har hatt det tøft, gjort ting de angrer på, blitt utsatt for urett". For åpenbart er det enorm forskjell på hvor kjipt liv man har og hvor vanskelig det er å få fikset livet. Og at trådsaterter kunne velge å "bare ta seg sammen" betyr ikke at andre klarer det. Når det er sagt. Det er jo ikke som om trådstarters innlegg får veldig mye motstand. Det er noen få innlegg og de har 2-3 likes. Omtrent like mange likes som han selv har fått på sitt innlegg. I tillegg synes jeg synes det er supert at at trådstarter fikk fikset livet sitt. Jeg synes også det er forståelig at en som kanskje nylig har fikset livet sitt begynner å snakke som en som nylig har møtt Jesus. Anonymkode: e8df1...68c Dette stemmer ikke. Jeg har to alvorlige psykiske diagnoser. Var ufør og levde et liv innenfor husets fire vegger. Nå har jeg høyere utdannelse, jobb og familie. Kanskje jeg har vært heldig, kanskje jeg har drivkraften og styrken, hvem vet. Men et slik tankesett kan trenes opp av alle, men det tar tid og man bør gjøre det sammen med profesjonelle. Og så må man hele tiden jobbe med å holde det ved like. Jeg kan når som helst gi opp, legge meg ned og bli innlagt og sykemeldt og bare «overgi» livet mitt til leger, psykologer osv. Men da vil man jo ikke komme noen vei, og hvertfall ikke være lykkelig❤️ For å si det på en annen måte; vi har alle sammen ulike skjemaer innarbeidet i hodet, helt fra vi er født. Skjemaer som har blitt til underveis i oppveksten. Har man hatt en oppvekst som fører til at man utvikler mange negative skjemaer, kan dette føre til at man utvikler psykisk sykdom. Men hvert eneste skjema kan alltid endres gjennom livet. Det gjelder å bli bevisst på hva de ulike skjemaene inneholder og starte med ett og ett skjema. Derfor tar det tid. Men det er mulig. Anonymkode: 75e09...76c 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #20 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): For de med lette problemer. Det er jo en grunn til at man har sosionoer, psykiske sykepleiere, psykologer, leger, psykiatere, osv. Det er jo fordi at har man alvorlige problemer så hjelper det sjeldent å lese en post på kvinneguden. I tillegg tror jeg mange av de som sliter alvorlig misliker innlegg av typen "Alle har hatt det tøft, gjort ting de angrer på, blitt utsatt for urett". For åpenbart er det enorm forskjell på hvor kjipt liv man har og hvor vanskelig det er å få fikset livet. Og at trådsaterter kunne velge å "bare ta seg sammen" betyr ikke at andre klarer det. Når det er sagt. Det er jo ikke som om trådstarters innlegg får veldig mye motstand. Det er noen få innlegg og de har 2-3 likes. Omtrent like mange likes som han selv har fått på sitt innlegg. I tillegg synes jeg synes det er supert at at trådstarter fikk fikset livet sitt. Jeg synes også det er forståelig at en som kanskje nylig har fikset livet sitt begynner å snakke som en som nylig har møtt Jesus. Anonymkode: e8df1...68c Nei, ikke bare de med lette problemer at dette gjelder for. Selv vi som går til psykolog eller har fått annen profesjonell hjelp/behandling bør jobbe med våre utfordringer også på egenhånd. Vi kan alle lære mer, øve mer, prøve mer osv. Anonymkode: 5ea57...ad2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå