Gå til innhold

Er jeg dum i hodet hvis jeg går mellom intervallene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En kollega (som er veldig opptatt av trening) sa det. 😞

Det gjelder langintervaller 5x5min; 2,5min pause.

Han sa man bare skal gå hvis det er sprintintervaller, ikke langintervaller. Da skal man jogge sakte. Ellers blir pulsen for lav.

Han sa man er dum i hodet hvis man gjør det slikt som jeg gjør, for da får man vesentlig mindre ut av treningen. Spesielt hvis pausene er lenger enn 1min.

Er dette korrekt? 

Anonymkode: 06197...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg syns man er dum i hodet dersom man kaller andre dum i hodet 🤷‍♀️

Anonymkode: b8515...2ad

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han sa man bare skal gå hvis det er sprintintervaller, ikke langintervaller. Da skal man jogge sakte. Ellers blir pulsen for lav.

Han sa man er dum i hodet hvis man gjør det slikt som jeg gjør, for da får man vesentlig mindre ut av treningen. Spesielt hvis pausene er lenger enn 1min.

Er dette korrekt? 

Det er vel avhengig av hvor fort og langt ned pulsen går om en må jogge eller kan gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trives du med å gå mellom intervallene? Da kan du gjerne fortsette som du gjør.

Opplever du at du ikke har nok fremgang mot det målet du har satt deg? Da kan det være lurt å endre på det du gjør.

Din kollega kan det være lurt å ikke høre så nøye på. Typisk mann som har funnet en hobby, og så mener seg selv ekspert innen feltet. Uten å se nyanser som at andre kan ha andre mål med aktiviteten.

Den viktigste intervalltreningen er den man klarer å fortsette med over tid. 

Anonymkode: b7d96...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør det som passer for deg tenker jeg. 
Jeg liker å gå mellom intervallene, men innimellom funker det også fint å jogge veldig rolig. 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.7.2023 den 13.22):

Er dette korrekt? 

Jeg kjørte vel ultralangintervall i går. Først brukbart hardt i 70 minutter, deretter 20 minutter på en benk i sola med eple og vann, før jeg avsluttet med intervalldrag nr 2 på 100 minutter. Disse 20 minuttene friskmeldte veldig slitne bein slik at de klarte å tråkke godt resten av turen. Uten pause så hadde siste del av turen måttet kjøres  med lavere intensitet.

Jeg er usikker på hvor mye hvile man trenger mellom dragene, men det har jo noe med hvor hardt du kjører, og hvor lenge. Skal du få ut full fart så trenger du  nok hvile til at du kan orke det.

Dette var vel mer langtur enn intervall, men selv om det i hovedsak foregikk i sone 2 (pga høy terskel har jeg høy sone 2), så presset jeg på ganske bevisst.  Intensiteten ble forresten regulert av terrenget, da pulsen gikk ned i nedoverbakkene.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...