Gå til innhold

Hvor går grensen for utroskap tenker du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det kun sex med samleie? Eller synes du det er utroskap når man inngår en relasjon med noen og utvikler sterke følelser og opplevelser og føler fysisk tiltrekning, men ikke agerer på følelsene og heller ikke ligger sammen? Hvor går grensen synes du? Jeg vet at endel på Kvinneguiden elsker å anta. Men nei. Jeg er ikke i situasjonen selv, men synes det er en interessant diskusjon som jeg også har med venner av og til. Og det er så ulike meninger og synspunkter 

Anonymkode: 07637...f21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke hørt historien om Tro og Utro?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man ikke kan styre hvem man forelsker seg i, eller kjenner litt ekstra for. En slags kribling eller noe slikt, selvom man er i et forhold. For meg er det derfor ikke utroskap. 

hvordan man agerer på dette vil for leg være avgjørende for å definere utroskap. Dersom man pleier forholdet til personen man føler ekstra for, vel vitende om egne følelser, så vil det for meg være følelsesmessig utroskap, som ville såret meg. Opprettholder man et forhold med den man er forelsket i uten å jobbe seg ut av følelsen, så er det ikke ok. Det er ikke ok å sende masse meldinger/snapper/bilder med en man er forelsket i, for man vet innerst inne at dersom forelskelsen er gjensidig vil veien være kort til fysisk utroskap. Da vet man selv hvilken vei det går, og det er følelsesmessig og latent utroskap. 

selv tror jeg at man kan ha sex med andre uten å ha følelser. Det er følelsene som ville såret meg mest. 

kvinne, 38

Anonymkode: b0ea3...174

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi som par definerer alt som vi ikke kan være åpen til partner om som utroskap. Så enkelt 😊

Men det finnes noen klare grenser vi har snakket om og det er blant annet fysisk kontakt med det motsatte kjønn (altså, en klem når man treffer kjente er greit, men vi tar ikke på eller kysser med andre), hemmelige samtaler med andre, deling av seksuelle tanker, sende og motta bilder, ikke sette klare grenser når andre prøver seg og selvfølgelig sex med andre. 

Anonymkode: 719cf...0c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at man ikke kan styre hvem man forelsker seg i, eller kjenner litt ekstra for. En slags kribling eller noe slikt, selvom man er i et forhold. For meg er det derfor ikke utroskap. 

hvordan man agerer på dette vil for leg være avgjørende for å definere utroskap. Dersom man pleier forholdet til personen man føler ekstra for, vel vitende om egne følelser, så vil det for meg være følelsesmessig utroskap, som ville såret meg. Opprettholder man et forhold med den man er forelsket i uten å jobbe seg ut av følelsen, så er det ikke ok. Det er ikke ok å sende masse meldinger/snapper/bilder med en man er forelsket i, for man vet innerst inne at dersom forelskelsen er gjensidig vil veien være kort til fysisk utroskap. Da vet man selv hvilken vei det går, og det er følelsesmessig og latent utroskap. 

selv tror jeg at man kan ha sex med andre uten å ha følelser. Det er følelsene som ville såret meg mest. 

kvinne, 38

Anonymkode: b0ea3...174

Fornuftig svar 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi som par definerer alt som vi ikke kan være åpen til partner om som utroskap. Så enkelt 😊

Men det finnes noen klare grenser vi har snakket om og det er blant annet fysisk kontakt med det motsatte kjønn (altså, en klem når man treffer kjente er greit, men vi tar ikke på eller kysser med andre), hemmelige samtaler med andre, deling av seksuelle tanker, sende og motta bilder, ikke sette klare grenser når andre prøver seg og selvfølgelig sex med andre. 

Anonymkode: 719cf...0c1

Enig i det du skriver. Åpenhet er veldig viktig 

AnonymBruker
Skrevet
ThereGoesBob skrev (11 minutter siden):

Har du ikke hørt historien om Tro og Utro?

Nei ikke siden barneskolen 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det kun sex med samleie? Eller synes du det er utroskap når man inngår en relasjon med noen og utvikler sterke følelser og opplevelser og føler fysisk tiltrekning, men ikke agerer på følelsene og heller ikke ligger sammen? Hvor går grensen synes du? Jeg vet at endel på Kvinneguiden elsker å anta. Men nei. Jeg er ikke i situasjonen selv, men synes det er en interessant diskusjon som jeg også har med venner av og til. Og det er så ulike meninger og synspunkter 

Hun kam ligge med hvem hun vil, så lenge hun kommer tilbake til meg. Og det gjør hun - hver gang. 

• Liker 3
Skrevet

Utroskap er når man ikke er tro mot et løfte eller en forpliktelse. 

I dette finner man fysisk utroskap, seksuell utroskap, emosjonell utroskap, teknologisk utroskap osv. Altså ikke bare seksuell utroskap.

Grensen for utroskap tråkkes over, som en annen bruker har nevnt, når åpenhet og ærligheten rundt essensiell informasjon med og om andre uteblir.

Så kan man alltids snakke om alvorlighetsgrad av forskjellig type utroskap, men dette er individuelle skjønnsvurderinger som er vanskelig å konkludere på generelt grunnlag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når du ikke kan fortelle det til den andre, når du skjuler eller føler du må skjule noe fra den andre, når du flørter, tafser, kysser, sex, møter bevisst en du føler en tiltrekning til i håp om at noe skal skje.. 

Anonymkode: d6e73...877

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg går grensen ved suging eller penetrering. En hand job kan være i grenseland, men vil egentlig si det ikke er utroskap. Kyssing er ikke det heller.

Anonymkode: b96fb...f32

• Liker 2
Skrevet

Utroskap er når man involverer seg i noen på en slik måte at man ikke kan være åpen med sin partner om det. Så om det skal kalles ren utroskap eller svik, kan vel diskuteres - men poenget er det samme.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Flørting, kyssing, sex alt dette er å regne som utroskap. Når man gjør ting med andre som man kun skal gjøre med sin partner.

Anonymkode: c009f...f65

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Flørting, kyssing, sex alt dette er å regne som utroskap. Når man gjør ting med andre som man kun skal gjøre med sin partner.

Helt ienig i at uskyldig prat og flørting er utroskap. Om en ikke kan snakke med andre enn kjæreste så er det ikke sunt..... Humor, høflighet og flørting kan veldig lett forveksles av en sjalu kjæreste....  desverre.

• Liker 1
Skrevet

Når en gifter seg i kirken lover en å elske, ære, og å være tro mot ektefellen. De to første løftene er det lite fokus på og jeg tror nok de brytes oftere enn det siste.

Så hva er å være tro, det må vel være at en opptrer som et vi. Er en usikker prater en med ektefellen å finner ut hva vi mener, men også hva de to er uenige om så en kan si jeg mener dette og ektefellen hint.

Så kan en være utro om en sier ektefellen mener sånn og slik uten å undersøke først, kanskje til og med prate for vedkommende, men da beveger vi oss kanskje inn på det med å ære?

I denne tråden er det vel tenkt på utroskap på det seksuelle plan og da spørs det jo hva viet tenker og hva jeget tenker og om dette samsvarer.

For meg går det som kalles følelsesmessig utroskap på den første delen av ekteskapsløftet å elske. Betyr det at følelsen å elske skal være forbeholdt ektefelle, jeg mener nei.

Det finnes barn og foreldre som også kan elskes. Det som er viktig er at en føler en elsker ektefellen.

Gjør en ikke det på noe vis lenger bør en nok skilles og da er en nok ikke tro mot ektefellen og det en har lovt om en ikke skilles.

Så var det det med fysisk utroskap.

Alt som skjer i det offentlige rom uten at det blir prat på det er greit. Blir det prat på det går jo dette på æren og da er det brudd på ekteskapsløftet og da er en ikke tro mot det ihvertfall.  Samme kan en si om det private rom, men grensene kan være helt annerledes avhengig av situasjonen.

Så var det det med jeg og vi 

Jeg mener

Det kan kysses på kinn, hånd og panne ikke på munn.

Det kan omfavnes og klemmes.

Det kan taes på untatt pupper og kjønnsorgan.

Det kan ikke gis blow job eller handjob eller fingres eller andre seksuelt stimulerende aktiviteter inkludert samleie.

Om viet åpner forholdet er dette greit om en sier fra først.

Eventuelt like etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er noe man ikke ville fortalt til partner, tenker jeg man har trådt over en grense.

Anonymkode: 370e8...4fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For vår del er det greit å flørte med andre. Det er bare sunt. Mannen min er en stor flørt, sånn er det bare. Jeg har ikke lyst til at han skal legge bånd på seg. Han flørter med kassadama, kolleger og helsesøster. For min del oppleves det som helt uskyldig, og da er det ikke noe problem. Dersom man flørter med en intensjon om at det skal medføre noe mer enn god stemning, så er det selvsagt noe annet. Og noen ganger kan det feiltolkes. Det har bare skjedd en gang på alle årene vi har vært sammen, og da forteller han meg om sånt, f.eks hvis han skulle oppleve å få melding av den han har flørtet med fordi personen trodde han la mer i det enn han gjorde.

Anonymkode: 370e8...4fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...