Gå til innhold

Hvorfor er TVer fortsatt så dyre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man må gjerne ut med flere tusen kroner for en ny TV nå om dagen. Tv-er burde være gratis eller i alle fall nesten gratis. Produsentene tjener ikke penger på selve TV-en, men på brukerdataen de samler inn om hva som vises på TV-en. Når våre brukerdata er det som driver omsetningen til TV-produsentene er det bare rett og rimelig at vi får TV-ene gratis. 

Anonymkode: e2744...d95

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De er nesten gratis. De ville kostet mange ganger så mye hvis de ikke viste reklame på menyen, kom med bloatware og diverse.

Anonymkode: 5cf07...712

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De er nesten gratis. De ville kostet mange ganger så mye hvis de ikke viste reklame på menyen, kom med bloatware og diverse.

Snakker ikke om reklame på skjermen. Snakker om dataene som tv-en sender tilbake til produsenten om hva som er vist på skjermen. Det kan være et tv-serie, eller noe du streamet fra chromecast eller til og med noe du viste fra laptopen som du koblet til tv-en med hdmi kabel. Alt som vises på tv-en har "fingeravtrykk" som produsentene samler og selger. 

Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Man må gjerne ut med flere tusen kroner for en ny TV nå om dagen. Tv-er burde være gratis eller i alle fall nesten gratis. Produsentene tjener ikke penger på selve TV-en, men på brukerdataen de samler inn om hva som vises på TV-en. Når våre brukerdata er det som driver omsetningen til TV-produsentene er det bare rett og rimelig at vi får TV-ene gratis. 

Hva man ser på av serier er nok ikke sååå mye verdt. Hva du surfer på mobilen er mer interessant. 

Telefoner er forresten ikke nesten gratis 

Endret av newman01
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Tver er veldig billig

Anonymkode: 18fec...eea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tver i dag er billig kontra hva de kostet før. Dårligere er de også. Derav prisen.

Anonymkode: d0246...97c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Snakker ikke om reklame på skjermen. Snakker om dataene som tv-en sender tilbake til produsenten om hva som er vist på skjermen. Det kan være et tv-serie, eller noe du streamet fra chromecast eller til og med noe du viste fra laptopen som du koblet til tv-en med hdmi kabel. Alt som vises på tv-en har "fingeravtrykk" som produsentene samler og selger. 

Det går under "diverse", som jeg skrev. Ta på deg brillene, Karen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tver i dag er billig kontra hva de kostet før. Dårligere er de også. Derav prisen.

Det var 8k HDR TVer i gamle dager?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange tv'er er billige så forstår ikke helt hva du sikter til. Noen kan du kjøpe på kampanje til 2-3 tusen. Kjøpte selv en smart tv på 55" til 1000 kr på obs for noen år siden. En drit tv som er treg på menyen, har dårlig kontrast og høy innput lag. Men den funker helt greit til soveroms-tv. Har en litt bedre i stua 83" lg oled som jeg kjøpte på kampanje til 34.000 kr. Og ja syns det var en veldig god pris. Når den først kom ut kostet den 84k. Og rett før kampanjen på elkjøp kostet den 64k. Er bare å handle til rett tid så får du en god pris på tv'er.

Anonymkode: 50489...5a0

• Liker 3
Skrevet
On 7/29/2023 at 12:10 PM, AnonymBruker said:

Du er klar over... at du ikke MÅ koble monitoren til internett? Innsamlingen av data de henter ut, må du også samtykke til og på de fleste så kan du velge selv hvor mye de data du leverer fra deg.

• Liker 2
Skrevet

On 7/29/2023 at 9:37 PM, AnonymBruker said:

Da farge-TV kom på 1970 tallet kostet de rundt 6-7000 kroner. Det tilsvarer minst 100 000 i dag. Og de var elendige etter dagens standard. Men noen MÅTTE bare ha . . . .

• Liker 1
Skrevet

Mener du virkelig at tver er dyrt? Det er billig i forhold til hva det var før.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en tv blitt produsert i Norge hadde middelklassen ikke hatt tv. Så tv er billig.

Anonymkode: cdb52...6ea

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2023 den 21.37):

Å argumentere for at TV-apparatene er dårligere nå enn tidligere, det vil være en komplisert øvelse og dessuten ville argumentene blitt helt feil, bildekvaliteten er bedre enn noen gang og i tillegg har skjermene blitt vesentlig større.

Tidligere var en 28" TV det største noen hadde i gata, gigant-TV folk samlet seg rundt og snakket om hvor diger TV'en var, tunge og dype var de... Bildekvaliteten var ikke den beste, antenneforholdene avgjorde mye og så man ikke direkte-TV i varierende kvalitet (med den støy som medfulgte) så var det VHS eller Beta viseokassetter som gjaldt. Bilderørene skapte susing og flimmer var mer vanlig enn uvanlig.

Gårsdagens flatskjermer kan ikke måle seg mot dagens, både hva gjelder oppløsning og også designet på TV m.m., eldre flatskjermer var også tykkere og ofte med tykk og skjemmende ramme rundt bildet (rammen er betydelig tynnere på dagens TV-apparater, som også veier mindre)... Bildekvaliteten på eldre flatskjermer er dårlig sammenlignet med moderne flatskjermer, innbrenning var også et vesentlig større problem tidligere enn hva det er i dag...

Så når mener du at TV-apparater var bedre enn dagens skjermer? Var det før farge-TV?

Skrevet

Aner ikke kjøpte min LG Flatskjerm i 2006 for 14 000,-  og har denne  ennå :D 

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig påstand. TVer i dag er ekstremt billige.

Anonymkode: d8aca...aad

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, tvertimot said:

Tidligere var en 28" TV det største noen hadde i gata, gigant-TV folk samlet seg rundt og snakket om hvor diger TV'en var

Sony Trinitron fikk man opp til 36". Det var stort det. Og så fikk man dem med 100Hz etter hva jeg husker.

Og bildekvalitet med satelitt var rimelig bra 

Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

Sony Trinitron fikk man opp til 36". Det var stort det. Og så fikk man dem med 100Hz etter hva jeg husker.

Og bildekvalitet med satelitt var rimelig bra 

36" er ikke store skjermen i dag, hvordan vi bedømmer bildekvalitet i dagens verden har jo også endret seg.

Selv har jeg en 75" som kostet 20.000 kroner, som var rimelig for et slikt TV når jeg kjøpte mitt. Jeg synes det var DIGERT og kunne ikke en gang frakte det hjem i egen bil fordi esken var så stor, måtte derfor vente på det til en kamerat med varebil kunne hente det for meg.

Da jeg kjøpte det så jeg ikke for meg at jeg skulle komme til å angre på at jeg ikke gikk inn med noe mer, jeg synes som sagt det var kjempestort da jeg fikk TV. Men altså, etter å ha levd med det så har det krympet i takt med tiden, nå spør jeg meg selv hvorfor jeg ikke la 5-10.000 kroner mer på bordet, altså kjøpte et større TV.

Litt sent å angre nå, så jeg er stuck med et lite TV på 75" i noen år. Men altså, det MÅ selges etter hvert og jeg MÅ få i hus noe større (det er ikke til å komme fra).

Gårsdagens kjemper er altså ikke noe for meg, men en gang var altså 28" gedigent også... Husker jo at jeg fikk en 24" i hus, at selv det var forholdsvis digert... Tidene endrer seg!!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...