AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #1 Skrevet 29. juli 2023 Jeg og samboeren (ugift) har et barn sammen. Han har et barn fra tidligere. Jeg sparer til barnet vårt, men i mitt navn. Hvordan kan jeg sikre at dersom jeg skulle dø, går min livsforsikring og barnets sparing til selve barnet? Stebarnets mor sparer til hen, og i mye større grad enn jeg klarer til vår, så ønsker ikke at alt går inn i samme gryte Anonymkode: 8681e...0d2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #2 Skrevet 29. juli 2023 Siden du er samboer og ikke gift, vil jeg tro barnet ditt arver alt av deg. Du bør uansett sikre deg ved et testamente Anonymkode: 936de...ace 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #3 Skrevet 29. juli 2023 Samboer arver vel 4 g av deg siden dere har barn, men resten går til barnet. Det er absolutt det mest fornuftige å spare til barnet i ditt navn slik du gjør, men klart i din situasjon kunne du spart i barnets navn for å sikre at hen får alt. Jeg vet faktisk ikke om du kan testamentere alt til barnet, eller om samboer har rett på de 4 g. Brukte selv advokat for å skrive testamente, tror det er lurt når det er særkulsbarn i bildet. Anonymkode: 75a75...72a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #4 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Samboer arver vel 4 g av deg siden dere har barn, men resten går til barnet. Det er absolutt det mest fornuftige å spare til barnet i ditt navn slik du gjør, men klart i din situasjon kunne du spart i barnets navn for å sikre at hen får alt. Jeg vet faktisk ikke om du kan testamentere alt til barnet, eller om samboer har rett på de 4 g. Brukte selv advokat for å skrive testamente, tror det er lurt når det er særkulsbarn i bildet. Anonymkode: 75a75...72a Regner med samboer kan arve sine 4g fra min eierandel i boligen, men livsforsikringen og sparekontoen til barnet ønsker jeg at går til barnet. Uff, nesten fælt å tenke på, men bedre forberedt Anonymkode: 8681e...0d2
Leeloo Skrevet 29. juli 2023 #5 Skrevet 29. juli 2023 Samboere med felles barn arver 4G, litt over 400 000. Dette er jo endel om man egentlig ikke eier så mye, og det går foran pliktdelsarv til livsarvinger. Eier dere felles bolig? I dette tilfellet ville jeg satt barnet som begunstiget i forsikringen og skrevet testamente om at alt du etterlater deg skal gå til barnet. Dette er fullt lovlig så lenger samboer er informert om det. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #6 Skrevet 29. juli 2023 Du setter barnet som begunstiget i livsforsikring og enearvung i testament. Med felles barn har likevel din samboer rett til å sitte i uskiftet bo. Dere kan avtale dere vekk fra denne. Vil samboer fortsatt kunne sitte med felles bolig ved et skifte? Han må betale ut barnet. Barnets formue vil forvaltet av overformynderiet fra til myndighetsalder. Anonymkode: f9821...d26
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #7 Skrevet 29. juli 2023 Tror det ville vært anderledes dersom der hadde vært gift. Da kan også ektefellen ha krav på arv. Anonymkode: 65f40...b7c
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #8 Skrevet 29. juli 2023 Om du skulle dø blir dine kontoer umiddelbart lukket / sperret. Det blir opptil skifteretten å avgjøre hvem som er den rettsmessige eier av dine penger, eiendeler. Er ein gift, og har felles barn så er arvetten nedfelt i lov. Hadde eg vert deg så hadde eg testamentert at din livsforsikring skal tilfalle deres felles barn i sin helhet. Anonymkode: cbcd2...693
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #9 Skrevet 30. juli 2023 Den eneste gangen jeg roper "Advokat" på KG er i denne typen tråder. Testamente, fremtidsfullmakt og samboerkontrakt/ektepakt er noe alle bør ha på stell. Det er dokumenter som er uendelig mye verdt den dagen de trengs. Anonymkode: 61f3f...5da 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #10 Skrevet 30. juli 2023 Vi er samboere og vi har begge livsforsikringer som begunstiger hverandre slik at vi har råd til å sitte med huset dersom den andre skulle gå bort. Vi mener det er barnets beste. Å slippe å måtte flytte, i tillegg til å miste en forelder. Barnet mister ikke sin rett til morsarv/farsarv selv om vi gjør det slik. Anonymkode: 5a477...21a
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #11 Skrevet 30. juli 2023 Uansett, samboer eller gift, skriv testamente, samboeravtale og de nødvendige papirer hvis man har ønsker om hvem som skal arve hva. Anonymkode: 76752...a58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå