Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange menn som hører at kvinner ønsker de skal vise følelser tenker at det handler om deres egne vonde utfordringer, men Inntrykket jeg sitter igjen med etter forhold er at følelser som skal vises er:

• Empati, lyttende, forstå og sette seg inn i følelsene kvinnen har.
  • Være raus med komplimenter og oppmerksomheter (blomser, sjokolade etc)
  • Romantisk
  • Omsorgsfull for eventuelle barn.

Følelser som ikke skal deles er:

• Egne negative følelser
    • Tunge tanker og utfordringer
    • Usikkerhet

Er det rett og slett en kommunikasjonsvikt mellom kvinner og menn her?

Anonymkode: 59dc7...d6a

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette det menn tror at de fleste kvinner ønsker?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hm. Det skal jo vært en ballanse mellom å kunne dele egne ting og være åpen for andres ting, og å bringe fram både det som er flott og det som kan bli bedre. 

Anonymkode: 77c0d...821

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at menn hører at de skal vise følelser og går ut i fra at det betyr at de skal tømme seg om alt mulig rart og kvinner skal være uendelig omsorgsfulle. Jeg tror at svært mange kvinner savner gjensidighet og opplever liten interesse fra menn til å ta innover seg kvinners opplevelse. På ett eller annet tidspunkt går en del kvinner i sånne relasjoner lei av å aldri få noe tilbake.

At kvinner assosierer blomster med følelser er jeg ukjent med. Blomster er hyggelig det, men det kan jo like gjerne komme fra naboen i forbindelse med dødsfall i familien. Eller fra jobben når man har jobbet der i 10 år. Jeg forbinder ikke det med intime følelser.

Anonymkode: 1cdb0...2f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (3 minutter siden):

Snakker ikke for alle menn, men ut fra egen erfaring så gjør det kvinnen mer usikker på forholdet om det prates om egne utfordringer med kone/kjærste, og menn jeg kjenner med familie er av samme oppfatning.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tror at menn hører at de skal vise følelser og går ut i fra at det betyr at de skal tømme seg om alt mulig rart og kvinner skal være uendelig omsorgsfulle. Jeg tror at svært mange kvinner savner gjensidighet og opplever liten interesse fra menn til å ta innover seg kvinners opplevelse. På ett eller annet tidspunkt går en del kvinner i sånne relasjoner lei av å aldri få noe tilbake.

Ja, da er vi i grunn litt enige her. Er i forhold der hun tømmer seg, jeg lytter og det fungerer fint. Hadde det vært motsatt ville det nok tatt slutt.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

At kvinner assosierer blomster med følelser er jeg ukjent med. Blomster er hyggelig det, men det kan jo like gjerne komme fra naboen i forbindelse med dødsfall i familien. Eller fra jobben når man har jobbet der i 10 år. Jeg forbinder ikke det med intime følelser.

Det er vel ikke blomster i seg selv, men gesten.

Anonymkode: 59dc7...d6a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Snakker ikke for alle menn, men ut fra egen erfaring så gjør det kvinnen mer usikker på forholdet om det prates om egne utfordringer med kone/kjærste, og menn jeg kjenner med familie er av samme oppfatning.

Jeg vet ikke om jeg har rett, men for meg er dette helt gresk. Blomster og sjokolade er hyggelig, men det har ikke noe med mine følelser å gjøre. Jeg trenger ikke å bli jattet med med komplimenter, men jeg trenger at noen av og til sier at de ser at jeg er sliten,at jeg har gjort mye for oss, eller trøster meg når livet lugger.

Det jeg ønsker fra en mann, er at han kommuniserer følelsene sine. Jeg merker om han er furt i 3 dager, og det er ok å være nede, men når jeg spør tre ganger om hva det er, forventer jeg mer enn et grynt. Det er ok å trenge tid til å snakke om det, men da må man si det. Jeg har ikke barn, men jeg forventer av alle foreldre at de viser omsorg for sine barn.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke om jeg har rett, men for meg er dette helt gresk. Blomster og sjokolade er hyggelig, men det har ikke noe med mine følelser å gjøre. Jeg trenger ikke å bli jattet med med komplimenter, men jeg trenger at noen av og til sier at de ser at jeg er sliten,at jeg har gjort mye for oss, eller trøster meg når livet lugger.

Det jeg ønsker fra en mann, er at han kommuniserer følelsene sine. Jeg merker om han er furt i 3 dager, og det er ok å være nede, men når jeg spør tre ganger om hva det er, forventer jeg mer enn et grynt. Det er ok å trenge tid til å snakke om det, men da må man si det. Jeg har ikke barn, men jeg forventer av alle foreldre at de viser omsorg for sine barn.

"jeg trenger at noen av og til sier at de ser at jeg er sliten,at jeg har gjort mye for oss, eller trøster meg når livet lugger"

Ok. Gjør du det samme tilbake? For i teksten din står det bare om at du legger merke til at han er irritert på deg, men du har ikke fått med deg hva det er han er irritert for. Men slikt som "ser at jeg er sliten", skriver du ikke tilbake om han. Du legger ikke merke til at han er sliten. Eller? "Trøster meg når livet lugger", men gjør du det samme for han? For det fremgår ikke av teksten din at du gjør det.

Faktisk gir du TS ganske rett i at det forventes og kreves noe helt annet av menn og menns følelser enn av kvinner.

Anonymkode: 4d3fe...9a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"jeg trenger at noen av og til sier at de ser at jeg er sliten,at jeg har gjort mye for oss, eller trøster meg når livet lugger"

Ok. Gjør du det samme tilbake? For i teksten din står det bare om at du legger merke til at han er irritert på deg, men du har ikke fått med deg hva det er han er irritert for. Men slikt som "ser at jeg er sliten", skriver du ikke tilbake om han. Du legger ikke merke til at han er sliten. Eller? "Trøster meg når livet lugger", men gjør du det samme for han? For det fremgår ikke av teksten din at du gjør det...

Ikke bare er hun klar til å trøste men klar til å skulle få mannen til å gjøre selve jobben med å dele følelser på andre måter enn ansiktsuttrykk. Vanskelig å trøste en mann som ikke vil dele at han har det vondt. Sitat:Jeg merker om han er furt i 3 dager, og det er ok å være nede, men når jeg spør tre ganger om hva det er, forventer jeg mer enn et grynt. Det er ok å trenge tid til å snakke om det, men da må man si det. 

Anonymkode: 77c0d...821

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min nye kjæreste har helt annet kommunikasjonsmønster enn meg, og de jeg har vært samboer med tidligere. Han stiller INGEN spørsmål om meg og min fortid, men forteller mye og inderlig om seg selv. Jeg har tatt dette opp med han og han sa rett ut at det ikke har falt han inn å spørre meg om hvor jeg har bodd, utdannelse, familie etc. Jeg var tydelig på at det trenger jeg for en dypere tilhørighet til han. Han tenker det er bare en manneting. Han bryr seg om hvem jeg er her og nå, og tar det for gitt at jeg forteller om det jeg vil han skal vite i mitt eget tempo 🙈 

Han spør meg om arbeidsdagen min, om jeg har hatt det hyggelig sammen med venner osv. Mer her og nå ting. 

Så her har jeg virkelig fått kjenne på ulikheter.

Jeg savner STORT at han stiller oppfølgingsspørsmål og viser genuin interesse for mitt indre.

Anonymkode: 0f209...dd0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok. Gjør du det samme tilbake? For i teksten din står det bare om at du legger merke til at han er irritert på deg, men du har ikke fått med deg hva det er han er irritert for. Men slikt som "ser at jeg er sliten", skriver du ikke tilbake om han. Du legger ikke merke til at han er sliten. Eller? "Trøster meg når livet lugger", men gjør du det samme for han? For det fremgår ikke av teksten din at du gjør det.

Faktisk gir du TS ganske rett i at det forventes og kreves noe helt annet av menn og menns følelser enn av kvinner.

Absolutt. Du lar meg ikke svare, før du sier at TS har rett. jeg er lei meg for at du har opplevd at du ikke har blitt lyttet til og muligens brent. Mitt inntrykk er at du tenker at alle er fiender til det motsatte er bevist, men jeg kan ta feil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (2 minutter siden):

Absolutt. Du lar meg ikke svare, før du sier at TS har rett. jeg er lei meg for at du har opplevd at du ikke har blitt lyttet til og muligens brent. Mitt inntrykk er at du tenker at alle er fiender til det motsatte er bevist, men jeg kan ta feil.

Ja, du tar feil. Men det har jeg også gjort, det er menneskelig det. Uansett, tilbake til tema, ok? Du brukte personlige opplevelser som en slags objektive argumenter. Jeg stilte deg noen spørsmål og du er furt for at jeg skrev at dine argumenter faktisk gir TS rett heller enn å avkrefte TS sine påstander, uten at du rakk å argumentere rundt dine utspill først. Nå har du hatt sjansen, likevel har du ikke lykkes i å finne noen objektive argumenter som motbeviser TS sin påstand.

Mitt poeng er at jeg ser at du prøver å fortelle at TS tar feil, men når du bruker de argumenter du bruker så bekrefter du TS sin påstand heller enn å motbevise TS sin påstand.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, du tar feil. Men det har jeg også gjort, det er menneskelig det. Uansett, tilbake til tema, ok? Du brukte personlige opplevelser som en slags objektive argumenter. Jeg stilte deg noen spørsmål og du er furt for at jeg skrev at dine argumenter faktisk gir TS rett heller enn å avkrefte TS sine påstander, uten at du rakk å argumentere rundt dine utspill først. Nå har du hatt sjansen, likevel har du ikke lykkes i å finne noen objektive argumenter som motbeviser TS sin påstand.

Mitt poeng er at jeg ser at du prøver å fortelle at TS tar feil, men når du bruker de argumenter du bruker så bekrefter du TS sin påstand heller enn å motbevise TS sin påstand.

Å lage en liste over hva kvinner (eller menn) ønsker at en partner skal vise, har jeg ikke ennen dokumentasjon på enn egne opplevelser, så da forteller jeg om det. jeg tror TS sin liste ikke gjelder generelt for kvinner, men jeg kan ikke bevise det, derfor sier jeg at det er min påstand. Jeg forstår at du opplever meg som furt, og at vi leser innholdet i de to listene veldig ulikt. Jeg hadde satt pris på om du var mer opptatt av hva du vil fortelle meg, enn å beskrive hva jeg mener og mine intensjoner.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår hva du mener, og jeg er egentlig enig. Menn skal være lei seg på kvinners vegne, men ikke på egne vegne.

Så om dattera eller kjæresten skader seg eller er syk skal mannen være lei seg og kanskje gråte. Men om menn er lei seg fordi de er arbeidsledige eller syke eller ikke har kjæreste feks så er det syting og uattraktivt.

Anonymkode: 2403d...d36

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Så om dattera eller kjæresten skader seg eller er syk skal mannen være lei seg og kanskje gråte. Men om menn er lei seg fordi de er arbeidsledige eller syke eller ikke har kjæreste feks så er det syting og uattraktivt.

Min opplevelser av kvinner er ikke sånn. Min eks ble veldig glad de gangene jeg åpnet meg, for da kunne hun jo være en støtte. Men det var en periode på et halvt år da det ble litt mye for henne.. 
Andre veien så tror jeg vi menn er for løsningsorienterte og føler at vi må løse problemene kvinner eventuelt har, og glemmer at det viktige er at vi er det for dem og støtter, altså er en solid støtte. Siden vi er så løsningsorienterte så gjør vi ofte dette galt og kanskje ender opp med å trekke oss litt tilbake når vi føler oss hjelpeløse.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Følelser som ikke skal deles er:

• Egne negative følelser
    • Tunge tanker og utfordringer
    • Usikkerhet

Deler man ikke dette, altså vanskelige følelser og opplevelser, så blir man jo ikke virkelig kjent, på et dypt nivå. I mitt hode, så blir relasjonen litt falsk på en måte. Man tør ikke å dele hele seg selv.

En av de utrolig positive sidene med et kjærlighetsforhold er å kunne dele slikt, være trygge på hverandre, og få og gi støtte når det trengs.

Anonymkode: 60f34...42f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (På 29.7.2023 den 11.38):

Første svar i tråden – ”sign language”. Svar til spørsmål med et spørsmål. You cant make This shit up…

Anonymkode: f4ef9...82b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...