AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #1 Skrevet 29. juli 2023 Hei! Jeg er en 25 år gammel student som har vært i arbeidslivet siden jeg var 16 år, nærmere bestemt butikkbransjen. Har fått ny jobb, og sjefen der mente ut ifra min arbeidserfaring og tariff at jeg har fått feil lønn fra tidligere arbeidsgiver som jeg har vært hos nå i 2 år. Før dette jobbet jeg altså i en annen butikk i 5 år, som burde tilsvare at jeg har krav på full ansiennitet. Dette har også min daværende arbeidsgiver bekreftet, og sendt attest på. Dette var ikke jeg klar over, og det vil si at jeg har mistet nesten 70 kr I TIMEN(!!!). Hva er sannsynligheten for at jeg kan gå videre med dette og få etterbetalt? Det er snakk om MANGE tusen kroner... Anonymkode: 612d5...795
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #2 Skrevet 29. juli 2023 Nei det vil med 100%sannsynlighet ikke la seg gjøre. Anonymkode: 39a20...ca5 6
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #3 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei det vil med 100%sannsynlighet ikke la seg gjøre. Anonymkode: 39a20...ca5 Hvis du forklarer hvorfor kan kanskje TS bruke svaret ditt til noe. (Sorry TS, jeg vet ikke svaret selv.) Anonymkode: 267d2...802
nilamennamenna Skrevet 29. juli 2023 #4 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Nei det vil med 100%sannsynlighet ikke la seg gjøre. Anonymkode: 39a20...ca5 Vennligst forklar hvorfor? Ts
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #5 Skrevet 29. juli 2023 Kan det være at du ikke har fått høyeste lønnstrinn fordi du på tidspunktet var under 25 år? Jeg vet ikke ts, men tviler sterkt på at du får tilbake penger. La det gå og kos deg med mer lønn nå. Anonymkode: 9c17b...bab
nilamennamenna Skrevet 29. juli 2023 #6 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan det være at du ikke har fått høyeste lønnstrinn fordi du på tidspunktet var under 25 år? Jeg vet ikke ts, men tviler sterkt på at du får tilbake penger. La det gå og kos deg med mer lønn nå. Anonymkode: 9c17b...bab Det handler jo ikke bare om alder, det er jo også erfaringsbasert. Joda, jeg er happy for mer lønn, men det er jo snakk om veldig mange kroner jeg har mista i timen. Derfor jeg spør
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #7 Skrevet 29. juli 2023 Det står flere plasser at man må kreve dette etter en rimelig tid. Men de fleste saker er foreldet etter 3år. Det går begge veier, enten arbeidsgiver krever tilbakebetalt for mye utbetalt lønn eller arbeidstaker har fått for lite. Anonymkode: cdb3e...989
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #8 Skrevet 29. juli 2023 Jeg jobber i en annen bransje, og det ble oppdaget at jeg lå på et lavere lønnstrinn enn utdanningen min tilsa. Ble underbetalt i ca 3 år. Det ble en stor sak ettersom arbeidsgiveren ikke ville etterbetale, de viste til at arbeidstakeren er pliktig til å undersøke selv om de får riktig lønn eller ei. Tok kontakt med fagforeningen min, og fikk juridisk hjelp. Endte med at jeg fikk en kompensasjon som jeg kunne slå meg til ro med, det var en veldig stor påkjenning mens det sto på. Anonymkode: da454...c57 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #9 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du forklarer hvorfor kan kanskje TS bruke svaret ditt til noe. (Sorry TS, jeg vet ikke svaret selv.) Anonymkode: 267d2...802 nilamennamenna skrev (1 time siden): Vennligst forklar hvorfor? Ts Det er flere faktore. For det første har man i et arbeidsforhold skrevt under og singnert på en avtalt lønn. Det er denne som gjelder. For det andre er det ditt ansvar som arbeidstaker å undersøke at du får korrekt lønn i hht avtale. Skulle det være noe feil er du pliktig å fremme dette for leder og evt lønnsansvarlig innen rimelig tid slik at de får rett opp i feil. Et evt krav vil vanskelig gjøre å fremme all den tid arbeidsavtale, personalhåndbok og tariffavtale er lett tilgjengelig informasjon. Dvs arbeidstaker hae bevist ikke satt seg inn i eget arbeidsforhold og kan således skylde seg selv. Siste punkt er faktore som, følger denne arbeidsplassen hun mener har gjort feil tariff i utgangspunktet, hvordan skulle ansiennitet blitt utregnet - sannsynligvis har hun jo ikke jobbet fulltid siden hun var 16 år og ville således brukt lengre tid på å fylle ansiennitetskvote, at lønnen blir oppjustert nå har endel med alder og gjøre - bare fordi en evt ny arbeidsgiver gir inntrykk av at noe har vært galt er det ikke synonymt med at det faktisk var galt. Faktore som er vanskelig å bedømme på et forum uten tilgang til nevnte arbeidsavtaler, personalhåndbok, tariffavtaler osv. Anonymkode: 39a20...ca5 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #10 Skrevet 29. juli 2023 Ta kontakt med fagforeningen. Anonymkode: c3043...2f3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #11 Skrevet 29. juli 2023 Her ville jeg ha finlest tariffavtalen nøye dersom jeg var TS, da det er fullt mulig at den inneholder bestemmelser om at ansiennitet ikke opparbeides før fylte 18 år, samt at man ikke får full opptjening ved deltidsarbeid med mindre man har en fast stillingsprosent. Dersom TS altså har hatt avtale om arbeid ved tilkalling kan altså timene omregnes slik at f. eks. timer tilsvarende 50% stilling i 1 år tilsvarer 6 måneders ansiennitet. Jeg har ikke kjennskap til TS sin tariffavtale, men hun bør altså finlese punktene angående ansiennitetsberegning. Anonymkode: dc9eb...bac 1
Maskinen Skrevet 29. juli 2023 #12 Skrevet 29. juli 2023 Først og fremst har butikken tariffavtale? visst nei så er dette ingen sak og du kan egentlig bli lønnet i et helt annet trinnsystem en vanlig tariff. Du må også jobbe høyere stilling slik som han over sier for å få rett ansiennitet, og du sier du er student så tviler på du er på maks ansiennitet så lenge du ikke har jobbet ekstremt mye og husk dette er timer som skal være på avtale ikke ekstra jobbing 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #13 Skrevet 29. juli 2023 Det er viktig at ein inngår skriftleg kontrakter ved ansettelser, og der fremkommer det også hvilken lønn ein skal ha. Dersom lønnen i samsvarer med det som står i kontrakten er det avtalebrudd, og du kan påklage det overfor arbeidsgiver. Det nytter ikkje å kome flere mnd. etter arbedisforholdet er avslutta å kreve etterbetaling. Anonymkode: 06b30...a20
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #14 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er viktig at ein inngår skriftleg kontrakter ved ansettelser, og der fremkommer det også hvilken lønn ein skal ha. Dersom lønnen i samsvarer med det som står i kontrakten er det avtalebrudd, og du kan påklage det overfor arbeidsgiver. Det nytter ikkje å kome flere mnd. etter arbedisforholdet er avslutta å kreve etterbetaling. Anonymkode: 06b30...a20 PS ! Det er vanleg at lønn fastettes ved ansettelse. Dersom lønnen "ikkje " samsvarer med det som står i kontrakten er det avtalebrudd. Anonymkode: 06b30...a20
Hensatt Skrevet 29. juli 2023 #15 Skrevet 29. juli 2023 Kommer an på flere ting. Først er om arbeidsplassen følger tariff og om du er fagorganisert. Om nei på en eller begge stiller du svakt, da det er kontrakten din som bestemmer lønnen siden det ikke er krav om minstelønn utenom noen få særskilte bransjer.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #16 Skrevet 29. juli 2023 Blizz1 skrev (8 minutter siden): Kommer an på flere ting. Først er om arbeidsplassen følger tariff og om du er fagorganisert. Om nei på en eller begge stiller du svakt, da det er kontrakten din som bestemmer lønnen siden det ikke er krav om minstelønn utenom noen få særskilte bransjer. Lønn fastsettes ikkje på bakrunn om bedriften har tariffavtale eller om arbeidstager er fagorganisert. Lønn fastesettes på bakrunn av fagkompetanse (fagbrev) , og vilkårene i kontrakten som er inngått. Ein har krav på etterlønn knyttet til lønnsforhandlinger. Anonymkode: 06b30...a20
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #17 Skrevet 30. juli 2023 Du kan ju fint kvalifisere til et høyere lønnstrinn hos en arbeidsgiver men ikke hos en annen, er ju opp til arbeidsgiver at sette kriterier hvis de ikke har tariffavtale. Du kan ikke kreve etterbetaling på en annens arbeidsgivers kriterier ihvertfall. Anonymkode: 36818...85f
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #18 Skrevet 29. september 2023 Hei! Har fått inn nye opplysninger her jeg ikke har tenkt over. Min arbeidsgiver på forrige arbeidsplass stusset over lønna mi når jeg sa jeg hadde jobbet siden jeg var 17 og hatt en stilling på over 50 % i 5 år. Dette videreformidlet hun til lønnskontoret, som påstod at lønna mi var riktig. Det var/er den jo overhodet ikke. Det at de ble informert men likevel ikke sjekket det opp, kan det gjøre saken min sterkere? Anonymkode: 612d5...795
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå