Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et anstrengt forhold til min datter på nesten 6 år.

Jeg synes det er vanskelig å forholde meg til henne forsi hun er så krevende. En av tingene er mengden mas.

La oss ta et eksempel som skjedde akkurat. 
Hun ville ha neglelakk og spurte om jeg kunne lakke neglene hennes med to farger. Jeg sa ok, men jeg ville spise først. 

I løpet av den e perioden gjentok hun at hun ville ha neglelakk hele 8 ganger. Til slutt ga jeg en advarsel om at hvis hun gjentok en gang til så ble det ikke noe. Det tok 4 sekunder så begynte masinga igjen..

da rydder jeg bort neglelakken. 
Ungen hyler og bærer seg og jeg kjenner det koker. Jeg må ta en timeout og gå å sette meg ute.

Sånn er det 20 ganger pr dag, om ting. Jeg anser meg selv relativt konsekvent. Nei er nei. Det blir aldri ja, tross mas.

Dette er bare en av grunnene tiø at jeg synes jenta er vanskelig. Det ender med at jeg blir sint og føler meg mislykket

Anonymkode: 8d5b6...0d2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har et anstrengt forhold til min datter på nesten 6 år.

Jeg synes det er vanskelig å forholde meg til henne forsi hun er så krevende. En av tingene er mengden mas.

La oss ta et eksempel som skjedde akkurat. 
Hun ville ha neglelakk og spurte om jeg kunne lakke neglene hennes med to farger. Jeg sa ok, men jeg ville spise først. 

I løpet av den e perioden gjentok hun at hun ville ha neglelakk hele 8 ganger. Til slutt ga jeg en advarsel om at hvis hun gjentok en gang til så ble det ikke noe. Det tok 4 sekunder så begynte masinga igjen..

da rydder jeg bort neglelakken. 
Ungen hyler og bærer seg og jeg kjenner det koker. Jeg må ta en timeout og gå å sette meg ute.

Sånn er det 20 ganger pr dag, om ting. Jeg anser meg selv relativt konsekvent. Nei er nei. Det blir aldri ja, tross mas.

Dette er bare en av grunnene tiø at jeg synes jenta er vanskelig. Det ender med at jeg blir sint og føler meg mislykket

Noen ganger må man dessverre bare gjenta igjen og igjen: Vi ble enige om å lakke negler etter mamma er ferdig. Husker du det? Ikke begynne med trusler om noe så banalt. Tenker du kanskje skaper noen situasjoner som ikke trenger å være, både for henne og for deg. 

Anonymkode: 1c3f7...8ae

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger må man dessverre bare gjenta igjen og igjen: Vi ble enige om å lakke negler etter mamma er ferdig. Husker du det? Ikke begynne med trusler om noe så banalt. Tenker du kanskje skaper noen situasjoner som ikke trenger å være, både for henne og for deg. 

Men hva gjør man da, når man sier "vi skulle lakke negler da mamma var ferdig med å spise" 

ungen sier ja, 

så er det påan igjen. Maser 5 ganger på 3 minutter

Jeg må holde lang avstand til barnet for å ikke bli forbanna

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hva gjør man da, når man sier "vi skulle lakke negler da mamma var ferdig med å spise" 

ungen sier ja, 

så er det påan igjen. Maser 5 ganger på 3 minutter

Jeg må holde lang avstand til barnet for å ikke bli forbanna

Sliter du med sinne ellers i hverdagen? Barn maser. Igjen og igjen. Hva man gjør? Gjentar. Når du legger opp til trusler, og faktisk ikke holder det du lover, så oppstår slike situasjoner. Du må jobbe med deg selv og stå i det. «Mamma spiser nå. Ser du denne brødskiven? Når den er borte, da skal vi gjøre det. Kan du tegne litt i mellomtiden?»

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sliter du med sinne ellers i hverdagen? Barn maser. Igjen og igjen. Hva man gjør? Gjentar. Når du legger opp til trusler, og faktisk ikke holder det du lover, så oppstår slike situasjoner. Du må jobbe med deg selv og stå i det. «Mamma spiser nå. Ser du denne brødskiven? Når den er borte, da skal vi gjøre det. Kan du tegne litt i mellomtiden?»

Jeg legger opp til trusler ja, og jeg følger opp. 

Jeg gir beskjed til barnet om at vi kan lakke negler etter mat, jeg gjentar dette 4 ganger. Til slutt gir jeg en advarsel, så holder jeg meg til advarselen.

Det er ingenting galt med det.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gir beskjed til barnet om at vi kan lakke negler etter mat, jeg gjentar dette 4 ganger. Til slutt gir jeg en advarsel, så holder jeg meg til advarselen.

Men det fungerer jo kanskje ikke så godt for dere å gjøre det på den måten? :)

Anonymkode: c3710...626

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å overse ungen etter du har gitt beskjed. 

Anonymkode: 1daf2...577

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men det fungerer jo kanskje ikke så godt for dere å gjøre det på den måten? :)

Anonymkode: c3710...626

Det stemmer

hva foreslår du som bedre fremgangsmåte? Jeg er takknemmelig for forslag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men, det fungerer jo tydeligvis ikke for dere. Du må føle du er konsekvent, men det føler tydeligvis ikke barnet ditt. Og det virker som om hun lærer ingenting av det fra gang til gang heller? Hun lærer at du blir sint. Hun lærer at det blir ikke noe av det hun ønsker seg, og derfor maser hun enda mer. Hun stoler ikke på at det kommer til å skje, og vil det skal skje nå. 

Har du forsøkt å bare gjenta og gjenta? Og vise at, hvis du faktisk venter, som jeg har sagt, så gjør vi det jeg har lovet? Har du forsøkt å sette henne i en annen aktivitet og be henne drive med noe annet mens du spiser? Eller invitere henne til å bli med på det du gjør, og spiser sammen til dere skal lakke negler?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det stemmer

hva foreslår du som bedre fremgangsmåte? Jeg er takknemmelig for forslag.

Det er alltid enkelt for andre å foreslå måter å løse sånne situasjoner på, for når man ikke har vært der aner man ikke hvor frustrerende den situasjonen har vært. 

Men, jeg har vært i liknende situasjon før så jeg kan prøve å komme med noen råd. Først og fremst, husk at et barn på seks år tenker bare «jeg vil lakke negler nåååå, jeg vil ikke vente». Barn er noen utålmodige vesener.

Jeg har løst en liknende situasjon ved å legge en avis under og latt barnet lakke neglene selv. I andre situasjoner så tror jeg det er lurt å prøve å være super tålmodig. Bare vise at barnet får gjøre det når du er klar. Selv om du blir lei av maset, bare gjennomfør når du er klar. Hvis du truer med at barnet ikke får viljen tror jeg barnet vil mase ekstra mye. 

Anonymkode: c587f...5b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid enkelt for andre å foreslå måter å løse sånne situasjoner på, for når man ikke har vært der aner man ikke hvor frustrerende den situasjonen har vært. 

Men, jeg har vært i liknende situasjon før så jeg kan prøve å komme med noen råd. Først og fremst, husk at et barn på seks år tenker bare «jeg vil lakke negler nåååå, jeg vil ikke vente». Barn er noen utålmodige vesener.

Jeg har løst en liknende situasjon ved å legge en avis under og latt barnet lakke neglene selv. I andre situasjoner så tror jeg det er lurt å prøve å være super tålmodig. Bare vise at barnet får gjøre det når du er klar. Selv om du blir lei av maset, bare gjennomfør når du er klar. Hvis du truer med at barnet ikke får viljen tror jeg barnet vil mase ekstra mye. 

Anonymkode: c587f...5b8

Hvordan vet du andre ikke har vært i lignende situasjoner? Men du har selvfølgelig. Jeg tror de fleste som har en 6 åring har vært i en slik situasjon, opptil flere ganger. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men, det fungerer jo tydeligvis ikke for dere. Du må føle du er konsekvent, men det føler tydeligvis ikke barnet ditt. Og det virker som om hun lærer ingenting av det fra gang til gang heller? Hun lærer at du blir sint. Hun lærer at det blir ikke noe av det hun ønsker seg, og derfor maser hun enda mer. Hun stoler ikke på at det kommer til å skje, og vil det skal skje nå. 

Har du forsøkt å bare gjenta og gjenta? Og vise at, hvis du faktisk venter, som jeg har sagt, så gjør vi det jeg har lovet? Har du forsøkt å sette henne i en annen aktivitet og be henne drive med noe annet mens du spiser? Eller invitere henne til å bli med på det du gjør, og spiser sammen til dere skal lakke negler?

Takk for gode tips

La oss ta i dag som eksempel. Hun hadde selv en bolle grøt forran seg og barnetv stod på. 

Jeg spurte om hun også kunne spise mens hun ventet, det ville hun ikke. Hun ville heller ikke se på barntv. Hun satt og vred seg i sofaen og ventet.

Jeg gjentok også det med neglelakken. Hun var veldig opptatt av en rekkefølge på neglelakk og gjentok dette om og om igjen.

Jeg gjentok "ja, først rosa, så topplakk, jaja først rosa, så topplakk". Men hun gir seg ikke...

"Mamma, først rosa, så topplakk" x 100 

Jeg takler barnet mitt dårlig

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips

La oss ta i dag som eksempel. Hun hadde selv en bolle grøt forran seg og barnetv stod på. 

Jeg spurte om hun også kunne spise mens hun ventet, det ville hun ikke. Hun ville heller ikke se på barntv. Hun satt og vred seg i sofaen og ventet.

Jeg gjentok også det med neglelakken. Hun var veldig opptatt av en rekkefølge på neglelakk og gjentok dette om og om igjen.

Jeg gjentok "ja, først rosa, så topplakk, jaja først rosa, så topplakk". Men hun gir seg ikke...

"Mamma, først rosa, så topplakk" x 100 

Jeg takler barnet mitt dårlig

Men, dette er jo virkelig helt naturlig oppførsel fra et barn? Hva er galt at hun vil fortelle hvordan dere skal lakke negler med hvilke farger? Hun gleder seg så masse! Barn liker å snakke gjennom hva de skal gjøre hundre ganger. Blir det rød farge? Blir det rosa? Kanskje det blir blå!? Herregud så spennende. Det kan være frustrerende innimellom for oss voksne. Og du sier jo at hun satt og ventet.

Hva er problemet da? Hun satt og ventet, og regulerte seg selv ved å snakke om fargene hun skulle få på neglene. Jeg tror det beste tipset er at du øver på tålmodighet og sinnemestring for det virker som om du irriterer deg over barnet ditt uansett. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke normalt adferd for et såpass stort barn. Har hun en diagnose?

Anonymkode: b820e...8cc

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Virker mer som du har en emosjonell avstand til hun og at hun blir ekstra needy, trenger bekreftelse. Du skriver selv du har ett anstrengt forhold til hun og må holde avstand for å ikke bli forbannet. Selv om du er tilstedet fysisk så merker barn energier veldig godt. Masingen er nok en stor usikkerhet, søker bekreftelse gjentatte ganger / oppmerksomhet. Jeg ville heller jobbet med meg selv og forholdet mitt til barnet, syns ikke det er barnet det er noe galt med. Men dynamikken dere imellom. Er nok veldig vondt for barnet ditt også. 

Anonymkode: b60b1...2d5

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette er ikke normalt adferd for et såpass stort barn. Har hun en diagnose?

Anonymkode: b820e...8cc

Det er ikke så unormal atferd for en mor som er emosjonelt distansert til barnet sitt og holder barnet på avstand hele tiden for å ikke klikke på henne. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er ikke så unormal atferd for en mor som er emosjonelt distansert til barnet sitt og holder barnet på avstand hele tiden for å ikke klikke på henne. 

Barnet får jo psykiske problemer av mor sin adferd så nei det er ikke unormalt i dette tilfelle. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Da er vi inne i en dårlig sirkel. Hun maser og jeg tar enda mer avstand. 
Det er ikke det eneste som ikke er optimalt i vårt forhold. 

Jeg er et menneske som trenger litt tid alene i mitt hode og hun krever mye hele tiden.Hun er også høylytt, rampete og glad i drama. 
Jeg tror hun er en helt vanlig 6 åring

Jeg trøster meg med at hun har andre gode tolmodige voksen personer rundt seg. Hun har en veldig god og tolmodig far, så jenta har det godt.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barnet får jo psykiske problemer av mor sin adferd så nei det er ikke unormalt i dette tilfelle. 

Jeg bare lurer, du som tydligvis er så pedagogisk og perfekt hele tiden. Hva er strategien ved å sitte slenge deit til fremmede på nettet.

Personer som gjør det har det som regel ikke så greit med seg selv og benytter enhver anledning til å trampe nedover. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da er vi inne i en dårlig sirkel. Hun maser og jeg tar enda mer avstand. 
Det er ikke det eneste som ikke er optimalt i vårt forhold. 

Jeg er et menneske som trenger litt tid alene i mitt hode og hun krever mye hele tiden.Hun er også høylytt, rampete og glad i drama. 
Jeg tror hun er en helt vanlig 6 åring

Jeg trøster meg med at hun har andre gode tolmodige voksen personer rundt seg. Hun har en veldig god og tolmodig far, så jenta har det godt.

Du er den voksne. Du er forelder. Du er mor. Du må faktisk klare å legge vekk egne følelser, jobbe med deg selv og prøve å stille opp for dattera di. Fremfor å fremstille henne som et problem. 

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...