AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #1 Skrevet 29. juli 2023 Leser ofte om morsmelk og viktigheten av det. Ammet selv. Men så leser jeg også ofte om menn, nybakte fedre som mener mme er like bra grunnet de ønsker å knytte bånd med babyen. Reagerer litt på at det en mann som har skrevet denne kronikken, for meg virker det som falsk bekymring ytret av far? Til og med avbildet hvor babyen tar flaske, men ingen mor tilstede. https://www.nrk.no/ytring/helsevesenet-bryter-ned-sarbare-modre-1.16495318 Anonymkode: e2a96...567 3 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #2 Skrevet 29. juli 2023 Fedre har ingenting de skulle sagt om hvordan mor velger å gi babyen mat, om det er amming, pumping for å heller gi flaske, eller mme. Det er mammaen som står med påkjenningen av å ikke få til amming, eller amming som er slitsom. Selv valgte jeg mme etter at ammingen bare ble slit og stress for både meg og baby. Hadde pappaen kommet å forventet noe annet hadde jeg blitt skuffet, da han var den som fikk sitte på 1. rad og se hvordan det var. Anonymkode: c4bf0...fe4 5
Gjest Lykkedykker Skrevet 29. juli 2023 #3 Skrevet 29. juli 2023 Det var bare positive tilbakemeldinger fra helsepersonell o.l da min kone måtte ty til MME. Hun mistet morsmelken etter infeksjoner i livmor etter fødsel, for begge av våre barn. For min del var det bare koselig å kunne gi barnet mat med MME.
Helene1982 Skrevet 29. juli 2023 #4 Skrevet 29. juli 2023 Nei, vi er fortsatt avhengig av at menn har lovpålagt barselspermisjon, da dette blir valgt bort om det er valgfritt. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #5 Skrevet 29. juli 2023 Poenget står jo klart og tydelig: Det må bli slutt på ammeskammen blant nybakte mødre, og denne faren tar et tydelig standpunkt. Flott, synes jeg. Anonymkode: b8944...c8d 11 1 3
cafflatte Skrevet 29. juli 2023 #6 Skrevet 29. juli 2023 Jeg ammet ingen av mine barn for jeg hadde ikke melk. Mannen min hadde da mulighet til å gi flaske og avlaste meg litt. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #7 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Poenget står jo klart og tydelig: Det må bli slutt på ammeskammen blant nybakte mødre, og denne faren tar et tydelig standpunkt. Flott, synes jeg. Anonymkode: b8944...c8d Det er klart. Men hvor er moren? Anonymkode: e2a96...567 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #8 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Poenget står jo klart og tydelig: Det må bli slutt på ammeskammen blant nybakte mødre, og denne faren tar et tydelig standpunkt. Flott, synes jeg. Anonymkode: b8944...c8d Enig. Jeg fikk ikke noe melk. Ikke en dråpe kom ut av puppene mine. Vi har en genetisk defekt i min familien. Verken mamma, ene tanta mi og kusina mi fikk melk. Jeg måtte flaske barnet mitt. Og gjett om jeg fikk høre det. Alt fra "du har ikke prøvd nok", "om du bare prøver litt til", "har du prøvd....?", osv. osv. For meg var det fysisk umulig å få melk, men det var sinnsykt vanskelig for andre å forstå. Det kom ikke fra personalet på sykehuset. De visste om defekten kunne være arvelig og at jeg mest sannsynlig ikke kunne amme. De på sykehuset var super greie og lagde ikke noe greie av det. Det var andre som kom med kommentarer og synspunkter. Som om en som er født uten et øre bare kan gro et nytt øre bare han tanker godt på det, prøver lenge nok og prøver litt til. Og så vips, øret vil gro ut igjen. Jeg vet at amming er best for barnet og hadde jeg hatt melk så ville jeg ammet. Tenker jeg iallfall. Det handler ikke om det. Men jeg forventer at andre respekterer hvordan min kropp fungerer, hva den kan og ikke kan gjøre, og at noen ganger så blir det ikke som man hadde håpet på. Da hjelper det ikke med kommentarer og "gode" råd. Anonymkode: 2676d...454 5 6 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #9 Skrevet 29. juli 2023 Hvordan får du dette til å bli negativt? Så flott med en mann og en far som fremmer og ytrer setningen «Mors psykiske helse er mange ganger viktigere». Jeg kjenner kvinner som er nesten gått til grunne av å ikke få til å amme. Jeg kjenner kvinner hvor far presset den til å amme. Det er kjempeflott for de som får til å amme, men det er ingen krav for å være en god mor. Jeg syns det var fantastisk å ha en mann som støttet meg når jeg ikke kunne amme, som betrygget meg hver dag jeg gikk rundt og følte på skam fra andre. For jeg hørte «Du har ikke prøvd nok». «Du burde ikke få barn om du ikke skal amme». Og mye rart. Hurra for menn som støtter partneren sin, enkelt og greit! Anonymkode: fc21b...b23 4 5 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #10 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er klart. Men hvor er moren? Anonymkode: e2a96...567 Hvorfor må moren være avbildet? Kan du forklare det? Anonymkode: fc21b...b23 5 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #11 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er klart. Men hvor er moren? Anonymkode: e2a96...567 Hun vil sikkert ikke stå frem for da blir fokuset på at mor ikke vil, ikke gidder, ikke prøver hardt nok osv. slik at hun kan amme. Fokus på at hun kanskje er en dårlig mor som ikke vil det beste for barnet sitt. Å være nybakt mor og stå i den stormen er det de færreste som orker. Skjønner godt at mor ikke vil stå frem og la seg avbilde Anonymkode: 2676d...454 4 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #12 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er klart. Men hvor er moren? Anonymkode: e2a96...567 Hvorfor kan ikke far få lov å ha en selvstendig mening om dette? De fleste menn vil jo se hvordan dette påvirker kjæresten deres og hvor slitsomt det er for henne. Flott at han tar standpunkt selv. Anonymkode: b8944...c8d 3 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #13 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er klart. Men hvor er moren? Anonymkode: e2a96...567 Ingen bryr seg en jævla drit om hva mødre selv sier, dessverre. Så derfor er det fint at en far ytrer dette Har du selv noen som helst erfaring med dette? Anonymkode: 765e0...57c
Helene1982 Skrevet 29. juli 2023 #14 Skrevet 29. juli 2023 Det er en far som stiller opp på et bilde med sitt barn, og kommentarene er: hvor er mor, og føler hun skam? At far stiller opp, betyr ikke at mor svikter. Jeg undrer meg over hva slags sammfunn vi har, om en far avbildet sammen med sitt barn skal få reaksjoner om at barnet ikke har en god mor. 4 6
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #15 Skrevet 29. juli 2023 Helene1982 skrev (Akkurat nå): Det er en far som stiller opp på et bilde med sitt barn, og kommentarene er: hvor er mor, og føler hun skam? At far stiller opp, betyr ikke at mor svikter. Jeg undrer meg over hva slags sammfunn vi har, om en far avbildet sammen med sitt barn skal få reaksjoner om at barnet ikke har en god mor. Spedbarn er visst fortsatt regnet som hovedsakelig mors prosjekt, som om far bare er en passiv tilskuer og kanskje en som motvillig har blitt med på det. Men faktisk er mange småbarnsfedre engasjerte Og ikke minst bryr seg om at både babyen OG dens mor skal ha det bra. Anonymkode: 765e0...57c 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #16 Skrevet 29. juli 2023 Helene1982 skrev (4 minutter siden): Det er en far som stiller opp på et bilde med sitt barn, og kommentarene er: hvor er mor, og føler hun skam? At far stiller opp, betyr ikke at mor svikter. Jeg undrer meg over hva slags sammfunn vi har, om en far avbildet sammen med sitt barn skal få reaksjoner om at barnet ikke har en god mor. Det går jo igjen over alt. Far er på lekeplassen med barnet: ååå så flink og desikert far Mor er på lekeplassen med barnet: ja det skulle da vel bare mangle far gjør husarbeid: så deilig det må bære at du har en mann som hjelper til såpass mye hjemme mor gjør husarbeid: det har de da gjort i alle år som den største selvfølge Anonymkode: c4bf0...fe4 2 2
Helene1982 Skrevet 29. juli 2023 #17 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spedbarn er visst fortsatt regnet som hovedsakelig mors prosjekt, som om far bare er en passiv tilskuer og kanskje en som motvillig har blitt med på det. Men faktisk er mange småbarnsfedre engasjerte Og ikke minst bryr seg om at både babyen OG dens mor skal ha det bra. Anonymkode: 765e0...57c De aller fleste setter heldigvis barnet først, og om det handler om at far føler seg utenfor den første tiden, da mor ammer, gjør de fleste fedre det de kan fordi de vet at om mor har det bra, har barnet det bra.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #18 Skrevet 29. juli 2023 35 minutter siden, AnonymBruker said: Fedre har ingenting de skulle sagt om hvordan mor velger å gi babyen mat, om det er amming, pumping for å heller gi flaske, eller mme. Det er mammaen som står med påkjenningen av å ikke få til amming, eller amming som er slitsom. Selv valgte jeg mme etter at ammingen bare ble slit og stress for både meg og baby. Hadde pappaen kommet å forventet noe annet hadde jeg blitt skuffet, da han var den som fikk sitte på 1. rad og se hvordan det var. Anonymkode: c4bf0...fe4 Om far ser at ammingen går på den psykiske helsen løs har han vel egentlig plikt til å si ifra om han er en god partner. Anonymkode: edbb0...9b0 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #19 Skrevet 29. juli 2023 Det handler jo ikke om å forsøke å påføre mødre skam. Helsepersonell forsøker helt enkelt å få frem viktigheten av hvor bra det er for barnet om man klarer det, og oppfordrer med rette nybakte mødre til å prøve så hardt de kan. Anonymkode: cd5c7...65a 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #20 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Leser ofte om morsmelk og viktigheten av det. Ammet selv. Men så leser jeg også ofte om menn, nybakte fedre som mener mme er like bra grunnet de ønsker å knytte bånd med babyen. Reagerer litt på at det en mann som har skrevet denne kronikken, for meg virker det som falsk bekymring ytret av far? Til og med avbildet hvor babyen tar flaske, men ingen mor tilstede. https://www.nrk.no/ytring/helsevesenet-bryter-ned-sarbare-modre-1.16495318 Anonymkode: e2a96...567 Håper helsepersonell og forskere gir mannen tilsvar om hvor viktig for barnets helse det er å amme hvis man kan. Anonymkode: 63e5e...3d7 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå