Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det stemmer at du ville blitt pålagt å betale formuesskatt for boligen din, selv om du ikke har så høy inntekt. Formuesskatt er en skatt på nettoformuen din, som inkluderer verdien av boligen din. Hvis boligen din er verdt 18,5 millioner kroner, ville du måtte betale 203 500 kroner i formuesskatt hvert år. Det kan være vanskelig å ha råd til å eie en så dyr bolig med den lave inntekten din, men det finnes også andre faktorer som kan påvirke hva du har råd til.

Anonymkode: cfad9...67b

Nettoformuen inkluderer ligningsverdien på boligen, som er langt lavere enn markedsverdien. Så ditt regnestykke blir helt feil. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg synes likevel formuesskatt på bolig burde vært avskaffet, fordi det er en skatt som ikke går på inntekt.

ts

Anonymkode: 07df1...c28

Veldig enig. I hvert fall helt ordinære boliger bør man slippe å skatte av hvis man har minimalt med inntekt. 

Anonymkode: 685e1...bd2

Skrevet

Høres ut som folk ikke skjønte hvem de stemte på sist valg, ikke det at det er unormalt

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

La oss si jeg tjener under 500 000 i året, men en dag var jeg heldig og vant 20 000 000 kr i et eller annet spill. Jeg bestemmer meg for å kjøpe drømmeboligen til 18,5 millioner.

Av gevinsten har jeg ikke igjen noe, etter at resten gikk til reise, oppussing og bil og nye møbler til boligen.

Vil staten kreve meg formueskatt av 18,5 millioner (verdien på boligen), når jeg ikke har pengene annet enn en verdifull gjenstand (boligen)? Er det slik at jeg rett og slett ikke har råd til å eie en sånn bolig pga formuesskatten på 1,1% med min lønning?

Stemmer det at staten ville krevd meg for over 200 000 i formuesskatt på grunn av at jeg eier en dyr bolig, selv om ikke tjener særlig godt i inntekt? Da hadde jeg altså ikke hatt råd til å kjøpe meg en flott bolig selv om jeg vant den store summen?

Hypotetisk.

Anonymkode: 07df1...c28

I prinsippet er det slik ja (men ligningsverdien av bolig er som regel lavere enn markedsverdien). 

Det er derfor mange av de som eier bedrifter flytter til Sveits. De har stor formue på papiret, men ikke kontanter til å betale formueskatten. Kari Kaksi fra SV presterte å si i en debatt på NRK at "da får de selge noe av formuen slik at de får kontanter å betale skatten med". Men det er selvsagt ikke slik det skal være, for hvis man selger en liten bit nå og en liten bit da for å kunne betale skatt så har man til slutt ingen verdier igjen. Hvis det i det hele tatt lar seg gjøre å selge litt av bedriften de eier, det er slett ikke sikkert. Jeg skjønner godt at de flytter til Sveits. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, bare innom en tur said:

Det er derfor mange av de som eier bedrifter flytter til Sveits. De har stor formue på papiret, men ikke kontanter til å betale formueskatten. Kari Kaksi fra SV presterte å si i en debatt på NRK at "da får de selge noe av formuen slik at de får kontanter å betale skatten med". Men det er selvsagt ikke slik det skal være, for hvis man selger en liten bit nå og en liten bit da for å kunne betale skatt så har man til slutt ingen verdier igjen. Hvis det i det hele tatt lar seg gjøre å selge litt av bedriften de eier, det er slett ikke sikkert. Jeg skjønner godt at de flytter til Sveits. 

Det ironiske med partiene som vil flå de rike er jo hva de skal gjøre når de får oppfylt drømmen om at ingen lenger er rike. Eller at ingen av dem bor i Norge lenger. Hvem skal de flå da? Folk flest sin tur til å bli flådd? 

Anonymkode: 685e1...bd2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Flytt til Sveits ! 

Anonymkode: 7c566...30a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...