Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

La oss si jeg tjener under 500 000 i året, men en dag var jeg heldig og vant 20 000 000 kr i et eller annet spill. Jeg bestemmer meg for å kjøpe drømmeboligen til 18,5 millioner.

Av gevinsten har jeg ikke igjen noe, etter at resten gikk til reise, oppussing og bil og nye møbler til boligen.

Vil staten kreve meg formueskatt av 18,5 millioner (verdien på boligen), når jeg ikke har pengene annet enn en verdifull gjenstand (boligen)? Er det slik at jeg rett og slett ikke har råd til å eie en sånn bolig pga formuesskatten på 1,1% med min lønning?

Stemmer det at staten ville krevd meg for over 200 000 i formuesskatt på grunn av at jeg eier en dyr bolig, selv om ikke tjener særlig godt i inntekt? Da hadde jeg altså ikke hatt råd til å kjøpe meg en flott bolig selv om jeg vant den store summen?

Hypotetisk.

Anonymkode: 07df1...c28

AnonymBruker
Skrevet

Formuesverdi for primærbolig

Formuesverdien for primærbolig er 25 prosentav boligens verdi.

Det er høyere prosentandel for boliger verdt over 10 millioner kroner:

• For inntektsåret 2022 er prosentandelen 50 prosent for den delen som overstiger 10 000 000 kroner. 
    For inntektsåret 2023 er prosentandelen 70 prosent for den delen som overstiger 10 000 000 kroner.

Anonymkode: b9c07...be5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så da ender du opp med lavere eiendomsskatt enn det du ellers ville måttet betalt på lån eller i husleie for en langt billigere bolig.

Men det er jo uansett dumt å bruke opp hele gevinsten og ikke sette av noe til buffer da, for en bolig i den prisklassen trenger også vedlikehold.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så da ender du opp med lavere eiendomsskatt enn det du ellers ville måttet betalt på lån eller i husleie for en langt billigere bolig.

Men det er jo uansett dumt å bruke opp hele gevinsten og ikke sette av noe til buffer da, for en bolig i den prisklassen trenger også vedlikehold.

Du får formuesskatt på 25% av verdien opp til 10 mill, 50% på overstyrende. I tillegg kommer eiendomsskatt til kommunen (sats varierer mellom kommunene).

Anonymkode: 8e7f7...391

AnonymBruker
Skrevet

Ja, så lenge du har verdier som overstiger en viss sum, må det betales formueskatt. Staten tar ikke høyde for om du fåd til å betale eller ikke. 

Anonymkode: 5a776...f84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får formuesskatt på 25% av verdien opp til 10 mill, 50% på overstyrende. I tillegg kommer eiendomsskatt til kommunen (sats varierer mellom kommunene).

Verdien over 10 mill har vel økt nå i 2023, så det er 70 %

HØYERE SKATTEVERDI: For 2022 ble det innført at formuesskatten på boliger skal skal verdier formuesskatten beregnes av 25 prosent av boligens verdi opp til 10 millioner kroner, og 50 prosent av verdien over 10 millioner slik figuren i midten viser.

For 2023 økes beregningen for det som er over 10 millioner kroner, slik at det mørke orange feltet blir større - og skatten dermed går opp. Fra 2023 skal skatten beregenes av 70 prosent av verdien.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vil staten kreve meg formueskatt av 18,5 millioner (verdien på boligen), når jeg ikke har pengene annet enn en verdifull gjenstand (boligen)? Er det slik at jeg rett og slett ikke har råd til å eie en sånn bolig pga formuesskatten på 1,1% med min lønning?

Ja, det er det riv ruskende gale med formuesskatten. Selv hvis du er minstepensjonist eller mister inntekten din helt må den skatten betales. 

Anonymkode: 685e1...bd2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

La oss si jeg tjener under 500 000 i året, men en dag var jeg heldig og vant 20 000 000 kr i et eller annet spill. Jeg bestemmer meg for å kjøpe drømmeboligen til 18,5 millioner.

Av gevinsten har jeg ikke igjen noe, etter at resten gikk til reise, oppussing og bil og nye møbler til boligen.

Stemmer det at staten ville krevd meg for over 200 000 i formuesskatt på grunn av at jeg eier en dyr bolig, selv om ikke tjener særlig godt i inntekt? Da hadde jeg altså ikke hatt råd til å kjøpe meg en flott bolig selv om jeg vant den store summen?

Hypotetisk.

Ja,det er jo nettopp dette som er grunnen til at mange eldre enker må selge boligene sine,de har ikke råd til formuesskatt på boligen sin. Men ingen betaler formueskatt på verdien av boligen, det er snakk om ligningsverdien på boligen.

Anonymkode: cc8b9...d6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, så lenge du har verdier som overstiger en viss sum, må det betales formueskatt. Staten tar ikke høyde for om du fåd til å betale eller ikke. 

Stemmer. Dette er jo grunnen til at rikingene/næringslivstoppene flytter til Sveits. De eier firmaer og fabrikker og maskiner som er verdt mye, men har ikke råd (dvs likvider) til å betale formueskatten.

Primærboliger har en betydelig verdsettingsrabatt. Eier du et hus til 18,5 mill, får den en ligningsverdi på 8,5 mill.

Du skal bare betale formueskatt av formue som overskyter 1,7 mill. I ditt tilfelle, hvis du ikke eier noe annet enn huset, har du altså skattbar formue på 6,8 mill. Formueskatt er 1%, så du vil måtte betale kr 68 000 i formueskatt hvert år.

Anonymkode: 3548b...349

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to boliger. En primærbolig og en sekundærbolig. Jeg betaler mest formueskatt på sekundærboliger (som jeg arvet). Jeg ble oppført med ca 3 750 000 kr i formue og måtte betale ca 20 000 i formueskatt på dette. 

Anonymkode: da53b...a6e

Skrevet

Ja alle liker formue skatt for de "rike" før de oppdager at middelklassen også må betale 

• Nyttig 1
Skrevet

Man vil jo fint kunne ha råd til å sitte med en slik bolig. Man kan f.eks ta et rammelån og ta ut 300.000,- per år. Da tar det hele 37 år før man er oppe i 60% av boligens opprinnelige verdi. Etter 37 år har det nok steget svært mye i verdi så man kan bare ta en ny verditakst og fortsette. 

Beløpet må økes på sikt pga. at man må begynne å betale en del renter, men verdistigningen på huset motvirker delvis dette. Man får også skattefradrag for 22% av rentene. Vanskelig regnestykke, men man kan nok leve greit i flere tiår i det huset og fortsatt ha igjen 40% av verdien når rammelånet er makset. 40% av verdien av et såpass dyrt hus er en ganske pen arv til arvingene. 

300.000,- bør holde mer enn bra nok til alt av formueskatt, eiendomsskatt, vedlikehold og kommunale avgifter. Det gir vel anslagsvis 10.000,- til vedlikehold per måned. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det var formuesskatt jeg spurte om. Ikke alle kommuner har eiendomsskatt, så derfor spurte jeg ikke om det. Hvis boligen hadde vært i en kommune som ikke har eiendomsskatt, så er det kun formuesskatt man må betale.

ts

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den kommunen jeg tenkte på, har ikke eiendomsskatt, derfor spurte jeg ikke om det. Det er mange kommuner som ikke har eiendomsskatt, selv om flertallet har det.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Mitt hypotetiske spørsmål dreide seg kun om formuesskatt, ikke eiendomsskatt. Det er ikke alle kommuner som har eiendomsskatt, og den jeg bor i, har ikke det.

To tredjedeler av landets kommuner har eiendomsskatt. 356 kommuner i Norge, 253 har eiendomsskatt. Altså litt over 100 har ikke det.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt hypotetiske spørsmål dreide seg kun om formuesskatt, ikke eiendomsskatt. Det er ikke alle kommuner som har eiendomsskatt, og den jeg bor i, har ikke det.

To tredjedeler av landets kommuner har eiendomsskatt. 356 kommuner i Norge, 253 har eiendomsskatt. Altså litt over 100 har ikke det.

ts

Det var også en ting å henge seg opp i 😂 Kan du ikke bare takke for at folk gidder å forklare deg ting du er for lat til å Google selv?

Anonymkode: e78ce...c70

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja ikke lett dette med formuesskatt. Vi sliter med det samme. Mannen driver et firma. Har verdier der. Som sier at han har en formue på nesten ti milioner. Men vi har jo ikke det. Heller ikke når man selger firmaet. Så ja dette er ikke lett. Ikke får vi ta ut så mye lønn heller. For man vil jo at firmaet skal gå bra og klar å skaffe arbeidsplasser i fremtiden å. Så ja. Ikke lett å prøve å skape noe i Norge lenger. Den tid er forbi. 

Anonymkode: a1ce9...b79

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det var også en ting å henge seg opp i 😂 Kan du ikke bare takke for at folk gidder å forklare deg ting du er for lat til å Google selv?

Anonymkode: e78ce...c70

Hva har vi forumet for egentlig? Kan vi ikke bare legge det ned? Folk kan jo bare google alt de lurer på eller vil høre andres mening om eller få forklart?

Du henger deg opp i unødvendige ting selv.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, NakenPanda said:

Ja alle liker formue skatt for de "rike" før de oppdager at middelklassen også må betale 

Ikke bare middelklassen, også min minstepensjonist bestemor fra arbeiderklassen. 

Anonymkode: 685e1...bd2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det stemmer at du ville blitt pålagt å betale formuesskatt for boligen din, selv om du ikke har så høy inntekt. Formuesskatt er en skatt på nettoformuen din, som inkluderer verdien av boligen din. Hvis boligen din er verdt 18,5 millioner kroner, ville du måtte betale 203 500 kroner i formuesskatt hvert år. Det kan være vanskelig å ha råd til å eie en så dyr bolig med den lave inntekten din, men det finnes også andre faktorer som kan påvirke hva du har råd til.

Anonymkode: cfad9...67b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det stemmer at du ville blitt pålagt å betale formuesskatt for boligen din, selv om du ikke har så høy inntekt. Formuesskatt er en skatt på nettoformuen din, som inkluderer verdien av boligen din. Hvis boligen din er verdt 18,5 millioner kroner, ville du måtte betale 203 500 kroner i formuesskatt hvert år. Det kan være vanskelig å ha råd til å eie en så dyr bolig med den lave inntekten din, men det finnes også andre faktorer som kan påvirke hva du har råd til.

Anonymkode: cfad9...67b

Innlegg nummer 2 og 9 sier noe annet enn deg. Det er visst ikke markedsverdien man skatter av, men formuesverdi.

Når jeg tenker etter står det alltid oppført noe som heter "formuesverdi" i boligannonser. Har ikke tenkt over det før nå, men ta et helt tilfeldig eksempel som denne boligen i Oslo. Prisantydning/markedsverdi 7,2 millioner. Men formuesverdi er oppgitt å være 1,687 000 mill. Det er jo langt mindre beløp å skatte av!

Så da var det ikke riktig så ille som jeg først trodde. Man skatter (formuesskatt) av 25% av markedsverdien på en bolig som det står i et innlegg lenger oppe.

Men jeg synes likevel formuesskatt på bolig burde vært avskaffet, fordi det er en skatt som ikke går på inntekt.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...