Gjest Anonym1618 Skrevet 28. juli 2023 #1 Del Skrevet 28. juli 2023 Er det noen som vet om jeg får godkjent ferie fra nav hvis jeg går på aap ? De kan vel ikke nekte meg? Eneste hadde vel bare vært at de hadde stoppet utbetalingen når jeg hadde vært borte ? Jeg har ingen aktivitet den perioden jeg skulle tatt ferie.. og er det noen som vet hvor lenge før ferien jeg må søke ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vil ikke Skrevet 28. juli 2023 #2 Del Skrevet 28. juli 2023 Neida, du bare krysser ikke av at du har ferie, da du har mulighet til å delta på aktivitet men har ingen aktiviteter. Det fikk jeg beskjed om fra nav. Så nei til jobb, nei til at du har hatt sykdom som forhindret jobb/aktivitet. På aap har man jo i teorien ikke ferie. Du kan godt sende en mld på nav.no til veilederen din hva som blir riktig i din sak. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #3 Del Skrevet 28. juli 2023 Jeg fikk beskjed nettopp at jeg ikke skal krysse av for ferie og at aap går som normalt. Anonymkode: 34378...6fe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #4 Del Skrevet 28. juli 2023 Hvorfor skal man ikke krysse av for ferie når man har ferie? Fordi du ikke har aktivitet i perioden? Lurer fordi jeg skal reise på en tur jeg også, er i samme situasjon. Hvis man krysser av for ferie, får man ikke utbetalt noe da? Anonymkode: 28de8...2a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #5 Del Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor skal man ikke krysse av for ferie når man har ferie? Fordi du ikke har aktivitet i perioden? Lurer fordi jeg skal reise på en tur jeg også, er i samme situasjon. Hvis man krysser av for ferie, får man ikke utbetalt noe da? Anonymkode: 28de8...2a7 Da stopper de kanskje penga dine. Da får du ikke mat. Kommer an på hvor nazi nav veilderen er. De er det jo som sagt en stor prosent av. Anonymkode: e5025...df7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym1618 Skrevet 28. juli 2023 #6 Del Skrevet 28. juli 2023 Takk for svar alle sammen Det er bare litt forvirrende ….. kan de nekte meg ferie hvis jeg likevel ikke har noe på aktivitetsplanen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym1618 Skrevet 28. juli 2023 #7 Del Skrevet 28. juli 2023 Er nesten litt redd for å gi beskjed om ferie siden jeg er redd for å få nei …. noen som vet hvor lenge i forkant jeg må søke eller kan jeg søke en uke før jeg reiser ? Må man vente på svar ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #8 Del Skrevet 28. juli 2023 Jeg har akkurat hatt ferie og fått behold AAP men hadde da egenaktivitet på ferie som var da opptrening. Anonymkode: c40da...a76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #9 Del Skrevet 29. juli 2023 Jeg jobber 60% og skal ut i ferie om en uke i 3 uker fra jobben. Så jeg har ferie ifra jobben men jeg krysser ikke av for ferie på meldekort. Krysser jeg av for ferie på meldekort er det ingen utbetaling. Når det er sagt så vil det også si at da er jeg pliktig til å ta telefonen fra nav, møte viss de innkaller meg til møte eller andre ting. Tilfeldigvis så er behandlerene mine (som fysioterapeut og psykolog) på ferie samtidig med meg, men det er jo ikke min feil så jeg Krysser av for at jeg har utført aktivitet og ut ifra det får jeg også satsen min. Jeg har forhørt meg med sosionom i forbindelse med en ferie uke jeg hadde på høsten ifjor og da sa hun at jeg ikke skulle krysse av for ferie, men viss du velger å reise vekk slik at du ikke er tilgjengelig for nav om de måtte ønske det den perioden så trykker du ja på ferie (men som sagt da får du ikke utbetaling for de 14 dagene.) "Fravær når du har ferie Ferie når du mottar AAP betyr at du tar fri fra aktiviteter du har avtalt med oss tar fri og ikke ønsker å være tilgjengelig for oss i en periode reiser bort i Norge og/eller til utlandet og ikke ønsker å være tilgjengelig for NAV i en periode I utgangspunktet har du ikke rett til AAP når du har ferie. Det er fordi det i ferieperioder kan være aktuelt å delta i aktiviteter som sommerjobb, møter hos NAV eller annen form for oppfølging. Du må informere om ferie på spørsmål 4 på meldekortet. Fravær ved ferie fører til redusert utbetaling. I disse tilfellene kan du beholde AAP selv om du tar fri eller skal reise bort: Du har avklart med oss at aktiviteter eller annen oppfølging fra oss ikke er aktuelt for deg i perioden. Friperioder hvor det ikke er aktuelt med tiltak – for eksempel jul og påske. I slike perioder skal du ikke føre fravær på meldekortet, og du vil få utbetalt AAP som normalt." https://www.nav.no/feriepenger#aap Anonymkode: 5dcdc...e75 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 29. juli 2023 #10 Del Skrevet 29. juli 2023 Anonym1618 skrev (17 timer siden): Er det noen som vet om jeg får godkjent ferie fra nav hvis jeg går på aap ? De kan vel ikke nekte meg? Eneste hadde vel bare vært at de hadde stoppet utbetalingen når jeg hadde vært borte ? Jeg har ingen aktivitet den perioden jeg skulle tatt ferie.. og er det noen som vet hvor lenge før ferien jeg må søke ? Spørs litt hva du mener med ferie her. Ferie fra hva? Og hvor skal du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #11 Del Skrevet 29. juli 2023 Min veileder fortalte meg i alle fall at jeg har krav på 5 ukers ferie. Men du får ingenting utbetalt de ukene. Anonymkode: 1e219...821 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #12 Del Skrevet 29. juli 2023 Jeg skrev til veileder via NAV.no og forklarte situasjonen. Jeg hadde ingen planlagte aktiviteter i perioden, og hun synes det hørtes ut som en god idé med en reise for å bytte miljø, kose seg og lade batterier. Med den klare bekreftelsen fra veilederen slipper man å synse/søke nett/spørre KG osv. Anonymkode: b5c1f...397 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 29. juli 2023 #13 Del Skrevet 29. juli 2023 Anonym1618 skrev (17 timer siden): Er det noen som vet om jeg får godkjent ferie fra nav hvis jeg går på aap ? De kan vel ikke nekte meg? Eneste hadde vel bare vært at de hadde stoppet utbetalingen når jeg hadde vært borte ? Jeg har ingen aktivitet den perioden jeg skulle tatt ferie.. og er det noen som vet hvor lenge før ferien jeg må søke ? Du kan ikke dra til utlandet på AAP Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #14 Del Skrevet 29. juli 2023 Grüner skrev (Akkurat nå): Du kan ikke dra til utlandet på AAP Det kan en fint gjlre om en ikke har aktivert i den perioden og det er avklart med veileder, de fleste sier ikke nei til det. De fleste forstår at ingen får en bedre helse av å være på hele året uten pauser. Anonymkode: 5dcdc...e75 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #15 Del Skrevet 29. juli 2023 Grüner skrev (1 minutt siden): Du kan ikke dra til utlandet på AAP Der kan man. Hvis du følger behandlingsplan din så skriver du at du ikke har tatt ut ferie. Bryter du behandlingsplan din fir å reise, da setter du at du har tatt ferie. I ditt tilfelle er det bare å reise og krysse nei for ferie og motta aap som normalt. Bør ikke be navn om det. Står klart å tydlig på sidene til nav. Anonymkode: 26a8a...673 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #16 Del Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan en fint gjlre om en ikke har aktivert i den perioden og det er avklart med veileder, de fleste sier ikke nei til det. De fleste forstår at ingen får en bedre helse av å være på hele året uten pauser. Anonymkode: 5dcdc...e75 Bør ikke være avklart med noen. Noen har lagt ut hva som står på nav her. Det følger man. Anonymkode: 26a8a...673 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #17 Del Skrevet 29. juli 2023 Anonym1618 skrev (17 timer siden): Er det noen som vet om jeg får godkjent ferie fra nav hvis jeg går på aap ? De kan vel ikke nekte meg? Eneste hadde vel bare vært at de hadde stoppet utbetalingen når jeg hadde vært borte ? Jeg har ingen aktivitet den perioden jeg skulle tatt ferie.. og er det noen som vet hvor lenge før ferien jeg må søke ? Hvis du ikke har avtalt aktivitet kan du i utgangspunktet reise - du skal likevel ikke krysse av for ferie. Jeg har fire ukers ferie/aktivitetsfri i sommer fordi praksisstedet er stengt og jeg har barn som har skoleferie. Da avtalte jeg med veileder at disse ukene heter 'ferie' og at jeg kan gjøre hva jeg vil og dra dit jeg vil - men det skal likevel krysses 'nei' på meldekortet fordi aktiviteten de ukene er 'sommerferie med barn'. Anonymkode: a9328...46e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #18 Del Skrevet 29. juli 2023 Grüner skrev (7 minutter siden): Du kan ikke dra til utlandet på AAP Jo. Sitat Er du statsborger av et EU/EØS-land og mottar AAP, trenger du ikke søke om å reise til et annet EU/EØS-land. Hvis du skal reise til et annet EU/EØS-land mens du mottar arbeidsavklaringspenger, må du: i likhet med når du oppholder deg i Norge, være med på å utarbeide aktivitetsplanen, og gjennomføre avtalte aktiviteter kontakte oss hvis oppholdet i EU/EØS hindrer deg i å gjennomføre avtalt aktivitet, eller hvis du trenger råd og veiledning om gjennomføring av aktivitetene dine i EU/EØS-landet» NAV Anonymkode: 762df...46f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #19 Del Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bør ikke være avklart med noen. Noen har lagt ut hva som står på nav her. Det følger man. Anonymkode: 26a8a...673 Nå var det faktisk jeg som la ut det😊 og der står det jo i utgangspunktet tydelige punkt her om du reiser vekk er det et klart og tydelig punkt om at da "Ferie når du mottar AAP betyr at du tar fri fra aktiviteter du har avtalt med oss tar fri og ikke ønsker å være tilgjengelig for oss i en periode reiser bort i Norge og/eller til utlandet og ikke ønsker å være tilgjengelig for NAV i en periode I disse tilfellene kan du beholde AAP selv om du tar fri eller skal reise bort: Du har avklart med oss at aktiviteter eller annen oppfølging fra oss ikke er aktuelt for deg i perioden. Friperioder hvor det ikke er aktuelt med tiltak – for eksempel jul og påske. Reiser du vekk under ferien din er du fremdeles pliktig til å ha kontakt med nav om de ringer eller ønsker å sende deg på ulike tiltak. Ønsker du å reise vekk og ikke være tilgjengelig for nav og deres tiltak som de når som helst kan sende deg på så krysser du av på ferie. Anonymkode: 5dcdc...e75 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #20 Del Skrevet 29. juli 2023 Anonym1618 skrev (17 timer siden): Er nesten litt redd for å gi beskjed om ferie siden jeg er redd for å få nei …. noen som vet hvor lenge i forkant jeg må søke eller kan jeg søke en uke før jeg reiser ? Må man vente på svar ? 6-8 uker. Men bekymre deg ikke. Nav har ikke tid til deg. Samtaler er langt frem i tid. En jeg kjenner ville virkelig komme videre og snakke med saksbehandler. Et år senere fant samtalen sted.. Anonymkode: 8e432...c95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå