AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #1 Skrevet 28. juli 2023 Hei! Jeg er legestudent. Det kommende semesteret har vi bl.a gyn/obstetrikk, og ett av arbeidskrevende vår er at vi skal være tilstede på x antall fødsler. Vi skal ikke ha noe faglig ansvar. Men vi skal observere, fungere som «doula» og evnt undersøke under veiledning, når også jordmor el gynekolog også har undersøkt. Hvordan hadde du som fødende tenkt om dette? Syntes det var positivt eller negativt? Har du noen tanker om hvordan jeg kan gjøre det bedre for deg? ❤️ Anonymkode: 6b4b8...2b9 2 5 1
Lorieen Skrevet 28. juli 2023 #2 Skrevet 28. juli 2023 Det kan være positivt å ha en student til stede. Vær lydhør og ydmyk, snakk med den fødende og partner om deres ønsker, vær rolig, trygg, tilgjengelig og støttende. 4
snillochsøt Skrevet 28. juli 2023 #3 Skrevet 28. juli 2023 Jeg hadde tenkt neitakk i utgangspunktet, men det kommer jo an på personen jeg møter da. Hvilket år er du på? Syntes ofte legestudenter er litt kleine og står og ser på med henda i lomma, og det gidder jeg ikke under en fødsel. 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #4 Skrevet 28. juli 2023 Jeg hadde student da jeg fødte tvillinger. Lenge siden nå, men det var helt greit. Hadde ikke nølt med å si ja til det igjen. Oppsto komplikasjoner og aner ikke om studenten var der da. Anonymkode: 84213...5ac 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #5 Skrevet 28. juli 2023 Hadde jordmorstudent tilstede under fødselen, faktisk hun som tok imot og startet sying før de innså at jeg måtte på operasjonsstue. På selve operasjonsstuen var det to lege/gyn studenter som observerte - det var helt i orden og bare bra at de får observere og øve seg Masse lykke til! Anonymkode: e77ef...31c 7 1
vil ikke Skrevet 28. juli 2023 #6 Skrevet 28. juli 2023 (endret) Jeg hadde syntes det var helt greit, jeg hadde 2 ambulansepersonell, jordmor og en sykepleier (tror hun var sykepleier?) tilstede under min fødsel. Mitt tips er å lese rommet, lytte til den fødende. Min fødsel var en styrtfødsel der jeg nesten fødte i ambulansen og han var ute på 2 trykk, ingen rakk å egentlig si hei skikkelig inne på fødestua. I dagene som fulgte var det legestudenter som var innom sammen med lege og jordmor, de var skikkelig snille og fine ❤️ Vær deg selv, oppriktig, interessert og se an om du skal være en støtte eller litt tilbakeholden da noen trenger luft og rom i fødesituasjon og tiden etter. Endret 28. juli 2023 av vil ikke Skrivefeil 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #7 Skrevet 28. juli 2023 Forstår at det er viktig at studenter lærer og er med på prosesser. Et ønske fra meg er at det blir spurt om på forhånd før studenten kommer inn i rommet. Jeg ville ikke ønsket en student tilstede og hadde synes det var ubehagelig å si ifra om det med studenten tilstede. Jeg har ptsd og faren for retraumatisering er stor, derfor er det viktig for meg å ha kontroll på hvem som er i rommet og hvorfor. Anonymkode: 8b2f3...0c6 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #8 Skrevet 28. juli 2023 Hadde student med på begge. Det var ikke noe problem. Litt slitsomt med flere undersøkelser, først jordmor så student, men skjønner jo at slik må det være. Mener på første var det flere med, men de observerte mer enn å kjenne på åpning osv. Anonymkode: ebb4b...615 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #9 Skrevet 28. juli 2023 Har hatt turnusjordmor med på en fødsel, jordmorstudent med på en fødsel, og legestudent med på en fødsel (hans aller første faktisk). Jeg har ikke noe imot å ha med studenter på fødsel, skal de lære noe må de jo få være med. Jeg forventer ikke noe spesielt av dem, annet enn profesjonell oppførsel som fødselshjelper. Jeg er ikke spesielt sensitiv av meg, og ikke mannen min heller, så det gjorde oss ingenting å ha med flere på fødselen enn jordmor. Vær naturlig, og ta ting som de kommer. For all del ikke prøv å oppføre deg profesjonelt, oppfør deg som den studenten du er. Anonymkode: 2e243...b6e 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #10 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hei! Jeg er legestudent. Det kommende semesteret har vi bl.a gyn/obstetrikk, og ett av arbeidskrevende vår er at vi skal være tilstede på x antall fødsler. Vi skal ikke ha noe faglig ansvar. Men vi skal observere, fungere som «doula» og evnt undersøke under veiledning, når også jordmor el gynekolog også har undersøkt. Hvordan hadde du som fødende tenkt om dette? Syntes det var positivt eller negativt? Har du noen tanker om hvordan jeg kan gjøre det bedre for deg? ❤️ Anonymkode: 6b4b8...2b9 Jeg hadde et muntlig fødebrev til jordmor. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for tre ting min mann måtte formidle: - Jeg har få forventninger, jeg følger instruksjoner og gjør det jeg blir fortalt om - Jeg vil ha epidural hvis det er mulig, gjerne så raskt som mulig, men jeg forstår hvis ikke - Jeg vil det skal være med en student om de finnes noe sted på sykehuset Jeg syns det er fantastisk å kunne hjelpe og utdanne morgendagens kompetanse. Jeg hadde en student med på slutten: men hun gjorde ingen undersøkelser. Det kom også to jordmødre som spurte veldig pent om de kunne få måle lystgass-konsentrasjonen under fødsel fordi de måtte ha kontroller på at rommene oppfylte kravene. Min fødsel varte bare i 5 timer totalt fra vannet gikk, så jeg fikk utrettet litt følte jeg på den lille tiden hvertfall. Også etterpå hadde vi en student som skulle lære å utføre pustetester og kontroller på babyen som kom hver time frem til kvelden. Hun ble veiledet av en mer erfaren. Det gjorde meg ingenting - jeg følte jeg fikk informasjon ved at ting ble fortalt til studenten. De fleste blir spurt: og har mulighet å svare ja eller nei. Bare vær vennlig, imøtekommende, forklar hva du gjør og vær tilstede. Det er det eneste jeg hadde forventet. Anonymkode: a10a1...9a8 8 7
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #11 Skrevet 28. juli 2023 Fødte på universitetssykehus og fikk bare beskjed om at student kunne være tilstede under fødsel. Siden det var et universitetssykehus trengte de ikke mitt samtykke til det. Ok. Anonymkode: 8b349...4c9 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #12 Skrevet 29. juli 2023 Hadde ikke tenkt noe over det. Var så mange inne på fødestua til slutt. Vet det var en barnepleier-student der, gikk helt fint det. Bare oppfør deg normalt. Gjør det du blir fortalt, tenker jeg. Vær høflig og grei:) Anonymkode: bb889...462 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #13 Skrevet 29. juli 2023 Jeg hadde ikke enset deg, så jeg kommer til å si at det er helt greit med studenter hvis jeg får flere barn 😅 tenker det er viktig at studenter får lære. Jeg har hatt studenter som har gjort både det ene og det andre, jeg har ingen problemer med det. Viktig at studenter får lære gjennom praksis! Vi vil da vel ha gode hjelpere i fremtiden vel 🙌🏼 Anonymkode: 8c6f4...1e6 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #14 Skrevet 29. juli 2023 Jeg har ikke født enda, men er veldig skeptisk til å ha flere enn «nødvendig». Jeg tror det kommer veldig an på situasjonen og så klart hvem du møter på. Det gjelder jo ikke bare studenter, men også jordmor, lege osv. Tenker det er viktig å være naturlig, være den trygg, og ikke være på en måte som gjør at det fødende føler at hun må passe på og trygge deg, eller ikke «være for mye». Skulle ønske jeg var mer åpen for studenter og ikke skeptisk, for vet jo at det er kjempe viktig med denne erfaringen. Er i et yrke selv hvor jeg savnet mer praksis, så.. Men ja, jeg tror hvis du i utgangspunktet er så trygg som mulig på hva du går inn i, ikke er for klein/usikker og iallefall ikke skaper et mer utrygt miljø, så ville det sikkert gått helt fint. Anonymkode: dfd8b...c8a 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #15 Skrevet 29. juli 2023 Jeg ønsker ikke det da sykehuset her allerede er kjent for mange feil under fødsler som har ført til dødfødsel. De har hatt tilsyn flere ganger som kommer negativt tilbake. Jeg hadde i mitt fødebrev at jeg ikke ønsker student, men likevel dro de student med inn under pressriene. Fikk skreket at jeg ikke ønsker student, men studenten ble værende likevel. Sykt useriøst og uprofesjonelt. Så sjekk i såfall opp i at du er ønsket med på fødsel Anonymkode: 10934...da2 2 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #16 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei! Jeg er legestudent. Det kommende semesteret har vi bl.a gyn/obstetrikk, og ett av arbeidskrevende vår er at vi skal være tilstede på x antall fødsler. Vi skal ikke ha noe faglig ansvar. Men vi skal observere, fungere som «doula» og evnt undersøke under veiledning, når også jordmor el gynekolog også har undersøkt. Hvordan hadde du som fødende tenkt om dette? Syntes det var positivt eller negativt? Har du noen tanker om hvordan jeg kan gjøre det bedre for deg? ❤️ Anonymkode: 6b4b8...2b9 Viktig at studenter får prøvd seg. Vær rolig og trygg. Jeg fødte for ikke så lenge siden, og jeg enset nesten ikke folkene i rommet. Var inne i min egen boble under fødselen. En ting som hjalp under fødsel var humor, synes det er viktig med humor når en ikke har det så greit 😅 Men der må du se ann menneskene altså ☀️ Anonymkode: 06cb4...bdb 3
Petra200 Skrevet 29. juli 2023 #17 Skrevet 29. juli 2023 Det var den flotte omsorgsfulle studenten som gjorde at jeg fikk en fin opplevelse tross komplikasjoner, når leger og helsepersonell ble maks opptatt av å håndtere situasjonen, var studenten opptatt av meg, hadde fokus, øyekontakt og var utrolig tilstede! 5 2
Apekatten Skrevet 29. juli 2023 #18 Skrevet 29. juli 2023 Jeg tenker i utgangspunktet nei, men mulig jeg endrer mening når jeg er i situasjonen. Det kommer også an på væremåten til studenten. Det er kleint med studenter som står med hendene i lomma og bare ser på situasjonen med et fjernt blikk. 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #19 Skrevet 29. juli 2023 Har alltid sagt ja til studenter, men har ikke alltid blitt spurt😉 Har både og opplevelser. Under en kontroll på sykehus trykket legestudenten så hardt på magen min, nedover - og det gjorde jæ…. vondt i bekkenet! Kunne knapt gå etterpå…. Under en fødsel fikk jeg fantastisk god ryggmassasje av en sykepleierstudent💜 En gang kunne ikke barnefar være med på ul, og da var det en sykepleierstudent som satt på «pappastolen» og gledet seg sammen med meg over å se babyen🥰 Ha og opplevd å være midt i GU og så raste det inn 6 (!!!) legestudenter…..ingen sa hei….fy fader så ydmykende det var🙈 Etter den opplevelsen sier jeg nei til studenter, jeg har gjort mitt bidrag til utdanning av andre😎 Anonymkode: 0f705...f96 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #20 Skrevet 29. juli 2023 Jeg skrev i fødebrev at jeg ikke ønsket studenter. Jeg var såpass usikker på hva jeg gikk til at jeg ikke ville ha mer folk enn nødvendig rundt meg. Og tenkte at jeg har studenter selv hele tiden, og gjør så godt jeg kan for dem, så egen fødsel ville jeg ha i fred og ro. Men hadde muligens syntes det var greit at en student ble med på noe OM jeg følte det var greit der og da, og da student som jeg tenker kan bidra med noe som legestudenter eller jordmorstudenter, var selv med på fødsel som sykepleierstudent og følte meg bare i vegen og at jeg stod å glodde, så velger bort de. Anonymkode: 701f3...41a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå