Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når kan man bruke åsetestakt? 

Kan jeg bruke dette når jeg skal overta min bestefars gård? Mamma var eldst, men er død.

Om jeg ikke ønsker å bruke odelsretten min på å kjøpe gården, kan min tante bruke åsetestakst? 

Eller gjelder åsetestakst kun hvis jeg for eksempel kjøper gården for odelstakst og mine barn skulle ønske å kjøpe gården for da en åsetestakst? 

Anonymkode: fb6b3...662

AnonymBruker
Skrevet

De som er i direkte linje etter avdøde/eier kan bruke åsetetakst etter odelsloven. Regner med at tante er mors søster, så taksten gjelder også henne.

Anonymkode: b118f...129

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La oss si gården har en markedsverdi på 10 000 000,-

Min tante er den som ønsker å overta gården og gjør dette ved åsetestakst, la oss si 7 000 0000,- 

Hvis bestefar/bestemor er død, deles da disse 7 000 000 meg og mine 2 søstre? 

Vil vi, og ikke min tante, kunne arve feks salgssummen av hytta, som en kompensasjon for at hun fikk kjøpe til åsetestakst? 

Mon tante og avdøde mor hadde ingen andre søsken.

AnonymBruker
Skrevet

Dere har ikke krav på noen form for kompensasjon for at noen andre får overta gården etter odelsloven, så hytta har ingen relevans ift. dette.

Dersom gården tilhørte dine besteforeldre, som nå har gått bort, er det din mor og hennes søsken som er direkte arvinger. Dersom din mor har gått bort tilfaller hennes andel deg og dine søsken. Dersom gården kjøpes av din tante til 7 mill, og din tante og mor er de eneste søsknene, arver din tante halvparten av dette og du og dine søsken arver den andre halvparten (dvs. 3,5 mill på deling. Praktisk sett vil dette bety at din tante kan kjøpe gården for 3,5 mill) Hytta kommer utenom, og også her vil din tante arve halvparten og du og dine søsken deler den andre halvdelen.

Anonymkode: d0c35...a0f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men de 7 000 000 millionene tante kjøpte gården for, skal halvparten av dette beløpet tilbake til henne?  Og resten min avdøde mors etterkommere. 

Hun har jo allerede en gård til verdi av 7 000 000. Hvorfor får hun mer?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men de 7 000 000 millionene tante kjøpte gården for, skal halvparten av dette beløpet tilbake til henne?  Og resten min avdøde mors etterkommere. 

Hun har jo allerede en gård til verdi av 7 000 000. Hvorfor får hun mer?

Hun kjøper gården. Pengene går inn i boet som deles på arvingene, halvparten til hver av søstrene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hun kjøper gården. Pengene går inn i boet som deles på arvingene, halvparten til hver av søstrene.

Ok, selvom tante fikk gården ved åsetestakst, skal  dette beløpet tilbake inn igjen i boet og deles likt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ok, selvom tante fikk gården ved åsetestakst, skal  dette beløpet tilbake inn igjen i boet og deles likt?

Ja, selvsagt. Hun har kjøpt gården av dødsboet. Da skal pengene inn i dødsboet, og det fordeles likt mellom de to arvingene etterpå. Du har fått helt korrekte svar i denne tråden. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, og ser det ikke er nevnt her i tråden, men vis din tante selger gården innen 10 år, etter å ha kjøpt den med åsetefradrag, kan det være at de andre arvingene har krav på evt gevinst fra det salget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...