Gå til innhold

Takkekort konfirmasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi ga penger til en nabogutt til konfirmasjonen. Vi fikk takkekort i dag og det stod takk for oppmerksomheten. Burde det ikke står: takk for gaven? 

Anonymkode: 4d388...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En gave er en form for oppmerksomhet.

Endret av Daria
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. 
Det går fint an å skrive "takk for oppmerksomheten".

Fra https://naob.no/ordbok/oppmerksomhet :
image.png.8972ec019bd342a604101ba0d2d8b9a3.png

Men om du ikke liker det, kan du jo kontakte familien og be om et nytt takkekort. Kanskje be om et blankt kort, slik at du kan skrive hva du vil der selv...

Anonymkode: 24f62...a9f

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. 
Det går fint an å skrive "takk for oppmerksomheten".

Fra https://naob.no/ordbok/oppmerksomhet :
image.png.8972ec019bd342a604101ba0d2d8b9a3.png

Men om du ikke liker det, kan du jo kontakte familien og be om et nytt takkekort. Kanskje be om et blankt kort, slik at du kan skrive hva du vil der selv...

Anonymkode: 24f62...a9f

Er bare ikke vant med å skrive det sånn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daria skrev (10 timer siden):

En gave er en form for oppmerksomhet.

Ok. Har bare aldri sett det før 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ok. Har bare aldri sett det før 

Men nå har du!

Anonymkode: cd519...f2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes selv at «oppmerksomhet» høres ut som at noen kategoriserer oppmerksomhet som mindre gaver og gaver som større (evt bedre) gaver. Jeg hadde selv takket for gaven og ikke oppmerksomheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gave er også en oppmerksomhet så dette er både korrekt og vanlig. Det kan dessuten være at noen litt fjernt ute i slekta, en gammel venn av foreldrene, en nabo eller andre som ikke er gjester i selskapet og ikke føler det er naturlig for dem å sende gave likevel ønsker å gratulerer med dagen. Og gratulasjonskort skal selvsagt takkes for på lik linje med en gave. Da er det greit å kunne sende et takkekort som favner alle. En oppmerksomhet er ikke en mindre eller dårligere gave, det er bare et videre begrep. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ganske vanlig, og blir brukt om hverandre. Jeg tviler på de har tenkt like mye over det som du gjør 😊 

Anonymkode: 7e7a2...6d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ga ham en liten oppmerksomhet = jeg ga ham en liten ting.

Anonymkode: 349cf...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arkana skrev (11 minutter siden):

En gave er også en oppmerksomhet så dette er både korrekt og vanlig. Det kan dessuten være at noen litt fjernt ute i slekta, en gammel venn av foreldrene, en nabo eller andre som ikke er gjester i selskapet og ikke føler det er naturlig for dem å sende gave likevel ønsker å gratulerer med dagen. Og gratulasjonskort skal selvsagt takkes for på lik linje med en gave. Da er det greit å kunne sende et takkekort som favner alle. En oppmerksomhet er ikke en mindre eller dårligere gave, det er bare et videre begrep. 

Skal man sende et takkekort fordi noen ønsker noen gratulerer med konfirmasjonen? Det har jeg aldri opplevd og jeg vil tro det vil oppleves som litt kleint for mottakeren også.

Anonymkode: 95757...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skal man sende et takkekort fordi noen ønsker noen gratulerer med konfirmasjonen? Det har jeg aldri opplevd og jeg vil tro det vil oppleves som litt kleint for mottakeren også.

Anonymkode: 95757...87f

Jeg sendte gratulasjonskort til et bryllup (det var av så mange grunner ikke naturlig å sende gave, men jeg hadde ikke lyst til å la det forbigå i stillhet) og fikk takkekort - ikke forventet, men veldig hyggelig. Hvorfor skulle det være kleint for noen av partene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Daria. Hvorfor skal det være kleint å vise at man setter pris på at noen husket dagen din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva er mest vanlig å skrive da?

Har tenkt litt og kanskje de skriver takk for oppmerksomheten pga at da kan de sende til de som ga gave og til de som gratulere uten gave? Trenger ikke 2 forskjellige takkekort da 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arkana skrev (6 timer siden):

Helt enig. Noen ganger gir man verken penger eller gave, men en oppmerksomhet. Kanskje noen har bakt en kake, gitt blomster eller sendt et kort. Synes oppmerksomhet er lurt å skrive hvis man ikke ønsker å skrive for hånd til alle (som jeg personlig synes er koseligst, men forstår det ikke er for alle) 

Anonymkode: c0077...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...