AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #1 Skrevet 28. juli 2023 Jeg holder på med en ordentlig gjennomgang av alt jeg har for å prøve å kvitte meg med mest mulig. Går gjennom skuffer og skap, boder og kasser, kjøkken og bad, gamle permer, gamle klær osv. Utover det vanlige man har i hus så har jeg også en hobby med en del utstyr, alt fra bittesmå ting til større ting hvor det egentlig ikke er noe jeg har lyst til å kaste. For alt kan potensielt brukes. Men det er veldig av og på hvor ofte jeg holder på med dette, for jeg sliter med å ha orden og system her også. Har også litt musikkutstyr, instrumenter og diverse kabler og rot som hører til dette. Det føles som at jeg har så mange forskjellige ting som ikke har sin faste plass, og derfor bare blir slengt tilfeldig både her og der. Ja, jeg er en ordentlig rotekopp! Men hvordan klarer alle andre tilsynelatende alltid å ha det så ryddig og sterilt? Har folk ingen hobbyer eller sysler de driver med, og klarer seg i sofaen med et pledd, en mobillader, en fjernkontroll, et ukeblad, og candy crush på ipaden? Jeg har lyst til å kjøpe nye møbler som er praktiske og fungerende til å holde orden i alt rotet, og kvitte meg med møbler som er dumme og upraktiske. Men også der føler jeg meg helt maktesløs. Det å kjøpe en stor kommode eller et høyskap bare for å proppe det fullt med usortert rot som senere blir umulig å finne frem i, virker ikke som en langsiktig løsning på det. Det må være mulig å finne frem. Anonymkode: 81a92...052 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #2 Skrevet 28. juli 2023 Vi klarer det nettopp fordi vi har fast plass til tingene. Da vi flyttet inn i nytt hus nå investerte vi i MYE som hjelper oss å organisere. Alt fra oppheng til skjerf i gangen, bokser til å ha i skuffer, bildehyller til å skru inn i skap for mer praktisk organisering, snurrebrett i overskap, bokser i kjøleskapet, knagger til å henge ting på ect ect. Vi kvittet oss også med enormt mye. Ang hobbyen må du bare finne samme metode. Og selv om alt potensielt kan brukes betyr det ikke at du har bruk for det. Anonymkode: 3886b...ecc 11 2
Luckiness Skrevet 29. juli 2023 #3 Skrevet 29. juli 2023 Du må kvitte deg med alt du ikke trenger og ikke bruker. Ikke vits å kjøpe feks en praktisk tvbenk med god oppbevaringsplass hvor du skal oppbevare utstyr du ikke bruker/trenger. Om du har en bod ville jeg satt opp hyller. Kjøpt inn kasser/plastbokser til å sortere ting i. Kabler i en, hobbysaker i en (evt sortere i flere ut i fra ulike hobbyer) osv. så henter du frem når du skal bruke det og setter det tilbake etterpå. Eventuelt ha kasser med det du jevnlig bruker i et skap, kommode eller noe inne i boligen. 10 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #4 Skrevet 29. juli 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Vi klarer det nettopp fordi vi har fast plass til tingene. Da vi flyttet inn i nytt hus nå investerte vi i MYE som hjelper oss å organisere. Alt fra oppheng til skjerf i gangen, bokser til å ha i skuffer, bildehyller til å skru inn i skap for mer praktisk organisering, snurrebrett i overskap, bokser i kjøleskapet, knagger til å henge ting på ect ect. Vi kvittet oss også med enormt mye. Ang hobbyen må du bare finne samme metode. Og selv om alt potensielt kan brukes betyr det ikke at du har bruk for det. Anonymkode: 3886b...ecc Ikke ts, men kan du forklare enda mer? Anonymkode: b1ef9...ab1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #5 Skrevet 29. juli 2023 Ja jeg må vel kanskje skaffe meg bedre oppbevaringsmuligheter. Små gjennomsiktige plastbokser som kan stables i høyden til de mindre tingene som ligger strødd, samt å merke med hva som skal oppi og prøve å lage et system. Og en bokhylle eller lignende som er passe stor til å ha tingene i. Jeg bare håper at jeg lykkes i å få det til å fungere. At det ikke blir sånn "Pinterest" opplegg der det bare ser ryddig ut men ikke fungerer i praksis. Anonymkode: 81a92...052 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #6 Skrevet 29. juli 2023 Vi har det relativt ryddig. Og det kommer nok av at vi ikke har så mye ting. Det beste rådet jeg har til deg er å lese Marie Kondo sin ryddebok. Du må kaste, kaste og kaste. Noe jeg ser hos mange er at de har så mye fremme. På bord, kommoder og kjøkkenplater. Ting du ikke bruker ofte trenger ikke å stå fremme. Typisk kjøkkenutstyr. Hold stuebordet og andre flater ryddig så ser det mye bedre ut. Men nei, det er ikke oppbevaringsplass som er løsningen. Det tror jeg er første kapittel i den boka jeg virkelig anbefaler 😄 Anonymkode: 19fe8...e77 8 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #7 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke ts, men kan du forklare enda mer? Anonymkode: b1ef9...ab1 Litt usikker på hva du ønsker jeg skal forklare mer av? 😊 Anonymkode: 3886b...ecc 1
Blåttvann Skrevet 29. juli 2023 #8 Skrevet 29. juli 2023 Jeg har kvittet meg med mye. Og så rydder jeg litt hver dag, lar det aldri gro igjen. Ting som skal opp i 2.etg setter jeg i trappen og tar med meg når jeg skal opp. 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #9 Skrevet 29. juli 2023 Det beste rådet er å ikke ha for mye, og legge alt på plass etter bruk. Trenger ikke rydde mye. Jeg har hobbyer som skaper litt kaos, som sying og scrapbooking. Det samme gjelder der. Rydd og kast underveis, alt legges på plass når jeg er ferdig for dagen, og ordentlig opprydding når prosjektet er ferdig. Greit med nok oppbevaringsplass, men mye plass gir mulighet til flere ting, så det blir fort en spiral. Kvitt deg med ting isteden for mye lagringsløsninger. Anonymkode: fc765...7b0 6
Navani Skrevet 29. juli 2023 #10 Skrevet 29. juli 2023 Alt har et sted. Før jeg går og legger meg bruker jeg 5 min på å rydde. Hver gang jeg går fra et rom til et annet har jeg med meg noe som må flyttes på (vannglass, hobbysaker til kontoret, søppel til kjøkkenet etc). Blir fort en vane. Det viktigste er såklart å ikke ha for mye, og sørge for at du faktisk enten 1. Har bruk for det du eier eller 2. Har stor glede av det. Kvitt deg med alt "i tilfelle". Spesielt om det kan erstattes på sikt om du virkelig savner det. Jeg har kvittet meg med 80% av det jeg eide for flere år siden, og har aldri måtte erstatte noe. 4 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #11 Skrevet 29. juli 2023 Gjør som Gro Harlem; ta med nyttebør hver gang du går fra et rom til et annet!😀👍 Anonymkode: d0fb7...086 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #12 Skrevet 29. juli 2023 Jeg flyttet for 3 år siden, før det var det kaos hjemme, når jeg flyttet kastet jeg så og si alt inkl møbler (var mye utslitt og gammelt). Kjøpte nytt det jeg trengte og etter det er det så og si alltid ryddig, kaster med en gang det er noe jeg ikke bruker, og samler aldri på noe "i tilfelle ", har ikke savnet en eneste ting på de 3 årene. Anonymkode: ec137...01c 3
Gliffy Skrevet 29. juli 2023 #13 Skrevet 29. juli 2023 Mine tips for å ha det ryddig: 1: ha minst mulig ting. Kast ting som ikke har vært i bruk på årevis 2: alt må ha en plass. Om noe ikke har en plass - lag en plass, om det så betyr at du må kaste noe annet. Her gjelder det å prioritere 3: gå aldri tomhendt. Ikke gå inn på kjøkkenet uten å ta med deg det brukte vannglasset for eksempel. Alle disse rådene er jo nevnt før, men det er jo fordi de funker. Det er egentlig ikke så vanskelig men det tar tid å opparbeide seg vanene. 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #14 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke oppbevaringsplass som er løsningen. Anonymkode: 19fe8...e77 Jeg har ikke lest Marie Kondo, men dette ble løsningen min også. I åresvis har jeg prøvd å skape systemer, finne oppbevaringsløsninger osv, men ryddig ble det ikke før jeg minimerte antall ting. Alt ble bedre da jeg fant ut at jeg ikke har for liten plass, men for mange ting. Jeg er ikke minimalist, jeg har alt jeg trenger og en god del mer, men nå har alt sin plass 😊 Når jeg kjøper noe nå er det "en ting inn, en ting ut", alltid! (Eller alternativt:en ting ut, en ting inn hvis det er forbruksvarer ) For å sette det på spissen, kjøper jeg en 5-pk sokker, må 5 par sokker også ut. Anonymkode: f42b6...886 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #15 Skrevet 29. juli 2023 Jeg klarer aldri å følge dette rådet selv 😆, men «Don’t put it down, put it away» er en god leveregel. Jeg er et evig rotehue, men to flaskehalser er oppvaskmaskin og søpla. Hvis disse to tømmes jevnlig så det er plass til nytt hjelper det litt i hvert fall. Og nyttebør, den klarer jeg å følge; går sjelden tomhendt mellom rom. Og å kaste alt som åpenbart kan kastes, tomme konvolutter, reklame, emballasje, bruke opp de siste restene av sjampo og få flaska ut av dusjen osv. Vi flytter om et par år, gleder meg allerede til å kaste masse 😄 Anonymkode: 5e3aa...c1e
Luckiness Skrevet 29. juli 2023 #16 Skrevet 29. juli 2023 Hvis du holder sjeldent på med diverse hobbyer så er det ikke vits å ta vare på alt. Gi bort eller selg. Så kan du heller kjøpe nytt/brukt når du først har gått inn for å holde på med hobbyen.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #17 Skrevet 29. juli 2023 Hvor ofte holder du på med disse hobbyene? Bruker du faktisk tid på de? Eller er det mer slik at du skulle ønske at du var en sånn person som brukte tid på disse hobbyene? Hvor mange timer i uken bruker du på hobbyene dine? Hvor mange timer i uken stresser du over hvor mye hobby-relatert rot du har? Verdt å reflektere over. Anonymkode: 23edc...40c 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #18 Skrevet 29. juli 2023 Jeg greier det ikke! Har for mye annet å drive med og prioriterer ikke å ha det strøkent. Det funker fint det og, man MÅ ikke ha det ryddig hele tida. Man velger hva man vil bruke tida si til . Anonymkode: 1eee8...5f1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #19 Skrevet 29. juli 2023 Alt må ha en fast plass! Kjøp store plastikkesker, sorter alt som hører sammen i samme eske og skriv lapp på hva den inneholder. På kjøkkenet, kjøp esker i mindre og ulike str slik at du får tørrvarer, hermetikk, pasta osv i ulike bokser. jeg har det ikke strøkent (langt i fra med to barn og en samboer som ikke ser rot), men jeg prøver å ha et system hvor ting har en fast plass slik at jeg raskt kan finne den ène tingen jeg kanskje leter etter en dag. Anonymkode: c529c...096 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #20 Skrevet 29. juli 2023 Evt får du akseptere at du er en rotekopp og ha et humoristisk syn på det. Holder du det normalt reint, og noenlunde levelig - så er ikke det så verst… Det er ikke alle som bor i utstillingshjem nei. Anonymkode: 71e64...5ab 6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå