Gå til innhold

Tap av bagasje under reise. Hvem skal dekke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alle sier man bør ha reiseforsikring blant annet for tapt bagasje. Men er ikke tapt bagasje noe som flyselskapet skal dekke? Det er jo tross alt de som har mistet den. 

Jeg tenker på det rent prinsipielle. Ikke det praktiske om at du står der uten en ren truse å skifte til. 

Anonymkode: 22511...e56

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg for min del begriper ikke at folk ikke har helårs reiseforsikring.

Jeg betaler 2033 kr i året for reise og fritidsforsikring for hele familien.

Anonymkode: e2437...5ed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har reist ekstremt mye. 

Ja, det er alltid noen andre som er ansvarlig om det skjer noe. Men lykke til, med å få kontakt, vente, ulike regelverk, bevis som kreves, ulike lands retningslinjer, og alt mulig av byråkrati.

Reiseforsikringen; logger sak, får pengene. 

Det sagt, har på sikkert 1000 flyturer aldri mistet bagasjen helt. Tre ganger har den blitt forsinket utover noen timer, og da er det fantastisk å kunne handle ny garderobe og toalettartikler på forsikringsselskapets regning. 

Anonymkode: acb39...cda

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og nei, jeg har ikke primært reiseforsikring på grunn av bagasjen, det har nok ikke lønt seg gitt den forsvinnende lille sannsynligheten for at den faktisk skal bli borte. 

Jeg har den i tilfelle jeg havner trenger omfattende legehjelp, i verste fall respirator i utlandet. Deretter hjemreise i kiste eller ambulansefly. Det kan bli en regning på 5+ millioner. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg reiser aldri uten reiseforsikring. Mamma og jeg var på tur en gang og hennes bagasje kom ikke frem. Hun hadde nettopp begynt på nye medisiner og noe medisinske utstyr. Dessverre hadde hun pakket det i kofferten. Hun var helt fortvilet fordi hun trengte dette hver dag.

Vi ga beskjed om dette allerede på flyplassen før vi dro til hotellet. Flaks at hotellet var nabo med ett sykehus. Jeg gikk over dit og fikk snakke med en lege og forklarte situasjonen. Han var helt super og hentet masse utstyr og flere tabletter av det hun brukte. Han skulle ikke ha betalt for det engang. Jeg oppga ikke noe navn på noen av oss heller, så hvordan dette registreres på sykehuset aner jeg ikke. Jeg måtte bare komme tilbake om hun trengte mer.

Etter 4 dager kom kofferten hennes omsider.

Ett annet år fikk datteren min ørebetennelse i utlandet. Vi oppsøkte lege og hun ble sjekket skikkelig. Helt annen undersøkelse enn her i Norge. Vi fikk resept på antibiotika. Samtidig reagerer sykepleieren på at jeg heller ikke var helt på topp. Jeg skjønte ingenting for jeg følte meg ikke syke, bare nøs konstant. Legen ble tipset og han spurte om jeg følte med dårlig. Da skrev ha ut allergi medisin til meg. Jeg tok én tablett og nøs ikke en eneste gang til resten av ferien. Eneste vi betalte for var medisinene.

Endret av Eva-Lena
AnonymBruker
Skrevet

Bagasje kan brenne opp i skogbrann ellerpå hotellet, den kan bli stjålet osv. du trenger reiseforsikring. Vi har mistet bagasje to ganger og ingen av gangene var på selve flyturen. Du kan evt betale reisen med kredittkort så er du ofte forsikret, les på kredittkort sine sider om de har reiseforsikring inkludert. 

Anonymkode: 7ab8e...446

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bagasje kan brenne opp i skogbrann ellerpå hotellet, den kan bli stjålet osv. du trenger reiseforsikring. Vi har mistet bagasje to ganger og ingen av gangene var på selve flyturen. Du kan evt betale reisen med kredittkort så er du ofte forsikret, les på kredittkort sine sider om de har reiseforsikring inkludert. 

Anonymkode: 7ab8e...446

En idiotisk ting å anbefale.

De har enormt med forbehold, de er umulige å få tak i om noe skjer, det tar en evighet å få penger ut av dem, og krever dokumentasjon du mulig ikke har en gang.

Forsikringsselskapet har ansatte som tar telefonen når du ringer, de ordnet både norsk lege og tolk da vi trengte det, de tok regningen med begravelsesbyrå og hjemreise direkte uten at vi trengte å legge ut noe. 

Så mulig du får igjen 1-2000 for den kofferten om et halvt års tid når du har betalt reisen med et kredittkort. Men det finnes viktigere ting i livet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier man må ha det fordi man kan bli syk. Er ikke i innsjekket baggasje verdigjenstander er.

Anonymkode: 0bf3b...9c7

AnonymBruker
Skrevet

Tror du man har reiseforsikring pga kofferten sin? 😂

Anonymkode: 16972...509

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...