AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #1 Skrevet 28. juli 2023 Jeg har ikke sett filmen, men har akkurat sett to episoder med "Babie Dreamhouse Challenge", og jeg må bare innrømme at det er så langt fra min verden som du kommer Jo da, venninnene mine og jeg lekte med Barbie, og hun hadde eget hus/egen leilighet, masse klær, kanskje til og med en bil, men... Huset/leiligheten var laget av en gammel pappeske, møblene var laget av papp, trevirke og gamle tekstiler, klærne var hjemmesydde av det vi kunne finne, og bilen var en toseter laget av noen sammenspikrede trebiter og trådsneller. Og selvfølgelg ble alt (unntatt tekstilene) malt - med vannfarger (maleskrin og pensel) eller tusj. Og disse husene, møblene, klærne og bilene pakket vi sammen, og ble med til der vi skulle være den dagen, der vi laget Barbie-by. Våre Barbier møttes aldri på kafé, var aldri på stranda, de trente ikke. Våre Barbier hadde familie og jobber. De sto opp, kledde på seg, laget frokost, gikk på jobb, kom hjem, laget middag, gikk på besøk til hverandre, og la seg, akkurat som vår hverdag var. Vi lekte det vi kjente til Så ser jeg disse innslagene fra USA med alle husene, bilene, klærne, kjæledyrene, tilbehøret... de snakkes om Barbie ditt, og Barbie datt, og rosa. Rosa? Jeg tror ikke min Barbie hadde noe som helst rosa i sin nærhet. Om vi visste at det fantes mange ulike Barbie-dukker, hus, biler, klær og tilbehør (og Ken) husker jeg ikke. Det var egentlig aldri et tema. Vi hadde en Barbie-dukke hver, ville vi ha noe tilbehør laget vi det, og det var det. Vi hadde mye moro med vår Barbie-by, men særlig glamourøs var den nok ikke Dette var i perioden 1975-1980. Hvordan lekte dere med Barbie? Anonymkode: 98832...25a 2 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #2 Skrevet 28. juli 2023 Lagde hus til dem med det vi hadde. Husker jeg hadde en Barbie hund men Ken ville jeg ikke ha. Da vi hadde bygd ferdig husene var leken over. Kunne bruke flere timer på det. Tingene hadde vi i en lekekoffert og plastposer😊 Dette var sånn rundt 1980. Anonymkode: 07ad6...048 3 2
Helene1982 Skrevet 28. juli 2023 #3 Skrevet 28. juli 2023 Jeg har heller ikke sett filmen, og kommer nok ikke til å se den, men usett forstår jeg ikke at voksne menn kan bli sure av en Barbiefilm. Det er litt søtt også. Jeg hadde noen Barbier, og stort sett gredde jeg håret deres og byttet klær på dem. Det var lite handling bortsett fra det i leken. Bortsett fra en gang da jeg var hos en venninne og vi la en naken barbie og en naken ken oppå hverandre, og moren kom inn, og vi fikk panikk og gjemte dem under et teppe🤣 Jeg hadde en venninne med både hus, bil og hest og sko … jeg elsket og var grønn av misunnelse på hennes utvalg av Barbiesko, 2 1
Kalikalinka Skrevet 28. juli 2023 #4 Skrevet 28. juli 2023 Tja… det mest spennende var jo ærlig talt når Barbie og Ken skulle «pule». 6 2
Flintis Skrevet 28. juli 2023 #5 Skrevet 28. juli 2023 Helene1982 skrev (9 minutter siden): Jeg har heller ikke sett filmen, og kommer nok ikke til å se den, men usett forstår jeg ikke at voksne menn kan bli sure av en Barbiefilm. Det er litt søtt også. Jeg hadde noen Barbier, og stort sett gredde jeg håret deres og byttet klær på dem. Det var lite handling bortsett fra det i leken. Bortsett fra en gang da jeg var hos en venninne og vi la en naken barbie og en naken ken oppå hverandre, og moren kom inn, og vi fikk panikk og gjemte dem under et teppe🤣 Jeg hadde en venninne med både hus, bil og hest og sko … jeg elsket og var grønn av misunnelse på hennes utvalg av Barbiesko, Må si jeg lo godt av denne 😅 1
Flintis Skrevet 28. juli 2023 #6 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har ikke sett filmen, men har akkurat sett to episoder med "Babie Dreamhouse Challenge", og jeg må bare innrømme at det er så langt fra min verden som du kommer Jo da, venninnene mine og jeg lekte med Barbie, og hun hadde eget hus/egen leilighet, masse klær, kanskje til og med en bil, men... Huset/leiligheten var laget av en gammel pappeske, møblene var laget av papp, trevirke og gamle tekstiler, klærne var hjemmesydde av det vi kunne finne, og bilen var en toseter laget av noen sammenspikrede trebiter og trådsneller. Og selvfølgelg ble alt (unntatt tekstilene) malt - med vannfarger (maleskrin og pensel) eller tusj. Og disse husene, møblene, klærne og bilene pakket vi sammen, og ble med til der vi skulle være den dagen, der vi laget Barbie-by. Våre Barbier møttes aldri på kafé, var aldri på stranda, de trente ikke. Våre Barbier hadde familie og jobber. De sto opp, kledde på seg, laget frokost, gikk på jobb, kom hjem, laget middag, gikk på besøk til hverandre, og la seg, akkurat som vår hverdag var. Vi lekte det vi kjente til Så ser jeg disse innslagene fra USA med alle husene, bilene, klærne, kjæledyrene, tilbehøret... de snakkes om Barbie ditt, og Barbie datt, og rosa. Rosa? Jeg tror ikke min Barbie hadde noe som helst rosa i sin nærhet. Om vi visste at det fantes mange ulike Barbie-dukker, hus, biler, klær og tilbehør (og Ken) husker jeg ikke. Det var egentlig aldri et tema. Vi hadde en Barbie-dukke hver, ville vi ha noe tilbehør laget vi det, og det var det. Vi hadde mye moro med vår Barbie-by, men særlig glamourøs var den nok ikke Dette var i perioden 1975-1980. Hvordan lekte dere med Barbie? Anonymkode: 98832...25a Fin tråd😊👍 2
visp Skrevet 28. juli 2023 #7 Skrevet 28. juli 2023 Jeg husker jeg maste en periode om å få en barbiedukke, men det var helt utelukket. Kan hende jeg lekte litt med det hos venner, men tror ikke det har satt seg så mye, for jeg husker ikke noe av det lengre. Som voksen så tenker jeg at mamma faktisk var ganske kul den gang:) 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #8 Skrevet 28. juli 2023 Nei, lekte aldri med barbie. Født i 81, nordpå. Ingen jeg var med gjorde det. Anonymkode: d6eb8...f65
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #9 Skrevet 28. juli 2023 Jeg elsket Barbie da jeg var liten jente! Nå når jeg hare egne barn så ser jeg hvor überkommersielt hele branden er, og husker jo også at jeg maste om å få Barbie-hus og bilen. Det fikk jeg ikke. Der satte foreldrene mine foten ned. Men jeg fikk Ken og Skipper-dukke. Men jeg lekte med de dukkene jeg hadde. Jeg og venninnene mine tok henne med ut på tur, vi lekte familie og snekret sammen et hus til de som du gjorde. Husker ikke hva alle lekene gikk i, men det var ganske trivielt. Mest familielek. Og litt "nå skal Barbie og Ken ligge med hverandre, så da legger vi dem oppå hverandre. Gnisse, gnisse, "nå lager de barn". Anonymkode: 1afd5...b19 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #10 Skrevet 28. juli 2023 Jeg samlet på Barbiedukker i alle varianter, og hadde i tillegg til blonde Barbeidukker også Laura (brunt hår og grønne øyne), Dana (asiatisk), Diva (rødhåret), Marina (orientalsk med sort hår og brune øyne) og en mørkhudet Hawaii-Barbie. Lekte med dem både alene og sammen med vennene. Vi lekte alt mulig annet enn "mor og far og barn", som f.eks. kidnapping, sex/horehus, kjærlighetsdrama, pluss at vi kledde Ken-dukkene ut som damer. Noen dukker ble så utslitt av all lekingen at de mistet hodet, men da bare vi satte hodet til favorittdukkene på kroppen til dukker som ikke ble så ofte lekt med. Da jeg fylte 13 år innså jeg til min store skuffelse at jeg var for gammel til å leke med Barbie, så da var det ubønnhørlig slutt. Tror kanskje det er savnet etter Barbiedukkene som gjorde at jeg ble hekta på The Sims i voksen alder Anonymkode: 91e26...211 8 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #11 Skrevet 28. juli 2023 Jeg er født i 1992, og jeg og min jevngamle lillesøster hadde alt man kunne tenke seg til barbie. Vi hadde diverse hus, kjøkken, bil, bobil, scooter, sykkel, butikker, basseng, stall osv. Vi var medlem av barbieklubben og fikk i tillegg barbieblad fra butikken, så leken var i stor grad basert på at barbie var i slutten av tenårene eller ung voksen, og først og fremst storesøster. Vi hadde ikke mange Kendukker - de var ikke av interesse 😅 Anonymkode: 7741d...fbd 5 2
Minitroll Skrevet 28. juli 2023 #12 Skrevet 28. juli 2023 Født i 80. Jeg lekte ganske dramatisk med mine dukker. Mye inspirasjon fra filmen supermann som jeg elsket og dynastiet. Flere av de ble skamklipt og tegnet på. tror også en av dukkene dessverre måtte brennes i ovnen da hun ble avslørt som heks. 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #13 Skrevet 28. juli 2023 Født i -75 og lekte masse med Barbie. Vi lekte mye ute med Barbiedukkene. I skogen, i hagen og i fjæra. Jeg hadde kleskap til Barbieklærne. Morfar hadde snekret det til tanta mi og så fikk jeg det. Hadde også masse fine klær som mormor hadde sydd. Skikkelig lekre drakter og 50-talls kjoler. Lekte vi inne var vi mye på badet. Hjemme hos oss hadde vi stor vask og godt med benkplass på badet. Barbie på sydenferie😆 Etterhvert fikk vi Skipper og Ken-dukker også. Det var stas😊 Vi lekte mye med Barbie og iallfall til vi var 12/13 år. Vokste opp på bygda i nord-Norge. Vi sykla, spilte i korps, bygde flåter, kappa land og lekte med Barbie😊 Anonymkode: fe44a...e09 6 2
vil ikke Skrevet 28. juli 2023 #14 Skrevet 28. juli 2023 Født midt på 90 tallet. Jeg hadde maaange Barbiedukker. De gjorde alt mulig. kafebesøk, jobbe som veterinær, lærer. Vi kunne bruke div greier vi hadde og lage tivoli og badeland, leke at dyna i senga var havet på sydenturer. Ofte skjedde dramatiske ting, som brann eller haiangrep. Jeg hadde en Barbiedukke som hadde gravidmage som en kunne dytte inn og ut, og 2 små babyer fulgte med. Den ene babyen tok mamma fra oss når lillebroren min døde rett etter fødselen, hun ville ha den i kistepynten hans. Skammer meg sånn over at 8 år gamle meg tok tilbake den lille plastikkbabyen før han ble senket i jorden. At ikke lillebror kunne få den med seg.. Vi hadde også en barbie Ken som hadde alle mannlige roller. Han var brannmann, pappa, onkel,bestefar, den onde trollmannen og alt mulig. En gang ble en av de peneste barbiedukkene forvandlet til en mann og måtte bryte trolldommen for å bli seg selv igjen 🤣 1 6
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #15 Skrevet 29. juli 2023 Noen bindte jeg fast i småtrær og brant opp med neglelakkfjerner. Mye forskjellig egentlig. Anonymkode: b2969...dfa
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #16 Skrevet 29. juli 2023 Vi lagde hus til de og Ken gikk på rundgang. Bare en av oss som hadde Ken, vi kalte han rundbrenner. Anonymkode: 66237...bc1 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #17 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har ikke sett filmen, men har akkurat sett to episoder med "Babie Dreamhouse Challenge", og jeg må bare innrømme at det er så langt fra min verden som du kommer Jo da, venninnene mine og jeg lekte med Barbie, og hun hadde eget hus/egen leilighet, masse klær, kanskje til og med en bil, men... Huset/leiligheten var laget av en gammel pappeske, møblene var laget av papp, trevirke og gamle tekstiler, klærne var hjemmesydde av det vi kunne finne, og bilen var en toseter laget av noen sammenspikrede trebiter og trådsneller. Og selvfølgelg ble alt (unntatt tekstilene) malt - med vannfarger (maleskrin og pensel) eller tusj. Og disse husene, møblene, klærne og bilene pakket vi sammen, og ble med til der vi skulle være den dagen, der vi laget Barbie-by. Våre Barbier møttes aldri på kafé, var aldri på stranda, de trente ikke. Våre Barbier hadde familie og jobber. De sto opp, kledde på seg, laget frokost, gikk på jobb, kom hjem, laget middag, gikk på besøk til hverandre, og la seg, akkurat som vår hverdag var. Vi lekte det vi kjente til Så ser jeg disse innslagene fra USA med alle husene, bilene, klærne, kjæledyrene, tilbehøret... de snakkes om Barbie ditt, og Barbie datt, og rosa. Rosa? Jeg tror ikke min Barbie hadde noe som helst rosa i sin nærhet. Om vi visste at det fantes mange ulike Barbie-dukker, hus, biler, klær og tilbehør (og Ken) husker jeg ikke. Det var egentlig aldri et tema. Vi hadde en Barbie-dukke hver, ville vi ha noe tilbehør laget vi det, og det var det. Vi hadde mye moro med vår Barbie-by, men særlig glamourøs var den nok ikke Dette var i perioden 1975-1980. Hvordan lekte dere med Barbie? Anonymkode: 98832...25a Perioden 1987-1990. Vi hadde med barbiene våre hos hverandre og lånte barbieklær /utstyr av hverandre. Så lekte vi hverdagsliv /rollelek med dem. Lagde hus med kjøkken, stue og andre rom de vi improviserte med utstyret og supplerte med ekte barbieutstyr. Var alltid en av oss som hadde noen barbiemøbler, kjøkkenutstyr, bord/stole/sofa/seng, bil, hest…Og et par heldige hadde hus. De tok derimot stor plass og var egentlig ikke særlig praktiske husker jeg. Vi lekte ulike rolleleker, men hos oss var det sjeldent romantikk, så Ken var ikke særlig populær😆. Mye av leken handlet mest om å kle opp barbien ‘for anledningen’ og innrede ‘huset’…Så varte selve rolleleken i kanskje toppen 15-20 min? Sjeldent vi lekte i timevis, menig kunne oppta leken igjen neste dag. Da from scratch. På med nye klær og nytt hus😄 Aner ikk hva den Barbie filmen går ut på. E den for voksne eller barn?! Er det en slags ironisk komedie aka ‘Barbiegirl’ hiten til Aqua?!😅 Anonymkode: cdbcf...102 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #18 Skrevet 29. juli 2023 De fleste av oss erfarte vel også leken med barbie som skulle til frisøren og få seg ‘kort konesveis’? Var sjeldent en suksess😆 Anonymkode: cdbcf...102 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #19 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Aner ikk hva den Barbie filmen går ut på. E den for voksne eller barn?! Er det en slags ironisk komedie aka ‘Barbiegirl’ hiten til Aqua?!😅 Anonymkode: cdbcf...102 Ut i fra hva jeg har lest er handlingen at Barbie begynner å oppleve virkelige problemer (får cellulitter?) og må reise ut av Barbie-verdenen til den ekte verdenen for å se hva som skjer. Ken blir med henne. Der oppdager de at mens Barbie-verdenen er styrt av Barbier, er den virkelige verdenen styrt av menn. Ken liker det han ser, og tar med seg inspirasjon tilbake for å forandre Barbie-verdenen til en versjon av den virkelige verdenen. Takk for svar alle sammen. Det er morsomt å lese hvordan dere lekte med deres Barbie-dukker, og ikke minst interessant å se hvordan leken utviklet seg i takt med samfunnet fra midten av 70-tallet og utover AnonymBruker skrev (5 timer siden): De fleste av oss erfarte vel også leken med barbie som skulle til frisøren og få seg ‘kort konesveis’? Var sjeldent en suksess😆 Anonymkode: cdbcf...102 Absolutt Anonymkode: 98832...25a 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #20 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (På 29.7.2023 den 8.41): Ut i fra hva jeg har lest er handlingen at Barbie begynner å oppleve virkelige problemer (får cellulitter?) og må reise ut av Barbie-verdenen til den ekte verdenen for å se hva som skjer. Ken blir med henne. Der oppdager de at mens Barbie-verdenen er styrt av Barbier, er den virkelige verdenen styrt av menn. Ken liker det han ser, og tar med seg inspirasjon tilbake for å forandre Barbie-verdenen til en versjon av den virkelige verdenen. Så da er spørsmålet; hva er verst av en verden styrt av barbier og en verden styrt av menn?!😆 Anonymkode: cdbcf...102 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå