AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #1 Skrevet 28. juli 2023 Jeg er litt rådvill i denne situasjonen, fordi jeg synes det er vondt å være vitne til at vårt felles barn ikke blir respektert. Samboer og jeg har et felles barn på halvannet år. Barnet snakker ikke noe særlig ennå, men er veldig god til å uttrykke seg på andre måter. Det skjer veldig ofte, mange ganger daglig, at samboer "tvinger seg på" barnet ved å gi kos og kysse på og lignende. Det er veldig tydelig at barnet vårt ikke liker dette, hen prøver å dytte bort pappaen sin, og viser tydelig med ansiktsuttrykket og kroppsspråket at dette ikke er greit. Det samme gjør bonusbarnet, altså storebror til vårt fellesbarn. Putter ansiktet sitt helt oppi ansiktet til minste, skal kysse på, tviholder på for å kose osv. Jeg ser at barnet vårt blir helt desperat i blikket og prøver å komme seg unna, strekker armene mot meg og vil komme seg unna. Jeg sier ifra gang på gang på en ålreit måte at jeg ser at barnet ikke vil, og at vi må respektere barnets grenser. Samboer blir snurt, og bare går. Bonusbarnet stopper der og da, men gjør det igjen senere. Hva kan jeg gjøre her? Det er viktig for meg at vårt barn vokser opp og føler at hens grenser blir respektert. Jeg selv stopper med en gang hvis jeg opplever at barnet ikke vil ha nærkontakt med meg, men det skjer ikke like ofte som med de andre. Er det bare sånn at man skal godta dette? Samboer mener at han har rett på å kose sitt eget barn, men jeg mener det er barnet selv som bestemmer. Er det jeg som overdriver her? Anonymkode: f26bb...c62 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #2 Skrevet 28. juli 2023 Ikke «si ifra på en ålreit måte». Det fungerer jo ikke. Si i fra klart, tydelig og strengt. Løft opp barnet ditt og gå vekk. Du må beskytte barnet ditt når du har en dust som samboer. Anonymkode: 56959...339 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #3 Skrevet 28. juli 2023 Kan det være din samboer ikke helt klarer å se tegnene? Kan du forklare han det i klartekst slik at han kanskje ser det selv? Som i "se nå trives Kåre med å få kos og klem, han gjør sånn og sånn" "Nå trives Kåre ikke med å få kos og klem, han gjør sånn og sånn" Kanskje de er som hunder som vokser best om man roser de mye når de gjør rett? 😛 Anonymkode: 18067...199 2
minister-mio Skrevet 28. juli 2023 #4 Skrevet 28. juli 2023 Det er ikke så rart at storebror ikke leser signalene når faren ikke gjør det. Ikke relevant i det hele tatt, men hvorfor brukte du 'hen' om det ene barnet og skrev kjønnet på det andre? 4 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #5 Skrevet 28. juli 2023 Stå på ditt, TS!!! Hater selv besteforeldre her som gjør det der med mitt barn. Er også så fælt med foreldre som tvinger barnet sitt til å gi andre klem 🤮 Anonymkode: f0675...adf
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #6 Skrevet 28. juli 2023 Du må være tydeligere. Anonymkode: 5f0d7...dda 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #7 Skrevet 28. juli 2023 Storebror er jo vokst opp mer en far som ikke respekterer grenser, så det er klart at han ikke gjør det selv. Han er lært opp til at man ikke skal respektere intimgrensene til andre (noe som kan bli farlig etterhvert). Og nei, samboeren din tar fullstendig feil om han tror det er en rettighet å kose med barnet sitt, til tross for at barnet sier nei. Du overdriver ikke i det hele tatt. Anonymkode: 7c999...dff 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå