Gå til innhold

Hvordan fordele kostnader for felles mat på hytte når det er store forskjeller i kosthold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Disse skal på hyttetur sammen:

Anne, som eier hytta. Hun er enslig og barnløs. Hun drikker ikke alkohol, og er generelt litt småspist.

Familien Berg består av en storspisende mann som trener mye, en kvinne med normalt kosthold, og to små barn i BHG-alder.

Familien Jensen består av to foreldre, og fire aktive og sultne tenåringer.

Familien Holm består av en alenemor og en litt småspist tenåringsjente.

Vi skal altså på hyttetur sammen, og jeg ønsker å foreslå at vi fordeler mat-kostnadene på en mer rettferdig måte enn vi tidligere har gjort. Tidligere har vi delt på antall voksne, eller på antall hoder totalt (altså medberegnet barna). Det er likevel alltid mye misnøye rundt fordelingen, og jeg synes det stjeler mye av tiden vår sammen.

Jeg har tidligere foreslått å holde alkohol utenfor fellesen, og at alle kjøper det de selv ønsker å drikke, men dette blir aldri holdt. Anne er den eneste av oss voksne som ikke drikker alkohol. 
Det er særlig en person i gjengen som er veldig for at absolutt alle innkjøp fordeles likt på alle, og vedkommende har tidligere overkjørt det vi på forhånd var blitt enige om. 

Jeg kommer til å foreslå at Anne slipper å betale for mat. Det er hennes hytte vi får bo gratis på, og det er hun som betaler strømregninger for varmtvann til dusjing til oss alle sammen. Hun er den i gjengen med klart dårligst økonomi, så jeg synes egentlig det er ille nok at ikke vi deler på strømregningen også, men da jeg sa noe om det så fikk jeg grei beskjed fra et par andre at det ble for dumt med såpass millimeter-fordeling.

Jeg synes det er vanskelig å finne en måte å fordele kostnadene mellom oss som alle synes er grei. Har dere noen råd? 

Anonymkode: 10513...59b

• Liker 22
  • Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det enklest er jo at hver familie kjøper den maten de selv spiser. 

Anonymkode: 3d060...ff7

• Liker 29
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det enklest er jo at hver familie kjøper den maten de selv spiser. 

Anonymkode: 3d060...ff7

Takk for svar.
Jeg glemte å skrive noe om dette, men det prøvde vi i starten, og det fungerte ikke. Folk lånte/stjal mat fra hverandre, og det ble bare tull. I tillegg ble det utrolig klønete med flere ulike middager, når noen skulle grille pølser og andre skulle steke fisk.
Så dette er faktisk en ting alle enige om at vi ikke gjør igjen. Felles måltider er veldig mye enklere, så får vi heller være litt uenige om kostnadsfordelingen. 

• Liker 6
Gjest diddums
Skrevet (endret)

Hadde spandert mat på hytte-eier, og en gave. F.eks. et generøst gavekort som takk for lånet av hytta. Hadde ikke likt at en person med dårlig råd fikk større strømregning pga meg.

Hvis dere ikke blir enige kan dere ha egen mat, evt. bestille inn f.eks. pizza som lages i "posjoner". (da er det veldig synlig hvilken familie som vil ha 6 pizzaer og hvem som spiser 1 på deling.) 

Edit 

Dag 1 - ta med egen niste

Dag 2 - grill, ta med egen grillmat

Dag 3 - bestille inn pizza

Dag 4 - Lag noe som er så billig at dere synes det er greit å spandere

Dag 5 - spis på cafe

Etc

Endret av diddums
AnonymBruker
Skrevet

Løsningen på dette, fra HI og i alle fall etter første svar; Ikke dra på tur sammen. 

Anonymkode: 3aedc...707

• Liker 18
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg kommer til å foreslå at Anne slipper å betale for mat. Det er hennes hytte vi får bo gratis på, og det er hun som betaler strømregninger for varmtvann til dusjing til oss alle sammen. Hun er den i gjengen med klart dårligst økonomi, så jeg synes egentlig det er ille nok at ikke vi deler på strømregningen også, men da jeg sa noe om det så fikk jeg grei beskjed fra et par andre at det ble for dumt med såpass millimeter-fordeling.

For noen uspiselig turkamerater! Strøm har vært svindyrt og hytta må vedlikeholdes. Og så kaller man det millimeter-fordeling? Vet disse folka hva det faktisk koster?

Og nei, Anne skal selvfølgelig ikke sponse andres matforbruk. Ellers deles matprisen per hode, så kan det evt kjøpes inn til de små barna også på fellesen.

Forøvrig burde alle ha med seg en klekkelig gave og bidra til vedlikehold om noe skulle oppstå underveis. Males? Da gjør dere det i ferien. Dere er jo gratispassasjerer på vegne av den som er dårligst stilt økonomisk!

Anonymkode: 9a904...c2a

• Liker 31
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Ts er iallefall Anne, det er velt sikkert.

Uansett. De turene der hadde jeg ikke gidda..Aaaalt for mange variabler og hensyn.

Anonymkode: 85586...4ed

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Når en ikke drikker bør alkoholen fordeles på kun de personene som faktisk drikker den.

Burde være no-brainer. 

Det burde være soleklart for alle at dere spytter inn i strømregningen, og en slant for annet forbruk og slitasje på hytta.

Og jeg ville insistert på at Anne-hytteeier får sponset maten denne gangen. Skulle bare mangle - hun har blitt utnyttet nok.

Tror jeg ville satt opp meny, og hver familie kjøpe inn så mye selv trenger til hver rett.

Når en skal lage mat til så mange må det uansett være litt lettvint.

F.eks fredag ankomst - karbonader, kokte poteter, ferdig ertestuing,

Hver familie kjøper nok til seg, og så lager en alt i fellesskap. Da kan også alle spise seg mette uten dårlig samvittighet om å ta mer enn sin del.

Grilling burde jo være enkelt at alle tar med nok til sin familie (såfremst ingen er gjerrigknarker, og stiller med en pakke grillpølser og forsyner seg godt av andres grillkjøtt…)

Anonymkode: a9fb5...d4b

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom dere tenker at anne ikke skal betale (noe jeg er helt enig i), ville jeg tenkt at:

Alkohol deles pr voksne hode. 

Mat deles pr hode, evt at man tenker 50%pr barn og 75% pr ungdom. 

Men hørtes ut som noe styr. Vi pleier bare å gjøre slik at alle tar med pålegg, brød og jus/melk til felles bord, og så ordner hver familie én middag -da kan man jo velge priskategori selv, man kan gå for hummer eller linsesuppe liksom. 

Anonymkode: 05cf9...4ab

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Og en ting til; har egentlig denne Anne så dårlig råd som hun skal ha det til? Hvor mange har råd til en hytte hvor det er plass til 13 stk?

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Eier av hytta sponses med mat. Alkohol kjøper man selv. Alle tar med brød/pålegg/egg/juice/melk/grønt til andre måltider enn middag, og snacks, også står hver familie for en middag hver (bortsett fra hytteeier). 

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Disse skal på hyttetur sammen:

Anne, som eier hytta. Hun er enslig og barnløs. Hun drikker ikke alkohol, og er generelt litt småspist.

Familien Berg består av en storspisende mann som trener mye, en kvinne med normalt kosthold, og to små barn i BHG-alder.

Familien Jensen består av to foreldre, og fire aktive og sultne tenåringer.

Familien Holm består av en alenemor og en litt småspist tenåringsjente.

Vi skal altså på hyttetur sammen, og jeg ønsker å foreslå at vi fordeler mat-kostnadene på en mer rettferdig måte enn vi tidligere har gjort. Tidligere har vi delt på antall voksne, eller på antall hoder totalt (altså medberegnet barna). Det er likevel alltid mye misnøye rundt fordelingen, og jeg synes det stjeler mye av tiden vår sammen.

Jeg har tidligere foreslått å holde alkohol utenfor fellesen, og at alle kjøper det de selv ønsker å drikke, men dette blir aldri holdt. Anne er den eneste av oss voksne som ikke drikker alkohol. 
Det er særlig en person i gjengen som er veldig for at absolutt alle innkjøp fordeles likt på alle, og vedkommende har tidligere overkjørt det vi på forhånd var blitt enige om. 

Jeg synes det er vanskelig å finne en måte å fordele kostnadene mellom oss som alle synes er grei. Har dere noen råd? 

Her ville jeg gjort som følger:

Anne betaler ikke noe som helst.

Familien berg betaler 3/11 

Familien Jensen 6/11

Familien Holm 2/11

Her har jeg slått sammen barnehage barna til 1 voksen. Også siden det er en storspist mann i den Familien.

Sammen med alle tenåringen. De går som 1 voksen pr tenåring. Også den småspiste.

De som vil ha alkohol kjøper selvfølgelig dette selv. Om noen drikker stort sett bare vann ville jeg holdt annen drikke utenfor også.

Så kjøper dere med et gavekort til Anne fra et kjøpesenter, så kompenserer dere litt for den dyre strømmen og vannet dere komme til å bruke. For det blir dyrt for henne når 11 ekstra personer bruker strøm og vann. Noen av dere virker som skikkelig snyltere...... Syns ganske synd på Anne.

Anonymkode: 552ad...a76

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og en ting til; har egentlig denne Anne så dårlig råd som hun skal ha det til? Hvor mange har råd til en hytte hvor det er plass til 13 stk?

Dette

• Liker 2
Skrevet

Dette her er litt rart, er det foreningen for autister som skal på tur, litt rigid og brillete???. Dere skal ikke være borte over uker? Kommer aldri til å gå knirkefritt i lengden med den holdningen der. Hvor mange kostnader kan det være å dele på alle? Dere deler alt likt, så gir dere overskuddet av vin og div. til de som har benyttet seg av minst, i tillegg til vertinnegave. 1 enhet har ansvar for polet, 1 for frokostene, 1 for middagene og 1 for drikke ellers. Så legger dere regningen i pott, og fordeler forholdsmessig. 

Herregud så amatørmessig!

Skrevet

Hvorfor ikke droppe denne turen? Ingen enighet i dette. 

Eneste forslag er take away til alle måltider hvor alle betaler for sitt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Her ville jeg gjort som følger:

Anne betaler ikke noe som helst.

Familien berg betaler 3/11 

Familien Jensen 6/11

Familien Holm 2/11

Her har jeg slått sammen barnehage barna til 1 voksen. Også siden det er en storspist mann i den Familien.

Sammen med alle tenåringen. De går som 1 voksen pr tenåring. Også den småspiste.

De som vil ha alkohol kjøper selvfølgelig dette selv. Om noen drikker stort sett bare vann ville jeg holdt annen drikke utenfor også.

Så kjøper dere med et gavekort til Anne fra et kjøpesenter, så kompenserer dere litt for den dyre strømmen og vannet dere komme til å bruke. For det blir dyrt for henne når 11 ekstra personer bruker strøm og vann. Noen av dere virker som skikkelig snyltere...... Syns ganske synd på Anne.

Anonymkode: 552ad...a76

Strøm og vann på hyttetur? 2-3 dager? Så absurd! 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde delt per voksen, blir likt nok ( ikke på Anne). Anne betaler ikke for mat eller alkohol og får i tillegg en oppmerksomhet/gave.

Tror forresten du er en Holm. 

20% Holm, 40% Jensen og 40% Berg. 

Anonymkode: 1a7cd...e23

• Liker 6
Skrevet (endret)

Del kostnad på antall personer. En familie med to foreldre og fire barn betaler for 6stk. En enslig betaler for 1. Eventuelt at gjestene deler det slik og kjøper inn til eier av hytten. Men samtidig ville jeg selv synes det var ubehagelig å bli påspandert all mat. Man inviterer jo ikke folk til hytten sin for å bli påspandert.

Og ikke tenke på at en spiser 3 poteter og et stykke kjøtt mer enn en annen… 

Eventuelt ha ansvar for servering og innkjøp hver sin dag. Da kan de som ikke ønsker å bruke mye penger på mat feks lage en stor gryte lapskaus. Mens de som vil servere hjortefilet gjøre det.

Alkohol kjøpes inn selv etter eget ønske. Men selvsagt hyggelig å spandere på et glass eller to uavhengig av om noen spanderer tilbake.

Ønskes det kompensasjon for at man inviterer folk til hytten sin så må de informeres. Feks «dere må gjerne være med på hyttetur, men setter pris på om dere kan vippse 200kr per hode med tanke på strøm og div». Men kommer jo litt an på om man selv har invitert eller om gjester har «invitert seg selv». De fleste gir vel en eller annen takknemmelighetsgave eller bidrar på eget initiativ uansett. 

Endret av Luckiness
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er dere familie? Rart opplegg om det var venner som unnet hverandre så lite og kranglet om så mye. Hadde jeg dratt på en hyttetur med venner hvor vi laget fisk og venninna mi taco.. tipper dere er familie som prøver å holde ut noen dager sammen på familiehyten.

Anonymkode: cbdc9...2c0

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...