Gå til innhold

Langtidsheving kontra surdeig, sunnhet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er langtidsheving med minst 12 t fermentering like sunt som surdeigsbrød?

Kjenner jeg er litt lei av surdeig, prøvd det i sommer, og det tar så tid og er så mye oppvask og vedlikehold. Jeg kommer til å gjøre det innimellom, og hoøde surdeigen levende, men har lyst å prøve langtidsheving med minimalt gjær.

Er det like sunt??

Anonymkode: b6d82...431

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1700221-langtidsheving-kontra-surdeig-sunnhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ikke lest noe forskning på det. Jeg bakte med surdeig før, men det blir for mye styr. 

Nå langtidshever jeg. Hever som regel over natta. Bruker da 1/4 teskje tørrgjær. Blir ofte ferske rundstykker til frokost fordi det er så lettvint! 😄

Anonymkode: 05016...47a

AnonymBruker

Hvordan er det mye jobb med surdeig? Jeg tar ut starteren på morran og  gir den mat. På kvelden setter jeg brøddeig, putter resten av starteren i nytt glass og tilbake kjøleskapet. Dagen etter putter jeg deigen over i former og lar stå en times tid, før jeg steker. 

En bolle, en slikkepott, og et starterglass til vask. 

Baker brød i helgene. 

Anonymkode: ddbf1...ec6

• Nyttig 1
AnonymBruker

Og surdeig er mye sunnere fordi bakteriekulturen bryter ned antinæringsstoffer, gluten, stivelse og hjelper med å forfordøye brødet. 

Surdeigsbrød påvirker også blodsukkeret mindre. 

Men det er jo en skala, så hjemmelaget langtidshevet brød er kanskje litt endre sunt enn Surdeigsbrød, men langt sunnere enn butikkbrød liksom. ☺️

Anonymkode: ddbf1...ec6

• Nyttig 1
AnonymBruker skrev (På 29.7.2023 den 8.49):

Har ikke lest noe forskning på det. Jeg bakte med surdeig før, men det blir for mye styr. 

Nå langtidshever jeg. Hever som regel over natta. Bruker da 1/4 teskje tørrgjær. Blir ofte ferske rundstykker til frokost fordi det er så lettvint! 😄

Anonymkode: 05016...47a

Kunne du lagt ut oppskriften du bruker, og hvordan/hvor lenge du hever etc.?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...