Gå til innhold

stråling/cellegift,

Fremhevede innlegg

Gjest gotthard
Skrevet

har ei venninde som fikk opperetr bort et bryst i jula, hun skal nå beggyne med cellegift og stråling neste uke.

jeg har sakt jeg kan være hoss henne og hjelpe med ungene (1 og 3 år) i de periodene hun trenger hjelp, dette blir da mens mannen er på jobb.

fordelen er at jeg bor forholdsvis nerme og da drar hjem når mannen kommer så de får lit privat liv.

men, jeg lurer jo litt på hva jeg har sakt ja til, klarer fint ungene og skal vel klare og tømme spy bøtta en gang i blandt, men er det noe annet jeg burde vite?

humørsvingninger? slaphet?tårer og fortvilelse?

noen med erfaring her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun kommer vel til å bli veldig medtatt, ikke bare kvalm. Dessuten reagerer folk forskjellig på cellegift, noen blir ikke kvalme, noen blir kvalme, noen klarer ikke fungere, noen klarer å fungere litt osv.

Skrevet

Moren min går på cellegift akkurat nå, så jeg kan fortelle hvordan det er for henne.

Fra 1. kur kan man få kvalme, bli tørr i halsen(slimhinnecellene er i tillegg til hårsekkene de cellene som blir mest påvirket av cellegiften), dårligere immunforsvar og slapphet. Man kan også oppleve en del svimmelhet. Moren min besvimte på sekundet mens hun stod oppreist, og knakk muligens en del av rumpebeinet i fallet mot gulvet. Moren min hadde en del humørsvingninger i denne perioden, i det ene øyeblikket var hun glad, i det neste uvanlig likegyldig, og i det tredje var hun gretten og aggressiv.

Etter kur nr2 begynte moren min fort å miste alt håret. Det anbefales at man barberer hodet før hårtapet begynner, så det ikke blir så mye hår overalt, og det blir også litt lettere psykisk fordi man ikke merker det like godt da.

Moren min skulle egentlig gå med parykk, hun fikk en gratis parykk(man har krav på 1 eller 2, avhengig av når på året kuren begynner eller noe slikt), men hun har valgt å gå med en lue hele tiden istedenfor, siden hun føler seg veldig fremmed til parykk.

Så har hun 3 forskjellige medikamenter, ihvertfall 2 av dem er mot kvalme. Hun har ikke sagt noe til meg om hvor mye hun har vært kvalm, men jeg har sett at det har vært tatt kvalmestillende piller av medikamentene.

Hun sliter også med at huden hennes er fryktelig tørr, sår vil ikke gro, hun blir tørr i halsen, hun har nesten ingen matlyst, hun har vært en del deprimert pga håret, hun er mer sliten enn normalt, og har dårligere immunforsvar.

Akkurat nå er moren min på sykehuset for en sjekk, kur nr3 er om ca en uke.

Gjest Rødtoppen
Skrevet

Dette med kreft, cellegift og stråling er en vanskelig sak. Både for den det gjelder og for de rundt "pasienten". Kvalme opplever de aller fleste som får cellegift, men det kan i mange tilfeller også være psykisk. Man forventer å bli kvalm av cellegift, og så blir man det!

Ellers vil du nok oppleve mange ulike reaksjoner hos din venninne, akkurat som -Gjest skriver også. Det er vanlig å reagere på hårtap (spes kvinner da), mange blir kvalme, slappe, tiltaksløse, likegyldige, deprimerte og generelt i dårlig form... Dette med nedsatt immunforsvar blir også et problem etter hvert, midt mellom to cellegiftkurer er blodverdiene lavest, og da er det lett at venninna di blir syk av den minste ting. Derfor bør du være helt frisk når du er hos henne!

Uansett, kjempefint av deg å hjelpe til med unger osv i denne vanskelige tiden! Stolt av sånne mennesker :klem:

Gjest gjesten
Skrevet

Siste nytt om min mor: Hun ble innlagt ved sykehussjekken, fordi immunforsvaret er så godt som på 0. Hun har visst hatt blærekatarr i 14 dager(!), og ligger nå på isolat med antibiotika, eget bad og mat på senga, og skal "bo" der i 3-7 dager til immunforsvaret blir bedre

Gjest gotthard
Skrevet

uff, hørtes ikke kult ut.

håpe din mor fort blir bedre da

Gjest gjesten
Skrevet

Ja det blir hun nok, jeg tror ikke det er så veldig uvanlig at de som får cellegiftbehandling innimellom blir lagt inn litt på sykehuset pga dårlig immunforsvar. Sålenge ingen hoster på henne så skulle det i teorien ikke bli noe verre ihvertfall;p

Men nå vet du litt om hva du kanskje må vente deg av vennina di og kuren hennes:)

Skrevet

Moren min har også kreft og har vært gjennom både cellegift og stråling når for ei uke siden.

Hun har ikke fått de store bivirkningene av cellegift (heldigvis) øynene renner litt og litt dårlig matlyst i dagene etter cellegiften. Det som har tatt mest på er vel strålinga. Ikke i form av smerter, men hun har vært så utrolig trett. Dette kom til å være opptil 3 mnd iflg kreftlegene.

Immunforsvaret til moren min har vært svekka så de har måttet ta henne av cellegift for en periode slik at de hvite blodlegemene kan bygge seg opp. Det har tatt seg opp viser det seg og nå skal hun i gang igjen. Moren min har og blærekatarr nå.

Moren min har nå gått tilbake for å jobbe litt innimellom. Hun er sykepleier av yrke. Kan jo fortelle at hun har har kreft i nyrer, øvre del av magen, urinveien og det har vært spredning til skjelettet - derfor strålinga.

Man kommer veldig langt med god støtte av familie og venner og ikke mas for mye om å slappe av hele tiden - det gjør pasienten utrolig stressa. Moren min har hatt kreft siden 2003 og vi har væt så heldige at det som var spredning til leveren er borte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...