Gjest gjest1 Skrevet 16. januar 2006 #1 Skrevet 16. januar 2006 Vi skal ha middagsgjester på fredag og jeg har brasiliansk indrefilet i fryseren. Jeg har planer om å helsteke den, men det er kanskje en idè og marinere den først??? Av tilbehør så har mannen lyst på hjemmelaget potetmos også har jeg tenkt å lage rødvinsaus. Men hva annet av tilbehør bør jeg lage? Jeg har lurt litt på å steke grønnsaker sammen med kjøttet i ovnen og/eller soppstuing men er veldig usikker på hva og hvordan. Noen som vil gi meg noen idèer og oppskrifter? På forhånd tusen takk.
Gjest gjest1 Skrevet 16. januar 2006 #2 Skrevet 16. januar 2006 Smørstekte sukkererter, paprika i staver og gulrot i tynne skiver er godt til stekt kjøtt. Svisjer dem i panna med litt smør til de er akkurat varme. Synes grønnsaker er best, når de er faste i fisken
Calla Skrevet 16. januar 2006 #3 Skrevet 16. januar 2006 Jeg pleier å lage en tykk fløtesaus (gjerne med creme fraiche) med masse hvitløk i. Damper brokkoli og vender i sausen. En slags brokkoli-stuing om du vil... Ellers er jeg veldig glad i bakte grønnsaker.. Halve bakte cherrytomater og rødløk f.eks...
Monarda Skrevet 16. januar 2006 #4 Skrevet 16. januar 2006 Som en vri på potetmosen kan du bake potenene (store), halvere dem, hule ut den ene halvdelen litt slik at det minst 1/2 cm potet igjen, og lage potetmos av resten. Denne potetmosen lager du skikkelig god, med helmelk, smør og presset hvitløk, + salt og pepper. Deretter spruter du potetmosen tilbake i de uthulede potetene, tar litt ost på toppen og gratinerer i stekeovn. 1
Gjest Ananas Skrevet 17. januar 2006 #5 Skrevet 17. januar 2006 Jeg har tro på rødvinssaus til helstekt indrefilet.
Gjest gjest1 Skrevet 17. januar 2006 #6 Skrevet 17. januar 2006 (endret) Til elgsteika mi sist uke lagde jeg bygggrynsrisotto. Vi tro det er nydelig til indrefilèt også. Fant oppskriften her: http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/11/05/448476.html Endret 17. januar 2006 av pulverheksa
Annie Skrevet 17. januar 2006 #7 Skrevet 17. januar 2006 Fløtegratinerte poteter og sjampinjongstuing er nydelig.
Arkana Skrevet 17. januar 2006 #8 Skrevet 17. januar 2006 Ovnsbakte grønnsaker er kjempegodt. Bruk f.eks. hele småløk, evt vanlig løk i båter, hele hvitløksfedd, paprika, fennikel, squash, aubergine, cherrytomater og hva du måtte ønske. Grønnsakene deles i store biter og vend dem i litt olje, salt, pepper og evt urter/krydder. Stek ved 220 grader i ca 30 minutter, vend litt på grønnsakene halvveis i steketiden. Champignonstuing er min samboers favorittfølge til oksekjøtt. Jeg steker hakket løk og hvitløk (og gjerne litt chili også) mykt. Har i en skje tomatpuré og lar det steke litt før jeg har i skivet sopp som jeg lar steke til det meste av væsken er fordampet. Tilsetter litt worcestershiresaus, en dråpe oksefond, paprikapulver, litt soyasaus, litt Dijon-sennep og en blanding av crème fraìche og kremfløte.
Kristin Skrevet 17. januar 2006 #9 Skrevet 17. januar 2006 jeg synes det er godt med løk,squash og soppsurret i pannen sammen med hvitløk,timian og basillikum.
Gjest gjest1 Skrevet 17. januar 2006 #10 Skrevet 17. januar 2006 Takk for mange gode tips jenter. Hva med marinade til kjøttet?? Har noen en god oppskrift til meg?
Arkana Skrevet 17. januar 2006 #11 Skrevet 17. januar 2006 Har noen en god oppskrift til meg? ← Noen forslag: * Rødvin, olivenolje, skivet løk, knuste pepperkorn og litt timian. * Rødvin, litt rødvinseddik, soyasaus, olje, skivet løk, hakket hvitløk, laurbærblad, knust pepper. * Olje, knust hvitløk, paprikapulver, cayennepepper, malt spisskummen. * Olje, worcestershiresaus, litt mild chilisaus, soyasaus, sitrosaft, hakket timian.
Annie Skrevet 17. januar 2006 #13 Skrevet 17. januar 2006 Jeg liker best indrefilet som ikke er marinert. Den er så mør og god på smak med salt og pepper, så jeg ville valgt uten marinade.
Gjest gjest1 Skrevet 18. januar 2006 #14 Skrevet 18. januar 2006 Jeg liker best indrefilet som ikke er marinert. Den er så mør og god på smak med salt og pepper, så jeg ville valgt uten marinade. ← Me too. Indrefilét har en så delikat og forsiktig smak i seg selv, at det vil være synd å kamuflere den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå