Gå til innhold

Bidrag til briller og regulering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man har ikke rett å kreve noe, nei. Jeg vil jo likevel tenke at de fleste foreldre ønsker å hjelpe til med slikt dersom de har anledning til de - spesirltvdersom «barnet» feks  studerer, og ikke har inntekt selv.. men man har ingen plikt nei… 

Anonymkode: 13cf1...e6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så langt har far nektet å betale noe som helst, har tvangstrekk i lønn for vanlig bidrag (slutt nå). 

Anonymkode: 9f5f8...169

Da vet du hvem som må betale det og det er du

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En far som har tvangstrekk for bidrag vil neppe betale frivillig. Og siden sønnen ikke går på vgs lengre kan han ikke tvinges.

Anonymkode: 72e62...85e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (7 minutter siden):

Da vet du hvem som må betale det og det er du

Ja. Jeg har allerede fått meg en ekstrajobb, mulig jeg må skaffe en til…

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En far som har tvangstrekk for bidrag vil neppe betale frivillig. Og siden sønnen ikke går på vgs lengre kan han ikke tvinges.

Anonymkode: 72e62...85e

Enig i det. Tror den eneste løsningen hadde vært om nav hadde kunnet kreve det inn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Jeg har allerede fått meg en ekstrajobb, mulig jeg må skaffe en til…

Enig i det. Tror den eneste løsningen hadde vært om nav hadde kunnet kreve det inn. 

Tror ikke NAV kan kreve inn slike ting uansett bare det som er satt i en utregning.

Føler med deg, og det er synd for barnet og også synd for faren som kaster bort et forhold til barnet sitt. Barna husker godt.

Jeg delte alltid ekstraordinære utgifter som konfirmasjon, briller, lappen etc 50/50 med min ekskone og har aldri skjønt hvorfor noen kaster bort den framtiden de kunne hatt med barnet sitt pga sånt

AnonymBruker
Skrevet

Hva lever den voksne sønnen din av da? Har han null inntekt, ingen sommerjobb, studerer og har studielån? Bor han hjemme? Får han støtte fra NAV til livsopphold? Du skal jo ikke ha tre jobber for å forsørge en voksen! Om han er student kunne han jo fort tjent 50.000 på sommerjobb i to mnd.

Anonymkode: 276f5...77b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så langt har far nektet å betale noe som helst, har tvangstrekk i lønn for vanlig bidrag (slutt nå). 

Da tviler jeg vel på at han stiller opp nå heller, men dere kan jo spørre.. Ja, dette med tenner er dyrt, de er dessverre ikke alle i Norge som har råd til adekvat tannpleie.. De fleste tannleger tilbyr avbetaling dersom det er vanskelig å dekke hele summen på en gang. Sønnen din er heldig som hverfall har en normal mamma, som stiller opp ❤️ 

Anonymkode: 13cf1...e6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva lever den voksne sønnen din av da? Har han null inntekt, ingen sommerjobb, studerer og har studielån? Bor han hjemme? Får han støtte fra NAV til livsopphold? Du skal jo ikke ha tre jobber for å forsørge en voksen! Om han er student kunne han jo fort tjent 50.000 på sommerjobb i to mnd.

Anonymkode: 276f5...77b

Han er nettopp ferdig med vgs og jobber denne sommeren som frivillig for en god sak. Han får ingen lønn, men han gjør noe viktig for mange mennesker. Jeg verken kan eller ønsker nekte ham det. Å være ung og idealistisk og litt naiv er akkurat slik det skal være ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Han er nettopp ferdig med vgs og jobber denne sommeren som frivillig for en god sak. Han får ingen lønn, men han gjør noe viktig for mange mennesker. Jeg verken kan eller ønsker nekte ham det. Å være ung og idealistisk og litt naiv er akkurat slik det skal være ❤️

Vell og bra det, men realiteten er at har man ikke råd til å være idealistisk, så kan man heller ikke være det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
slumkim skrev (13 minutter siden):

Vell og bra det, men realiteten er at har man ikke råd til å være idealistisk, så kan man heller ikke være det. 

Den erkjennelsen kommer tidsnok. 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er din mening og da har du også tatt valget om å stå for alle kostnadene selv. Å forvente/kreve at far skal fortsette å bidra fordi sønnen skal få lov til å være idealistisk og naiv er rett og slett latterlig.

Anonymkode: 2e181...344

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er din mening og da har du også tatt valget om å stå for alle kostnadene selv. Å forvente/kreve at far skal fortsette å bidra fordi sønnen skal få lov til å være idealistisk og naiv er rett og slett latterlig.

Anonymkode: 2e181...344

Deg om det. 

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ang B: Sier du nei til at du ville latt ungdommen betale selv? 

Det stemmer

Anonymkode: 43ca8...367

AnonymBruker
Skrevet

A:  Han vil vel søke begge foreldrene.

Anonymkode: a5f55...48f

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ts her. Det jeg spør om er:

a. Kan han søke sin far om bidrag til dette selv om han er ferdig på vgs? 

b. Dere som er ikke-skilte foreldre til ungdommer, ville dere forventet at ungdommen betalte slike utgifter selv eller ville dere betalt?

Jeg lurer ikke på hvem sitt ansvar det er. 

Nei, det er for sent å søke om bidrag til dette.

Jeg hadde selvsagt betalt dette for mine barn nærmest uavhengig av alder. Jeg har betalt mang en tannlegeregning og et par briller for voksne barn som studerer fordi økonomien deres er sårbar i de årene.

Skrevet
NakenPanda skrev (15 timer siden):

Føler med deg, og det er synd for barnet og også synd for faren som kaster bort et forhold til barnet sitt. Barna husker godt.

Jeg delte alltid ekstraordinære utgifter som konfirmasjon, briller, lappen etc 50/50 med min ekskone og har aldri skjønt hvorfor noen kaster bort den framtiden de kunne hatt med barnet sitt pga sånt

❤️

Fullstendig enig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

A:  Han vil vel søke begge foreldrene.

Anonymkode: a5f55...48f

Nei, siden jeg betaler jo allerede. 

Skrevet

Jeg tror neppe det er noe å hente på å spørre barnets far om støtte økonomisk nå etter at barnet er ferdig på vg skole, og dermed ikke har krav på støtte fra foreldrene lenger.

Høres ut som du må belage deg på å betale alt alene. Jeg fatter og begriper ikke at fedre kan gjøre sånt, bare gi faen i å støtte sitt eget kjøtt og blod i oppveksten og som ung student når de virkelig trenger økonomisk hjelp. Regner med at denne faren som nektet vanlig bidrag også og måtte gjennom bidragstrekk, ikke har møtt barnet sitt særlig mye heller?

Det barnets far er skyldig i ubetalt barnebidrag, blir han ikke kvitt gjelden på. Det må og skal betales, staten tvinger deg til det.

Jeg er litt usikker på hvordan dette var, men jeg tror at forskjellen er at nå når barnet er over 18, vil eventuelle gjenstående gjeld (som er ubetalt barnebidrag) gå direkte til barnet, ikke barnets mor.  

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Regner med at denne faren som nektet vanlig bidrag også og måtte gjennom bidragstrekk, ikke har møtt barnet sitt særlig mye heller?

Det rare er at vi var gift i femten år, men han var en svært fraværende far som prioriterte seg selv og aldri var sammen med barna, selv om de befant seg i samme hus.
Han har nektet å betale hele veien og har hatt tvangstrekk i lønn. Han mener at barnetrygden dekker alle utgifter knyttet til barna og at jeg er en drittsekk som har søkt om bidrag i det hele tatt. 

Jeg har allerede kjøpt brillene nå, reguleringen skulle jeg få nedbetale. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...