AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #1 Skrevet 28. juli 2023 Skilte foreldre og barnebidrag: Kan ungdommen søke sin far om støtte til regulering og briller selv etter at han er ferdig med vgs, eller forventes det at mor betaler alt da? Jeg regner med at vanlige foreldre som holder sammen ville betalt disse tingene for ungdommen sin og ikke krevd at han skaffet en jobb og betalte selv, når begge deler er helt nødvendige utgifter? Anonymkode: 9f5f8...169
slumkim Skrevet 28. juli 2023 #2 Skrevet 28. juli 2023 Om han er ferdig med vgs, er det vel strengt talt hans eget ansvar, selv om foreldrene ikke hadde vært skilt. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her? 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #3 Skrevet 28. juli 2023 slumkim skrev (18 minutter siden): Om han er ferdig med vgs, er det vel strengt talt hans eget ansvar, selv om foreldrene ikke hadde vært skilt. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her? Ts her. Det jeg spør om er: a. Kan han søke sin far om bidrag til dette selv om han er ferdig på vgs? b. Dere som er ikke-skilte foreldre til ungdommer, ville dere forventet at ungdommen betalte slike utgifter selv eller ville dere betalt? Jeg lurer ikke på hvem sitt ansvar det er. Anonymkode: 9f5f8...169 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #4 Skrevet 28. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ts her. Det jeg spør om er: a. Kan han søke sin far om bidrag til dette selv om han er ferdig på vgs? b. Dere som er ikke-skilte foreldre til ungdommer, ville dere forventet at ungdommen betalte slike utgifter selv eller ville dere betalt? Jeg lurer ikke på hvem sitt ansvar det er. Anonymkode: 9f5f8...169 1. Nei han kan ikke det. Ungdommen kan søke om bidrag hvis han er over 18 år og fortsatt går på videregående skole. Din sønn er ferdig på videregående så da har han ikke den muligheten. 2. Jeg er skilt så kanskje ikke helt gruppen du spurte, men jeg har hovedomsorgen for barna og min eldste er ferdig med videregående. Personlig har jeg betalt alle disse utgiftene for han etter at far ikke betalte bidrag mer, og jeg har aldri spurt far om å bidra etter at sønnen fylte 18 år. Sønnen har heller kkke bedt far om å bidra. Anonymkode: 2e181...344 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #5 Skrevet 28. juli 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her. Det jeg spør om er: a. Kan han søke sin far om bidrag til dette selv om han er ferdig på vgs? b. Dere som er ikke-skilte foreldre til ungdommer, ville dere forventet at ungdommen betalte slike utgifter selv eller ville dere betalt? Jeg lurer ikke på hvem sitt ansvar det er. Anonymkode: 9f5f8...169 A: Ja B: Nei Anonymkode: 43ca8...367
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #6 Skrevet 28. juli 2023 Er han over 18 så kan han ikke få hjelp til briller og regulering av foreldre. Så lenge han ikke går på skole (vgs) Briller hadde jeg så klart hjulpet en ungdom uten jobb med. Regulering, nei. Det hadde jeg tatt tak i mye før. Anonymkode: d47a9...ae5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #7 Skrevet 28. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er han over 18 så kan han ikke få hjelp til briller og regulering av foreldre. Så lenge han ikke går på skole (vgs) Briller hadde jeg så klart hjulpet en ungdom uten jobb med. Regulering, nei. Det hadde jeg tatt tak i mye før. Anonymkode: d47a9...ae5 Er ingen lov som nekter barn over 18 år å få hjelp av foreldrene sine til dette Anonymkode: 43ca8...367 1
GammelKaktus Skrevet 28. juli 2023 #8 Skrevet 28. juli 2023 Hvis mitt barn trengte briller og regulering så hadde jeg stått for det inntil det ikke var behov for det lenger. Iallfall inntil han var ferdig som student. Briller og regulering er viktige ting som ikke må velges bort, Hvis han er ferdig på vgs så er han vel myndig og da er vel og forsørgerplikten over men jeg hadde nå hjulpet til uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #9 Skrevet 28. juli 2023 Dersom det dreier seg om regulering som ikke gir noe Helfo-refusjon, ville jeg neppe betalt noe for mitt voksne barn. Briller ville jeg bidratt til, da jeg synes det er viktig at også mitt voksne barn kan se. Anonymkode: 08621...781
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #10 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): A: Ja B: Nei Anonymkode: 43ca8...367 Ang B: Sier du nei til at du ville latt ungdommen betale selv? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er han over 18 så kan han ikke få hjelp til briller og regulering av foreldre. Så lenge han ikke går på skole (vgs) Briller hadde jeg så klart hjulpet en ungdom uten jobb med. Regulering, nei. Det hadde jeg tatt tak i mye før. Anonymkode: d47a9...ae5 Han må ha ny regulering pga tap av tenner, medfødt sykdom. Må likevel betale egenandel. Anonymkode: 9f5f8...169
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #11 Skrevet 28. juli 2023 FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden): Hvis mitt barn trengte briller og regulering så hadde jeg stått for det inntil det ikke var behov for det lenger. Iallfall inntil han var ferdig som student. Briller og regulering er viktige ting som ikke må velges bort, Hvis han er ferdig på vgs så er han vel myndig og da er vel og forsørgerplikten over men jeg hadde nå hjulpet til uansett. Ville du/han bedt far om å bidra? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dersom det dreier seg om regulering som ikke gir noe Helfo-refusjon, ville jeg neppe betalt noe for mitt voksne barn. Briller ville jeg bidratt til, da jeg synes det er viktig at også mitt voksne barn kan se. Anonymkode: 08621...781 Det gir helfo-refusjon, men egenandelen blir likevel ganske høy. Kommer an på om spesialisten velger å sette inn implantat eller det holder med kun regulering, men vi snakker flere tusen. Det er snakk om hjørnetenner i overvunnen, kan ikke gå uten tenner der/må ha regulering. Anonymkode: 9f5f8...169
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #12 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er han over 18 så kan han ikke få hjelp til briller og regulering av foreldre. Så lenge han ikke går på skole (vgs) Briller hadde jeg så klart hjulpet en ungdom uten jobb med. Regulering, nei. Det hadde jeg tatt tak i mye før. Anonymkode: d47a9...ae5 Så hvis han hadde søkt for to måneder siden kunne han fått… Anonymkode: 9f5f8...169
NakenPanda Skrevet 28. juli 2023 #13 Skrevet 28. juli 2023 (endret) Barn over 18 som ikke går på VGS har ikke krav på bidrag i noen tilfelle. Normale foreldre vil derimot spleise 50/50 for å berge tennene til sønnen sin, bidrag pffft Endret 28. juli 2023 av NakenPanda 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #14 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville du/han bedt far om å bidra? Det gir helfo-refusjon, men egenandelen blir likevel ganske høy. Kommer an på om spesialisten velger å sette inn implantat eller det holder med kun regulering, men vi snakker flere tusen. Det er snakk om hjørnetenner i overvunnen, kan ikke gå uten tenner der/må ha regulering. Anonymkode: 9f5f8...169 Er det agenesi av lateralene? Altså de små fortennene som står mellom de store fortennene i midten og hjørnetennene? Ok, det ville jeg betalt for. Anonymkode: 08621...781
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #15 Skrevet 28. juli 2023 NakenPanda skrev (Akkurat nå): Normale foreldre vil derimot spleise 50/50 for å berge tennene til sønnen sin, bidrag pffft Så langt har far nektet å betale noe som helst, har tvangstrekk i lønn for vanlig bidrag (slutt nå). Anonymkode: 9f5f8...169
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #16 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så hvis han hadde søkt for to måneder siden kunne han fått… Anonymkode: 9f5f8...169 Ja. Men når det er en sykdom så er vel NAV rette instans. De betaler jo for tannsykdommer og andre. Folk med astma får nye tenner for eksempel. Anonymkode: d47a9...ae5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #17 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det agenesi av lateralene? Altså de små fortennene som står mellom de store fortennene i midten og hjørnetennene? Ok, det ville jeg betalt for. Anonymkode: 08621...781 Ja, det er det. Anonymkode: 9f5f8...169
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #18 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja. Men når det er en sykdom så er vel NAV rette instans. De betaler jo for tannsykdommer og andre. Folk med astma får nye tenner for eksempel. Anonymkode: d47a9...ae5 De dekker bare en del, egenandelen blir fortsatt høy. Han må også ha spesialbriller med prismeglass. Anonymkode: 9f5f8...169
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #19 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja. Men når det er en sykdom så er vel NAV rette instans. De betaler jo for tannsykdommer og andre. Folk med astma får nye tenner for eksempel. Anonymkode: d47a9...ae5 Tøys. Folk med astma får ikke «nye tenner». Anonymkode: 08621...781 1
GammelKaktus Skrevet 28. juli 2023 #20 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville du/han bedt far om å bidra? Det gir helfo-refusjon, men egenandelen blir likevel ganske høy. Kommer an på om spesialisten velger å sette inn implantat eller det holder med kun regulering, men vi snakker flere tusen. Det er snakk om hjørnetenner i overvunnen, kan ikke gå uten tenner der/må ha regulering. Anonymkode: 9f5f8...169 Nei, jeg hadde nok ikke bedt far om å bidra men det spørs jo på hva slags relasjon far har til barnet tenker jeg. Hvis faren er i levende live og de har hatt kontakt så kan vel "barnet" selv be far om å bidra. Synes ikke du kan be far om å bidra når barnet deres er myndig, da går det mer på ønske man selv har om å bidra og da tenker jeg barnet selv som ung voksen kan spør om hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå