AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #1 Skrevet 28. juli 2023 Jeg har en partner som driver med dette og håper noen sjeler her inne med god selvinnsikt, tør å stå frem og fortelle litt om hvordan dette føles for den som driver med det. Noen spørsmål jeg sitter inne med; 1. Hva ønsker du å oppnå? 2. Hvordan har du det mens du gjennomfører silent treatmenten? 3. Klarer du selv å se hvor skadelig det er for forholdet? 4. Ønsker du å stoppe med det underveis, men klarer ikke? 5. Hva tror du er årsak til at du gjør dette istedenfor å kommunisere? 6. Hva kan en eventuelt partner gjøre for å hjelpe deg å bryte mønsteret? Bare tilføy om det er noe annet du vil belyse. Tenker at da det er SÅ mange som driver med dette, må det være noen her ikke som gjør det og ønsker derfor sårt å komme i dialog med dere for å forstå min partner, og muligens bryte mønsteret. Anonymkode: 97059...758 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #2 Skrevet 28. juli 2023 Spør mannen din da vel. Men det tør du vel ikke. Anonymkode: b4bda...20e 9 2
JaVel Skrevet 28. juli 2023 #3 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Spør mannen din da vel. Men det tør du vel ikke. Anonymkode: b4bda...20e Da vil han mest sannsynlig ta det som kritikk, og bedrive silent treatment pga det. Men nå skal ikke jeg ødelegge tråden din . 7 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #4 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen spørsmål jeg sitter inne med; 1. Hva ønsker du å oppnå? Stillhet og at man ikke provoserer hverandre ytterligere ved å si idiotiske ting i affekt. 2. Hvordan har du det mens du gjennomfører silent treatmenten? Helt fint. Heldigvis er samboer lik, så begge holder kjeft og ting eskalerer ikke. 3. Klarer du selv å se hvor skadelig det er for forholdet? Nei. For oss fungerer det utmerket. 4. Ønsker du å stoppe med det underveis, men klarer ikke? Nei. Vi setter begge pris på at den andre holder kjeft når en «diskusjon» har gått så langt. 5. Hva tror du er årsak til at du gjør dette istedenfor å kommunisere? Som nevnt. Roe ned. Forhindre at ting blir sakt i affekt og ute av kontekst. La emosjoner roe seg for lettere å kunne kommunisere saklig senere. 6. Hva kan en eventuelt partner gjøre for å hjelpe deg å bryte mønsteret? Vel, vanskelig å si da både jeg og samboer er slik og ikke har noe ønske om å bryte mønsteret. Bare tilføy om det er noe annet du vil belyse. At du legger det frem som en utelukkende negativ ting, noe det ikke er. Anonymkode: 97059...758 Anonymkode: ae1e0...dac 12
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #5 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Anonymkode: ae1e0...dac Tror ikke dere bedriver silent treatment. Det er forskjell på å trekke seg unna, ta en liten pause, roe ned, for så å komme tilbake og diskutere saklig, og det å nekte å snakke/svare/kommunisere i dagesvis for så å aldri ta opp diskusjonen/konflikten igjen. Anonymkode: 70a0d...e3b 6 12
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #6 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Tror ikke dere bedriver silent treatment. Det er forskjell på å trekke seg unna, ta en liten pause, roe ned, for så å komme tilbake og diskutere saklig, og det å nekte å snakke/svare/kommunisere i dagesvis for så å aldri ta opp diskusjonen/konflikten igjen. Anonymkode: 70a0d...e3b TS her. Signerer. I tillegg er det stor forskjell når et voksent par velger å unngå hverandre med en felles god forståelse, mot at en av partnerne utøver silent treatment mot den andre parten - som straff. Derav ikke forenlig med spørsmålet. Anonymkode: 97059...758 4 9
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #7 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spør mannen din da vel. Men det tør du vel ikke. Anonymkode: b4bda...20e Handler ikke om å tørre. Det nytter dårlig å stille et slikt spørsmål til en person som med stor sannsynlighet ikke innser selv - dybden av det han gjør. I tillegg vil det å spørre han direkte, for han oppleves som en konfrontasjon. Mens her inne kan man spørre og folk kan svare anonymt. Til tross ser du jo at ingen svarer. Ergo; folk som bedriver dette anerkjenner ikke en gang - overfor seg selv, at de driver med det. Det forteller meg faktisk ganske mye bare det. Altså mankoen på svar her. Anonymkode: 97059...758 5 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #8 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Handler ikke om å tørre. Det nytter dårlig å stille et slikt spørsmål til en person som med stor sannsynlighet ikke innser selv - dybden av det han gjør. I tillegg vil det å spørre han direkte, for han oppleves som en konfrontasjon. Mens her inne kan man spørre og folk kan svare anonymt. Til tross ser du jo at ingen svarer. Ergo; folk som bedriver dette anerkjenner ikke en gang - overfor seg selv, at de driver med det. Det forteller meg faktisk ganske mye bare det. Altså mankoen på svar her. Anonymkode: 97059...758 Selvsagt vil ingen innrømme at de gjør det. Hva trodde du? Det er jo psykisk vold. Kan du ikke like godt stille spørsmål til de som slår kona hvorfor de gjør det? Du virker så veldig naiv, TS. Anonymkode: b4bda...20e 2 3
lisekr Skrevet 28. juli 2023 #9 Skrevet 28. juli 2023 1. Hva ønsker du å oppnå? Forståelse kanskje, vanskelig å svare på men, jeg tror jeg er vrangsforestilt ved målet med silent treatment. 2. Hvordan har du det mens du gjennomfører silent treatmenten? Helt jævlig, føler meg som dritt men klarer ikke å stoppe det. 3. Klarer du selv å se hvor skadelig det er for forholdet? Selvfølgelig, det gjør meg ikke godt av å se hvordan kjæresten tar det. 4. Ønsker du å stoppe med det underveis, men klarer ikke? Ja, såklart. 5. Hva tror du er årsak til at du gjør dette istedenfor å kommunisere? Uvane fra barndommen, mamma og pappa brukte mye silent treatment. Det gikk jo alltid tilslutt bra men metoden er ikke særlig. 6. Hva kan en eventuelt partner gjøre for å hjelpe deg å bryte mønsteret? Det vet jeg faktisk ikke 6 5
AnonymBruker 42 Skrevet 28. juli 2023 #10 Skrevet 28. juli 2023 Kan ikke du beskrive hva "silent treatment" betyr, evt. hva du legger i det, TS? Slik det blir brukt her på KG, og andre steder - later det til å være et helt overflødig begrep, og uten noen betydning... 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #11 Skrevet 28. juli 2023 Hva legger du i silent treatment? Jeg har opplevd at noen her på KG mener det er ST dersom den ene parten trekker seg unna for å få konflikten roet ned og være i fred og tenke et par timer, mens andre (som jeg) definerer det slik som ab…e3b lengre oppe i tråden. Anonymkode: d323f...f22 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #12 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spør mannen din da vel. Men det tør du vel ikke. Anonymkode: b4bda...20e Det er ikke vits i å spørre. Man får ikke svar! Anonymkode: 162b0...340 2 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #13 Skrevet 28. juli 2023 lisekr skrev (14 minutter siden): 1. Hva ønsker du å oppnå? Forståelse kanskje, vanskelig å svare på men, jeg tror jeg er vrangsforestilt ved målet med silent treatment. 2. Hvordan har du det mens du gjennomfører silent treatmenten? Helt jævlig, føler meg som dritt men klarer ikke å stoppe det. 3. Klarer du selv å se hvor skadelig det er for forholdet? Selvfølgelig, det gjør meg ikke godt av å se hvordan kjæresten tar det. 4. Ønsker du å stoppe med det underveis, men klarer ikke? Ja, såklart. 5. Hva tror du er årsak til at du gjør dette istedenfor å kommunisere? Uvane fra barndommen, mamma og pappa brukte mye silent treatment. Det gikk jo alltid tilslutt bra men metoden er ikke særlig. 6. Hva kan en eventuelt partner gjøre for å hjelpe deg å bryte mønsteret? Det vet jeg faktisk ikke Han burde selvsagt gjøre det slutt. Ingen skal behøve å godta slik behandling. Og du burde skaffe deg hjelp. Anonymkode: 2adbf...8ed 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #14 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spør mannen din da vel. Men det tør du vel ikke. Anonymkode: b4bda...20e Ikke TS her.. Men et annet offer for dette. Det er veldig vanskelig. Når jeg spør, så er det som ellers når jeg vil snakke om noe alvorlig, som å snakke med en vegg. Jeg har tatt steget med å flytte ut. Men fremdeles har han makt over meg med denne taktikken. Jeg ser det, men klarer ikke å stoppe det. Jeg er glad i ham og vi har et barn sammen. Jeg tror oppveksten hans har gjort ham slik, og jeg tror ikke han gjør det med vilje. Men jeg vet at det skader meg. Nå har han akkurat der han vil ha meg. Men jeg tror ikke han ser selv at dette er galt. Jeg ser at det er galt, men er glad i ham og vet at han er slik på grunn av oppveksten sin. Han vil ikke til parterapi eller mekling. Jeg har gått fire ganger alene fordi han ikke ville være med. Anonymkode: 3895e...df1 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #15 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en partner som driver med dette og håper noen sjeler her inne med god selvinnsikt, tør å stå frem og fortelle litt om hvordan dette føles for den som driver med det. Noen spørsmål jeg sitter inne med; 1. Hva ønsker du å oppnå? Jeg føler avmakt og stillhet er det eneste middelet jeg har. 2. Hvordan har du det mens du gjennomfører silent treatmenten? Det føles som en type beskyttelse og jeg blir roligere 3. Klarer du selv å se hvor skadelig det er for forholdet? Det blir underordnet for jeg har ingen alternativer 4. Ønsker du å stoppe med det underveis, men klarer ikke? Nei, jeg stopper når jeg vil 5. Hva tror du er årsak til at du gjør dette istedenfor å kommunisere? Jeg er vant med at mine følelser ikke teller, blir latterliggjort eller er plagsomme for andre. 6. Hva kan en eventuelt partner gjøre for å hjelpe deg å bryte mønsteret? Jeg kommuniserer hvis det er rom for det, men jeg tror ikke at alle som klager på silent treatment er klar over hvor dominerende de virker på andre. Når man da er vokst opp med at ens egne følelser ikke er viktige så blir stillhet det man går for. Bare tilføy om det er noe annet du vil belyse. Tenker at da det er SÅ mange som driver med dette, må det være noen her ikke som gjør det og ønsker derfor sårt å komme i dialog med dere for å forstå min partner, og muligens bryte mønsteret. Anonymkode: 97059...758 Anonymkode: bb888...d76 2 4
lisekr Skrevet 28. juli 2023 #16 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han burde selvsagt gjøre det slutt. Ingen skal behøve å godta slik behandling. Og du burde skaffe deg hjelp. Anonymkode: 2adbf...8ed Ja, og utifra det er det dermed sagt at han MÅ slå opp? Jeg vil gjerne også si at det er sjeldent jeg tar i på silent treatment-metoden, men i og med trøblete barndom går det over i silent treatment når jeg virkelig har fått nok. Alle forhold kommer ikke rosenrødt - noen driver med ST, noen kjefter, og noen er kanskje både utro og ekkel. Kjæresten godtar faktisk denne «behandlingen», da han er godt inneforstått med tankemåten min og vi har snakket mye om dette. Likevel vet jeg at det finnes bedre løsninger enn ST, men alt kan læres. 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #17 Skrevet 28. juli 2023 lisekr skrev (3 minutter siden): Ja, og utifra det er det dermed sagt at han MÅ slå opp? Jeg vil gjerne også si at det er sjeldent jeg tar i på silent treatment-metoden, men i og med trøblete barndom går det over i silent treatment når jeg virkelig har fått nok. Alle forhold kommer ikke rosenrødt - noen driver med ST, noen kjefter, og noen er kanskje både utro og ekkel. Kjæresten godtar faktisk denne «behandlingen», da han er godt inneforstått med tankemåten min og vi har snakket mye om dette. Likevel vet jeg at det finnes bedre løsninger enn ST, men alt kan læres. Ikke TS her.. men #14. Når dere har snakket om dette, så mener jeg at du ikke er 100% st. Da hadde han og du nemlig ikke snakket om det. Da hadde han/ du møtt samtaler om dette også med st. Han er inneforstått med når du blir st, og årsaken til det. Jeg har også vært st mot eks, da jeg i perioder har gitt opp å snakke med ham. Så når jeg har vært sur, så har jeg av og til unnlatt å snakke om vær og vind og folk i bygda. Men det er grenser for hvor lenge jeg orker det. Så jeg har lagt lokk på det og gitt opp. Han vet det, og holder ut at jeg er sur en stund, til jeg ikke orker dårlig stemning mer. Han vil ikke snakke om hvorfor han er st. Men jeg ser jo på familien. Foreldre, søsken, tanter.. Blank fasade, mye greier under. Anonymkode: 3895e...df1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #18 Skrevet 28. juli 2023 Hei dere, TS her. For å oppklare hva silent treatment er for meg; Partner vil ved uenigheter/diskusjoner (som h*n ikke takler bra), trekke seg tilbake, være stille, ikke se på en, ikke røre en, avslå alle forslag man har i påfølgende dager, som feks: «Skulle vi dratt på kino?» Svar kort og konsist: Nei «Lyst på pizza til middag i dag?» Svar kort og konsist: Nei/Ikke lyst på det etc. Legger seg, snur seg rundt. Kan kanskje si natta i det han snur seg, mot å ellers alltid ta et kyss og si «elsker deg». Være kald både fysisk og psykisk. En så liten sak som snap; ikke snappe meg på flere dager. Ikke ringe. Ikke melde gjennom arbeidsdagen. Ikke sende morsomme videoer på Instagram. Ikke at de tingene er viktige - men man merker en merkbar endring. Dette kan vare i alt fra minimum 3 dager til 7 dager ca. Varierer selvsagt. Man fryses ut. Om det var en venn, hadde man reist til hvert sitt og det ville ikke gjort så vondt. Derimot med en partner, gjøres dette direkte og intensjonelt med en i samme hjem/liv. Håper det ga avklaring. Anonymkode: 97059...758 8 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #19 Skrevet 28. juli 2023 Hatt en samboer og en teamleder som benyttet seg av dette ukentlig. Umulig å løse, for de forstår det antageligvis ikke selv hva de gjør. Tok dessverre altfor mange år før jeg skjønte det, og ikke minst så meg selv utenfra. Så fort disse personene forsvant ut av livet mitt, forsvant alle problemer også. Når det gjaldt teamleder var det mange som sluttet pga hen. Anonymkode: 47b22...bef 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #20 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei dere, TS her. For å oppklare hva silent treatment er for meg; Partner vil ved uenigheter/diskusjoner (som h*n ikke takler bra), trekke seg tilbake, være stille, ikke se på en, ikke røre en, avslå alle forslag man har i påfølgende dager, som feks: «Skulle vi dratt på kino?» Svar kort og konsist: Nei «Lyst på pizza til middag i dag?» Svar kort og konsist: Nei/Ikke lyst på det etc. Legger seg, snur seg rundt. Kan kanskje si natta i det han snur seg, mot å ellers alltid ta et kyss og si «elsker deg». Være kald både fysisk og psykisk. En så liten sak som snap; ikke snappe meg på flere dager. Ikke ringe. Ikke melde gjennom arbeidsdagen. Ikke sende morsomme videoer på Instagram. Ikke at de tingene er viktige - men man merker en merkbar endring. Dette kan vare i alt fra minimum 3 dager til 7 dager ca. Varierer selvsagt. Man fryses ut. Om det var en venn, hadde man reist til hvert sitt og det ville ikke gjort så vondt. Derimot med en partner, gjøres dette direkte og intensjonelt med en i samme hjem/liv. Håper det ga avklaring. Anonymkode: 97059...758 Virker veldig destruktivt og umodent. Saboterer hen deg også? Er det mye svevende svar som, vet ikke, husker ikke, kanskje? Vanskelig å planlegge, utsetter/trenerer ting dere planlegger? Alltid sen? Anonymkode: 47b22...bef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå