Gå til innhold

Bilferie i USA. Amerikaspesialisten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi vurderer bilferie i USA neste sommer og ser at Amerikaspesialisten blant annet lager slike pakkereiser. Er det noen her som har erfaring med de eller andre tilbydere vi bør sjekke ut? Hva bør vi tenke på når vi planlegger en slik reise?

Anonymkode: 1bed3...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke helt hvorfor dere vil ha pakkereise? Vi leide bil og kjørte rundt selv, det går fint det. Med mindre det er viktig for dere å slippe styr med booking/planlegging, ville jeg heller ordnet selv, mye billigere. Og spar masse penger, USA var dyyyrt i fjor, og er enda dyrere nå.

Dere bør bestille overnatting på forhånd, vi reiste ifjor sommer og bestilte overnatting i april. Noen steder (Yosemite feks) var det allerede sent å bestille og lite å velge i. Unngå å ha leiebil i store byer. Vi var 4 dager i San Francisco før vi leide bil og kjørte rundt. L.A. er veldig hektisk å kjøre i, ville prøvd å unngå mye kjøring der (9 filer i én retning kan være litt mye når du skal av på nr 3 ytterst...)

Hvor i USA vil dere? Kan anbefale en reiserute i California for eksempel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tar gjerne imot tips. Vi vurderer pakkereise for å slippe mye styr men vurderer også å legge opp selv. Ganske åpne for forslag men det er i California vi har tenkt på. Så kom gjerne med din anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sjekket dem da vi skulle ha en kombinere cruise- og USA-ferie. Kostet i hvert fall 10 000 mer enn å fikse selv. De skal selvfølgelig tjene penger de også, men 10 000 i «bestillingsgebyr» var det ikke verdt. Endte opp med å bestille alt selv, var ikke noe problem. Slapp også en mellomlanding, men det var nok mest fordi direkterutene ikke var lagt ut enda da jeg kontaktet dem. Hvis de dekkes av pakkereiseloven er det muligens en ekstra sikkerhet der.

Anonymkode: 66515...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår heller ikke hvorfor dere vil ha pakkereise. 🤷‍♀️ 

Book en leiebil og kjør, verre er det ikke. Det er greit å forhåndsbestille hotellrom på steder hvor dere tenker å bli noen dager, men la noen overnattinger på strekningen stå åpne slik at dere kan ta ting litt på sparket og stoppe der dere syntes det er fint eller bli en dag ekstra et sted. Dere finner alltids et sted å tilbringe en natt langs veien. 

Å kjøre i L.A. er ikke noe problem når man blir vant til det. Bilkulturen er en helt annen der og dersom du gjør tegn til at du ønsker å skifte fil så pleier bilene å vike slik at du får skiftet felt. Du er uansett avhengig av å ha bil der.

San Francisco er en langt mer krevende by å kjøre bil i. Mye bratte bakker og trikker, så her ville jeg ha booket et sentralt hotell og latt bilen stå. 🫣

Anonymkode: 994ac...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kom gjerne med flere tips, jeg er veldig åpen for å fikse ting selv om det ikke er altfor krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har akkurat kommet hjem etter å ha kjørt Route-66 fra LA til Chicago, via Vegas. 

Det var null problem å legge opp turen selv, satte oss inn i reiseforslag fra turoperatører - og planla ruten før vi startet å booke fly, bil og overnatting. Vi har spart masse penger på dette, iallfall 10K pr person.

Anonymkode: 44b8c...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.7.2023 den 22.40):

Tar gjerne imot tips. Vi vurderer pakkereise for å slippe mye styr men vurderer også å legge opp selv. Ganske åpne for forslag men det er i California vi har tenkt på. Så kom gjerne med din anbefaling.

Kan anbefale reiseruta San Francisco-Sonoma-Yosemite-Monterey-Pacific coast highway-Santa Barbara. 

Sonoma og Yosemite er en omvei, men vi ville gjerne få med oss dette 😊 Vi hadde 4 dager i SF, 2 i Sonoma, 2 i Yosemite, 1 dag i Monterey (vi syns ikke det var såå fint der, men greit som pitstop) og 2 dager i Santa Barbara +reisedagene såklart. Ikke så store avstander med denne ruta, utenom Pacific Coast Highway var det 2-4 timer kjøring pr dag mener jeg. En kjøretur fra SF til Santa Cruz og Half Moon Bay er også verdt å få med seg, vi tok det som en dagstur med en cabriolet som vi leide på flyplassen.

Santa Barbara er California som du ser på tv! Fin badeby, men vær obs på at det er nokså kaldt å bade nord for LA, litt som i Norge. Jeg har hotellanbefalinger hvis du vil ha 😊

Vi droppet LA og San Diego til fordel for Grand Canyon, men vurderte spesielt sistnevnte da det er en by med mye å se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.7.2023 den 19.59):

Kom gjerne med flere tips, jeg er veldig åpen for å fikse ting selv om det ikke er altfor krevende.

Er ikke så krevende å planlegge selv egentlig, vi var midt oppi bryllupsplanlegging og brukte lite tid. 

1) bestem reiserute og ca tid

2) bestill fly og leiebil, det er billigere om man bestiller tidlig. Vi bestilte bilen 3 mnd før og tapte litt penger på det. 

3) bestill hotell/overnatting hvis dere skal reise i høysesongen. Vi bodde på hotell, camping, Airbnb. Bestill først de store byene og Yosemite. Vi bestilte på hotels.com og fikk tjent opp 2 bonusnetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...