Gå til innhold

Hvilke argumenter kan brukes mot de som påfører en flyskam?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gode tips til statistikk man kan vise til? Eller gode argumenter? Har en kollega som ofte kommer med stikk mot de som reiser med fly (t.o.m kun én gang i året). Hun selv reiser kun på norgesferie med hundene sine. 

Anonymkode: 3bd5f...aea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare svar "ja, ok", og ikke noe mer. Du trenger ikke bruke mer energi enn det. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bør man argumentere? Jeg flyr og har ikke skam for den grunn. Har ingen behov for å rettferdiggjøre flying da jeg ikke skammer meg for å reise med fly.

Anonymkode: 4d7b2...c85

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er dråpe i havet sammenlignet med industrien/selskaper bruker. Ingen burde påføre andre miljøskam med mindre man lever 100% selvberget og aldri kjøper noe i butikken.

Anonymkode: adaec...d6a

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får bare si at så ego er du faktisk. Ikke alle evner å ta hensyn til kommende generasjoner. 

Anonymkode: 35f85...a2b

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Hadde noen sagt det til meg ville jeg bare sett på de og sagt hver sin lyst. Flyskam er noe jeg aldri kommer til å føle. Jeg er ei som liker å fly, gjerne minst en gang i uka.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen argumenter mot. Det er dårlig for kloden å fly.

Anonymkode: 86893...f26

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Gode tips til statistikk man kan vise til? Eller gode argumenter? Har en kollega som ofte kommer med stikk mot de som reiser med fly (t.o.m kun én gang i året). Hun selv reiser kun på norgesferie med hundene sine. 

Hvis personen fyrer med ved kan du fortelle at dette er minst like ille.

Anonymkode: ada03...bea

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å kjøpe store mengder klær? Er ikke det ganske ille? Denne kollegaen gjør det, samt kjører en eldre bil. 

AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (24 minutter siden):

Bare svar "ja, ok", og ikke noe mer. Du trenger ikke bruke mer energi enn det. 

Enig, men greia er at denne bedrevitende holdningen til denne kollegaen har begynt å irritere meg så skulle gjerne slått noe tilbake en gang for alle. Føler at jeg må skjule at jeg har reist med fly i sommer for å slippe å bli sett ned på. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare be dem holde kjeft. 

Anonymkode: ce941...2c5

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du får bare si at så ego er du faktisk. Ikke alle evner å ta hensyn til kommende generasjoner. 

Anonymkode: 35f85...a2b

Selv pleier jeg å si at "jeg har i alle fall ikke fått barn".

Det er jo det verste man kan gjøre mot miljøet. 

Funker særdeles godt på slike som deg. 

Anonymkode: 2905c...022

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis personen fyrer med ved kan du fortelle at dette er minst like ille.

Anonymkode: ada03...bea

Hvordan fungerer det argumentet egentlig? Fly bruker drivstoff som er hentet fra bakken og har vært ute av kretsløpet i milliarder av år og tilfører ny karbon til atmosfæren. Ved er en del av vårt nåværende kretsløp og ny vegetasjon vokser opp der treet ble felt og er karbonnøytralt.

Fly er et luksusgode, varme i hjemmet er noe vi må ha for å overleve

Anonymkode: 86893...f26

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge politikerne flyr i privatfly hver eneste dag rundt kloden så trenger du ikke å føle det minste skam for en reise i ny og ne. 
Får være grenser for hvor hyklersk man skal være! 

Anonymkode: 09a79...07b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå flyr ikke jeg så mye 2g t/r hittil i år. Men jeg flyr med god samvittighet.

Skrevet (endret)

Næh, man må bare ignorere det. Hvis det dukker opp en ekte diskusjon om emnet, pleier jeg å si at bl.a ettersom jeg ikke har valgt selv å bli født inn på denne kloden, og ikke har hatt medbestemmelsesrett når det gjelder å definere hvordan kloden skal behandles, ser jeg på det som min rett å få leve livet akkurat som jeg vil. Jeg aksepterer ikke at andre skal få definere for meg hva som er god og dårlig moral. Jeg er heller ikke enig i at planeten trenger å fortsatt eksistere i den formen som den for øyeblikket eksisterer i. Jeg er heller ikke opptatt av at mennesket som art skal overleve. Helt greit for meg om vi utrydder oss selv.

Endret av Jacuzzi
Skrevet

Vi tar alle valg som er mindre heldige for miljøet, mer eller mindre bevisst og med varierende grad av nødvendighet. Å kritisere andre for deres valg  ender fort med å kaste stein i glasshus og noe man stort sett bør la være. Men samtidig kan man ikke argumentere seg bort fra et dårlig  og unødvendig miljøvalg - det ER skadelig for miljøet å fly, helt uavhengig av hvor mye klær andre kjøper, og man har ikke vondt av å være klar over det og kanskje til og med kjenne litt på den dårlige miljøsamvittigheten. Ta de valgene du gjør, men stå for dem uten å ty til whataboutism eller konstruert argumentasjon.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare ignorerer dem 🤷

Anonymkode: e01f7...c60

• Liker 2
Skrevet

Det er umulig å argumentere mot at flytrafikken er skadelig for miljøet. Men det er jo mulig du sparer inn utslippene på andre områder. Du kan alltids prøve en klimakalkulator, f.eks. denne: https://fil.nrk.no/contentfile/web/files/nrk.no/viten/klimakalkulator/klimakalkulator.html

Jeg vet ikke hvor presis den er, men jeg fikk iallfall litt mindre dårlig samvittighet da jeg endte på 6,32 tonn, altså noe under verdensgjennomsnittet (og langt under gjennomsnittet i Norge).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pawn Hearts skrev (6 minutter siden):

Det er umulig å argumentere mot at flytrafikken er skadelig for miljøet. Men det er jo mulig du sparer inn utslippene på andre områder. Du kan alltids prøve en klimakalkulator, f.eks. denne: https://fil.nrk.no/contentfile/web/files/nrk.no/viten/klimakalkulator/klimakalkulator.html

Jeg vet ikke hvor presis den er, men jeg fikk iallfall litt mindre dårlig samvittighet da jeg endte på 6,32 tonn, altså noe under verdensgjennomsnittet (og langt under gjennomsnittet i Norge).

Den ble for dum.

Bare ved å justere familiens inntekt fra 80 000+, til 10 000, så falt vårt footprint automatisk med de 6 000 du bruker på et år. Uten at man justerte noe på hva man bruker pengene på. 

Anonymkode: 2905c...022

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...