Gå til innhold

Vaskemaskin - hjelp?!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å ta sånn renseprogram på vaskemaskinen, men det er lenge siden sist jeg gjorde det, fordi strømmen er blitt dyr. Siden det er lenge siden sist, så husker jeg ikke hvordan jeg gjorde det. Jeg tok i går å kjørte renseprogram med en sånn Omo pose, på 95 grader. Da det var ferdig så åpnet jeg døren og kjente en ubehagelig lukt inni trommelen. Jeg tenkte det går seg til, men i ettertid hver gang jeg går forbi vaskerommet så kjenner jeg den lukta. 

Kjøpte i dag en sånn pose med sitronsyre, som jeg har brukt å ta etter renseprogram, etter en tips fra en dame som jobber i Miele. Så jeg tok sitronsyre i skuffen og kjørte 60 grader program. Når den var ferdig så åpnet jeg døren og så at det var masse hvite partikler på innsiden av døren. Så jeg kjørte enda et 60 grader program uten noe som helst. Igjen så er det hvite partikler på døren og på gummien der døren lukkes.

Hva kan det være? Jeg tipper sitronsyre rester for dette har ikke vært der før jeg tok i denne sitronsyren. Hvordan få det bort? Hvis jeg setter på en vask så vil det sette seg på klærne? Har noen råd hva gjøre?

Anonymkode: 35e2d...29a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitronsyre løser seg VELDIG lett opp i vann så vet ikke helt jeg

AnonymBruker
Skrevet

Noen flere? 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Hva med å kjøre en 95 vask med noe tøy du ikke er redd for. Kanskje det setter seg på klærne og forsvinner på den måten?!

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri renset en vaskemaskin, bare kjører en 95 graders vask i ny og ne. Jeg ville tatt kontakt med produsenten og spurt.

Anonymkode: 7b88b...8dc

AnonymBruker
Skrevet

Hva står det i maskinens bruksanvisning da? Har aldri hørt at man må rense vaskemaskiner. 

Anonymkode: a8dfd...7ad

AnonymBruker
Skrevet

Har du tømt og renset lo-filteret. Der kan det ligge mye gøy som avgir lukt i maskinen

Anonymkode: 59442...07d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hva står det i maskinens bruksanvisning da? Har aldri hørt at man må rense vaskemaskiner. 

Anonymkode: a8dfd...7ad

Det er et mersalgstriks som er begynt å komme på nyere maskiner. På min maskin er det slik at når det har gått et visst antall vask, så blinker det en rød trommel med et symbol over som veldig lett kan forveksles med en advarsel/feilkode slik at folk skal få noia for at det er noe galt med maskinen. Når man da henvender seg til utsalgsstedet så vil de foreslå en dyr rensesåpe.

Ellers tenker jeg som andre her, man må se i bruksanvisningen. Det er bare å google merke og modell. Om man ikke vet eksakt modellnummer så gjør et bildesøk, finn riktig maskin og trykk inn så står gjerne modellnummeret der.

Kanskje det er lurt å kjøre en ekstra runde med rens.

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har aldri renset en vaskemaskin, bare kjører en 95 graders vask i ny og ne. Jeg ville tatt kontakt med produsenten og spurt.

Renseprogrammet kjører trommelen litt mer kontinuerlig og raskere enn vanlig, og snur ofte retning for å lage mest mulig sirkulasjon i vannet så jeg tror den gjør en bedre jobb enn vanlig vask.

Jeg vasker alltid alt på 60C, så har aldri merket at det bygger seg opp noe vond lukt.

Anonymkode: bba4d...9f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ringt men de vet ikke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er et mersalgstriks som er begynt å komme på nyere maskiner. På min maskin er det slik at når det har gått et visst antall vask, så blinker det en rød trommel med et symbol over som veldig lett kan forveksles med en advarsel/feilkode slik at folk skal få noia for at det er noe galt med maskinen. Når man da henvender seg til utsalgsstedet så vil de foreslå en dyr rensesåpe.

Ellers tenker jeg som andre her, man må se i bruksanvisningen. Det er bare å google merke og modell. Om man ikke vet eksakt modellnummer så gjør et bildesøk, finn riktig maskin og trykk inn så står gjerne modellnummeret der.

Renseprogrammet kjører trommelen litt mer kontinuerlig og raskere enn vanlig, og snur ofte retning for å lage mest mulig sirkulasjon i vannet så jeg tror den gjør en bedre jobb enn vanlig vask.

Jeg vasker alltid alt på 60C, så har aldri merket at det bygger seg opp noe vond lukt.

Det har aldri vært noe lukt i min vaskemaskin, lukta kom etter at jeg kjørte renseprogram på den.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har lest bruksanvisningen men jeg vet ikke hvordan jeg blir kvitt hvite restpartikler som kom etter at jeg tok i sitronsyre.

AnonymBruker
Skrevet

Har det samme problemet her. Jeg har aldri hatt problem med lukt i maskinen, men tenkte likevel det var lurt å kjøre en runde med OMO rensemiddel på 95 grader. Etterpå luktet det skikkelig vondt av maskinen og også av tøyet de første gangene. Det har blitt bedre nå og tøyet lukter mye mindre etter at det har tørket, men kommer nok til å kaste rensemiddelet og forsøke en annen metode for rens neste gang.

Anonymkode: dedb4...f32

Skrevet

Jeg sier også at det ikke er nødvendig, jeg får ikke vond lukt når jeg vasker 90 graders vask innimellom. Jeg tar alltid kluter og kjøkken håndduker på 90 grader. 60 grader skal også være nok for at det ikke blir vond lukt.

Men nå som du har problemer med hvite prikker, prøv å vaske av kanten og innsiden av døra, og ta en vask med en dl eddik? Den blanke typen, ikke eplesidereddik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...