AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #1 Skrevet 28. juli 2023 Noen som har erfaring med hjertesvikt, enten som medisinsk personell eller pasient/pårørende? Typiske symptomer, og i hvilken rekkefølge de oppstod? Hvor lang tid du/vedkommende gikk rundt med symptomer før du/vedkommende fikk hjelp? Hvilke tiltak ble gjort? Er du/vedkommende bedre? Jeg spør da jeg begynte å oppleve hjerteflimmer for mer enn to år siden, som kom og gikk. Disse opplever jeg sjeldent lengre, og på EKG ble det ikke oppdaget noe bekymringsverdig. I den siste tiden har jeg derimot ofte stikkende smerter i brystet, alltid på venstre side. Jeg har i lang tid vært veldig sliten, og er aldri uthvilt. Min pappa døde av hjertestans før fylte 40, så det er mulig en arvelig komponent her. Jeg har ellers en sunn livsstil (normalvektig, røyker ikke, drikker lite, spiser sunt). -Kvinne, 30-årene- Anonymkode: 27b0c...f42
isw Skrevet 28. juli 2023 #2 Skrevet 28. juli 2023 (endret) Hjertesvikt utarter seg litt ulikt - og ofte er det komplikasjonene til hjertesvikten man merker best. Et friskt hjerte pumper ut >50% av blodet pr slag (ejeksjonsfraksjon). At man har hjertesvikt betyr enten at hjertet har blitt «slapt» og pumper mindre, eller at det har blitt «stivt» og fyller seg dårlig mellom hvert slag. Førstnevnte kommer ofte av gamle hjerteinfarkt, for høy puls over tid (uker og måneder og år) (f.eks ved atrieflimmer/hjerteflimmer) eller infeksjoner i hjertet. Sistnevnte skyldes som regel høyt blodtrykk over lang tid. Hvis det er venstre hjertehalvdel som svikter, hoper blodet seg opp i lungekreftsløpet og gir tungpust, spesielt ved anstrengelse, evt vann i lungene, surkling, osv. Hvis det er høyre halvdel som svikter, hoper blodet seg opp i venene i kroppen. Da får man ofte ødemer og synlige halsvener. Hvis du har atrieflimmer er det viktig at denne er velregulert, dvs. at pulsen i hvile er rundt 80. At pulsen går uhemmet fort gir en volumbelastning på hjertet og er en vanlig årsak til hjertesvikt (ref over) Endret 28. juli 2023 av isw 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #3 Skrevet 28. juli 2023 isw skrev (1 time siden): Hjertesvikt utarter seg litt ulikt - og ofte er det komplikasjonene til hjertesvikten man merker best. Et friskt hjerte pumper ut >50% av blodet pr slag (ejeksjonsfraksjon). At man har hjertesvikt betyr enten at hjertet har blitt «slapt» og pumper mindre, eller at det har blitt «stivt» og fyller seg dårlig mellom hvert slag. Førstnevnte kommer ofte av gamle hjerteinfarkt, for høy puls over tid (uker og måneder og år) (f.eks ved atrieflimmer/hjerteflimmer) eller infeksjoner i hjertet. Sistnevnte skyldes som regel høyt blodtrykk over lang tid. Hvis det er venstre hjertehalvdel som svikter, hoper blodet seg opp i lungekreftsløpet og gir tungpust, spesielt ved anstrengelse, evt vann i lungene, surkling, osv. Hvis det er høyre halvdel som svikter, hoper blodet seg opp i venene i kroppen. Da får man ofte ødemer og synlige halsvener. Hvis du har atrieflimmer er det viktig at denne er velregulert, dvs. at pulsen i hvile er rundt 80. At pulsen går uhemmet fort gir en volumbelastning på hjertet og er en vanlig årsak til hjertesvikt (ref over) Takk for svar. Er du sykepleier? Jeg har merket noe tungpusthet. Ikke noe væskeansamling eller ødem. Men leste på nett at dette kan komme senere? Vet du noe om mulige årsaker til hjerteflimmer? Jeg trodde gjerne det var grunnet covid, men testet aldri positivt på covid så tviler på jeg har hatt det i det hele tatt. Trådstarter Anonymkode: 27b0c...f42
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #4 Skrevet 28. juli 2023 Bestill time hos fastlege for samtale og utredning Anonymkode: 6ab95...e9e 1 3
isw Skrevet 28. juli 2023 #5 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for svar. Er du sykepleier? Jeg har merket noe tungpusthet. Ikke noe væskeansamling eller ødem. Men leste på nett at dette kan komme senere? Vet du noe om mulige årsaker til hjerteflimmer? Jeg trodde gjerne det var grunnet covid, men testet aldri positivt på covid så tviler på jeg har hatt det i det hele tatt. Trådstarter Anonymkode: 27b0c...f42 Jeg er ikke sykepleier men jeg kan en del om hjerter. Når du skriver «hjerteflimmer» - snakker du da på folkemunne som i rask puls og hjertebank i perioder, eller har du fått verifisert en arytmi som heter atrieflimmer hos lege? 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #6 Skrevet 28. juli 2023 Det er meget sjeldent man får hjertesykdom slik du beskriver allerede i 30 årene. Ihvertfall ikke som kvinne, normalvektig, ikke røyker osv. Kjenner derimot til et par tilfeller av dette etter pandemien brøt ut. En kollega på 36 år har måttet gå på sterke hjertemedisiner i over 2 år. En annen kollega døde av hjertestans i mens hun sov, 32 år gammel og kjenner til flere tilfeller av blodpropper rundt om i kroppen, men det har gått bra og de er helt friske nå. Alle tilfellene skjedde mellom 2021-2022, så mange tenker Coronavaksinen, siden en svært sjelden bivirkning av den er blodpropp/hjertesykdom. Men selve sykdommen kan også føre til blodpropp i sjeldne tilfeller, så man kan aldri vite hva som er hva. De fleste foretrekker nok å skylde på selve sykdommen, fordi dersom det kunne bevises at det var vaksinen ville det blitt utrolig dyrt med tanke på erstatninger. Jeg tror aldri man vil finne ut helt sikkert hva som er hva, men velger å tro symptomene på hjertesykdom stabiliserer seg med årene og at hjerte vil fungere som før igjen. At det ikke er skader på hjertet for livet♥️ Anonymkode: 03e61...04d 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #7 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bestill time hos fastlege for samtale og utredning Anonymkode: 6ab95...e9e Legetime er allerede bestilt-igjen. TS Anonymkode: 27b0c...f42
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #8 Skrevet 28. juli 2023 isw skrev (2 timer siden): Jeg er ikke sykepleier men jeg kan en del om hjerter. Når du skriver «hjerteflimmer» - snakker du da på folkemunne som i rask puls og hjertebank i perioder, eller har du fått verifisert en arytmi som heter atrieflimmer hos lege? Hos legen ble det tatt EKG da jeg var der for en stund tilbake. Ellers mente legen at det kun var snakk om uskyldige ekstrasystoler, altså ekstra hjerteslag der hjertet hoppet over ett slag. Etter timen leste jeg meg opp på dette, og er ikke enig i at det var riktig konklusjon. I mitt tilfelle så kan/kunne hjertet plutselig begynne å galoppere, og dette kunne vare i opptil en time i strekk. Tok pulsen en gang og den var oppe i 180 selv om jeg satt helt stille. Andre ganger banker hjertet veldig uregelmessig, med ekstraslag, galopperende slag, vanlig, ekstra, osv. Jeg tok jo koronavaksinen i denne perioden, men dette begynte før første vaksine ble satt så er nok ingen sammenheng. Trådstarter. Anonymkode: 27b0c...f42
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #9 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er meget sjeldent man får hjertesykdom slik du beskriver allerede i 30 årene. Ihvertfall ikke som kvinne, normalvektig, ikke røyker osv. Kjenner derimot til et par tilfeller av dette etter pandemien brøt ut. En kollega på 36 år har måttet gå på sterke hjertemedisiner i over 2 år. En annen kollega døde av hjertestans i mens hun sov, 32 år gammel og kjenner til flere tilfeller av blodpropper rundt om i kroppen, men det har gått bra og de er helt friske nå. Alle tilfellene skjedde mellom 2021-2022, så mange tenker Coronavaksinen, siden en svært sjelden bivirkning av den er blodpropp/hjertesykdom. Men selve sykdommen kan også føre til blodpropp i sjeldne tilfeller, så man kan aldri vite hva som er hva. De fleste foretrekker nok å skylde på selve sykdommen, fordi dersom det kunne bevises at det var vaksinen ville det blitt utrolig dyrt med tanke på erstatninger. Jeg tror aldri man vil finne ut helt sikkert hva som er hva, men velger å tro symptomene på hjertesykdom stabiliserer seg med årene og at hjerte vil fungere som før igjen. At det ikke er skader på hjertet for livet♥️ Anonymkode: 03e61...04d Jeg vet det er sjeldent, men det skjer. Men selv om man ikke nødvendig dør av en hjertesvikt fordi det kommer i ulike grader, så kan det redusere livskvaliteten betraktelig. Jeg har så lite ork til hverdagslivet at mye faller på samboer. Trådstarter Anonymkode: 27b0c...f42 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #10 Skrevet 28. juli 2023 På legetimen ber du om henvisning til spesialist. Anonymkode: fc9be...504 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #11 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På legetimen ber du om henvisning til spesialist. Anonymkode: fc9be...504 Jeg må nok det. Ts Anonymkode: 27b0c...f42
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #12 Skrevet 28. juli 2023 Kvinne i 30 årene her, jeg har hatt hjertesvikt to ganger de siste 10 årene. Jeg har ikke hatt typisk vondt i hjertet , men følt meg ekstremt dårlig på en helt merkelig måte. Så har skjønt begge gangene at det har vært veldig alvorlig, vanskelig å forklare hvordan , men følte at det var noe helt utenom det vanlige. Lå på intensiven i en uke begge gangene , så flyttet over på hjerteavdeling i noen uker.. Anonymkode: cb977...ab2 2
isw Skrevet 28. juli 2023 #13 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hos legen ble det tatt EKG da jeg var der for en stund tilbake. Ellers mente legen at det kun var snakk om uskyldige ekstrasystoler, altså ekstra hjerteslag der hjertet hoppet over ett slag. Etter timen leste jeg meg opp på dette, og er ikke enig i at det var riktig konklusjon. I mitt tilfelle så kan/kunne hjertet plutselig begynne å galoppere, og dette kunne vare i opptil en time i strekk. Tok pulsen en gang og den var oppe i 180 selv om jeg satt helt stille. Andre ganger banker hjertet veldig uregelmessig, med ekstraslag, galopperende slag, vanlig, ekstra, osv. Jeg tok jo koronavaksinen i denne perioden, men dette begynte før første vaksine ble satt så er nok ingen sammenheng. Trådstarter. Anonymkode: 27b0c...f42 Hei igjen. Det er ikke vanlig å ha puls opp til 180 i hvile, med mindre du har et panikkanfall. Men er pulsen din regelmessig eller uregelmessig under disse anfallene? Regelmessig rask puls som gradvis øker og gradvis synker er som regel en normalrytme, bare rask som følge av f.eks angst, eller en atrietakykardi (rask puls som utgår fra et annet sted i hjertets forkamre). Regelmessig rask puls som skrur seg av og på som en bryter (f.eks. at pulsen går fra 60 til 180 i løpet av et hjerteslag) er ofte enklere å behandle med å «brenne bort» kretsen i hjertet som opprettholder rytmeforstyrrelsen. Uregelmessig rask puls er litt verre. Det kan være atrieflimmer, men det kan også være en normalrytme ispedd masse ekstrasystoler. Kun et EKG vil gi svaret. I og med at faren din døde i ung alder av hjertestans, antar jeg du er utredet for elektriske feil i hjertet (QT-tid, etc)? 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #14 Skrevet 28. juli 2023 Sunn, normalvektig, ikke røykende kvinne - du bekymrer deg helt unødig. Symptomer på hjertesvikt er kortpusthet, utmattelse og væskeansamlinger i kroppen. Og medianalder for kvinner med hjertesvikt er 82 år. Fra FHI - I Hjerte- og karegisteret ble det registrert 37 042 pasienter i Norge med hjertesvikt i 2021. Det er under 1% av befolkningen. Og siden menn er overrepresentert her, altså under 0,5% av den kvinnelige befolkningen. Hvor de aller fleste er nærmere 80 år. Mens kreft derimot, det får hele 40% av befolkningen før fylte 80 år. Sannsynligheten for at du har hjertesvikt er mao ekstremt lav. Men undersøk den uregelmessige pulsen din hos en annen lege dersom du ikke stoler på den førstes vurdering. Anonymkode: 26986...025 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #15 Skrevet 28. juli 2023 isw skrev (1 time siden): Hei igjen. Det er ikke vanlig å ha puls opp til 180 i hvile, med mindre du har et panikkanfall. Men er pulsen din regelmessig eller uregelmessig under disse anfallene? Regelmessig rask puls som gradvis øker og gradvis synker er som regel en normalrytme, bare rask som følge av f.eks angst, eller en atrietakykardi (rask puls som utgår fra et annet sted i hjertets forkamre). Regelmessig rask puls som skrur seg av og på som en bryter (f.eks. at pulsen går fra 60 til 180 i løpet av et hjerteslag) er ofte enklere å behandle med å «brenne bort» kretsen i hjertet som opprettholder rytmeforstyrrelsen. Uregelmessig rask puls er litt verre. Det kan være atrieflimmer, men det kan også være en normalrytme ispedd masse ekstrasystoler. Kun et EKG vil gi svaret. I og med at faren din døde i ung alder av hjertestans, antar jeg du er utredet for elektriske feil i hjertet (QT-tid, etc)? Trådstarter her. Pulsen min er uregelmessig når hjertet galopperer avgårde, så det er rimelig ubehagelig. Den gangen det varte i en time, satt jeg i stua og så på tv. Ingen typiske triggere (som store mengder kaffe, eller andre anstrengelser). Jeg har ikke blitt utredet for elektriske feil, nei. Men takk for at du nevner det, jeg skal ta det opp med legen. Anonymkode: 27b0c...f42
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #16 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Sunn, normalvektig, ikke røykende kvinne - du bekymrer deg helt unødig. Symptomer på hjertesvikt er kortpusthet, utmattelse og væskeansamlinger i kroppen. Og medianalder for kvinner med hjertesvikt er 82 år. Fra FHI - I Hjerte- og karegisteret ble det registrert 37 042 pasienter i Norge med hjertesvikt i 2021. Det er under 1% av befolkningen. Og siden menn er overrepresentert her, altså under 0,5% av den kvinnelige befolkningen. Hvor de aller fleste er nærmere 80 år. Mens kreft derimot, det får hele 40% av befolkningen før fylte 80 år. Sannsynligheten for at du har hjertesvikt er mao ekstremt lav. Men undersøk den uregelmessige pulsen din hos en annen lege dersom du ikke stoler på den førstes vurdering. Anonymkode: 26986...025 Jeg er klar over at det er uvanlig med hjertesvikt i ung alder, men med mine symptomer pluss en mulig arvelig genfeil ønsker jeg å unngå å bli en av de 0,5 prosentene ved å være føre var. Trådstarter Anonymkode: 27b0c...f42
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #17 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kvinne i 30 årene her, jeg har hatt hjertesvikt to ganger de siste 10 årene. Jeg har ikke hatt typisk vondt i hjertet , men følt meg ekstremt dårlig på en helt merkelig måte. Så har skjønt begge gangene at det har vært veldig alvorlig, vanskelig å forklare hvordan , men følte at det var noe helt utenom det vanlige. Lå på intensiven i en uke begge gangene , så flyttet over på hjerteavdeling i noen uker.. Anonymkode: cb977...ab2 Så leit å høre. Ble du operert? Hvordan ekstremt dårlig? Svimmel? Kraftløs? Ts Anonymkode: 27b0c...f42
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 29. juli 2023 #18 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det er meget sjeldent man får hjertesykdom slik du beskriver allerede i 30 årene. Ihvertfall ikke som kvinne, normalvektig, ikke røyker osv. Kjenner derimot til et par tilfeller av dette etter pandemien brøt ut. En kollega på 36 år har måttet gå på sterke hjertemedisiner i over 2 år. En annen kollega døde av hjertestans i mens hun sov, 32 år gammel og kjenner til flere tilfeller av blodpropper rundt om i kroppen, men det har gått bra og de er helt friske nå. Alle tilfellene skjedde mellom 2021-2022, så mange tenker Coronavaksinen, siden en svært sjelden bivirkning av den er blodpropp/hjertesykdom. Men selve sykdommen kan også føre til blodpropp i sjeldne tilfeller, så man kan aldri vite hva som er hva. De fleste foretrekker nok å skylde på selve sykdommen, fordi dersom det kunne bevises at det var vaksinen ville det blitt utrolig dyrt med tanke på erstatninger. Jeg tror aldri man vil finne ut helt sikkert hva som er hva, men velger å tro symptomene på hjertesykdom stabiliserer seg med årene og at hjerte vil fungere som før igjen. At det ikke er skader på hjertet for livet♥️ Anonymkode: 03e61...04d Det begynner å komme god forskning på dette nå, her omtales en fra Sveits som er i pre-print, men peer reviewed. Dette er på Moderna. Ikke aktuelt for trådstarter da hn fikk hjerteproblemer før vaksinen, men siden du nevnte det.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #19 Skrevet 29. juli 2023 Vær klar over at vi ikke har lov til å utgi oss for helsepersonell her inne. Anonymkode: 61f50...36d
Mizzy Skrevet 29. juli 2023 #20 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 28.7.2023 den 20.52): Kvinne i 30 årene her, jeg har hatt hjertesvikt to ganger de siste 10 årene. Jeg har ikke hatt typisk vondt i hjertet , men følt meg ekstremt dårlig på en helt merkelig måte. Så har skjønt begge gangene at det har vært veldig alvorlig, vanskelig å forklare hvordan , men følte at det var noe helt utenom det vanlige. Lå på intensiven i en uke begge gangene , så flyttet over på hjerteavdeling i noen uker.. Anonymkode: cb977...ab2 Hjertesvikt er en diagnose du lever med. Ikke noe du «får to ganger» 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå