AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #1 Skrevet 28. juli 2023 Altså, jeg har ingen utdanning, men har jobbet i flere år som vikar både innen helse og noe i butikk og skolesektoren. Jeg har nå vært arbeidsledig i et helt år og jeg holder på å bli gal!! Jeg føler jeg gjør alt og søker på alt, og da mener jeg alt. Jeg ønsker bare en jobb nå. Jeg hører nesten aldri fra jobbene jeg søker på, og det å levere åpne søknader gir ingen resultat. Jeg har gått på jobbsøkerkurs og får høre at søknadene mine er bra, og oppsettet på Cv'en er okay, men jeg får ingen jobb. Jeg har også kontaktet hele nettverket mitt av venner og betjente, men det også uten resultat. Man hører folk si at alle får jobb hvis man vil, men jeg får jo ingen jobb. Enda jeg har så mye erfaring innen helse, så får jeg plutselig ikke noen ny jobb der heller. Kanskje er det mange om benet. Hva gjør jeg her? 😟 Anonymkode: 44647...9b4 2 5
cafflatte Skrevet 28. juli 2023 #2 Skrevet 28. juli 2023 I dag er det vanskelig å få jobb uten utdannelse selv med flere års arbeidserfaring. Når flere personer søker til en stilling så blir som regel de med utdannelse valgt foran de uten. 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #3 Skrevet 28. juli 2023 cafflatte skrev (14 minutter siden): I dag er det vanskelig å få jobb uten utdannelse selv med flere års arbeidserfaring. Når flere personer søker til en stilling så blir som regel de med utdannelse valgt foran de uten. Det er klart, sånn har det blitt. Men sånn utenom å starte med utdanning, er det noen andre råd? Jeg vurderer å faktisk lage en sånn "jobbannonse" som deles på Facebook. Eller er det bare teit? Anonymkode: 44647...9b4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #4 Skrevet 28. juli 2023 Nja, det hadde jeg ikke gjort. Desperasjon lyser dårlig lønn og dårlige vilkår - og det er du for god til! Har du prøvd å søke BPA? Privat helsevesen? PVS (assistent i bhg)? Anonymkode: 6eedc...d6e 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #5 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså, jeg har ingen utdanning, men har jobbet i flere år som vikar både innen helse og noe i butikk og skolesektoren. Jeg har nå vært arbeidsledig i et helt år og jeg holder på å bli gal!! Jeg føler jeg gjør alt og søker på alt, og da mener jeg alt. Jeg ønsker bare en jobb nå. Jeg hører nesten aldri fra jobbene jeg søker på, og det å levere åpne søknader gir ingen resultat. Jeg har gått på jobbsøkerkurs og får høre at søknadene mine er bra, og oppsettet på Cv'en er okay, men jeg får ingen jobb. Jeg har også kontaktet hele nettverket mitt av venner og betjente, men det også uten resultat. Man hører folk si at alle får jobb hvis man vil, men jeg får jo ingen jobb. Enda jeg har så mye erfaring innen helse, så får jeg plutselig ikke noen ny jobb der heller. Kanskje er det mange om benet. Hva gjør jeg her? 😟 Anonymkode: 44647...9b4 Bygger du på med kurs som du tar da, som du nevner i CV´n? Hjelper jo ikke å søke og søke og søke med samme CV uten å gjøre en døyt for å utvikle den. Får ikke helt fatt i akkurat hva du har jobbet som, men om det er feks som assistent på SFO, så kunne du søkt feks; kurs i Utviklings- og reguleringsstøtte i konfliktsituasjoner. Kurs i reguleringsutfordringer. eller noen av disse; https://kurs.nhi.no/medhjelper Jeg tok en ny utdanning som voksen, men slutter jo ikke å ta kurs innimellom for å utvikle kunnskap i en retning som jeg synes er interessant. Sitter nå å tar web kurs i webdesign feks. Du må jo bygge på og utvikle kunnskapen din når ting står stille. Anonymkode: d8831...c5a 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #6 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bygger du på med kurs som du tar da, som du nevner i CV´n? Hjelper jo ikke å søke og søke og søke med samme CV uten å gjøre en døyt for å utvikle den. Får ikke helt fatt i akkurat hva du har jobbet som, men om det er feks som assistent på SFO, så kunne du søkt feks; kurs i Utviklings- og reguleringsstøtte i konfliktsituasjoner. Kurs i reguleringsutfordringer. eller noen av disse; https://kurs.nhi.no/medhjelper Jeg tok en ny utdanning som voksen, men slutter jo ikke å ta kurs innimellom for å utvikle kunnskap i en retning som jeg synes er interessant. Sitter nå å tar web kurs i webdesign feks. Du må jo bygge på og utvikle kunnskapen din når ting står stille. Anonymkode: d8831...c5a Tusen hjertelig takk for dette tipset, helt supert! Anonymkode: 44647...9b4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #7 Skrevet 28. juli 2023 Prøv bemanningsbyråer. Uansett så synes jeg det er rart, for helsevesenet skriker jo etter folk. Hva med og sende en mail til avdelingslederen til det stedet du ønsker å jobbe? Har et familiemedlem som gjorde det. Hun sendte mail, og spurte om de trengte folk. Hun fikk flere vakter der. Dette var et bo og velferdssenter for eldre. Anonymkode: 58f81...5dd
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #8 Skrevet 28. juli 2023 I min kommune får man ikke fast jobb innen helse med mindre man har utdanning. Det du får er 2-3 hver helg fast, that’s it, eventuelt ekstra vakter. Grunnen er jo at det skal vere forsvarlig, så dette mener jeg er helt rett. Uansett hvor mye erfaring, så er det noe med den grunnleggende kompetansen. Dersom du ikke ønsker å ta noe utdanning, ville jeg satset på butikkbransjen. Ta noen kurs, noe som omhandler kundeservice/kundebehandling. Anonymkode: 44a06...5e0 3 1
Intervence Skrevet 28. juli 2023 #9 Skrevet 28. juli 2023 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker said: I min kommune får man ikke fast jobb innen helse med mindre man har utdanning. Det du får er 2-3 hver helg fast, that’s it, eventuelt ekstra vakter. Grunnen er jo at det skal vere forsvarlig, så dette mener jeg er helt rett. Uansett hvor mye erfaring, så er det noe med den grunnleggende kompetansen. Dersom du ikke ønsker å ta noe utdanning, ville jeg satset på butikkbransjen. Ta noen kurs, noe som omhandler kundeservice/kundebehandling. Anonymkode: 44a06...5e0 Helt enig i dette her evt. kan du TS også søke på McDonald's eller noe lignende også. Helsevesenet er nok ikke stedet for de som er uten relatert utdannelse eller kurs. Det viktige er å få seg en jobb. Endret 28. juli 2023 av Intervence 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #10 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså, jeg har ingen utdanning, men har jobbet i flere år som vikar både innen helse og noe i butikk og skolesektoren. Jeg har nå vært arbeidsledig i et helt år og jeg holder på å bli gal!! Jeg føler jeg gjør alt og søker på alt, og da mener jeg alt. Jeg ønsker bare en jobb nå. Jeg hører nesten aldri fra jobbene jeg søker på, og det å levere åpne søknader gir ingen resultat. Jeg har gått på jobbsøkerkurs og får høre at søknadene mine er bra, og oppsettet på Cv'en er okay, men jeg får ingen jobb. Jeg har også kontaktet hele nettverket mitt av venner og betjente, men det også uten resultat. Man hører folk si at alle får jobb hvis man vil, men jeg får jo ingen jobb. Enda jeg har så mye erfaring innen helse, så får jeg plutselig ikke noen ny jobb der heller. Kanskje er det mange om benet. Hva gjør jeg her? 😟 Anonymkode: 44647...9b4 Du kan umulig ha søkt på alt. Sykehjem og lignende skriker jo etter pleiere. Ikke at jeg anbefaler deg å søke der, overhode ikke. Anonymkode: 070bc...988 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #11 Skrevet 28. juli 2023 Altså, min datter på 17 år har ingen problemer med å få seg jobb, så det klarer du om du er villig til å ta alt, hun har jobbet på cafe og jobber nå på bensinstasjon. Kun send åpne søknader. Anonymkode: 4f5c0...70f
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #12 Skrevet 28. juli 2023 aldri hørt at man skal gå arbeidsledig når man har erfaring i helsesektor. Alle de stedene jeg har jobbet er det mange ufaglærte vikarer. (sykehjem, hjemmesykepleie, dag, kveld og natt) Er du sikker på at du har referanser som i det hele tatt liker deg? Mye fravær? (ville vurdert referansene mine, det er ikke kritikk til deg altså) Anonymkode: 0cd6e...d21 4
Miss91 Skrevet 29. juli 2023 #13 Skrevet 29. juli 2023 Prøv hotellbransjen, hvis du er interessert får du jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #14 Skrevet 29. juli 2023 De som er villig til å flytte på seg, har større sjanse til å få jobb. Bemanningsbyråer er kanskje bedre på å selge deg inn enn du selv er? Serveringsbransjen finner ikke nok betjening, leser vi. Det må da finnes muligheter for deg med mindre du har ødelagt kraftig for deg i tidligere jobber. Anonymkode: 1289c...50e
Millinea Skrevet 29. juli 2023 #15 Skrevet 29. juli 2023 Ta en utdannelse? Uansett hvor gammel du er så har du da ihvertfall noe å gjøre mens du venter på jobb 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #16 Skrevet 29. juli 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Altså, jeg har ingen utdanning, men har jobbet i flere år som vikar både innen helse og noe i butikk og skolesektoren. Jeg har nå vært arbeidsledig i et helt år og jeg holder på å bli gal!! Jeg føler jeg gjør alt og søker på alt, og da mener jeg alt. Jeg ønsker bare en jobb nå. Jeg hører nesten aldri fra jobbene jeg søker på, og det å levere åpne søknader gir ingen resultat. Jeg har gått på jobbsøkerkurs og får høre at søknadene mine er bra, og oppsettet på Cv'en er okay, men jeg får ingen jobb. Jeg har også kontaktet hele nettverket mitt av venner og betjente, men det også uten resultat. Man hører folk si at alle får jobb hvis man vil, men jeg får jo ingen jobb. Enda jeg har så mye erfaring innen helse, så får jeg plutselig ikke noen ny jobb der heller. Kanskje er det mange om benet. Hva gjør jeg her? 😟 Anonymkode: 44647...9b4 Du skriver at du har erfaring innen helse, men får du formidlet i CV/søknad hvordan du med din kompetanse kan tilfredsstille kravene i stillingsutlysningen? Tenk markedsføring; du må få formildet at du med din formelle og uformelle kompetanse kan dekke behovet arbeidsgiver har. Så er det jo det åpenbare at du må tilpasse cv og søknad til alle stillinger du søker. Det avsløres ganske fort om man har satt seg inn i hva behovet er og om man har gjort litt research (viser genuin interesse) av arbeidsgiver. Det du i realiteten skal svare på er om du har kompetanse for jobben, hvorfor du søker (motivasjonen din) og om du passer inn i miljøet på arbeidsplassen. Håper det ordner seg og ikke gi opp! Anonymkode: 098f1...fbc
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #17 Skrevet 29. juli 2023 En del av problemet er kanskje at jobbene for ufaglærte står det masse 17-18-19 åringer klare til å gjøre. De koster det mindre å ansette, selv om de må ha litt mer opplæring. Selv om man har erfaring så er det så mange med utdanning i tillegg nå at man nesten alltid blir danket ut. Selv i butikkyrket er det mange med fagbrev innen service el. Jeg ville sjekket ut kortere utdanninger som helsesekretær ol. Lønnsmedarbeidere ser jeg også det ofte annonseres etter. Jeg har 15 års erfaring innen det jeg jobber med, men kun noen kurs som er relevante, ingen grad. Jeg har søkt litt rundt for å sjekke markedet, men jeg kommer ikke på intervju engang på det som virker interessant. I tillegg er lønna for lav. Jeg hadde flaks og snublet over en jobb som har vist seg å være bedre betalt en snittet, men nå må jeg nesten bli her i 20 år til (bortsett fra at hele jobben sikkert forsvinner til AI innen 5-10 år) 😄 Anonymkode: 73469...887 2
Maskinen Skrevet 29. juli 2023 #18 Skrevet 29. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 28.7.2023 den 15.10): Altså, jeg har ingen utdanning, men har jobbet i flere år som vikar både innen helse og noe i butikk og skolesektoren. Jeg har nå vært arbeidsledig i et helt år og jeg holder på å bli gal!! Jeg føler jeg gjør alt og søker på alt, og da mener jeg alt. Jeg ønsker bare en jobb nå. Jeg hører nesten aldri fra jobbene jeg søker på, og det å levere åpne søknader gir ingen resultat. Jeg har gått på jobbsøkerkurs og får høre at søknadene mine er bra, og oppsettet på Cv'en er okay, men jeg får ingen jobb. Jeg har også kontaktet hele nettverket mitt av venner og betjente, men det også uten resultat. Man hører folk si at alle får jobb hvis man vil, men jeg får jo ingen jobb. Enda jeg har så mye erfaring innen helse, så får jeg plutselig ikke noen ny jobb der heller. Kanskje er det mange om benet. Hva gjør jeg her? 😟 Anonymkode: 44647...9b4 Hull i CV? Ingen referanse fra når du jobbet i butikk, skole eller helse? Stort fravær fra dine tidligere arbeidsgivere med referanse? Småbarn? Dårlig søknad? Facebook full av festbilder/lettkledd? om/på intervju: Utadvent? Kast tyggis? drop røykelukten? forbrede deg på intervjuet? involver deg i intervjuet? Og ikke begynn å tenk på jobber med den og den lønnen, du er dessverre på bunnen og må jobbe deg oppover Endret 29. juli 2023 av Maskinen 1 1
origin Skrevet 4. august 2023 #19 Skrevet 4. august 2023 (endret) On 7/28/2023 at 3:10 PM, AnonymBruker said: Altså, jeg har ingen utdanning, men har jobbet i flere år som vikar både innen helse og noe i butikk og skolesektoren. Jeg har nå vært arbeidsledig i et helt år og jeg holder på å bli gal!! Jeg føler jeg gjør alt og søker på alt, og da mener jeg alt. Jeg ønsker bare en jobb nå. Jeg hører nesten aldri fra jobbene jeg søker på, og det å levere åpne søknader gir ingen resultat. Jeg har gått på jobbsøkerkurs og får høre at søknadene mine er bra, og oppsettet på Cv'en er okay, men jeg får ingen jobb. Jeg har også kontaktet hele nettverket mitt av venner og betjente, men det også uten resultat. Man hører folk si at alle får jobb hvis man vil, men jeg får jo ingen jobb. Enda jeg har så mye erfaring innen helse, så får jeg plutselig ikke noen ny jobb der heller. Kanskje er det mange om benet. Hva gjør jeg her? 😟 Anonymkode: 44647...9b4 Hva innen helse har du jobbet med? Tenkt på å ta fagbrev for å få papirer på det? Noe her som kan være interessant? Studievelger nettstudier | NKI de har også fagskolestudier som du kan ta. Har du gjort friviilig arbeid? Endret 4. august 2023 av origin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå