AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #1 Skrevet 28. juli 2023 Er det lov i Norge? Anonymkode: 8a2fe...5bb
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #3 Skrevet 28. juli 2023 Nei, og med god grunn! Det er intet annet enn dyremishandling! Anonymkode: 579c0...9ca 16 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #4 Skrevet 28. juli 2023 Nei, det regnes (heldigvis) som dyremishandling etter norsk lov. Anonymkode: a3719...ec7 9
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #5 Skrevet 28. juli 2023 Nei, det er dyremishandling. Det er umulig å fjerne klørne til en katt uten å amputere tærne. Declawing er amputasjon. Det er det samme som om noen skulle kuttet av fingertuppene dine. Anonymkode: 4b94a...568 8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #6 Skrevet 28. juli 2023 Nei, takk og lov. Anonymkode: d9d72...1ab 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #7 Skrevet 28. juli 2023 Sånn i tilfelle noen skulle få det for seg at dette er et inngrep som høres kjekt ut. https://www.humanesociety.org/resources/why-declawing-bad-your-cat Declawing is the amputation of the last bone of each toe. It would be like cutting off your fingers at the last knuckle. The standard method of declawing is amputating with a scalpel or guillotine clipper. The wounds are closed with stitches or surgical glue, and the feet are bandaged. Another method is laser surgery, in which a small, intense beam of light cuts through tissue by heating and vaporizing it. Both can cause lasting physical problems for your cat. Declawing can cause paw pain, back pain, infection, tissue necrosis (tissue death) and lameness. Removing claws changes the way a cat's foot meets the ground and can cause pain like wearing an uncomfortable pair of shoes. Improperly removed claws can regrow, causing nerve damage and bone spurs. Anonymkode: d9d72...1ab 2
Polyester Skrevet 28. juli 2023 #8 Skrevet 28. juli 2023 Nei. Hvis noen synes det er så slitsomt å ha katt at de vurderer å amputere klørne til katten sin burde de heller få katten omplassert. 4
Million Skrevet 28. juli 2023 #9 Skrevet 28. juli 2023 (endret) Nei. Det er ikke lov. Samme som "debarking" operasjoner ikke er lov på hunder, noe som er helt vanlig i USA (der de utfører declawing av katter også). En oppdretter jeg kjøpte hund av en gang, hadde kjøpt en champion (utstilling) hannhund og importert den til Norge fra USA. Da hunden kom til Norge, oppdaget de at han var operert og fått fjernet evnen til å bjeffe. Dette så ikke hunden ut til å vite, for han bjeffet av full hals likevel, bare at det eneste som kom ut var en hes hvisking. Dette er etter hva jeg skjønte på oppretter en helt vanlig operasjon i USA, særlig blant større valpeoppdrettere som har mange hunder hjemme. For at det skal bli et levelig lydnivå og ikke så voldsomt mye bjeffestøy, opererer de bort hundenes strupehoder. Ikke på hundene de selger, men på hundene de bruker i avlen og har hjemme over tid. Godt vi har lover i Norge som beskytter dyr fra helt unødvendige operasjoner. PS! Tillegg; operasjonen som fjerner evnen til å bjeffe høyt, kalles "debarking". Endret 29. juli 2023 av Million 2
Gjest Linny111 Skrevet 28. juli 2023 #10 Skrevet 28. juli 2023 20 minutter siden, Million said: Nei. Det er ikke lov. Samme som "debarking" operasjoner ikke er lov på hunder, noe som er helt vanlig i USA (der de utfører declawing av katter også). En oppdretter jeg kjøpte hund av en gang, hadde kjøpt en champion (utstilling) hannhund og importert den til Norge fra USA. Da hunden kom til Norge, oppdaget de at han var operert og fått fjernet evnen til å bjeffe. Dette så ikke hunden ut til å vite, for han bjeffet av full hals likevel, bare at det eneste som kom ut var en hes hvisking. Dette er etter hva jeg skjønte på oppretter en helt vanlig operasjon i USA, særlig blant større valpeoppdrettere som har mange hunder hjemme. For at det skal bli et levelig lydnivå og ikke så voldsomt mye bjeffestøy, opererer de bort hundenes strupehoder. Ikke på hundene de selger, men på hundene de bruker i avlen og har hjemme over tid. Godt vi har lover i Norge som beskytter dyr fra helt unødvendige operasjoner. Det er helt sykt hvor mye som er lov i USA. Jeg var med i en amerikansk hundegruppe en liten stund, men ble kasta ut fordi jeg var uenig med så mye. De mente f.eks, at hunden MÅ være i bur i ti timer om dagen når man er på jobb, noe annet er farlig fordi hunden kan skade seg. Jeg fant nylig ut at elektrisk halsbånd er lov og lever i beste velgående her jeg bor (Skottland), og jeg syns det også er helt sykt. Hundetreneren min kastet nylig ut noen fra kurset sitt da de kom med elektrisk halsbånd på hunden, og hun fikk masse kjeft etterpå (alle må skrive under på at man lover å ikke bruke det for å få lov å ta kursene hennes). Nå ble jeg helt OT her, men jeg regner med at TS har fått svar på spørsmålet sitt 😅 All fjerning av kroppsdeler på kjæledyr er ulovlig i Norge med mindre det er medisinsk nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #11 Skrevet 28. juli 2023 Du tar i fra katten et av dens viktigste måter å beskytte seg på, og bevegelse, de skal klatre og bruke kroppen sin ved hjelp av klør. Anonymkode: c6644...e1f 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #12 Skrevet 28. juli 2023 TS her. Takk for svar. Og til opplysning jeg har ikke tenkt å declawe noen katt. Kom i diskusjon med noen som mente at det kunne man gjøre i Norge Anonymkode: 8a2fe...5bb 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #13 Skrevet 28. juli 2023 40 minutter siden, AnonymBruker said: TS her. Takk for svar. Og til opplysning jeg har ikke tenkt å declawe noen katt. Kom i diskusjon med noen som mente at det kunne man gjøre i Norge Anonymkode: 8a2fe...5bb Heldigvis er det ikke bare ulovlig i Norge, men de fleste vestlige land utenom USA... Anonymkode: 51fbc...cf4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #14 Skrevet 28. juli 2023 Må bare minne om at det finnes sykdommer, skader eller medfødte funksjonshemminger hvor declawing kan være hensiktsmessig eller nødvendig. Anonymkode: c5dbb...481
Million Skrevet 28. juli 2023 #15 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må bare minne om at det finnes sykdommer, skader eller medfødte funksjonshemminger hvor declawing kan være hensiktsmessig eller nødvendig. Anonymkode: c5dbb...481 Men er det ikke da som regel bare én tå med klo det gjelder, som er angrepet av sykdom? 1
Gliffy Skrevet 29. juli 2023 #16 Skrevet 29. juli 2023 11 hours ago, Million said: Men er det ikke da som regel bare én tå med klo det gjelder, som er angrepet av sykdom? Regelen er at det er ulovlig å fjerne kroppsdeler på dyr, dersom det ikke er medisinsk nødvendig. Så flere klør kan jo være tillatt, men kun dersom det er nødvendig av medisinske årsaker. All annen amputasjon av kroppsdeler som å kupere haler og ører, amputere klør på katt og lignende er forbudt. Sånn sett har jo dyr bedre rettslig beskyttelse enn barn på akkurat dette punktet, siden vi tillater omskjæring av gutter. Dette ville ikke vært tillat å gjøre på et dyr. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #17 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): TS her. Takk for svar. Og til opplysning jeg har ikke tenkt å declawe noen katt. Kom i diskusjon med noen som mente at det kunne man gjøre i Norge Anonymkode: 8a2fe...5bb Det er jo bare å spørre det store orakelet google. Det står over alt at det ikke er lov. Anonymkode: d9d72...1ab
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #18 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo bare å spørre det store orakelet google. Det står over alt at det ikke er lov. Anonymkode: d9d72...1ab Eller KG, det må vel være lov? Anonymkode: 579c0...9ca 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #19 Skrevet 29. juli 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Det er jo bare å spørre det store orakelet google. Det står over alt at det ikke er lov. Anonymkode: d9d72...1ab Kanskje bare legge ned KG da siden man tross alt har Google? Anonymkode: 8a2fe...5bb
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #20 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje bare legge ned KG da siden man tross alt har Google? Anonymkode: 8a2fe...5bb AnonymBruker skrev (8 timer siden): Eller KG, det må vel være lov? Anonymkode: 579c0...9ca Men jøss traff jeg en liten nerve? 🙈😅 Anonymkode: d9d72...1ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå