Kristine67 Skrevet 28. juli 2023 #1 Skrevet 28. juli 2023 (endret) Jeg er en ung og relativt frisk jente(?) på 25 år som de siste månedene har vært syk nesten hver uke. Det er snakk om tungt hode, slapp, vond hals og en liten feber som varer i 1-2 dager. Jeg spiser vanlig sunn mat og er aktiv når jeg får til det. Jeg har vært hos lege og tatt blodprøver men dette viser ingenting, og det virker som om legen synes jeg overreagerer, men det er vell ikke rart å bli bekymret om en plutselig er syk hver uke uten grunn? Han sjekket også halsen, som var vond den dagen jeg var der, men han kunne ikke se noe bekymringsverdig. Lurer bare på om noen har opplevd noe lignende? Evt har noen råd til å holde seg frisk? Endret 28. juli 2023 av Kristine67
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #2 Skrevet 28. juli 2023 Kristine67 skrev (48 minutter siden): Jeg er en ung og relativt frisk jente(?) på 25 år som de siste månedene har vært syk nesten hver uke. Det er snakk om tungt hode, slapp, vond hals og en liten feber som varer i 1-2 dager. Jeg spiser vanlig sunn mat og er aktiv når jeg får til det. Jeg har vært hos lege og tatt blodprøver men dette viser ingenting, og det virker som om legen synes jeg overreagerer, men det er vell ikke rart å bli bekymret om en plutselig er syk hver uke uten grunn? Han sjekket også halsen, som var vond den dagen jeg var der, men han kunne ikke se noe bekymringsverdig. Lurer bare på om noen har opplevd noe lignende? Evt har noen råd til å holde seg frisk? Hvis legen har sjekket deg ut å gitt klarsignal med både blodprøver og fysikk sjekk så er jo det bra! Jeg tenker på et par muligheter. 1) allergi mot pollen/gress/trer/støv. 2) menstruasjon/eggløsning/andre syklusrelaterte plager. 3) noen dager er man slapp, sløv og i litt små dårlig form uten at man er syk eller noe. Det er absolutt ikke unormalt og er gjerne endel av livet. Anonymkode: 1cb65...680
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #3 Skrevet 28. juli 2023 Hva er "vanlig sunn mat"? Av erfaring vet jeg at leger er sløve med å sjekke d vitamin når det gjelder immunforsvar. I tillegg har de litt for mye slingringsmonn i forhold til hva som er "ok". Jeg ville først og fremst funnet ut om D vitamin ble testet, og hva nivået ligger på. Det skal ligge på minst 75 nmol (ideelt sett bør man ligge godt over dette), men mange leger henger etter og godkjenner alt rundt 50. Sink er også veldig viktig for immunforsvaret, og er egentlig håpløst å avdekke mangel på per blodprøver. Så det kan også være at en boost med tilskudd av sink er noe du kan trenge. Jeg fikk ihvertfall veldig god nytte av det, har ikke hatt så mye som litt snørr etter jeg tok et par bokser med sink fra helsekosten i fjor. Anonymkode: 7625a...e3a
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #4 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er "vanlig sunn mat"? Av erfaring vet jeg at leger er sløve med å sjekke d vitamin når det gjelder immunforsvar. I tillegg har de litt for mye slingringsmonn i forhold til hva som er "ok". Jeg ville først og fremst funnet ut om D vitamin ble testet, og hva nivået ligger på. Det skal ligge på minst 75 nmol (ideelt sett bør man ligge godt over dette), men mange leger henger etter og godkjenner alt rundt 50. Sink er også veldig viktig for immunforsvaret, og er egentlig håpløst å avdekke mangel på per blodprøver. Så det kan også være at en boost med tilskudd av sink er noe du kan trenge. Jeg fikk ihvertfall veldig god nytte av det, har ikke hatt så mye som litt snørr etter jeg tok et par bokser med sink fra helsekosten i fjor. Anonymkode: 7625a...e3a En annen ting jeg vil legge til, er at hvis ingenting av dette hjelper, så kan fukt og mugg i bolig/på arbeidsplass/skole svekke immunforsvar. Forøvrig syns jeg du skal finne deg en annen lege, det er ikke normalt å være så mye syk. Anonymkode: 7625a...e3a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå