Gå til innhold

Jente snart 11, begynt pubertet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en jente som fyller 11 år i høst.  Hun har startet puberteten,  men ikke fått mensen enda. 

Hun dusjer hver 3.dag, vi hjelper til med klut morgen og kveld de andre dagene.  Nå i sommer opplever jeg at hun lukter strammere enn tidligere,  og tenker det har med puberteten å gjøre.

Bør vi be henne dusje hver 2.dag i stedet? Bør jeg gi henne en deodorant? Hva annet kan jeg gjøre for å hindre henne i å få kommentarer på kroppslukt? Er fortsatt i tenkeboksen for å snakke med henne om det,  slik at det som blir sagt er positivt og ikke anklagende.

Anonymkode: 124ff...372

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det stinker gjerne av barn i denne alderen om de ikke bruker deodorant.  Mer dusj med ikke-tørrende såpe og deodorant ofte. 

Kroppslukt er det greit å ta tak i med en gang og forklare hva det skyldes. 

Hva slags aktivitet som bedrives vil jo også di noe, er det full aktivitet i varme på sommeren så dusj hver dag (og deo) 

Anonymkode: 94f3e...8ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Definitivt på tide å starte med deodorant/antiperspirant. Men velg en som er skånsom og ikke inneholder rare stoffer, og ta jenta med på handletur så hun kan bestemme hvilken duft hun liker best.
Ellers så er det lurt å snakke med henne og forklare at når man kommer i puberteten så blir det lukt når man svetter, og derfor må man dusje eller vaske seg oftere, og bytte klær oftere. Helt normalt og ikke noe å skamme seg over.

Anonymkode: d8203...234

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stussa mest på at dere hjelper henne med klut!! Hjelper du en 11 åring å vaske seg?? 

Anonymkode: 555d2...d88

• Liker 17
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er dette et spørsmål? JA! Du skal snakke med barnet ditt om hygiene, å det er ikke farlig å dusje hver da om det er nødvendig, å ja du tar henne med deg på apotek/ vita/ normal eller lignende og finner deo. Puberteten blir ofte enklere når omsorgspersonene er litt forut, forklarer og hjelper ungdommen å forstå og mestre forandringen. 

Anonymkode: 385ed...ac7

• Liker 1
Skrevet

Hvis hun lukter svette trenger hun selvfølgelig å dusje/vaske seg oftere og bruke deodorant. Alderen er uvesentlig sånn sett. Datteren min er 10,5 og er i puberteten og hun begynte med hyppigere dusj og deodorant for et år siden. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har en 10 åring som i løpet av sommeren har begynt å lukte litt svette. Er jo helt logisk da at hun må dusje hver dag og bruke deodorant. Har i tillegg snakket om viktigheten av å bytte. t-skjorte hver dag, og være litt obs på at ting kan lukte litt veldig kjapt.

Er jo veldig rart å ikke ha snakket om dette allerede? 

Anonymkode: d7d9d...bef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper dere til med vask?!

Anonymkode: cdd09...f14

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at å dusje kroppen hver dag er lurt. Man føler seg ren, jeg antar at hun kanskje også tenker over det. En deodorant er alltid lurt. Du trenger ikke å gjøre det til en stor prat, bare si litt iblant feks i butikken for deodoranter. 

Jeg syntes i hvert fall at å dusje var mye enklere enn klut, kan hende hun også trives bedre med det. Og håret hver 3. Dag.

Sånn ellers, hjelper dere henne å vaske seg? Hun kan synes det er veeeldig ubehagelig og rart og kleint 

Anonymkode: 8064d...6c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes at å dusje kroppen hver dag er lurt. Man føler seg ren, jeg antar at hun kanskje også tenker over det. En deodorant er alltid lurt. Du trenger ikke å gjøre det til en stor prat, bare si litt iblant feks i butikken for deodoranter. 

Jeg syntes i hvert fall at å dusje var mye enklere enn klut, kan hende hun også trives bedre med det. Og håret hver 3. Dag.

Sånn ellers, hjelper dere henne å vaske seg? Hun kan synes det er veeeldig ubehagelig og rart og kleint 

Legger til at deodorant gjerne ikke funker så bra hvis man ikke er ren når man bruker det. Bedre å dusje i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hjelper dere til med vask?!

Hun ønsker at vi hjelper til, hva er så rart med det? Hun har fått klut til selvvask siden hun var 10 mnd, så kan det, men ønsker at vi hjelper til. Vi hat snakket om kroppslukt fra Hun gikk i bhg, da hun hadde en fetter som på det tidspkt luktet veldig. Hun kjenner ikke lukten selv, men vi skal selvsagt gjør det vi kan fornå hindre det mere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun ønsker det selv.....

AnonymBruker
Skrevet

Hun kommer til å få høre det hvis hun lukter, det er det ingen tvil om. Da er det betraktelig bedre å få høre det av foreldre - foreldre man er så tett på at man til og med vaskes med klut av dem inn i puberteten - enn av ertende venninner eller kjipe gutter. Det eneste alternativet er at hun får høre det av noen det er betraktelig vanskeligere for en ung jente å høre det fra.

Så du er nødt til å få henne til å vaske seg noe oftere og bruke deodorant, det kan ikke være noe å lure på. Nær sagt alle voksne bruker deodorant, og de fleste dusjer oftere enn hver tredje dag i tillegg, i hvert fall gjør de det hvis de vet at de ellers kan begynne å lukte litt vondt. Du kan prøve å hekte dette på en generell prat om at kroppen er i forandring og at det bl.a. medfører at man må ta denne typen hensyn, fremfor å si at du faktisk reagerer noe på lukt fra henne. Men det viktigste er igrunn at du får formidlet det her.

Anonymkode: 21530...3a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun ønsker at vi hjelper til, hva er så rart med det? Hun har fått klut til selvvask siden hun var 10 mnd, så kan det, men ønsker at vi hjelper til. Vi hat snakket om kroppslukt fra Hun gikk i bhg, da hun hadde en fetter som på det tidspkt luktet veldig. Hun kjenner ikke lukten selv, men vi skal selvsagt gjør det vi kan fornå hindre det mere. 

Det er ganske rart at en 11-åring trenger hjelp med vask. Dere bør hjelpe henne til å bli mer selvstendig, for det bør hun absolutt klare selv. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er kjemperart at et så stor barn trenger hjelp til å vaske seg selv, har ikke vært borti at barn uten diagnoser eller andre utfordringer trenger hjelp når de er så store.

Anonymkode: c2c31...2ff

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, vasker dere foreldrene henne under armene og i skrittet? 

Anonymkode: d38a1...737

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min på 11 har brukt deodorant daglig i mange år allerede.

Anonymkode: d43d7...f4b

AnonymBruker
Skrevet

Dere HJELPER til med klut? Altså- HÆ?

Det foreldre hjelper til med i den alderen er å påminne dusj, ved behov. "Nå er det en stund siden du har dusjet, hiv deg i dusjen," sagt med et smil- er mer enn nok. Det går også an å ha en normal prat om at man lukter mer i puberteten, så dusj og deodorant er viktig. Ikke deodorant uten å vaske først, osv. Kjøp inn, påminn ved behov. 

Anonymkode: 2cb47...b87

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må også si at jeg syns det er kjemperart at voksne mennesker som har ansvar for barn selv ikke forstår hva de skal gjøre i en slik situasjon. Selvfølgelig må hun dusje oftere, selvfølgelig må hun bruke deodorant og selvfølgelig må dere snakke med henne om dette med hygiene og lukt. Disse tingene burde si seg selv. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det som er rart med det er at det er din plikt som forelder å hjelpe henne til å bli selvstendig. Det er rimelig normalt å få mensen når man er 10-11 år nå, og det vil bli en veldig stor overgang for henne å gå fra hjelp med klutvask til å skifte bind/tamponger selv. Barn før fikse klutvask og kroppsvask selv fra de begynner på skolen (6-7 år), og fra det tidspunktet består hjelpen i å påminne, eventuelt hjelpe litt med hårvask og hårføning. Gitt at barnet ikke har spesielle behov/diagnoser, selvsagt. 

Anonymkode: 2cb47...b87

• Liker 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...