Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge på forhånd pleier dere å gi/få beskjed til samboer/ektefelle om å være borte i helger pga jobb?

Vi er helgeforeldre annenhver helg, og mye helgejobbing, derfor har vi ikke så veldig mange helger til rådighet som kjærester uten barn.

Hvor lang tid på forhånd syns dere man vanligvis bør gi beskjed? Et par dager, en uke, et par uker, eller mer?

Jeg føler det er litt sent å få vite at partneren min skal dra bort hele helgen bare noen få dager før han drar. Man har jo som regel litt planer for helgene, spesielt hvis man er helgeforeldre.

Jeg syns det er utrolig kjipt å plutselig bli sittende alene fordi jeg ikke rekker å planlegge noe for min egen del, fordi jeg får beskjed så sent. Vennene mine pleier vanligvis å ha planlagt helger og kvelder flere uker fremover i tid, så det er ikke så lett å finne på noe sammen med andre i helger sånn impulsivt. Folk flest er jo sammen med familien sin da (hvis de har), eller reise bort/treffe venner.

Hvordan gjør andre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vanlige er vel å snakke om det når planene legges?

Skrevet

her er det vanlig å gi beskjed når det planlegges...

Skrevet

Ja, det er det her også, men jeg og sambo er litt uenige om hvor mye på forhånd det bør planlegges. Så, det er det jeg lurer på, hvor lenge på forhånd planlegger dere sånt?

Syns dere det er ok at sjefen forventer at dere stiller opp på kurs en hel helg på en ukes varsel? Når dette ikke er unntaket, men regelen? Altså, få beskjed samme uken om å jobbe helg, uten at det er planen egentlig?

Skrevet

det må da være rom for spontane ting også da, så vi har ikke noen "tidsgrense", men det må selvfølgelig være"greit" for partneren..

ikke det at sambo nekter meg å reise en helg til hjemstedet mitt, om jeg bestemmer meg på fredagsformiddag og reiser på kvelden..

Skrevet

Ja, det bør vel være rom for impulsive ting også, bare man er enige om det. Men det blir litt vanskelig hvis det skal være "impulsivt", eller rettere sagt i siste liten hver gang..

Skrevet

Kanskje han bør snakke med sjefen om det er mulig å planlegge slike kurs tidligere? Synes det er vanskelig å svare konkret på spm, siden det er avhengig av hva slags jobb han har. Noen ganger må man stille på kort varsel, ved sykdom på jobben f.eks. Kurs planlegges vel for det meste bedre?

Hva sier samboeren din? Synes han selv situasjonen er ok? Hvis dere allerede har lagt planer for ei helg, er det jo også mulig å si nei til jobben en gang i blant.

Skrevet

Jeg snakker ikke om sykdom, det er jo en helt annen sak. Jeg sikter til kurs og møter som legges til ukurante tidspunkt, som helger og kvelder, med svært korte forvarsler. (I tillegg til at det er vanlig å jobbe svært mye overtid hele tiden der, ofte 20-30 timer i uka.)

Jeg mener også det må gå an å ta dette opp med sjefen, skulle tro flere syns dette var litt upraktisk.

Det er bare det at min samboer ikke er enig i at dette er et problem, han mener jeg er lite fleksibel når jeg syns jeg får beskjed sent. Ofte har vi planer som må avlyses på grunn av dette. Er jeg vanskelig?

Skrevet

Jeg må forresten legge til at min partner av og til sier nei til jobben, men at det er litt vanskelig da det blir forventet at de stiller opp.

Skrevet

Det kan være vanskelig å få samboeren til å forandre seg, særlig siden han ikke ser på det som et problem. Hadde det vært en ide om du begynte å legge flere planer som du kan gjøre på egenhånd? Dra på helgetur med venninner, besøke familie eller gjøre noe hyggelig (alene eller med gjester) hjemme?

En mulig bivirkning kunne jo være at han begynte å ta mer initiativ til å skjerme "alenehelgene" deres hvis de ikke lenger var en selvfølge for ham?

Skrevet

Jeg har også en jobb hvor jeg til tider må jobbe en del ekstra, og det kan inkludere helger også. Det jeg synes er klart verst med den ekstrajobbingen (som jeg ofte ikke får vite om/ser selv at må gjøres, før i siste liten) er å fortelle om det til mannen!

Vi har to barn, og da sier det seg selv at en slik beskjed ikke er så populær. Derfor har vi også gått noen runder på det, og har kommet fram til at nå har jeg faktisk en slik jobb, og da må det bli litt sånn. Det betyr jo ikke at mannen skal finne seg i at jeg er borte hver helg, men at jeg er mer borte enn i en 8-16 jobb. Jeg på min side prøver å begrense det, og prøver å koordinere sånn at vi ikke må avlyse "større" ting, som weekendturer etc. Men jeg skjønner at det kan være frustrerende for den andre parten.

Skrevet

Ja, skjønner tankegangen.. men for meg er de få helgene så viktig at jeg ikke har lyst å dra bort i stedet.. Burde sikkert gjort det annerledes, men jeg ønsker nå engang heller å være sammen med han når det er mulig.

Jeg syns bare det er så lite familievennlig å administrere jobb på den måten. Når jeg har jobbet har vi alltid hatt månedsoversikter for alle slike "ekstraordinere" ting, slik allle har mulighet til å planlegge.

Skrevet

Jeg burde kanskje ta med litt mer om mannens part of the deal: Han drar på flere gutte/weekendturer enn det jeg gjør, og jeg stiller opp hvis han må jobbe noe ekstra (men det gjør han i mindre grad enn meg).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...