Gå til innhold

Tante Sofie og rasisme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var i dyreparken i sommer , og i Kardemommeby var det forestilling. Hun som spiller tante Sofie er mørkhudet, tenkte ikke så mye over det, og hun spilte tante Sofie veldig bra. Artig forestilling 

Nå ser jeg at.golk. voksne, ikke barn, har kommet med negative kommentarer pga hudfarge 

https://www.ba.no/tips-les-boken/o/5-8-2327369

Jeg fatter ikke at det er mulig å bære så smålig, forhåpentligvis gjør barna det bedre i neste generasjon 

Anonymkode: 598eb...445

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Står ingen steder at tante Sofie er hvit så da har fargen på skuespiller ingen  betydning.

Står det derimot burde man følge opp historien

Anonymkode: 6cbf6...2ab

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. Barna tenker ikke over dette, så frem de ikke hører foreldrenes holdninger rundt hudfarge. Nå er det åpenbart mange foreldre som reagerer på hudfarge, så tipper dessverre at det må noen generasjoner til før sånne type holdninger dør ut. 

Anonymkode: 8a04d...3c8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I en by med kameler og palmer er det ikke så voldsomt urealistisk at det også finnes mørkhudede mennesker. 

Anonymkode: acf1e...1a7

• Liker 15
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Åja, NÅ skal man gå tilbake til originalkilden. Og der står det ingenting om hudfarge. Akkurat, men da er det greit. Fair enough.

Men de gangene en karakter er grundig beskrevet i originalverket, og skuespilleren ikke ligner i det hele tatt. Da skal man altså DRITE i originalkilden?

Er det slik å forstå?

Anonymkode: 96a30...367

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hvem som tenker det, generasjonen over 50 + gjerne, betyr langt fra alle så ikke ta det som alle tenker sånt. Men som oftes er det gubber, men finnes damer i samme typ alder og oppover  også. Generasjonen som vokste først opp med  Torbjørn Egner. Blir flau jeg. Samme som lærte så mye om og ha respekt og ikke være stygge med hverandre. Sånne type mennesker man finner i kommentarfeltet til dagblad og vg på Facebook. Før så kunne jo ingen være mørkhudet hverken i eventyr eller Disney. Og var det noen, ble det ikke Akuratt fremstilt bra. Men står jo ingenting om hvem nasjonalitet dem enhetlig hadde.  Håper det blir mere av det i i femtiden, likt fordelt. Spør du barna om dem ser noe anseelsers med tante Sofie feks, så vil ikke barna tenke sånn. Fordommer lærer dem av voksene og andre rollemodell

Anonymkode: 19712...566

• Liker 1
Skrevet

I historiske settinger eller settinger nært virkeligheten synes jeg det er synd når en bytter etnisitet på figurene. I Kardemommeby har jeg litt vondt for å se noe problem med at noen av figurene blir mørke, tvert imot virker det ganske naturlig. Samtidig tror jeg ikke vi bør la oss sjokkere over at det finnes de som lager problemer ut av det meste, men i slike tilfeller virker det i alle fall som støtten er heller laber. Heldigvis. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn som ble født mellom 40-70 tallet har veldig ofte bedritne holdninger. De klarer ikke å forstå at de har blitt gamle,og de takler ikke at samfunnet går fremover. De bruker fortsatt ord som "woke" og "PK" , og tror at det får dem til å virke smarte, men det sier egentlig bare alt om hvor lite de skjønner og hvor gamle de er.

Anonymkode: 680d4...a65

AnonymBruker
Skrevet

Vi var i kardemomme by forrige helg, og hadde to forskjellige tante sofier de to dagene, en lys og en mørk. 5-åringen tror jeg ikke la merke til det engang, han var bare i hundre over å treffe henne. Så det er håp for den nye generasjonen, hvertfall 💙

Anonymkode: 2023b...0f6

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nordmenn som ble født mellom 40-70 tallet har veldig ofte bedritne holdninger. De klarer ikke å forstå at de har blitt gamle,og de takler ikke at samfunnet går fremover. De bruker fortsatt ord som "woke" og "PK" , og tror at det får dem til å virke smarte, men det sier egentlig bare alt om hvor lite de skjønner og hvor gamle de er.

Folk født tidlig på 90 tallet bruker også woke, fordi vi er drittlei gen z som absolutt skal mene at det finnes hundrevis av kjønn osv. Det har aldri vært en generasjon før som har vært så mye i sosiale medier, men oppnådd så lite. Håper generasjonen alpha tar seg sammen.

Anonymkode: c0547...5da

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

De som reagerer negativt har i hvert fall avslørt seg selv som ikke-boklesere.

Hvorfor tror de det heter KARDEMOMME by?

Originaltegningene i boka er helt tydelig ikke en norsk småby.

Husene er murhus, typisk for varmere strøk av verden.

Kameler og palmer.

Torbjørn Egner fant inspirasjonen til boka i byen Essaoira i Marakko.

https://www.abcnyheter.no/reise/2012/06/09/152980/essaouira-er-virkelighetens-kardemomme-by

Anonymkode: e2677...4cc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2023 den 12.35):

Var i dyreparken i sommer , og i Kardemommeby var det forestilling. Hun som spiller tante Sofie er mørkhudet, tenkte ikke så mye over det, og hun spilte tante Sofie veldig bra. Artig forestilling 

Nå ser jeg at.golk. voksne, ikke barn, har kommet med negative kommentarer pga hudfarge 

https://www.ba.no/tips-les-boken/o/5-8-2327369

Jeg fatter ikke at det er mulig å bære så smålig, forhåpentligvis gjør barna det bedre i neste generasjon 

Anonymkode: 598eb...445

Jeg har lest mye fra kardemommeby bøkene til barna - de er jo illustrert med tegninger av Tante Sofie.   De skjønte ikke hvor hun var når vi var i dyreparken.

Men en tanke til alle dere Woke folk.

Det er ikke blackface  og rasisme det dere driver med da ? 

Alt er lissom greit så lenge man maler Donald Duck svart i fjeset,  eller finner en afroamerikaner som kan spille  Peter pan osv ?

Det var rett og slett fullstendig umulig for dere å lage et nytt eventyr og nye historier hvor hovedpersonen faktisk er en minoritet eller av en annen hudfarge fra dag 1  ??   Det er jo black face og nedverdigende å ta figurer som i 70 år har vært hvite og så male de svarte i fjeset og vips så var alt så inkluderende og flott.

Anonymkode: f121e...f6e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan vel ikke være noe stort problem om hun presenteres som mørk i noen sammenhenger og lys i andre.

Alle disse bitre og krenka anti-woke folkene burde ta seg en bolle.

Anonymkode: c9f74...f0e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har lest mye fra kardemommeby bøkene til barna - de er jo illustrert med tegninger av Tante Sofie.   De skjønte ikke hvor hun var når vi var i dyreparken.

Men en tanke til alle dere Woke folk.

Det er ikke blackface  og rasisme det dere driver med da ? 

Alt er lissom greit så lenge man maler Donald Duck svart i fjeset,  eller finner en afroamerikaner som kan spille  Peter pan osv ?

Det var rett og slett fullstendig umulig for dere å lage et nytt eventyr og nye historier hvor hovedpersonen faktisk er en minoritet eller av en annen hudfarge fra dag 1  ??   Det er jo black face og nedverdigende å ta figurer som i 70 år har vært hvite og så male de svarte i fjeset og vips så var alt så inkluderende og flott.

Anonymkode: f121e...f6e

Hva du babler om?

Å bruke en skuespiller med mørk hud er åpenbart ikke blackface.

Anonymkode: e2677...4cc

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2023 den 21.46):

Bruker fortsatt? Spesielt ordet "woke" er vel et ord som har kommet inn i språket ganske nylig. Det var ikke et ord man brukte i min ungdom.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (5 timer siden):

Bruker fortsatt? Spesielt ordet "woke" er vel et ord som har kommet inn i språket ganske nylig. Det var ikke et ord man brukte i min ungdom.

Det har blitt brukt ihvertfall i to år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det har blitt brukt ihvertfall i to år.

Nettop. Et nymotens ord. Ikke noe vi gamlingene har dratt med oss fra vår ungdom.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (8 timer siden):

"Woke" er et uttrykk som har vært brukt av afro-amerikanere siden 1940-tallet i forbindelse med det å være "våken" og oppmerksom på sosial urettferdighet (og farlige steder/situasjoner). Det ble brukt av sangeren Huddie Ledbetter i 1938 i en advarsel om å ferdes i Scottsboro, Alabama. Det var brukt i en artikkel skrevet av W.M Kelley i New York Times i 1961.  Det ble  brukt i et skuespill i 1971 og i en sang av Erykah Badu i 2008. Det kom for alvor inn i politikken i 2014 i etterkant av drapet på Michael Brown. Det ble lagt til i Oxford English Dictionary i 2017.

Og i dag er det atter et uttrykk som er blitt kapret og forvridd, og brukes av enkelte grupper til å latterliggjøre og avfeie de som setter lys på sosial urettferdighet og f.eks påpeker at rasisme eksisterer.

Anonymkode: daca3...7a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at hun er lys i bøkene og ikke neger.

Anonymkode: ecaa7...f0c

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet er at hun er lys i bøkene og ikke neger.

Anonymkode: ecaa7...f0c

Hvorfor er det et problem?

Anonymkode: aa512...2e6

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...