Gå til innhold

Hvordan trappe ned smokkebruk nåyr ingenting annet regulerer 2åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min snart 2 åring er så sykt avhengig av smokken. Mer nå enn for 1 år siden. Jeg får altså ikke til å trøste henne før hun har smokken i munn - da lar hun seg trøste. De gangene jeg har vært standhaftig på å ikke gi smokken, blir det fulllllstendig uregulert krise - vi snakker 50 minutter med hyperventilering og å brekke seg før hun sovner av utmattelse på gulvet. Så derfor gir jeg "etter" og gir smokken etter litt hyperventilering, for det er så utrolig vondt for oss begge. Og smokken ER det eneste som faktisk regulerer henne til en tilstand hvor hun er mottakelig for trøst. Og dette har ikke blitt bedre, disse "anfallene" starta hun med da hun var ca 15 mnd. Jeg er superrolig, gjør alle triks i boka for å trøste. Men når hun er i denne tilstanden blir alt som minner om trøst bare mye verre. Gråten eskalerer bare jeg er borti henne eller sier shh-shh. Om jeg prøver å bære henne eller gi kroppskontakt så klikker det så fullstendig at jeg ikke klarer å holde henne fast. Har også prøvd distraksjoner, bytte miljø, absolutt ingenting funker for å få henne ut av gråten enn smokken. De få gangene jeg ikke har gitt smokken har hun altså sovna på gulvet til slutt.

Så spørsmålet nå er egentlig hvordan vi i alle dager skal få til å trappe ned på smokken? Min trøst i seg selv er definitivt ikke nok. 

Anonymkode: 0da2e...e6f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det likt når hun er i bhg? Har hun med smokk dit?

Kanskje dere bare må vente til hun er litt eldre og mer mottakelig for endringen?

Anonymkode: 81211...31f

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å kutte ut smokken på et barn som ikke er 2 år engang. Her kuttet vi ut ved 3 år. Smokken lindrer også mye ved tannfrembrudd, så hvis hun er veldig plaget når hun får tenner og ikke lar seg trøste på annen måte, så ville jeg ventet til alle tennene var på plass. 

Anonymkode: c6116...084

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vent ett-et halvt år, hun er bare to år pg trenger jo ikke slutte helt ennå. Men bruk med omhu, dvs ikke la henne gå rundt med smokk i munnen bare for å ha den.

Gi den bare når ingenting annet hjelper som trøst og til soving. Om et halvt års tid passer det kanskje å slutte helt eller kun bruke ved soving f.eks. 

Vær konsekvent med å ta den ut av munnen nær hun snakker uansett situasjon. Så blir det kanskje en vane og forståelig for henne at hun ikke skal ha smokk "uten grunn". 

Anonymkode: 75d0d...fb9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vent med avvenningen. Min er 3,5 år, og får fortsatt smokk for trøst om det er helt krise, og ved innsovning. Vanskelig temperament og store følelser, og smokk og koseklut er det eneste som hjelper. Bokstavelig talt.

Anonymkode: 48a1a...87e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ventet litt. Sønnen min er 2,5 og har smokken kun når han sover eller er trøtt /lei seg. 

Når han er tre skal jeg dyppe den jevnlig i soyasaus. Da blir han lei tror jeg. 

Anonymkode: 27803...e21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde ventet litt. Sønnen min er 2,5 og har smokken kun når han sover eller er trøtt /lei seg. 

Jeg ville nok iasåfall funnet noe med mindre eller uten salt og dyppe den i..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville nok iasåfall funnet noe med mindre eller uten salt og dyppe den i..

Tror d finnes soyasaus med mindre salt. Uansett er det bare én gang 😊 potetgull er like ille. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er lettere å gjøre det når hun er eldre. Hva med å heller regulere smokkbruken? Legg den i en boks på badet om morgenen og ta den bare ut når hun skal sove eller er lei seg. F.eks hvis hun er utrøstelig så gi henne smokken og la henne ha den i 20 minutt. Når hun er rolig etter tiden er oppe så la henne legge den tilbake i boksen. Da har hun tryggheten på at den er i nærheten og ikke borte. Det er lettere å justere bruken på denne måten og mye lettere å forklare hvorfor smokken er borte til en 3 åring enn en 2 åring.

Anonymkode: 19f50...731

AnonymBruker
Skrevet

Vi sluttet med smokken da vår yngste var tre år (ga den til kaptein Sabeltann). Vi forberedte dette i laaang tid, og siste halvåret var smokken kun til soving og kos eller ved sykdom. Anbefaler å vente bittelitt med å avvenne, det går bra! 

Anonymkode: d32c6...388

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor ikke bare slutte🙄

Anonymkode: 2f6c1...d55

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å gjøre kort prosess. Har akkurat gjort det med min toårig. Dro på hytta uten smukk. Var én tøff natt,  og ellers mye sutring de første dagene. Nå har det gått to uker og han spør ikke etter den mer. Fy søren så deilig å slippe smokkestyret! 

Anonymkode: 622b7...812

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke bare slutte🙄

Anonymkode: 2f6c1...d55

Ja la ungen grine så mye som mulig for å vise hvor konsekvent man er 🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...