Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere som ikke syns dette er noen god måte å spare på?

Jeg fikk et fond da jeg var 12 år, før farmor døde. Det var konfirmasjonsgave, og jeg hadde det til og med 2018. Da var jeg 31. Fondet startet på kr 10 000 i år 2000, og da jeg cashet det ut var det kr 10 250. 

Etter at jeg fikk barn startet jeg med fondsaparing til de. Ved skatteoppgjøret i fjor hadde de ca 35 000 til sammen. På dette skatteoppgjøret hadde de ca. 17 000 til sammen.. 

Anonymkode: cef6c...d59

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvilket/hvilke fond du sparer i. Jeg har tjent masse på mitt fond og det fortsetter å gå oppover.

Anonymkode: c8616...d1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer jo helt an på hvilket/hvilke fond du sparer i. Jeg har tjent masse på mitt fond og det fortsetter å gå oppover.

Anonymkode: c8616...d1e

Ja ingen tvil om det. Har ironisk nok pensjonssparingen min i fond også, der har det vært avkastning hele veien. Det fondet kan jeg enkelt sjekke, mens barna sine er et lite helvete å få innsyn i. Følger dermed med på skattemeldingen. Kan jo ikke akkurat flytte pengene heller nå😅

Anonymkode: cef6c...d59

AnonymBruker
Skrevet

Det er stor forskjell på ulike fond! Om man ikke har peiling bør man bare sette penger i passivt forvaltede globale indeksfond. 

Anonymkode: 4ea8f...785

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du har hatt ekstremt uflaks med fondene. Mange fond har hatt svært høy avkastning.

Men det er verdt å merke seg at også indeksfond karakteriseres som sparing med høy risiko. På kvinneguiden later det til at mange tror det er umulig å tape penger på fond. Det er helt feil.

Endret av Brunello
Skrevet

Det kan være lurt å spre risikoen over flere fond.

Mitt dårligste fond far steget 5% siden 2020, det beste har steget 33% siden 2018

AnonymBruker
Skrevet

Sier du at fondene til barna dine har halvert seg det siste året, og at du hadde fondsandeler som lå nesten helt stille i en periode på nesten 20 år?

Det er helt vanvittig, i så fall. De kanskje aller vanligste fondene, de globale indeksfondene, har steget rundt 90% de siste 5 årene. Nå er det noen måneder siden skattemeldingen, men det siste året har de fleste av de mest populære og standard fondene hos DNB økt med 15-25%, mens det absolutt dårligste har sunket 2%. Hvordan dere eventuelt har klart å få -50% skjønner jeg ikke, selv med noen måneder som ikke matcher helt med perioden du snakker om.

Dere har sikkert også investert et annet sted enn DNB, altså, det er bare et eksempel på at selv det å kaste penger i blinde på de mest standard fondene man har ville gitt kjempeavkastning de siste 1, 5 eller 20 årene.

Anonymkode: 416ce...548

AnonymBruker
Skrevet

Ikke glem at det nesten er 40% skatt av overskuddet.

Anonymkode: b73d4...49c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...