Gå til innhold

Julegaver til nevøer og nieser når de har passert 15 år


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Gir du julegaver til ungdom som er over 15-16 år, altså, dine nevøer og nieser. Jeg er i tvil om når jeg skal slutte å gi mine nevøer julegaver.

Har en nevø som nå er 15 1/2 år. Jeg blir å gi han gave i år og sikkert til neste år, men når er det naturlig at man slutter å gi sine tantebarn julegaver??

Har dere synspunkter på dette??

Chica :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Brunhilde

Jeg har en nevø som er 27 og han får fremdeles gave av meg.... Jeg får fra ham også.

Vi har god kontakt i hverdagen (aldersforskjellen er ikke SÅ stor) og da faller det naturlig å gi. Mine andre tantebarn får gså julegave, men bursdagsgave slutter vi med når de er 18.

Jeg føler at dette er noe som må vurderes av hver enkelt, men det jeg er sikker på er at jeg gir gaver fordi jeg syns det er hyggelig, ikke fordi jeg føler at jeg MÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man slutte å gi gaver da?

Vi har ingen tradisjon i vår familie i hvert fall som tilseier at noen er for "gamle" til å få gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Enig i det, Kristian, men det har jo litt med økonomi og størrelsen på familien å gjøre da.... Av økonomiske grunner gir (eller får) jeg ikke gaver fra venner - men vi finner alltid på noe i anledning hverndres bursdag. Poenget mitt er at man må finne det som passer en selv - og ikke henge seg oppp i tradisjoner (selv om tradisjoner ikke er å forakte) og hva andre gjør.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen nevøer, men flere yngre kusiner fettere.

Vi gir gaver til dem som vi har mest kontakt med og som det faller seg naturlig å gi til.

I vår familie sier vi klart ifra: I ÅR DROPPER VI GAVENE! De fleste er enige i dette. Det er bedre at folk bruker mer penger på gaver til sine nærmeste enn på all verdens slektninger synes jeg.

Og de færreste synes at det er kjempegøy å stresse rundt for å finne en passende gave likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe som faller seg naturlig for alle og enhver i hele landet, men hver enkelt familie.

Hos oss, både på morsiden og farsiden, sluttet vi med bursdag-og julegaver fra tanter og onkler etter konfirmasjon. Da fikk vi en ganske stor konfirmasjonsgave, og så brukte vi heller mer penger på våre egne til jul og bursdag. Vi søskenbarna som henger litt sammen har fortsatt å kjøpe julegave til hverandre, uten at tanter og onkler har noe med det å gjøre. På farsiden sluttet også besteforeldre etter konfirmasjon, men av mormor (eneste besteforelder på morsiden) får vi fortsatt, og hun får også av hvert enkelt av barnebarna.

For oss var det naturlig, for i hvert fall på morsiden så er vi en forholdsvis stor familie, farsiden har vi bare kontakt med såvidt det er (dvs at vi snakker pr telefon hvis noen er blitt kritisk syke eller noen har gått bort; trist men sånn er det). Så på farsiden var det vel ingen som så noen vits i å fortsette når barna ble store. Økonomi har også litt med saken å gjøre.

Nevøer og nieser har jeg ikke selv enda, så jeg kjøper til barna til søskenbarna mine, bare for å ha noen unger å kjøpe til. Trur nok mest sannsynlig at jeg kommer til å kjøpe til dem frem til de blir konfirmert selv om jeg skulle få egne barn og nevøer og nieser.

----------------------------------------------------------

Måtte bare skyte inn med et lite tilbakeblikk. Husker den første jula etter konfirmasjon da gavehaugen var nesten halvert. Husker jeg tenkte at det var vel et tegn på at man begynner å bli voksen, det, men åh, så stusselig det var.......... :ler::ler::ler:

Men jeg har da klart å kose meg i jula likevel, selv om gavene ble færre og færre :wink: . Mer faktisk når jeg tenker over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilater meg å gjengi mitt innlegg som svar på samme diskusjon på SOL:

I min familie pleide vi kun å gi julegaver til barna (og ungdom),kanskje med unntak av gamle besteforeldre.. Mine foreldre så at det utartet seg til galskap - og innførte den regelen i forståelse med familien for mange mange år siden.

Så ble det etterhvert julefeiring med min mann og hans familie. De er helt rabiate med gaver! Alle gir til alle, uansett alder og relasjon. Unge og gamle, folk som man ellers ikke har kontakt med, "rike og fattige"(!)I et antall og til en pris som ikke ligner noen ting.

Jeg nekter å være med på det kjøret - gir fortsatt kun til barna - og syns det er fint hvis andre gir våre barn fremfor oss. Men hjelper det?? Skulle tro at de tok hintet (har også sagt det tydelig)og sluttet med dette, men nei. I 10 år har det bøttet inn med gaver fra kjente og ukjente, uten at de får noe igjen...

Stopp Galskapen!

Ambi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanter og onkler sluttet også å gi meg julegaver da jeg ble konfirmert, men det var egentlig helt greit siden jeg ikke hadde noen kontakt med de alikevel. Mine tantebarn har jeg aldri gitt julepresanger til, av samme grunn, jeg har ikke kontakt med dem. Men niesen til min mann kommer vi nok til å gi julegaver så lenge vi har noe kontakt med henne uavhengig av hvor gammel ho er.

Jeg liker det best jeg, gi presanger til dem man har kontakt med, ikke til hele slekten bare fordi man er slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilsammen to tanter, og ville synes det var veldig merkelig om de skulle slutte å gi meg gaver til jul. Gir selvfølgelig gaver til dem også! Men vi har jo selvfølgelig god kontakt da, siden det er en sånn liten familie. Likeså har jeg en eneste søster, og min kjære har bare en bror, så det blir neppe store flokken med nevøer/nieser. Har god kontakt med søsknene våre, og kommer sikkert til å ha god kontakt med barna deres, så da er det jo naturlig å gi gaver.

Min kjære har en langt større flokk onkler og tanter enn jeg har. Han får gaver av de han har best kontakt med, og vi sender en liten hilsen (noe som kan spises eller brukes opp, perfekt til folk som har alt) til dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en liten familie, så vi gir gaver til alle til jul. Bursdagsgaver gir vi til barna og ved "runde" år. Ellers gir vi selvfølgelig bursdagsgave hvis vi inviteres i selskap, uansett alder på busdagsbarnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi har sluttet med å gi gaver til alle søskenbarn etter fylte 15 år. Også til jul. Kun på rundager rundt om i familien. Jeg og datteren min gir selvfølgelig til mormor/oldemor da!!!

Har også sagt i fra at hun trenger ikke å gi meg noe til jul, heller gi noe småtteri til datteren min!

Hu har jo enormt med folk som hun føler at hun må gi!

Ellers så gir vi gaver i den nærmeste familien. Og det er altid noen som kommer med gaver, så jeg må ha noen "krisegaver" på luringa.

-Litt flaut å få. uten å gi synes jeg.

Min datter har en far side som gir gaver til henne oxo. Jeg bruker å gi dem fine bilder av datten hans til familien der. (Vi er ikke i lag, bor hver for oss.)

Synes jeg må gi dem noe, for ønsker jo å holde kontakten!

Dattene min blir storesøster i år, så jeg ønsker å holde kontakten for hennes del.

Synes jeg må gi noen til det uføte barnet også. Skal jeg det???- Eller sende en gave når det kommer til verden?

GOD JUL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir til alle, selv om de er konfirmert.

Til de som er over konfirmasjonsalder, gir vi en mindre gave, og til henne som har fått baby, gir vi til babyen i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie gir vi ikkje gaver til dei som er over konfirmasjons-alder. Bortsett fra eit søskenbarn som plutselig sender meg julegave, og så har eg sjølvagt glømt at ho brukar å sende meg gave, og har ingenting.... kvart år er det på samme måte (når skal eg lære?) Foreldre/besteforeldre gir eg sjølvsagt til, men besteforeldra mine har slutta å gi til meg. Dei er så gamle og skrøpelege at dei kjem seg ikkje på posten for å sende ein sjekk ein gong. Heilt i orden for meg, har fått så mykje gaver oppigjennom at det spelar inga rolle. Veit at dei gjerne ville ha gitt gave, og det er jo tanken som tel!

Sambissen har så stor familie og så dårlig råd at han gir berre til dei fire foreldra sine og dei fire søskena sine og ei bestemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper gaver til mine tantebarn. det eldste av tantebarna mine er snart 16 år, og jeg har ingen planer om å slutte å kjøpe til han i løpet av de nærmeste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kommer til å kjøpe julegaver til mine nivøer selv om de blir snart konfimanter snart. Om det står på økonomien så kan du jo gi noe mindre...fke.s en kinobilett/gavekort eller et gavekort på en cd!

Det er vanskelig å kjøpe noe til de når de runder den alderen, de ønsker seg gjerne dyre og fine ting. Da er det bedre med et gavekort så kan de selv legge det til noe eller finne ut av selv hva de kjøper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...