miip Skrevet 28. juli 2023 Forfatter #21 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, jeg har slitt mye med urinveisinfeksjon i mitt liv. Til slutt ble bakteriene resistente mot flere typer antibiotika. Ikke for å skremme deg, men dette skjedde med meg: Behandlingen med antibiotika virket ikke pga de resistente bakteriene. Til slutt fikk jeg blodforgiftning av dette og døde nesten på sykehuset. Etter denne hendelsen ble jeg satt på Medisiner som jeg tok daglig i over et år (Hiprex). Avsluttet dette etter snakk med lege. Etter dette har jeg sjelden fått urinveisinfeksjon igjen. En en gang opplevde jeg å få urinveisinfeksjon uten utslag på strips. Jeg tror jeg ikke fikk utslag på strips fordi jeg drakk ekstremt mye vann og tisset mitt nesten så ut som vann. Den første som var helsepersonell hørte ikke på meg og mente det var mentalt (like etter fødsel), da dro jeg til en annen lege som trodde på meg, ga meg antibiotika med en gang, dyrket bakteriene, påviste hvilke bakterier det var og hvilke antibiotika jeg burde bruke. Anonymkode: 247b7...b34 Å herregud, stakkars deg. Fikk du nyrebekkenbetennelse da, eller? Regner med du kjente at allmenntilstanden ble veldig dårlig? Den er heldigvis bra her. Håper denne kuren her tar knekken på det... Lest flere steder at hiprex skal være effektivt ja.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #22 Skrevet 28. juli 2023 miip skrev (4 timer siden): Har hatt urinveisinfeksjon plenty ganger i tenårene og tidlig 20 årene. Da hjalp det alltid med selexid, og tranebær (og drikke mye selvfølgelig). Har ikke hatt det igjen siden, før november i fjor. Da ble det ikke påvist noe infeksjon vha urinprøve, men fikk selexid 3 dagers kur og ble bra. Fikk det nå igjen for ca 3 uker siden, tok det jeg hadde igjen av selexid og ble bra (3 dager). Men kom tilbake igjen etter en dag eller to, og fikk ny selexid kur av legen 3 dager. Kom tilbake, igjen - dagen etter jeg slutta. Kom så til en annen lege enn fastlegen pga ferie, som påpekte at de ikke fant noen bakterier i urin, og at det var dumt av meg å ta medisin uten å ha fått det påvist på urinprøve. Fikk en annen medisin, Trimetoprim 7 dager. Tatt siden onsdag og ingen bedring. Ingen vits i å sende urin til dyrkning sa legen, siden de ikke fant noe på stix (trodde jo det var nettopp da de sende til dyrkning)... Synes denne legen var veldig "viktig", og følte det som at jeg nesten innbilte meg å ha urinveisinfeksjon. Har hatt det ørten ganger for 10-15 år siden, og det er ikke til å ta feil av. Legen sa at om jeg ikke ble bra nå, så måtte det en større utredning til. Merkelig, all den tid jeg omtrent aldri har det lenger. Andre som har hatt det uten å få det påvist i prøve? Eller som ikke blir bra av medisiner? Blir sprø, ødelagt hele ferien min Håper på svar, og gjerne også om noen av dere er helsepersonell. De sender ikke urin til dyrkning, dersom urinstix’en er fin😊 Ville tatt en ny tur til legen når du er ferdig med kuren Trimetoprim. Hvilke symptomer har du på urinveisinfeksjon? Anonymkode: 18ef7...cfb
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #23 Skrevet 28. juli 2023 miip skrev (4 timer siden): Jeg er klar over det, men begrenset hvor mye vann jeg orker å drikke dag ut og dag inn i 3 uker. Igår forsvant alle symptomer, da jeg bøttet nedpå, men idag er det like mye symptomer igjen. Fatter ikke... Har du prøvd å drikke appelsinjuice (uten sukker)? Drikker man rikelig med appelsinjuice gjør man urinen sur, og det gir dårligere grobunn for bakteriene i urinveiene. Jeg klarte en gang å "surne bort" en urinveisinfeksjon ved å bøtte nedpå appelsinjuice (som jeg egentlig ikke liker). Det ble borte. Anonymkode: d553e...449
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #25 Skrevet 28. juli 2023 Tørre slimhinner Anonymkode: 18ef7...cfb
miip Skrevet 28. juli 2023 Forfatter #26 Skrevet 28. juli 2023 Fikk prate med en annen lege idag, som mente at den legen jeg var hos forleden, hadde gitt meg feil behandling. En lav dose Trimetoprim daglig i 7 dager - dette er visst behandling for å forebygge tilbakefall/de som har langvarige plager. Hun var enig med meg i at dette nok er den samme infeksjonen som ikke er blitt slått helt ned. Så her ble det 5 dagers kur med dobbelt så sterk selexid, og etter første tablett kjenner jeg ingenting lengre. Halleluja!🙌🏻 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #27 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har du prøvd å drikke appelsinjuice (uten sukker)? Drikker man rikelig med appelsinjuice gjør man urinen sur, og det gir dårligere grobunn for bakteriene i urinveiene. Jeg klarte en gang å "surne bort" en urinveisinfeksjon ved å bøtte nedpå appelsinjuice (som jeg egentlig ikke liker). Det ble borte. Anonymkode: d553e...449 eller kanskje man kan kjøpe C-vitaminer fra apoteket? burde vel gjøre urin mye syrere det også... Anonymkode: 64d32...3e8
miip Skrevet 28. juli 2023 Forfatter #28 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): eller kanskje man kan kjøpe C-vitaminer fra apoteket? burde vel gjøre urin mye syrere det også... Anonymkode: 64d32...3e8 Har prøve masse appelsinjuice, men vet ikke om det finnes uten sukker?🤔 Forsøkt C-vitamin brusetabletter også. Men så snart det er natt, og jeg ikke drikker på mange timer, så kommer ubehaget tilbake på morgenen.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #29 Skrevet 28. juli 2023 miip skrev (7 timer siden): Å herregud, stakkars deg. Fikk du nyrebekkenbetennelse da, eller? Regner med du kjente at allmenntilstanden ble veldig dårlig? Den er heldigvis bra her. Håper denne kuren her tar knekken på det... Lest flere steder at hiprex skal være effektivt ja. Nei, fikk faktisk ikke nyre-bekkenbetennelse. Og ja, jeg ble ikke bra av antibiotikaen (selv om smertene ble mindre) og ble etterhvert veldig dårlig. Det var den raske hjertefrekvensen som tipset meg og samboer om at det var noe mer alvorlig. Hovedpoenget er uansett: ikke undervurder urinveisinfeksjon, og ikke aksepter at det kommer igjen mange ganger eller aldri forsvinner helt. Dette må tas alvorlig og må tas med lege. Jeg er veldig glad for å se at du har snakket med en annen lege og har fått god oppfølging! 😊 Anonymkode: 247b7...b34
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #30 Skrevet 28. juli 2023 miip skrev (10 timer siden): Ja, tror nok du har rett, sluttet antagelig for tidlig på selexid. Fader altså... men merkelig at denne nye medisinen som er bredspektret, ikke har gitt noen effekt enda☹️ Tror du den fungerer på eksakt samme bakterier som selexid? I så fall skal den jo fungere snart. Skal fullføre kuren, men blir stressa kjenner jeg. Husker at jeg fikk en kur på 7 dager, da det blusset opp igjen, da jeg hadde det for lenge siden. Det er utrolig slitsomme greier, så jeg skjønner godt at du blir stresset. Jeg har opplevd at det har tatt en uke med trimetoprim før jeg har følt meg helt bra (i to uker før det var tilbake igjen, men det er en annen historie, og det håper jeg virkelig du slipper). Det har særlig tatt tid de gangene jeg ikke var så dårlig da jeg startet på kuren. Typisk har jeg tisset blod, følt konstant tissetrang uten at det kommer mer en noen røde dråper og det har svidd så jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg ved kurens start, og da har det alltid vært bedring (heldigvis). Men ved mildere plager, kan jeg huske at det har tatt tid før det har gått helt over noen ganger. Det høres ikke ut som du er der, og det håper jeg som sagt du slipper. Men det er i hvert fall lavdose antibiotika daglig i noen måneder som har reddet meg. God bedring! Anonymkode: f7823...b38
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #31 Skrevet 28. juli 2023 Jeg slet veldig med gjentatte uvi i en lang periode. Så testa jeg meg for kjønnssykdommer og hadde Mykoplasma. Har aldri hatt det siden. Du burde absolutt teste deg for kjønnssykdommer. Lykke til, uvi er slitsomme greier. Anonymkode: 1c31c...e60 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #32 Skrevet 28. juli 2023 Kan være chlamydia. Har du sjekka deg? Anonymkode: 27892...c4f
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #33 Skrevet 28. juli 2023 miip skrev (4 timer siden): Fikk prate med en annen lege idag, som mente at den legen jeg var hos forleden, hadde gitt meg feil behandling. En lav dose Trimetoprim daglig i 7 dager - dette er visst behandling for å forebygge tilbakefall/de som har langvarige plager. Hun var enig med meg i at dette nok er den samme infeksjonen som ikke er blitt slått helt ned. Så her ble det 5 dagers kur med dobbelt så sterk selexid, og etter første tablett kjenner jeg ingenting lengre. Halleluja!🙌🏻 Ingen antibiotika virker etter en tablett. Anonymkode: a6e3e...891 1
miip Skrevet 28. juli 2023 Forfatter #34 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen antibiotika virker etter en tablett. Anonymkode: a6e3e...891 Eh, alle de andre gangene jeg har tatt selexid, så forsvinner de verste symptomene etter noen timer, jo. Men man er jo ikke frisk enda, må fullføre hele kuren. Standard kur er jo 3 dager, så den virker raskt, og er kort.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #35 Skrevet 28. juli 2023 Kronisk uvi’er her. Har resept på Furadantin, og det hjelper, men har tatt det så ofte de siste årene at jeg nok snart er resistent. Gode tips her i tråden! Anonymkode: f214c...5b1
miip Skrevet 29. juli 2023 Forfatter #36 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er utrolig slitsomme greier, så jeg skjønner godt at du blir stresset. Jeg har opplevd at det har tatt en uke med trimetoprim før jeg har følt meg helt bra (i to uker før det var tilbake igjen, men det er en annen historie, og det håper jeg virkelig du slipper). Det har særlig tatt tid de gangene jeg ikke var så dårlig da jeg startet på kuren. Typisk har jeg tisset blod, følt konstant tissetrang uten at det kommer mer en noen røde dråper og det har svidd så jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg ved kurens start, og da har det alltid vært bedring (heldigvis). Men ved mildere plager, kan jeg huske at det har tatt tid før det har gått helt over noen ganger. Det høres ikke ut som du er der, og det håper jeg som sagt du slipper. Men det er i hvert fall lavdose antibiotika daglig i noen måneder som har reddet meg. God bedring! Anonymkode: f7823...b38 Det er akkurat sånn hos meg også, alltid vært mye vondere før, ekstremt svie og smertefullt. Nå er det mest hyppig dotrang, og kjenner det litt i urinrøret, såvidt. Men virker som det tar lengre tid før medisinen funket. Da jeg tok disse 3 dagers kurene, kjente jeg ikke bedring før etter 2 dager, så kanskje ikke så rart det blusset opp igjen. Kjenner jeg blir så stressa. Vært så mye dårlig siste året, virker som immunforsvaret mitt er helt game over. Håper virkelig ikke dette skal bli en "greie"🫠
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #37 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 28.7.2023 den 19.35): eller kanskje man kan kjøpe C-vitaminer fra apoteket? burde vel gjøre urin mye syrere det også... Anonymkode: 64d32...3e8 C-vitaminer fungerer bra for min del. Anonymkode: 80a0b...364
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #38 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 28.7.2023 den 10.14): 1 ss eplecidereddik i 1 glass vann 2-3 ganger om dagen kan hjelpe. Anonymkode: 153d9...4ea Dette tar jeg også alltid- men blander i appelsinjuice. smaker pyton, men funker. I allefall helt i starten. Mulig det må mere til hvis det har satt seg ordentlig nå. Men verdt å prøve neste gang du kjenner antydning til infeksjon Anonymkode: dfb41...d68
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #39 Skrevet 30. juli 2023 miip skrev (På 28.7.2023 den 12.49): Ok, takk Skal be om den, om denne her ikke fungerer. Altså, de må jo dyrke urinen din for å finne ut av hvilken antibiotika som fungerer mot den bakterien du har. Man kan ikke bare ta vilt med antibiotika. Er det rart MRSA er et problem på norske sykehus.. Anonymkode: 7a934...b9c
miip Skrevet 30. juli 2023 Forfatter #40 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Altså, de må jo dyrke urinen din for å finne ut av hvilken antibiotika som fungerer mot den bakterien du har. Man kan ikke bare ta vilt med antibiotika. Er det rart MRSA er et problem på norske sykehus.. Anonymkode: 7a934...b9c Ja, jeg hadde jo håpet de kunne gjøre det. Men det var visst ikke noe vits, når de ikke fant noen ting på den vanlige tisseprøven. Så fed up om denne kuren ikke funker, og de kanskje må gjøre en dyrkning, og evt få en annen kur. Ah....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå