miip Skrevet 28. juli 2023 #1 Skrevet 28. juli 2023 Har hatt urinveisinfeksjon plenty ganger i tenårene og tidlig 20 årene. Da hjalp det alltid med selexid, og tranebær (og drikke mye selvfølgelig). Har ikke hatt det igjen siden, før november i fjor. Da ble det ikke påvist noe infeksjon vha urinprøve, men fikk selexid 3 dagers kur og ble bra. Fikk det nå igjen for ca 3 uker siden, tok det jeg hadde igjen av selexid og ble bra (3 dager). Men kom tilbake igjen etter en dag eller to, og fikk ny selexid kur av legen 3 dager. Kom tilbake, igjen - dagen etter jeg slutta. Kom så til en annen lege enn fastlegen pga ferie, som påpekte at de ikke fant noen bakterier i urin, og at det var dumt av meg å ta medisin uten å ha fått det påvist på urinprøve. Fikk en annen medisin, Trimetoprim 7 dager. Tatt siden onsdag og ingen bedring. Ingen vits i å sende urin til dyrkning sa legen, siden de ikke fant noe på stix (trodde jo det var nettopp da de sende til dyrkning)... Synes denne legen var veldig "viktig", og følte det som at jeg nesten innbilte meg å ha urinveisinfeksjon. Har hatt det ørten ganger for 10-15 år siden, og det er ikke til å ta feil av. Legen sa at om jeg ikke ble bra nå, så måtte det en større utredning til. Merkelig, all den tid jeg omtrent aldri har det lenger. Andre som har hatt det uten å få det påvist i prøve? Eller som ikke blir bra av medisiner? Blir sprø, ødelagt hele ferien min Håper på svar, og gjerne også om noen av dere er helsepersonell.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #2 Skrevet 28. juli 2023 Drikk MYE vann, og tiss mye! Jo mer man tisser jo flere bakterier blir skylt ut. Jeg hadde en gang noe jeg trodde var UVI. Gikk en fjelltur da jeg plutselig uten forvarsel måtte veldig på do. Jeg vurderte i sikkert 10 sekunder hva jeg skulle gjøre og vipps tissa jeg meg ut. Tissa nesten for hvert steg jeg tok. Da jeg kom hjem måtte jeg finne nye klær før jeg gikk i dusjen. Tissa på meg igjen. Så gikk jeg i dusjen og tissa sikkert hvert 15.sekund. Har også fått slike akutte situasjoner når jeg har drukket. Gikk til legen, ingenting var galt med meg. Gikk over ganske raskt. Anonymkode: 27666...37f
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #3 Skrevet 28. juli 2023 Når du har så hyppig urinveisinfeksjon bør du jo se litt på egne vaner. F.eks ikke bruke syntetisk undertøy og g-streng, tørke forfra og bakover når du er på toalettet, vannlatning etter sex ect. Og så bør du teste deg for kjønnssykdommer. Legen har rett, dersom det ikke er noen utslag på stix er det jo greit å finne ut om det kan være noe annet. Eller du kan ha blir resistent for selexid siden du tar det så hyppig. Anonymkode: 66741...9ab 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #4 Skrevet 28. juli 2023 1 ss eplecidereddik i 1 glass vann 2-3 ganger om dagen kan hjelpe. Anonymkode: 153d9...4ea 1
miip Skrevet 28. juli 2023 Forfatter #5 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Drikk MYE vann, og tiss mye! Jo mer man tisser jo flere bakterier blir skylt ut. Jeg hadde en gang noe jeg trodde var UVI. Gikk en fjelltur da jeg plutselig uten forvarsel måtte veldig på do. Jeg vurderte i sikkert 10 sekunder hva jeg skulle gjøre og vipps tissa jeg meg ut. Tissa nesten for hvert steg jeg tok. Da jeg kom hjem måtte jeg finne nye klær før jeg gikk i dusjen. Tissa på meg igjen. Så gikk jeg i dusjen og tissa sikkert hvert 15.sekund. Har også fått slike akutte situasjoner når jeg har drukket. Gikk til legen, ingenting var galt med meg. Gikk over ganske raskt. Anonymkode: 27666...37f Jeg er klar over det, men begrenset hvor mye vann jeg orker å drikke dag ut og dag inn i 3 uker. Igår forsvant alle symptomer, da jeg bøttet nedpå, men idag er det like mye symptomer igjen. Fatter ikke...
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #6 Skrevet 28. juli 2023 Du bør iallefall få time hos gynekolog da dette kan skyldes kjønnssykdommer eller andre gynekologiske tilstander. Legen gjør rett i å ikke gi deg mer antibiotika før det er påvist hvilken bakterie som evt. gir symptomer. Du blir jo resistent for behandling hvis dette fortsetter. Anonymkode: a6e3e...891 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #7 Skrevet 28. juli 2023 Ja jeg har hatt det slik. Måtte igjennom 3 forskjellige medisiner før det virket. Brukte nettlege da jeg viste det var uvi. Anonymkode: 35fe3...c27
miip Skrevet 28. juli 2023 Forfatter #8 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når du har så hyppig urinveisinfeksjon bør du jo se litt på egne vaner. F.eks ikke bruke syntetisk undertøy og g-streng, tørke forfra og bakover når du er på toalettet, vannlatning etter sex ect. Og så bør du teste deg for kjønnssykdommer. Legen har rett, dersom det ikke er noen utslag på stix er det jo greit å finne ut om det kan være noe annet. Eller du kan ha blir resistent for selexid siden du tar det så hyppig. Anonymkode: 66741...9ab Hyppig, 2 ganger siste 15 år? Det er vel den hyppigste årsaken til at vi kvinner går til legen har jeg lest. Og omtrent alle mine venninner har hatt det. Bruker ikke g-streng, men bomullstruser. Svært sjelden sex, men fast partner siste 11 år. Skal teste for klamydia, selv om det er svært lite sannsynlig. 2
miip Skrevet 28. juli 2023 Forfatter #9 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du bør iallefall få time hos gynekolog da dette kan skyldes kjønnssykdommer eller andre gynekologiske tilstander. Legen gjør rett i å ikke gi deg mer antibiotika før det er påvist hvilken bakterie som evt. gir symptomer. Du blir jo resistent for behandling hvis dette fortsetter. Anonymkode: a6e3e...891 Grunnet mye problemer med underlivet etter fødsel for 2 år siden (men ingenting relatert til dette overhodet), har jeg vært på utallige gynekologiske undersøkelser. Alt ser bra ut, så tror nok dette er vanlig uvi.
miip Skrevet 28. juli 2023 Forfatter #10 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja jeg har hatt det slik. Måtte igjennom 3 forskjellige medisiner før det virket. Brukte nettlege da jeg viste det var uvi. Anonymkode: 35fe3...c27 Hvilken medisin funket?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #11 Skrevet 28. juli 2023 Hei, jeg har slitt mye med urinveisinfeksjon i mitt liv. Til slutt ble bakteriene resistente mot flere typer antibiotika. Ikke for å skremme deg, men dette skjedde med meg: Behandlingen med antibiotika virket ikke pga de resistente bakteriene. Til slutt fikk jeg blodforgiftning av dette og døde nesten på sykehuset. Etter denne hendelsen ble jeg satt på Medisiner som jeg tok daglig i over et år (Hiprex). Avsluttet dette etter snakk med lege. Etter dette har jeg sjelden fått urinveisinfeksjon igjen. En en gang opplevde jeg å få urinveisinfeksjon uten utslag på strips. Jeg tror jeg ikke fikk utslag på strips fordi jeg drakk ekstremt mye vann og tisset mitt nesten så ut som vann. Den første som var helsepersonell hørte ikke på meg og mente det var mentalt (like etter fødsel), da dro jeg til en annen lege som trodde på meg, ga meg antibiotika med en gang, dyrket bakteriene, påviste hvilke bakterier det var og hvilke antibiotika jeg burde bruke. Anonymkode: 247b7...b34
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #12 Skrevet 28. juli 2023 Jeg har hatt uvi veldig mange ganger, først i barndommen, og så i to perioder over flere år som voksen. Jeg har fått beskjed om at antibiotika i 3 dager ikke holder for meg, så jeg pleier å få kur på 7 dager med en gang. Årsaken til at det ikke ble funnet bakterier andre gang var kanskje fordi du nettopp hadde gått på en kur, men så blusser det opp igjen nå? Det er ingen vits å teste mens du går på antibiotika. Og selv om antibiotika ofte hjelper raskt, kan det også ta noen dager, så fortsett på kuren din. Det er veldig viktig å ikke stoppe når/om du føler deg bra. Det bidrar til utvikling av resistente bakterier, og infeksjonen kan blusse opp. Hvis du blir verre mens du går på Trimetoprimkuren, eller ikke er bra når du har tatt hele kuren, gå til legen igjen. Anonymkode: f7823...b38 1
Gjest Vecky Skrevet 28. juli 2023 #13 Skrevet 28. juli 2023 Det er jo ikke nødvendigvis slik at du faktisk har uvi. Symptomer på uvi kan skyldes andre ting også. Hvis det er svie ved vannlating som er symptomet ditt kan det også skyldes tørre slimhinner nedentil. Siden det er negativ stix, i tillegg til at du har startet på antibiotika, er det ikke noe poeng å sende til dyrkning, så er enig med legen din der. Hva med feber? CRP-stigning? Du har kanskje brukt Selexid såpass mye at du har blitt resistent. Er enig med legen i at det ikke er noe poeng å bruke antibiotika når det ikke påvises på prøve. Forekomsten av antibiotikaresistens og resistente bakterier øker, så legen du har nå er klok som ikke skriver ut ab-kur i hytt og pine.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #14 Skrevet 28. juli 2023 Går du på P-piller eller annen hormonell prevensjon? Jeg slet i perioder med MYE infeksjoner. Gjorde "alle" tips som er nevnt i tråden, var på flere undersøkelser hos urolog, sjekka nyrer osv uten at de fant noe. Så slutta jeg av egen initiativ på P-piller en god stund - fikk ingen uvi. Så prøvde jeg å starte igjen, så tok det ikke lang tid før jeg begynte å få uvi igjen... leste på et amerikansk forum at det var flere som har oppdaget det samme. Det står jo faktisk på vedlegget som en bivirkning, så det er rart at ingen leger, urolog osv så på det som en potensiell mulighet 😅 Etter jeg slutta på pillene for godt, har jeg kun hatt uvi noen få ganger på flere år! Så verdt å prøve! Anonymkode: 5ce1e...a3c
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #15 Skrevet 28. juli 2023 miip skrev (28 minutter siden): Hvilken medisin funket? Furadantin Var den siste jeg fikk når jeg ser på helsenorge. Så da var det den som fungerte. Anonymkode: 35fe3...c27 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #16 Skrevet 28. juli 2023 Slitt masse med UVI helt siden jeg var liten. Det ble ikke ordentlig bra før jeg traff en lege som satte meg på en 90-dagers kur. Glem mikrodosering av sopp - her var det mikrodosering av antibiotika. Aldri hatt UVI siden. Anonymkode: 05d80...2c7
miip Skrevet 28. juli 2023 Forfatter #17 Skrevet 28. juli 2023 Vecky skrev (35 minutter siden): Det er jo ikke nødvendigvis slik at du faktisk har uvi. Symptomer på uvi kan skyldes andre ting også. Hvis det er svie ved vannlating som er symptomet ditt kan det også skyldes tørre slimhinner nedentil. Siden det er negativ stix, i tillegg til at du har startet på antibiotika, er det ikke noe poeng å sende til dyrkning, så er enig med legen din der. Hva med feber? CRP-stigning? Du har kanskje brukt Selexid såpass mye at du har blitt resistent. Er enig med legen i at det ikke er noe poeng å bruke antibiotika når det ikke påvises på prøve. Forekomsten av antibiotikaresistens og resistente bakterier øker, så legen du har nå er klok som ikke skriver ut ab-kur i hytt og pine. Jeg har ikke så mye svie, det er mest å fly på do, og kjenner at det er "noe", samme følelsen som uvi tidligere. Tenker at siden selexid funka først begge ganger, så skulle jeg nok bare gått litt lengre. Var også så dum at jeg hadde samleie dagen etter avsluttet kur andre gang. Samt har vært på bilferie underveis, så måtte begrense inntaket av vann, så vi ikke måtte stoppe hele tiden. Det fremkommer nok ikke på prøve når man har gått på antibiotika to runder, og drikker så mye vann. Slår du opp på valide amerikanske kilder, så ser du at prøvene som tas for urinveisinfeksjon er svært upålitelige, og at symptomer skal tillegges større vekt. Ingen feber, eller dårlig form ellers. Håper bare denne medisinen funker, men burde vel kjent bedring etter 2-3 dager...
miip Skrevet 28. juli 2023 Forfatter #18 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har hatt uvi veldig mange ganger, først i barndommen, og så i to perioder over flere år som voksen. Jeg har fått beskjed om at antibiotika i 3 dager ikke holder for meg, så jeg pleier å få kur på 7 dager med en gang. Årsaken til at det ikke ble funnet bakterier andre gang var kanskje fordi du nettopp hadde gått på en kur, men så blusser det opp igjen nå? Det er ingen vits å teste mens du går på antibiotika. Og selv om antibiotika ofte hjelper raskt, kan det også ta noen dager, så fortsett på kuren din. Det er veldig viktig å ikke stoppe når/om du føler deg bra. Det bidrar til utvikling av resistente bakterier, og infeksjonen kan blusse opp. Hvis du blir verre mens du går på Trimetoprimkuren, eller ikke er bra når du har tatt hele kuren, gå til legen igjen. Anonymkode: f7823...b38 Ja, tror nok du har rett, sluttet antagelig for tidlig på selexid. Fader altså... men merkelig at denne nye medisinen som er bredspektret, ikke har gitt noen effekt enda☹️ Tror du den fungerer på eksakt samme bakterier som selexid? I så fall skal den jo fungere snart. Skal fullføre kuren, men blir stressa kjenner jeg. Husker at jeg fikk en kur på 7 dager, da det blusset opp igjen, da jeg hadde det for lenge siden.
miip Skrevet 28. juli 2023 Forfatter #19 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Furadantin Var den siste jeg fikk når jeg ser på helsenorge. Så da var det den som fungerte. Anonymkode: 35fe3...c27 Ok, takk Skal be om den, om denne her ikke fungerer.
miip Skrevet 28. juli 2023 Forfatter #20 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Går du på P-piller eller annen hormonell prevensjon? Jeg slet i perioder med MYE infeksjoner. Gjorde "alle" tips som er nevnt i tråden, var på flere undersøkelser hos urolog, sjekka nyrer osv uten at de fant noe. Så slutta jeg av egen initiativ på P-piller en god stund - fikk ingen uvi. Så prøvde jeg å starte igjen, så tok det ikke lang tid før jeg begynte å få uvi igjen... leste på et amerikansk forum at det var flere som har oppdaget det samme. Det står jo faktisk på vedlegget som en bivirkning, så det er rart at ingen leger, urolog osv så på det som en potensiell mulighet 😅 Etter jeg slutta på pillene for godt, har jeg kun hatt uvi noen få ganger på flere år! Så verdt å prøve! Anonymkode: 5ce1e...a3c Har gått på p piller "hele livet", men sluttet nå i april🤪 🤔
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå