AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #1 Skrevet 28. juli 2023 Så jeg har vært besøksvenn i år for jeg ville prøve meg litt i det. Se om det kunne gi meg noe. Hun jeg besøker, jeg opplever henne som veldig pratsom og det som skjer er at jeg var helt utmattet etter å ha vært der. Og jeg gruet meg hver gang. Det prates mye om andre, svikt og ulykkelighet. Det prates selv om jeg sier jeg må gå og kommer gjerne etter meg helt ned til gatenivå for å snakke seg ferdig. Jeg måtte bare gi meg som besøksvenn men hun er nå sint på meg og mener jeg ikke liker henne. Hun ringte meg en dag også. Hun ene jeg kjenner på butikken har også sagt at hun har vært nede hos de og pratet om hvor skuffet hun var over meg. Men jeg må jo først og fremst tenke på meg selv? Dette ga meg ingenting og jeg ble bare sliten av mye negativitet. Har kontaktet kommunen for å høre om de kan prate med henne men det kunne ikke skje nå pga ferieavvikling og annet. Anonymkode: 9fd25...5a7 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #2 Skrevet 28. juli 2023 Gi henne beskjed om at du er syn og at du dessverre må være beinhard på prioritering av tid og energi for å bli frisk. Anonymkode: eb3c7...613 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #4 Skrevet 28. juli 2023 Du prøvde, det passet ikke. Det er helt ok. Bare ignorer det hun sier. Anonymkode: 94845...754 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #5 Skrevet 28. juli 2023 Husk til neste gang at de som trenger besøksvenn gjør det nettopp fordi de ikke klarer å få venner på vanlig måte. En besøksvenn er ikke en vanlig venn som man kan ha et gi/ta forhold til. Et sånt vennskap går stort sett bare én vei. Hvis du skal forsøke på nytt, må du være innstilt på det. Anonymkode: 2c3ec...a70 5 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #6 Skrevet 28. juli 2023 Hun trenger tydeligvis besøksvenn for en grunn. Stakkars deg! Du må prøve å distansere deg fra hennes følelser og ta vare på egne følelser. Prøv å fokuser på at du faktisk ønsket å hjelpe et annet menneske, du gikk så langt at du faktisk prøvde! Andre kan tenke tanken men aldri ta steget. Det sier mye om deg! Du er et godt menneske og du gjør mye for andre tipper jeg. Men dette klarte du ikke fordi du møtte en person som vil ødelegge deg hvis du fortsetter relasjonen. Da er det helt på sin plass at du nå må gi omsorg for deg selv slik du gir til andre. Det er virkelig ingen skam i dette. Hennes følelser er hennes følelser og ikke noe du skal la deg påvirke av. Det er lettere sagt enn gjort, men jeg sier det likevel fordi det kan hjelpe å høre det. Hun må ta ansvar for sitt liv, du må ta ansvar for ditt. Klarer hun ikke ta ansvar for sitt liv så er det ikke din oppgave å hjelpe henne lenger. At hun snakker med andre kan være ekkelt å stå i, men folk vet vel hvordan hun er? Hvis hun snakker med dem om deg så snakker hun garantert med dem om mange. Og når sånne personer holder på så skjønner alle hvem som er problemet, det er ikke normalt å klage til folk i butikken. Skjønner du? Alle skjønner deg, de ser jo hvordan hun holder på overfor dem som hun ikke kjenner engang. Jeg lurer litt på hva du trodde besøksvenn var da, for det er ensomme mennesker som får besøksvenn for en grunn. De klarer ikke knytte sosiale bånd til folk fordi x, y eller z. X, y eller z er det du må takle som besøksvenn. Men igjen, jeg synes det sier mye om deg som faktisk prøvde og det skal du ha ros for! Anonymkode: 26075...611 6
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #7 Skrevet 28. juli 2023 Det er lov å si at dette ble ikke match. En må fungere litt sammen som personer også, selv om du nok må være innstilt på at det ikke blir et venneforhold, med balanse. Du kan be om å få prøve å besøke noen andre i stedet. Anonymkode: f6651...187 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #8 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun trenger tydeligvis besøksvenn for en grunn. Stakkars deg! Du må prøve å distansere deg fra hennes følelser og ta vare på egne følelser. Prøv å fokuser på at du faktisk ønsket å hjelpe et annet menneske, du gikk så langt at du faktisk prøvde! Andre kan tenke tanken men aldri ta steget. Det sier mye om deg! Du er et godt menneske og du gjør mye for andre tipper jeg. Men dette klarte du ikke fordi du møtte en person som vil ødelegge deg hvis du fortsetter relasjonen. Da er det helt på sin plass at du nå må gi omsorg for deg selv slik du gir til andre. Det er virkelig ingen skam i dette. Hennes følelser er hennes følelser og ikke noe du skal la deg påvirke av. Det er lettere sagt enn gjort, men jeg sier det likevel fordi det kan hjelpe å høre det. Hun må ta ansvar for sitt liv, du må ta ansvar for ditt. Klarer hun ikke ta ansvar for sitt liv så er det ikke din oppgave å hjelpe henne lenger. At hun snakker med andre kan være ekkelt å stå i, men folk vet vel hvordan hun er? Hvis hun snakker med dem om deg så snakker hun garantert med dem om mange. Og når sånne personer holder på så skjønner alle hvem som er problemet, det er ikke normalt å klage til folk i butikken. Skjønner du? Alle skjønner deg, de ser jo hvordan hun holder på overfor dem som hun ikke kjenner engang. Jeg lurer litt på hva du trodde besøksvenn var da, for det er ensomme mennesker som får besøksvenn for en grunn. De klarer ikke knytte sosiale bånd til folk fordi x, y eller z. X, y eller z er det du må takle som besøksvenn. Men igjen, jeg synes det sier mye om deg som faktisk prøvde og det skal du ha ros for! Anonymkode: 26075...611 Takk for gode ord. Joda jeg vet godt hva en besøksvenn er, men hadde vel sett for meg noe ikke fullt så krevende. Har da venninner som besøker og de koser seg i samtale med eldre mennesker. Personen jeg fikk pratet ustanselig i det sekundet hun åpnet døra og det er kun negativ snakk. Jeg hadde vel kanskje håpet på en mellomting. Men jeg var sliten og irritert når jeg kom hjem fra besøkene, og det gikk utover familien min. Plager meg at hun snakker ille om meg nå men jeg får ikke gjort noe med det. Anonymkode: 9fd25...5a7 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #9 Skrevet 28. juli 2023 Jeg har noen slike bekjente haha. Bare å skygge banen…😌 Anonymkode: 3ee7b...369
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 28. juli 2023 #10 Skrevet 28. juli 2023 Det høres ut som om du har valgt å bli besøksvenn av feil grunner. Du skriver at du håpet det kunne gi deg noe. Motivasjonen bør jo i hovedsak være at man ønsker å gi noe til andre. Den kvinnen du besøkte, hørtes slitsom ut, men det er jo en grunn til at hun trenger besøksvenn, hun klarer trolig ikke å ha vanlige relasjoner. Greit nok at det kan ha vært en dårlig match mellom dere, men du må nok være forberedt på at det i hovedsak er en enveis-relasjon. Neste gang du prøver deg som frivillig, bør du som sagt ha en annen motivasjon og en annen innstilling. Dersom motivasjonen bare er hvordan kan jeg få det bedre, passer du nok ikke til å være besøksvenn (nå). Da handler det ikke bare om at det var dårlig match mellom deg og kvinnen du besøkte, men også om at du hadde feil motivasjon og ikke nok overskudd til å kunne gi noe til andre.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #11 Skrevet 28. juli 2023 Det er vel en grunn til at denne personen hadde besøksvenn. Her vil jeg tro at hun kanskje strever psykisk med noe og gjerne ikke har helt sosiale antenner. Når man trenger besøksvenn så har man gjerne få/ingen familie/venner/naboer som man sosialiseres med. Det kan jo også tenkes at de nære trekker seg unna hvis det er slik hun oppfører seg med alle. Så jeg tenker du skal ha din samvittighet på det rene. Det er ikke du som skal sørge for det sosiale livet til andre. Flott at du forsøkte deg. Men det er jo ikke noe du er bundet til. Anonymkode: 699b7...d9f 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #12 Skrevet 28. juli 2023 Synes det virker ekstremt merkelig å ta på seg en slik rolle med de forventningene du beskriver. Anonymkode: 059b2...a6a 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #13 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Synes det virker ekstremt merkelig å ta på seg en slik rolle med de forventningene du beskriver. Anonymkode: 059b2...a6a Ikke vær så melodramatisk. TS forsøkte noe som ikke fungerte, og nå er både hun og den andre personen skuffet. Det er ikke noe ekstremt ved det. Anonymkode: 5a008...b5b 4 1
MollyJones Skrevet 28. juli 2023 #14 Skrevet 28. juli 2023 Å hjelpe andre er i utgangspunktet noe som gir mestringsfølelse, energi, en følelse av å være god etc - så det er klart at når man gjør noe slikt så forventer man å få noe tilbake, selv om det ikke vil være et vennskap i ordinær forstand. Det er bred enighet om at å hjelpe andre er noe av det beste du kan gjøre for deg selv, om du er deprimert f.eks. Så når dette bare tapper ts for energi, så er det ikke hennes forventninger det er noe galt med. Det ble en dårlig match, og det må være greit. 4
Elle Melle Skrevet 28. juli 2023 #15 Skrevet 28. juli 2023 Noen mennesker er så slitsomme at det ikke fungerer å ha en tett relasjon med dem. Hvis de f.eks. utelukkende er negative, ikke har selvinnsikt og kanskje til og med blir fornærmet om man forsøker å påpeke noe positivt eller et annet perspektiv. Noen dyrker smerten, sånn er det bare. Det handler ikke om deg, og det er lov å gå videre etter å ha forsøkt. Og så må du huske på at alle hun klager til over hvor fæl du er, er voksne mennesker som kan tenke selv. De har måttet snakke med denne damen og skjønner selvsagt situasjonen. De liker henne trolig ikke noe bedre enn det du gjør og tenker nok ikke noe negativt om deg i det hele tatt. 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #16 Skrevet 28. juli 2023 Tenker også at det er da ikke du som skal få noe ut av dette. Tror du har gått inn i dette med feil intensjoner. Anonymkode: bcf68...9e0 2
Maleficenta Skrevet 28. juli 2023 #17 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenker også at det er da ikke du som skal få noe ut av dette. Tror du har gått inn i dette med feil intensjoner. Anonymkode: bcf68...9e0 litt skal man jo selv få ut av det da. 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #18 Skrevet 28. juli 2023 1 minutt siden, Maleficenta said: litt skal man jo selv få ut av det da. Mener at om man går inn i et slikt "prosjekt" med innstillingen "åååå nå skal jeg ut å være snill for å føle meg bedre selv", så vil det ikke nødvendigvis gå så bra. Blir samme med dem som ikke kan gi noe til veldedighet uten å poste om det på facebook. Anonymkode: bcf68...9e0 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #19 Skrevet 28. juli 2023 Dere over, dere har helt rett i at besøksvenn ikke er et vanlig jevnbyrdig vennskap. MEN: det er mange ulike typer mennesker som trenger besøksvenn, og i de aller fleste tilfeller er ordningen givende for begge parter. TS: Prøv igjen om en stund, det kan godt være du får en ensom gammel dame eller gubbe som trenger ditt selskap, og som er en fryd å være sammen med. Jeg har en slik, riktignok ikke gjennom en formalisert besøksvenn ordning. Han er naboen min, og da han fortalte at han stod på venteliste for besøksvenn sa jeg at det trengte han da ikke, han har oss. Nå spiser han middag her mandager og onsdager (da har ikke ungene aktiviteter på ettermiddagstid). Han er dårlig til beins, så vi må hjelpe han ut av sitt hus og inn i vårt, men klar i hodet. Hjelper minste med leksa mens jeg rydder etter middagen. Det feiler han ingen ting annet enn at han er enkemann med barna over alle hauger og den fysiske helsa hindrer han i å komme seg ut blant folk. Anonymkode: c1bd2...c5f 3
Maleficenta Skrevet 28. juli 2023 #20 Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Mener at om man går inn i et slikt "prosjekt" med innstillingen "åååå nå skal jeg ut å være snill for å føle meg bedre selv", så vil det ikke nødvendigvis gå så bra. Blir samme med dem som ikke kan gi noe til veldedighet uten å poste om det på facebook. Anonymkode: bcf68...9e0 nei men man streber ikke etter å gjøre noe bra for å få en selv til å føle seg som dritt heller 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå