Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da er det bare å forlenge den🙂

Anonymkode: 9dca0...fed

Det er jo et valg man må ta.  Det er vel en siste utvei når det virkelig kniper.  Hvis man da skulle få problemer med å betale rentene eller ha behov for ekstra lån, så kan det bli vanskelig.  

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, NakenPanda said:

Ja du kan øke rentene hver måned uten å betale noe ned, finere for banken

Lånet blir jo mindre verdt nesten dag for dag uten å betale noe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Adobyen said:

Det er jo et valg man må ta.  Det er vel en siste utvei når det virkelig kniper.  Hvis man da skulle få problemer med å betale rentene eller ha behov for ekstra lån, så kan det bli vanskelig.  

Har selv hatt avdragsfritt i 20 år (eller er vel 22)

Skrevet

I ditt tilfelle høres det ut som et veldig riktig valg. 

Du er innenfor 50%, boligen vil med stor sannsynligvis øke i verdi i årene fremover samtidig som inflasjonen vil spise opp deler av lånet ditt. Eksempel: en million  gjeld i dag blir mindre om 10-15 år selv om summen er den samme.  Så selv om du blir trygda så vil sannsynligvis trygden øke i takt med inflasjonen. 

Det er en fin ting at du vil at barna skal arve deg, men dette vil de jo gjøre selv om du har gjeld på boligen din. Mye av arven ligger i verdistigning på boligen og at du allerede er innenfor 50% mht til gjeld. 

Jeg har også arvet av foreldre, men aldri, aldri om jeg hadde vært glad dersom mine foreldre ikke hadde hatt råd til hverdagen eller unnet seg gleder kun fordi jeg skulle få en litt større arve sum. 

Du har nedsatt helse, noe som er utfordrende i seg selv da er det i alle fall viktig å ha det litt romslig økonomisk når man har mulighet til det. Du fremstår som et økonomisk fornuftig menneske og jeg håper du unner deg litt økonomisk frihet ved å gå for avdragsfrihet eller mindre nedbetaling. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Lånet blir jo mindre verdt nesten dag for dag uten å betale noe

Det er vel en hvit løgn over de 22 årene du tydligvis har gjort det,

Ikke alle får utsatt avdrag i det uendelige og i utgangspunktet tror jeg du ikke trenger det, bare gjør det over en fiks ide på at disse pengene kan investeres bedre enn i å betale renter.   

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har du mulighet til rammelån (må være innenfor 60%) og betale bare renter for en stund? Dersom du har barn kan du f.eks. gjøre dette helt til de flytter ut og du kan flytte til noe billigere, eller til du har fått bedre økonomi. Vanlig avdragsfrihet vet jeg ikke hvor lenge de gir om gangen, 5 år? Ulempen med rammelån er litt høyere rente, og har man dårlig råd er det ikke alltid like lett å shoppe rundt etter ny, billigere bank. Du må også ha stålkontroll over økonomien så du ikke blir fristet til å ikke betale rentene. Jeg har dette på mitt lån, men jeg bor i et område der prisene holder seg, enn så lenge.

Anonymkode: 642a9...fe0

Trenger ikke rammelån for avdragsfrihet. Jeg har vanlig lån, men 80% av boligen er finansiert av EK. Var NULL problem å få avdragsfritt så lenge jeg ville. 

Anonymkode: f5d44...4e7

AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (25 minutter siden):

Ser ikke ut til at du har fått med deg at det å ha avdragsfrihet er en ganske fin måte å spare på dersom du setter pengene inn i noe som du mener har høyere avkastning over tid. Lånet betaler seg selv i form av eventuell verdistigning på lånet. I mitt forrige hus, betalte jeg aldri avdrag på de tre millionene jeg hadde, plasserte pengene jeg ville ha brukt på avdrag, satt igjen med solid avlastning, i tillegg til at boligen hadde økt 5 mill på få år. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil at mine foreldre lever livet sitt for seg, og bruker sine penger på seg. 

Jeg ville ikke likt å vite at de levde på minimum for at jeg skulle få arv. 

Det er opp til meg å fikse mitt liv økonomisk. 

Anonymkode: bb618...165

Jeg står i andre enden og ønsker å etterlate meg mest mulig til barna. Det har vært mitt ønske siden før jeg fikk barn.

Anonymkode: 9cd74...99a

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser ikke ut til at du har fått med deg at det å ha avdragsfrihet er en ganske fin måte å spare på dersom du setter pengene inn i noe som du mener har høyere avkastning over tid. Lånet betaler seg selv i form av eventuell verdistigning på lånet. I mitt forrige hus, betalte jeg aldri avdrag på de tre millionene jeg hadde, plasserte pengene jeg ville ha brukt på avdrag, satt igjen med solid avlastning, i tillegg til at boligen hadde økt 5 mill på få år. 

Bra for deg, og jeg har ingenting i mot at andre er flinke med investeringer og lever på en annen måte enn meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Spørs litt hvor du bor. Bor du i Oslo eller annet pressområde der prisene forventes å gå opp på lang sikt? Da ville jeg ikke nølt.

Anonymkode: 7d63f...0f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

God deal for banken, dårlig deal for deg.

Anonymkode: 55911...8cc

Men en bedre deal enn å spise knekkebrød én gang daglig. 
TS, avdragsfrihet er en fin løsning, selv om lånet totalt blir dyrere for deg. Men - hvis det ikke er utsikter til bedring i økonomien, må du selge og kjøpe noe billigere. Renta vil neppe komme ned på nivået den var på en periode igjen, og den vil gå ytterligere opp før den evt stabiliserer seg på et nivå i nærheten av det vi har nå. Bra du kan kvitte deg med en dyr bil, det vil hjelpe. 

Anonymkode: a6ec3...baf

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, NakenPanda said:

Det er vel en hvit løgn over de 22 årene du tydligvis har gjort det,

Ikke alle får utsatt avdrag i det uendelige og i utgangspunktet tror jeg du ikke trenger det, bare gjør det over en fiks ide på at disse pengene kan investeres bedre enn i å betale renter.   

Så du mener at fesk 2 millioner for 15-20 år siden er det samme som 2 millioner i dag?

Og ja jeg har fått mye høyere avkastning på å ha avdragsfritt og heller investere de pengene i andre ting. 

Du har helt rett i at jeg ikke trenger å ha avdragsfritt, men hvorfor skal jeg ikke ha det for det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har boliglån og det er bare min inntekt da jeg bor alene. Samtidig går jeg på AAP og det er smal økonomi.

Jeg har belåningsgrad på godt under 50%. Nå klarer jeg snart ikke å betale renter og avdrag lenger. Det går virkelig på stumpene og det er flere måneder nå hvor jeg spiser brød/knekkebrød én gang om dagen.

Jeg vurdere nå avdragsfrihet og siden boligen er såpass lite belånt, så får jeg det innvilget.

Jeg bare lurer på fordeler og ulemper ved dette? Har aldri hatt problemer med å betale frem til for noen mnd siden. Er ajour, men er på sultegrensa.

Du kan jo ta avdragsfrihet i mange år, så lenge banken godkjenner det så lønner det seg fremfor å selge. Om ti år så er boligen kanskje steget med 1 mill, og du har fortsatt samme belåning som idag. Mange som investerer i boliger gjør akkurat det samme, panga de tjener baserer seg ofte på gevinst ved salg. Det er boligprisøkningen over tid som er grunnen til at folk investerer i boliger.

Anonymkode: 1a05b...ef6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du planer om å bo på samme sted lenge? Søk om rammelån. Da styrer du nedbetaling selv. Har hatt det sånn i 12 år her. Enda ikke betalt avdrag. Men summen som i utgangspunktet skulle gått til avdrag har jeg plassert i globalt indeksfond hver måned. Summen jeg har i globale indeksfond er nå 4 millioner. Huslånet er fremdeles på 1,8 mill, som det også var for 12 år siden. Langt mer lønnsomt enn å betale avdrag disse årene. 

Anonymkode: 2c50b...666

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Så du mener at fesk 2 millioner for 15-20 år siden er det samme som 2 millioner i dag?

Og ja jeg har fått mye høyere avkastning på å ha avdragsfritt og heller investere de pengene i andre ting. 

Du har helt rett i at jeg ikke trenger å ha avdragsfritt, men hvorfor skal jeg ikke ha det for det?

Nå er saken at TS vil betale mindre på lånet sitt fordi hun/han har et issue med mindre lønn og betalingproblemer , så kommer du inn her med noe som strengt tatt ikke er for enhver og som ikke er garantert avkastning over kort tid og blåser din egen fortreffelighet opp på en ny AB.

For deg er sikkert dette bra men banken tillater ikke uendelig avdragsfrihet for de fleste, så hvorfor flytter du deg ikke over i en tråd eller en ny AB der du faktisk snakker om noe som er relatert til tråden.

Hvis folk tror at bankens toleranse for avdragsfrihet er det samme med 2% rente som når den straks treffer 6% tar feil.

Endret av NakenPanda
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, NakenPanda said:

Nå er saken at TS vil betale mindre på lånet sitt fordi hun/han har et issue med mindre lønn og betalingproblemer , så kommer du inn her med noe som strengt tatt ikke er for enhver og som ikke er garantert avkastning over kort tid og blåser din egen fortreffelighet opp på en ny AB.

For deg er sikkert dette bra men banken tillater ikke uendelig avdragsfrihet for de fleste, så hvorfor flytter du deg ikke over i en tråd eller en ny AB der du faktisk snakker om noe som er relatert til tråden.

Hvis folk tror at bankens toleranse for avdragsfrihet er det samme med 2% rente som når den straks treffer 6% tar feil.

I følge ditt eget resonnement så er det vel enda bedre for banken å gi avdragsfrihet jo høyere renta er 

Skrevet

Verdistigningen får du jo og den er ofte bedre enn rentene, men herregud lev godt du også da, barna trenger ikke arve så mye at du må sulte, som regel arver man jo når man selv er pensjonist og da trenger de virkelig ikke de pengene;)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Plasserte du penger i fond eller kjøpte du aksjer?  Det å plassere penger fordrer jo helst at man har litt peiling på akkurat det. Gøy når man lykkes!

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har du planer om å bo på samme sted lenge? Søk om rammelån. Da styrer du nedbetaling selv. Har hatt det sånn i 12 år her. Enda ikke betalt avdrag. Men summen som i utgangspunktet skulle gått til avdrag har jeg plassert i globalt indeksfond hver måned. Summen jeg har i globale indeksfond er nå 4 millioner. Huslånet er fremdeles på 1,8 mill, som det også var for 12 år siden. Langt mer lønnsomt enn å betale avdrag disse årene. 

Anonymkode: 2c50b...666

Litt på siden, men er det slik at du må betale 37% skatt hvis du løser ut fondet, noe som vil utgjøre 1,5 mill i skatt? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg står i andre enden og ønsker å etterlate meg mest mulig til barna. Det har vært mitt ønske siden før jeg fikk barn.

Hvordan tror du de føler i forhold til dette?

Som datter ville jeg i alle fall følt meg helt elendig når du har levd på knekkebrød og brød, som du skriver. 

Om de føler det motsatte har noe gått feil i oppdragelsen. 

Anonymkode: bb618...165

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...